Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
Studieteknikutvärdering H12 - TKTFY, TKDAT, TIDAL
Status: Avslutad Öppen för svar: 2012-10-30 - 2012-11-15 Antal svar: 89 Procent av deltagarna som svarat: 30% Kontaktperson: Sofia Honsberg»
1. Har du deltagit på studieteknikföreläsningarna?88 svarande
Första tillfället lp 1» | | 45 | | 51% |
Andra tillfället lp 2» | | 33 | | 37% |
Gick inte på något tillfälle» | | 10 | | 11% |
Genomsnitt: 1.6 - Jag gick på båda tillfällena. Jag verkar bara kunna väljaett av tillfällena i utvärderingen, jag vet många som var på båda. » (Första tillfället lp 1)
- gick på båda» (Första tillfället lp 1)
- Deltog båda.» (Första tillfället lp 1)
- Enkätfel: Finns inget "Båda"-alternativ.» (Första tillfället lp 1)
- Alternativet för båda föreläsningarna verkar ej existera, gick på båda två.» (Första tillfället lp 1)
- Jag var med på båda» (Första tillfället lp 1)
- Båda» (Första tillfället lp 1)
- Deltog vid båda tillfällena.» (Första tillfället lp 1)
- Jag var med på båda tillfällena.» (Första tillfället lp 1)
- Jag gick på båda tillfällena.» (Andra tillfället lp 2)
- (Jag har varit på båda men det gick inte välja båda.)» (Andra tillfället lp 2)
- Jag gick på båda tillfällen, lite dumt att inte ha med det som alternativ?» (Andra tillfället lp 2)
- Gick på båda, kan bara välja en av dem» (Andra tillfället lp 2)
- Gick på båda» (Andra tillfället lp 2)
- Jag var sjuk. Hade en liknande föreläsning när jag gick Chalmers basår.» (Andra tillfället lp 2)
- Jag gick på båda men det fanns ju inte som alternativ.» (Andra tillfället lp 2)
- Det krockade med den andra kursen jag hade utanför schemat» (Gick inte på något tillfälle)
- Jag har inget emot dessa föreläsningar, jag tror att de är bra. Mer av att jag inte orkat gå.» (Gick inte på något tillfälle)
- Hade arbete att göra» (Gick inte på något tillfälle)
- Jag har en åktid på 2h enkel väg och därför brukar jag åka så fort jag få det för att plugga hemma samtidigt så tycker jag att jag har bra teknik för att plugga fast det är lusten som brister ibland.» (Gick inte på något tillfälle)
- Jag gick på båda! » (Gick inte på något tillfälle)
- Pendlade så det låg på dåliga tider.» (Gick inte på något tillfälle)
- Jag tror inte föreläsningen var något för mig. » (Gick inte på något tillfälle)
2. Om du deltagit: Vad tyckte du om föreläsning 1?Ge betyg:66 svarande
Mycket dålig» | | 0 | | 0% |
Dålig» | | 0 | | 0% |
godkänd» | | 8 | | 12% |
Väl godkänd» | | 14 | | 21% |
Mycket väl godkänd» | | 44 | | 66% |
Genomsnitt: 4.54 - Gick endast på andra.» (?)
- var inte där» (godkänd)
- Kunde varit mer ingående och detaljrik. Mer än bara tips, så att säga. Vet inte hur det var för andra kurser, men jag tycker att man bör kunna få träna på studievägledning tidigare. Gärna under sommarlovet. Finns det sommarmatte, tycker jag det borde finnas liknande för studieteknik INNAN man börjat plugga. Man har absolut ingen tid till att hålla på med studieteknik under läsperioderna egentligen.» (godkänd)
- trycket fel, var inte på första» (godkänd)
- Godkänd i sättet den framfördes, men innehållet samtycker jag inte alls med. Se nedan. » (godkänd)
- Långsamt tempo och ett ganska uttjatat innehåll. Inget nytt direkt och kände mig inte särskilt påverkad av föreläsningen i allmänhet.» (godkänd)
- Rolig och intressant, samt ger en en del saker att tänka över gällande sina nuvarande studievanor.» (Mycket väl godkänd)
- Detta gav mig en mycket bättre inställning till mitt pluggande och "hindrade" mig nog till viss del från att hoppa av i början när det kändes stressigt och jobbigt.» (Mycket väl godkänd)
- Bra tips på vad man ska göra och inte göra för att lyckas med sina studier. Föreläsningen var också riktad mot oss teknologer, vilket gjorde tipsen mer konkreta, och inte för allmänna och generaliserande.» (Mycket väl godkänd)
- Intressant och inspirerande» (Mycket väl godkänd)
- Denna borde dock hållas i början av nollningen!» (Mycket väl godkänd)
- Har inte kunnat ta till mig allt. Men har upptäckt vissa fel jag gjort och fixat till några små dumma vanor i alla fall.» (Mycket väl godkänd)
- motiverade mig mycket eftersom jag aldrig har haft nån studieteknik. Förutom inlämningsuppgifter och liknande har jag nog inte lagt ner ens en timme på hela gymnasietiden på att läsa hemma så jag har ingen studieteknik alls. Här måste man läsa väldigt mycket på egen hand så detta kändes verkligen nyttigt!» (Mycket väl godkänd)
3. Vad tyckte du om föreläsning 2?Ge betyg:74 svarande
Mycket dålig» | | 0 | | 0% |
Dålig» | | 0 | | 0% |
godkänd» | | 9 | | 12% |
Väl godkänd» | | 21 | | 28% |
Mycket väl godkänd» | | 44 | | 59% |
Genomsnitt: 4.47 - Deltog ej pga hur nr 1 var.» (?)
