ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


TIELL vt13 - Elektriska kretsar, LEU470

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2013-03-18 - 2013-04-05
Antal svar: 19
Procent av deltagarna som svarat: 31%
Kontaktperson: Emma Högberg»
Utbildningsprogram som genomför enkäten: Elektroingenjör 180 hp


Läs detta först!

I denna enkät finns möjlighet att i fritextfälten ge kommentarer kring både vad som varit bra och vad som varit mindre bra med kursen.
Du har större möjlighet till påverkan om du håller kritiska kommentarer på en konstruktiv nivå.


Din egen arbetsinsats

1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?

Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.

19 svarande

Högst 15 timmar»5 26%
Cirka 20 timmar»7 36%
Cirka 25 timmar»4 21%
Cirka 30 timmar»2 10%
Minst 35 timmar»1 5%

Genomsnitt: 2.31

- På grund av tung belastning från två andra kurser har arbetstiden begränsats till majoriteten av föreläsningarna, ca. 4 timmars förberedelser inför varje labb, laboration och tre arbetsdagars repetition inför tentan.» (Högst 15 timmar)
- Med tanke på att Mekanik-kursen och projektet var under samma period, tog det mycket tid av allt annat.» (Cirka 20 timmar)

2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?

19 svarande

0%»0 0%
25%»1 5%
50%»1 5%
75%»8 42%
100%»9 47%

Genomsnitt: 4.31

- Varit mycket schemakrockar på det inte är en standardkurs för mig» (25%)
- De flesta föreläsningar, inga övningar.» (50%)
- Mycket bra föreläsningar av Bill!» (75%)


Mål och måluppfyllelse

I kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.

3. Hur begripliga är kursens mål?

19 svarande

Jag har inte sett/läst målen»2 10%
Målen är svåra att förstå»0 0%
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare»4 21%
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen»13 68%

Genomsnitt: 3.47

- Tycker listan över saker som behandlas på kurspm är mycket bra» (Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen)

4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?

Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.

18 svarande

Nej, målen är för lågt ställda»0 0%
Ja, målen verkar rimliga»18 100%
Nej, målen är för högt ställda»0 0%

Genomsnitt: 2

- Jag gick El på gymnasiet» (Ja, målen verkar rimliga)

5. Testade examinationen om du uppnått målen?

19 svarande

Nej, inte alls»0 0%
I viss utsträckning»4 21%
Ja, i hög grad»15 78%
Vet ej/har inte examinerats än»0 0%

Genomsnitt: 2.78

- Det var frågor på alla delar vi gjort» (Ja, i hög grad)
- Duggan var en mycket bra förberedelse inför andra delen av kursen och tentan, eftersom den dels gav inblick i hur tentan skulle se ut, och dels gav ett kvitto på det jag lärt mig i första delen av kursen.» (Ja, i hög grad)


Undervisning och kursadministration

6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?

19 svarande

Mycket liten»0 0%
Ganska liten»0 0%
Ganska stor»13 68%
Mycket stor»6 31%

Genomsnitt: 3.31

- Tempot med vilket läraren skrev varierade väldigt. Ibland var det svårt att hinna med att skriva och lyssna samtidigt och då förlorar det lite sin poäng att läraren pratar.» (Ganska stor)
- I vissa moment var kurslitteraturens avsnitt svåra att förstå, då hjälpte det att ha extensiva föreläsningsanteckningar eftersom föreläsningarna förklarar momenten på ett annorlunda sätt än böckerna gör.» (Ganska stor)
- Föreläsningarna toppen! Laborationstillfällena rena skiten. » (Ganska stor)

7. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?

19 svarande

Mycket liten»3 15%
Ganska liten»7 36%
Ganska stor»7 36%
Mycket stor»2 10%

Genomsnitt: 2.42

- För detaljer fungerade det bra. Föreläsningarnas förklaringar var oftast mer hjälpsamma än böckernas.» (Ganska liten)
- De utdelade matrialet samt lab-förberedelserna är det som gett mest.» (Ganska liten)

8. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?

