ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


Basåret - matematik delkurs 3, LMA162 0304

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2008-03-07 - 2008-04-04
Antal svar: 42
Procent av deltagarna som svarat: 13%
Kontaktperson: Ulla Blomqvist»
Utbildningsprogram som genomför enkäten: Chalmers
Utbildningsprogram studenten tillhör: Tekniskt basår 60 hp

1. Hur har föreläsningarna fungerat*

42 svarande

Mycket dåligt»2 4%
Ganska dåligt»0 0%
Varken eller»0 0%
Ganska bra»6 14%
Mycket bra»34 80%

Genomsnitt: 4.66

- Lasse är den bästa föreläsaren vi har haft på basåret. Han gör matematiken lättare att förstå. Mycket pedagogisk!» (Mycket dåligt)
- Kunde vara lite mer grundliga i vissa fall.» (Ganska bra)
- Lasse som vi har haft som föreläsare i lp3, han gör att föreläsningarna är/blir en fröjd! Helt plötsligt så känns matematiken så självklar! Att inte ha Lasse mer på föreläsningarna vore mycket tråkigt!! Jag har lärt mig matten så den sitter! Och det är väl det som en lärare strävar efter. Stort tack till Lasse. mvh Lövgren» (Mycket bra)
- Jag har haft Lasse som föreläsare. Han förklarar alltid lättfattligt och är mån om att alla hänger med.» (Mycket bra)
- Lasse har varit grymt bra!» (Mycket bra)
- Lasse har varit föredömlig som föreläsare, den bästa hittils, och då har jag haft Jonny och Nisse.» (Mycket bra)
- Det enda som går att kommentera är att samspelet mellan Lars och Jonny kunde varit bättre. Verkar vara ett problem som finns kvar sen första LP. Jag tycker att Jonny skulle behöva kommunicera mer med läraren för den andra gruppen. Det är trots allt Jonny som gör tentorna.» (Mycket bra)
- Lasse W är fruktansvärt kompetent! Mer av Lasse till nästa år. Alla elever jag pratat med som har haft Lasse som föreläsare har älskat honom. Mycket pedagogisk och lugn.» (Mycket bra)
- Roliga föreläsningar med bra tankesätt och lösningsgångar.» (Mycket bra)
- Klara, tydliga, intressanta och lärorika föreläsningar. Jag är mycket nöjd! » (Mycket bra)
- Föreläsningarna har varit mycket bra, Lars är väldigt bra som lärare. Väldigt kunnig osv. Kan dock vara lite jobbigt när Lars inte löser uppgifter på samma sätt som i boken, eller visar bevis lite annorlunda osv, men på samma gång är det mycket intressant att få se alternativa lösningsvägar och tillvägagångssätt för bevis osv. Över lag har föreläsningarna varit mycket bra.» (Mycket bra)
- Lasse har varit kanon... Mycket pedagogisk i sitt sätt att lära ut... Synd bara att han inte fick vara föreläsare under de två första läsperioderna också..» (Mycket bra)

2. Hur många föreläsningar var du på?*

42 svarande

0-20%»0 0%
20-40%»0 0%
40-60%»1 2%
60-80%»1 2%
80-100%»40 95%

Genomsnitt: 4.92

3. Om du inte närvarade på föreläsningarna (eller endast vid fåtal tillfällen), vad berodde detta på?

- Varit sjuk»
- Bortrest»
- Jag var sjuk en hel vecka.»
- Läkarbesök»
- Sjukdom»

4. Hur väl balanserat är förhållandet mellan antalet föreläsningar och övningar?

41 svarande

För lite övningar»9 21%
Väl avvägt»32 78%
För många övningar»0 0%

Genomsnitt: 1.78

- 3 övningstillfällen behövs. Har endast haft 2st per vecka och det blir för lite.» (För lite övningar)
- Jag är väldigt beroende av övningstillfällen då jag har svårt att koncentrera mig hemma och jag fastnar lätt i uppgifterna.» (För lite övningar)
- Möjligen ett övningstillfälle extra per vecka, dock inget avslag på föreläsningar» (Väl avvägt)
- Lagom många övningar, dock är det lite tråkigt att SI-mötena är borta. SI fungerade som bra omväxling eftersom det var oftast lite svårare uppgifter på SI-mötena.» (Väl avvägt)
- Kanske de kunde vara ytterligare någon mer övningslektion.. de e ju ändå där man lär sig» (Väl avvägt)

5. Hur har övningarna fungerat?*

42 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»4 9%
Ganska bra»28 66%
Mycket bra»10 23%