- Folk verkade tycka om den men inget för mig» (godkänd)
- Samma som på föreläsning 1.» (godkänd)
- frånsett några saker så var det mest en repetition av första föreläsningen. Vilket kanske var bra iofs. Men känner nog att det inte var så stor ide att gå på båda...» (godkänd)
- Det tenderade ibland att bli en repetition av första föreläsningen, inte så mycket nytt.» (Väl godkänd)
- Bättre än den första och jag kan tänka mig att många som var osäkra på sina studier fann föreläsningen givande. Personligen så tyckte jag att det var bra tips men jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att jag inte kommer ta till mig något av det och göra på mitt eget sätt ändå. Detta trots att tipsen var sunda och bra och utan tvekan skulle bidra till en bättre studieteknik.» (Väl godkänd)
- Bra och rolig, likt första föreläsningen, och framförallt tipsen om hur man som effektivast läser facklitteratur var mycket välkomna och nyttiga.» (Mycket väl godkänd)
- Intressant och innehållsrik» (Mycket väl godkänd)
- Den här killen är grym! Jag blir inspirerad varje gång jag hör honom prata.» (Mycket väl godkänd)
- Denna borde dock hållas under nollningen!» (Mycket väl godkänd)
- Visade bättre hur man ska ta till sig tjocka böcker. Var bra eftersom det funkade för mig i alla fall och nu är jag taggad på att lära mig kursen som jag nyss hade panik inför.» (Mycket väl godkänd)
- Var även på denna föreläsning trots att det inte går välja två alternativ i första frågan angående deltagande!» (Mycket väl godkänd)
- Ser gärna fler liknande föreläsningar» (Mycket väl godkänd)
4. I hur stor utsträckning har du använt Björns olika tips kring studieteknik?84 svarande
Inte alls» | | 4 | | 5% |
En del» | | 43 | | 58% |
Ganska mycket» | | 24 | | 32% |
Mycket» | | 2 | | 2% |
Vet ej» | | 11 | | |
Genomsnitt: 2.32 - Som sagt. Inget för mig» (Inte alls)
- Lite av de Björn tog upp har jag redan med i min teknik. Tillskott till denna gör jag enbart på empirisk väg när jag känner att något moment inte gått önskvärt. » (Inte alls)
- En del där jag kunnat, men jobbar fortfarande med att förbättra min studieteknik.» (En del)
- Jag jobbar på det.» (En del)
- Mindre än vad jag velat, försöker dock tänka på dem mer och mer» (En del)
- Har inte använt hans tips så mycket än men planerar att göra det i framtiden.» (En del)
- jag hade redan bra studieteknik så jag kände igen de tips han gav som saker jag redan använde» (En del)
- Jag försöker ta till mig ett tips i taget.» (En del)
- Tar tid att få nya vanor men har haft hjälp av alla ideer.» (En del)
- Svårt att använda allt, men försöker att tänka på det så mycket jag kan.» (En del)
- Mestadels kring läsning. Men även att se på saker på ett lättare sätt och att förberedelse är viktigt.» (En del)
- kommer föra in mer och mer av hans tekniker men som han själv sa så är det svårt att ändra alla rutiner med en gång. Tar det successivt » (En del)
- Ska försöka få till något mer tips inför studierna denna l"sperioden och se om jag kan göra det till en vana.» (En del)
- Jag använder dem mer och mer.» (En del)
- Jag har försökt följa hans tips att inte ändra allt på en gång, dvs. inte "Mycket" utan "Ganska mycket".» (Ganska mycket)
- har inte hunnit testa ordentligt» (Ganska mycket)
- Jag tänkte på hans tips att inte ändra allt på en gång så jag tar det stegvis.» (Ganska mycket)
- Har inte hunnit implementera i någon större utsträckning än.» (Vet ej)