19 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»1 5%
Ganska bra»3 15%
Mycket bra»15 78%

Genomsnitt: 3.73

- Ibland lades inte dokument ut som behövdes. Det hade varit en fördel om de uppgifter vi fick som läxa fanns lösta på pingpong om man fastnade.» (Ganska bra)
- Kanon att få ett mejl på sin chalmersmejl med när det kom upp något nytt på Ping Pong» (Mycket bra)
- Dokument och material var lätt tillgängligt i PingPong. Bill var vänlig nog att dessutom maila ut extra information och vissa dokument, det uppskattas!» (Mycket bra)


Arbetsklimat

9. Hur var möjligheterna att få hjälp samt att ställa frågor?

19 svarande

Mycket dåliga»0 0%
Ganska dåliga»1 5%
Ganska bra»6 31%
Mycket bra»10 52%
Har ej sökt hjälp»2 10%

Genomsnitt: 3.68

- Jag kunde uppleva att läraren inte alltid var så tillmötesgående. Man drog sig för att fråga ibland.» (Ganska bra)
- Bra att ha en anna person på räknestugorna så att man fick höra samma sak på mer än ett vis.» (Mycket bra)
- Saknar möjligen övningspass strax innan labb» (Mycket bra)
- Både föreläsningar och laborationer gav utmärkta möjligheter att få svar på frågor. Både Bill och Robban var väldigt engagerade och gav alternativa förklaringar om den första inte riktigt "sjönk in". Jag deltog inte i övningarna, så jag kan inte säga något om dem.» (Mycket bra)

10. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?

19 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»0 0%
Ganska bra»6 31%
Mycket bra»10 52%
Har ej sökt samarbete»3 15%

Genomsnitt: 3.84

11. Hur var arbetsbelastningen på kursen?

19 svarande

För låg»0 0%
Låg»3 15%
Lagom»12 63%
Hög»4 21%
För hög»0 0%

Genomsnitt: 3.05

- Lägre arbetsbelastning passade eftersom jag läste två andra kurser samtidigt.» (Låg)

12. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?

19 svarande

För låg»0 0%
Låg»2 10%
Lagom»5 26%
Hög»10 52%
För hög»2 10%

Genomsnitt: 3.63

- Jag var bort 7 läsdagar utan större problem» (Låg)
- Mekaniken tog en väldigt stor del.» (Hög)
- Två ganska tunga räkneämnen på samma gång» (Hög)
- Belastningen under perioden motsvarade 2.5 vanliga kurser. För mycket.» (Hög)


Sammanfattande frågor

13. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?

19 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Dåligt»0 0%
Godkänt»4 21%
Gott»8 42%
Mycket gott»7 36%

Genomsnitt: 4.15 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- Labbarna måste förbättras!! Labbhandledaren skötte inte sitt jobb anser jag, väldigt otydliga eller inga instruktioner, plus att han försvann under långa stunder, ibland uppåt en timma, så att man inte hade möjlighet att ställa frågor eller be om hjälp.» (Godkänt)
- Förutom laborationerna. » (Gott)
- Bill är kung på att hålla intresset uppe! Bra med humor!» (Mycket gott)

14. Vad bör främst bevaras till nästa år?

- Bill som lärare»
- Olika lärare på föreläsning och räknestugor»
- Bill»
- Upplägget på undervisningen plus exercises. »
- Lärarens humor. Lärarens överblicksprat där han sätter in komponenter i ett sammanhang så att man förstår var de används.»
- Bill Karlström!»
- Bill han var en bra föreläsare.»
- Undervisningsmetorden. Exercises + givande föreläsningar. »
- Läraren»

15. Vad bör främst förändras till nästa år?

- lätta på mekaniken »
-
- Labbhandledaren!»
- Läraren behöver vara uppmärksam så att alla elever hinner skriva klart. Han behöver också hitta ett sätt att ta emot frågor på ett mer tillmötesgående sätt.»
- Byt labhandledare. Robban var närvarande ca 10 % av lektionstiden. Omöjligt att ställa frågor vilket i sin tur leder till att man sitter fast större delen av lektionen. Waste of time alltså.»
- Snabbare rapportering av resultat från tentamen. »

16. Övriga kommentarer

- Resultatet på tentamen bör läggas upp snabbare på nätet då vi denna gång hade möjlighet att göra omtenta redan 2veckor efter ordinarie tenta. Men för att veta om man klarat första tentan var man tvungen att ta sig in till Chalmers. Vilket inte är så kul om man bor en bit utanför stan eller reser bort under ledigheten.»
- Läraren tycker om sitt ämne vilket märks och det gör lektionerna mer intressanta att lyssna på. Bra undervisning.»
Genomsnitt totalt för detta stycke: 4.15

Genomsnitt totalt för alla frågor: 4.15
Beräknat jämförelseindex: 0.78


Kursutvärderingssystem från