Genomsnitt: 3.14

- Det är alldeles för stökigt under övningarna, jag kan inte koncentrera mig. Jag går endast dit när jag behöver hjälp och sen går jag. Sen har det för mig fungerat bra med endast en av övningsledarna.» (Ganska dåligt)
- Förra terminen hade vi johny och det var grymt! Han visste ju exakt vad vi gått igenom etc. Nuvarande övningsledare har inte varit alls på samma sätt engagerande och närvarande. Har oxå haft 3 olika övningsledare vilket gör att övningarna känns oseriösa.» (Ganska dåligt)
- Möjligen något stora grupper» (Ganska bra)
- Jag har varit på alla övningar utom en. Men det har aldrig varit någon närvaro. Jag fick häromveckan reda på att man själv skulle gå fram och skriva på. Frågan är om jag får mina bonuspoäng nu.» (Ganska bra)
- Ibland kom ingen lärare.» (Ganska bra)
- Skulle fått högre betyg om läraren kom i tid en endaste gång =P» (Ganska bra)
- En av två övningsledare var bra.» (Ganska bra)
- Det har varit bra och övningsledarna har gett mig ett bra tankesätt. Men det tar för lång tid för att få den hjälp man behöver för det finns ju inte många tillfällen att få hjälp.» (Ganska bra)
- jobbigt med byte av övningsledare. mkt bättre när vi hade johnny (vilket iofs alla vill)» (Ganska bra)
- Är relativt nöjd med övningarna. Jag gick dock ofta på övningarna endast för att få bonus poängen, och gjorde inte alltid så mycket på övningarna. Det vore kanske bättre om man fick bonuspoäng på något annat sätt, tex genom en dugga eller liknande. Annars var övningarna bra när man hade frågor och stött på problem när man studerat själv och behövde hjälp.» (Ganska bra)
- Läraren har varit lite "grön"ibland känns det som... har känts nästan irreterad om man inte förstått första gången de förklarat» (Ganska bra)
- Bra övningsledare! Fick mycket gjort.» (Mycket bra)
- Vi har varit en så liten grupp så att det har inte alls tagit lång tid när man väl behövt hjälp» (Mycket bra)

6. Hur många övningar var du på?

41 svarande

0%»2 4%
25%»1 2%
50%»1 2%
75%»7 17%
100%»30 73%

Genomsnitt: 4.51

7. Hur upplever du upplägget på övningarna?*

42 svarande

(på denna fråga var det möjligt att välja flera svarsalternativ)

För lite tavelgenomgång.»10 23%
Lagom fördelning mellan genomgångar och eget arbete.»27 64%
För lite tid för eget arbete.»0 0%
För lite tid till att ställa frågor.»11 26%

- Vi har inte haft någon tavelgenomgång alls vad jag kan minnas, bara jobbat vidare i boken ("räknestuga").» (För lite tavelgenomgång., För lite tid till att ställa frågor.)
- Det tar för lång tid för varje person, mna hinner kanske ställa en av tio frågor om man har tur.» (För lite tid till att ställa frågor.)
- Tavelgenomgång på övningarna tycker jag verkar vara helt överflödiga» (Lagom fördelning mellan genomgångar och eget arbete.)
- Det har varit svårt att få hälp när man behöver det. Vi är många på våra övningar och varje gång man får hjälpen så försöker man få ut så mycket information som möjligt eftersom man inte vet när man får hjälp igen.» (För lite tid till att ställa frågor.)
- Skulle kanske kunna vara bra med lite mer av någon form av tavelgenomgång, då vi under denna läsperiod inte hade några tavelgenomgångar alls. Sen kunde det ibland ta lite lång tid innan man fick hjälp, då det var många som frågade och det bara var en övningsledare per grupp.» (För lite tavelgenomgång., För lite tid till att ställa frågor.)

8. Hur var arbetsbördan på kursen?

41 svarande

1 (För låg)»0 0%
5 12%
20 48%
16 39%
5 (För hög)»0 0%

Genomsnitt: 3.26

- Ganska låg särkilt om man inte har omtentor släpandes. För dom som hade omtentor släpandes tror jag upplägget är perfekt.» (2)
- Tyckte tempot var det lägsta hitills på basåret. Antingen tycker jag man skulle kunna fördela arbetsbördan mer jämt över året, eller höja tempot under hela året.» (2)
- Tempot har varit riktigt bra. Det känns som ni verkligen velat att vi ska lära oss kurvkonstruktion från grunden. Första perioden var allt för tuff, skulle vilja göra om den så jag förstår allt där ifrån.» (3)
- Att vara ledig en fredag har hjälp enormt för man har hunnit ta igen det som man har missat under veckan. Vore bra ifall det fanns 2 st övningstillfällen i respektive kurs på fredagen.» (3)
- Just denna delkursen har inte varit lika mycket korvstoppning som tidigare, men det är inte alltid lätt att hänga med, milt sagt.» (4)
- Jätteskillnad i svårighetsgrad i boken och på de två provtentor som lagts upp. tentorna ruggigt svåra. Finns ingen uppgift i boken som matchar dessa.» (4)