5. Har det gett någon effekt på din egen studieteknik?84 svarande
Inte alls» | | 3 | | 5% |
En del» | | 30 | | 50% |
Ganska mycket» | | 19 | | 32% |
Mycket» | | 7 | | 11% |
Vet ej» | | 25 | | |
Genomsnitt: 2.5 - På det stora hela har det för det mesta varit en bekräftelse av mina goda studievanor och inte en omskakande upplevelse.» (En del)
- Det har hjälpt.» (En del)
- Har börjat planera mina studier och lägger mer tid på att repetera sådant som vi gick igenom samma dag.» (En del)
- Inte jättemycket, som han sa är det en process, men jag känner att det kan fungera.» (En del)
- Läsningen.» (En del)
- lästekniker och planering och när man ska göra vad har hjälpt mig att ens komma igång med pluggandet.» (En del)
- Den blir bara bättre och bättre.» (En del)
- Egentligen vet jag inte än exakt hur mycket effekt det har gett, men jag tror att om några veckor kommer det märkas större skillnad - om jag har lyckats behålla de förbättrade studievanorna.» (Ganska mycket)
- Det jag gjort har hjälpt mycket» (Ganska mycket)
- se ovan» (Ganska mycket)
- Ganska tidigt att säga tycker jag. Många av hans små tips har redan gett resultat, men de stora förändringarna tar nog mer tid att få resultat från. » (Vet ej)
- Se ovan.» (Vet ej)
6. På vilket sätt har studieteknikföreläsningarna påverkat ditt sätt att studera eller tänka kring studier?- Jag skjuter upp mindre. »
- Jag har gjort mer innan föreläsningarna»
- Jag förstår inte frågan. »
- Efter hans föreläsningar har jag haft en positiv syn på att studera och känner mig sugen på att ta tag i studierna. Det är en stor förändring sedan tidigare då jag varit ganska negativ och haft dålig självkänsla.»
- Läsa på innan. Vara mer förberedd.»
- börjat göra en mer strukturerad och effektiv pluggning»
- Det blir mer effektivt nu.»
- Jag har börjat att planera lite mer och fått lite koll på hur mycket tid olika saker tar.»
- Det gav bra förslag på tekniker att använda, som dessutom hjälpt mig.»
- Jag försöker läsa lite i förväg samt repetera dagens föreläsningar i större utsträckning än tidigare. Jag har också insett vikten av att inte bara ständigt försöka ta in ny fakta.»
- Jag känner att jag har fått ett antal bra tips på hur jag kan studera mer effektivt»
- De har gjort mig mer medveten om hur olika studiemetoder kan ge upphov till olika resultat.»
- Det har gjort så att jag hänger med bättre i kursen och inte fastnar lika länge med problem som dyker upp.»
- En hel del. Jag är mer förberedd och repeterar mer än tidigare.»
- Det som tidigare känts överväldigande jobbigt känns mer overkomligt nu.»
- Det har blivit lättare att planera sina studier i förväg med hjälp av de tips man fick under föreläsningarna.»
- Lägga ner tiden på rätt saker»
- Planera bättre, att det inte bara är att försöka sitta och mata in allt nytt.»
- Har insett att min studieteknik från gymnasiet inte fungerar på Chalmers och att studierna inte alls behöver kännas så tunga som de gjorde under första läsperioden om man studerar på rätt sätt.»
- Bättre planering»
- Mer planering, bättre självförtroende.»
- Mer intressant och lättare sätt att studera på.»
- Börjat repetera mer genom att tex gå igenom dagens anteckningar på kvällen.»
- Jag känner mer hopp om att klara mina studier.»
- Jag har börjat förbereda mig inför föreläsningarna mer, detta genom att i förväg t.ex. bläddra igenom de berörda sidorna i boken.»
- Har fått mig att tänka mer på att titta både framåt och bakåt.»