9. Hur många timmar per vecka har du arbetat med kursinnehållet utanför lektionstid?*

42 svarande

Högst 5 timmar»16 38%
6 - 10 timmar»9 21%
11 - 15 timmar»8 19%
16 - 20 timmar»7 16%
Minst 21 timmar»2 4%

Genomsnitt: 2.28

- kanske 5 timmar totalt» (Högst 5 timmar)
- Föreläsningarna och egna studier i teorik boken gjorde att allt gick lättare än de andra lp.» ( 6 - 10 timmar)
- Som sagt har jag svårt att koncentrera mig hemma och utan hjälp av ev. lärare.» ( 6 - 10 timmar)

10. Till hur stor hjälp har kurslitteraturen och annat kursmaterial varit för din inlärning?

41 svarande

Mycket liten»1 2%
Ganska liten»6 14%
Varken eller»10 24%
Ganska stor»18 43%
Mycket stor»6 14%

Genomsnitt: 3.53

- Endast tittat i boken vid fåtal tillfällen för inlärning. Sedan har den bara använts pga uppgifterna.» (Ganska liten)
- Går man på föreläsningarna och antecknar behöver man verkligen inte läroboken, Övningsboken däremot har varit bra. Jag tycker man skulle kunna få köpa övningsboken/läroboken separat. Onödigt att betala för en bok man inte utnyttjar och om man inte har behov av den så tycker inte jag man ska vara tvungen o köpa den för att få köpa övningsboken!» (Ganska liten)
- Otroligt många facitfel som dessutom är med från förra upplagan. Ställer till en hel del problem om man vill vara lite före då förlorar man massviss med tid att kontrollräkna m.m. Förklaringarna i boken känns onödigt tunga i vissa områden. annars fungerar materialet bra» (Varken eller)
- boken e ju lika svår att förstå nu som i de andra läsperioderna,... skriv den på ett lättare språk så man förstår... varför använda en massa svåra ord och "vackert" språk som gör något som redan e svårt näst intill omöjligt att förstå? finner inte logiken i detta!!» (Varken eller)
- Matteböckerna är mycket omfattande och pedagogiska,vilket är jättebra.» (Ganska stor)
- Fast det är beklagligt med så många fel i facit i övningsboken.» (Ganska stor)
- Matematik boken tycker jag är krånglig. Tycker det finns för lite typexempel som liknar uppgifterna i boken.» (Ganska stor)
- VIKTIGT!: Läroboken i matematik innehåller OTROLIGT många fel. Är fel på minst 30% av alla talen i antingen facit eller i uppgiften. Detta anser jag vara UNDER ALL KRITIK. Om ni bara gör en förändring till nästa år, var snälla och rätta dessa fel. Boken är som sagt den ABSOLUT största bristen med kursen. Det är otroligt frustrerande när man hela tiden stöter på fel i facit och i uppgifterna. Jag tycker det är extra viktigt då många på basåret har svårt för matte, och då är det ännu värre om det är fel på var och varannat tal i boken. Tycker dessutom att det är helt otroligt att Håkan har tid att kasta om talen i boken, så alla elever måste köpa nya böcker och kan mjölkas på pengar, men inte bryr sig om att fixa dessa fel som funnits i matteböckerna i flera år. VAR SNÄLLA OCH FIXA DETTA!» (Ganska stor)
- Ibland ganska svårförstålig och för få exempel på vissa avdelningar» (Ganska stor)
- Mycket stor, eftersom att det nog är omöjligt att lära sig matematiska regler utan att träna på uppgifter. Däremot kryllar som vanligt Matteboken av fel i facit, märkliga formuleringar och minst sagt osammanhängade svårighetsstegring.» (Mycket stor)

11. Hur väl fungerade kursadministration, kurshemsida, utdelat material m.m.?

41 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»0 0%
Varken eller»6 14%
Ganska bra»20 48%
Mycket bra»15 36%

Genomsnitt: 4.21

- Det funkar.» (Varken eller)
- har inte haft mkt användning av det» (Varken eller)
- delas ju knappt ut något matrial» (Varken eller)
- Ända man kan klaga på är väl att schemastrulet i början av LP som inte var så katastrofalt.» (Ganska bra)

12. Hur har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?*

42 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»0 0%
Varken eller»4 9%
Ganska bra»13 30%
Mycket bra»25 59%

Genomsnitt: 4.5

- Vi hjälps alltid åt.» (Ganska bra)
- Fungerar väl bra tråkigt med grupperingar bara fast det går inte att göra så mycket åt det med tanke på att vi är en så stor klass.» (Mycket bra)

13. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?*

42 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»0 0%
Varken eller»1 2%
Ganska bra»16 38%
Mycket bra»25 59%

Genomsnitt: 4.57

- Lasse gör ett otroligt bra jobb, som ändå lyckas lära ut svåra matematiska resonemang så att vi studenter förstår. Däremot tycker jag inte om att kommunikationen mellan Lasse och Jonny (som ju också är examinator) inte verkar fungera särskilt bra. Exempel på detta är när vi nu gått igenom försökstentor som Jonny gjort, men som Lasse inte alltid vet hur en korrekt lösningsgång borde se ut. Matematiska bevis och resonemang på tentan vet jag fortfarande inte hur Jonny tänkt sig.» (Ganska bra)
- Har nog förstått mest om det vi har läst denna period men jag lärde nog mig mer förra, men då fick jag slita som ett djur.» (Ganska bra)
- Alldeles för kallt i föreläsningssalen.» (Mycket bra)
- De enda problemen med kursen är: - Massa fel i läroboken. - Lite dålig koordination mellan föreläsarna. De visar tex bevis inför tentan på väldigt olika sätt, vilket var jobbigt då man fick sitta och försöka klura ut bra lösningar på egen hand.» (Mycket bra)

14. Vad bör främst bevaras till nästa år?

- Läraren»
- Johnny»
- Bevara Lasse, tummen upp för honom.»
- Föreläsaren (Lasse)!!!»
- Litteraturen»
- Lasse!»
- Bra föreläsare.»
- Johnny som föreläsare.»
- Föreläsaren»
- Den nya matteföreläsaren vi fick.»
- Lasse!»
-
- Återigen var läraren för grupp 6-8 utan tvekan guldvärd. »
- föreläsningarna och lärarna.»
- Lasse W som föreläsare. Mer av honom. Han har verkligen ökar många studenters motivation och förståelse.»
- johnny»
- bra att bara koncentrera sig på derivata»
- Lasse»
- Föreläsaren!»
- Kurslitteraturen»
- Lars. Han är väldigt duktig, och väldigt bra föreläsare.»
- jonny»
- Lasse som Föreläsare!!!!»

15. Vad bör främst förändras till nästa år?

- Ha lasse från lp1 !!!»
- Mindre bevis»
- Sara som läser teknisk fysik har vi haft en gång i veckan på övningstillfällena. Hon brukar mest dumförklara folk, och är inget vidare bra på att lära ut hur uppgifter skall lösas. Varför hon överhuvudtaget är övningsledare är för mig en gåta.»
- Exemplen i böckerna måste bli bättre och enklare att överskåda»
- Ordningen under övningarna.»
- Bättre flexibilitet vad gäller matteövningarna. Tex ska man kunna gå på en annan grupps övning och endå tillgodogöra sig bonuspoängen.»
- Skippa bohemtjejen som är övningsledare, hon tjatar bara om enhetscirkeln och hjälper inte bra och blir arg om man inte fattar.»
- Att provtentorna kommer ut tidigare. Var tvungen att vänta på något att göra när jag gjort alla uppgifter. Sen skulle flera övningstillfällen vara bra också.»
- Att så gott det går ha föreläsningar på förmiddagen när man är färsk i huvudet.»
- böcker och fler föreläsningar istället övningar.»
- Noga granskning av boken. På tok för mycket fel i den, främs i facit. Man kan inte vara säker på om man gjort rätt då man jämför sitt svar och facit eftersom det varit så mycket fel där i.»
- fler övningstillfällen»
- Bort med Sara Sahlin !!!»
- 2 matteföreläsningar på rad: t.ex 8.30 - 12.15»
- BOKEN! Snälla, rätta alla fel i den!»
- Fler exempel i läroböcker Grundligare genomgångar innan repetion. Provtentor som stämmer överens med kommande tentorna. De var mycket enklare än tentorna vi fick!»
- inget»
- Boken!!!! använd någon annan än Håkan Blomqvist till att skriva boken...»

* obligatoriska frågor


Kursutvärderingssystem från