- Förberedelser inför föreläsningar har blivit bättre, vilket gör att jag följer med bättre under föreläsningen då allt inte är helt nytt. Jag försöker även att repetera oftare, men det jobbar jag fortfarande på.. :P»
- De har givit ökad motivation för att studera i allmänhet och jag använder mig nu mer och mer av de tekniker i studieteknik som givits under föreläsningarna. »
- Det har fått mig att strukturera upp bättre, vilket har fått mig att känna mig lugnare och att det inte är lika mycket plugg som jag trott.»
- I och med att jag inte hade någon studieteknik överhuvudtaget så har både föreläsningarna och Björns bok hjälpt mig mycket.»
- att verkligen tänka på allt runt omkring än bara uppgifter och föreläsningar»
- Att om man är förberedd inför en föreläsning så får man i alla fall inte panik inför tentan om 5 veckor (eller hur långt det nu är dit). Man accepterar mer att man kanske inte förstår för stunden men kommer göra det om ett tag.»
- Att det tar jättemycket längre att stå för allting själv (planering, förberedelser, repetition, förståelse etc, etc.) än att om föreläsningarna faktiskt gjorde att man förstod nått.»
- Tänka mer positivt.»
- Har fått bättre tidsplanering och teknikerna har förbättrat min ovana att prokrastinera!»
- Har blivit effektivare.»
- Dela upp och strukturera plugget på ett bra sätt.»
- Hjälpt mig att inse att studera rätt är viktigare än att studera mycket.»
- Jag följer Björns tips och studierna blir lättare och roligare och leder förhoppningsvis till bättre resultat.»
- Mer planering, komma förberedd till föreläsningar och även att inte gå på alla föreläsningar bara för att ha gjort det. Det är inte föreläsningarna som räknas utan vad man kan på tentan.»
- Denna leseperioden har startet bedre og jeg kjenner at ejg holder bedre fölge med hvertfall matte nå»
- Förberedelse är viktigt»
- Tror att varje enskild individ måste förvärva en egen studieteknik och att föreläsningar snarare kan verka negativt i den mån att de kan ifrågasätta de metoder man har med sig från gymnasiet. »
- Läser kurslitteraturen på ett annat sätt som jag tror är effektivare samt att man inte får lika dåligt samvete när man skippar föreläsningar man ändå vet om att man inte behöver.»
- Jag trodde att jag hade dålig studieteknik, men föreläsningarna visade mig att jag gjorde en hel del på rätt sätt sedan tidigare.»
- jag har strukturerat upp mina studier nu vilket ger bättre resultat.»
- Vet ej»
- Jag har insett vikten av att vara förberedd, att läsa på redan innan en föreläsning om vilket ämne den ska behandla.
Trots att jag insett detta så kan jag inte påstå att jag använt det särskilt flitigt... Man har helt enkelt inte tid då man vill göra en hel del annat också och inte bara studera när man kommer hem efter en lång dag av föreläsningar. Men detta tänk är väl ett exempel på dålig studieteknik och något jag skulle behöva ändra på också...»
- Det har fått mig att inse att det är fler folk än jag som har problem med att hinna med allt.»
- Att hålla koll på vad jag lär mig olika dagar, t ex mha dagbok och att gå igenom föreläsningarna samma dag.»
- Jag är mer medveten om hur jag studerar.»
- Att inte ge upp och bli rädd av ämnet!»
- Att lägga mer tid på förberedelser och repetition. Har gett mig en klarare bild av hur studierna skall läggas upp och hur jag skall filtrera det viktigaste.»
7. Tror du att studieteknikföreläsningarna påverkat ditt studieresultat?82 svarande
Inte alls» | | 10 | | 17% |
En del» | | 27 | | 47% |
Ganska mycket» | | 14 | | 24% |
Mycket» | | 6 | | 10% |
Vet ej» | | 25 | | |
Genomsnitt: 2.28 - Om inte mycket lite.» (Inte alls)
- Mycket rolig och bra föreläsning med bra tips men inget för mig.» (Inte alls)
- Ganska mycket i och med att jag kanske inte ens hade varit kvar på utbildningen om jag inte gått på dessa tillfällen.» (En del)
- Jag är rätt säker på att jag klarat mig lika bra utan de här föreläsningarna, då kurserna än så länge inte varit särskilt svåra enligt mig.» (En del)
- Inte än!» (En del)
- Svårt att avgöra.» (En del)
- Framförallt i form av tidsbesparing» (En del)
- Jag tror det handlar mer om att jag inte blir lika stressad, men hur resultatet blir vågar jag inte säga.
Jag tycker vi borde ha fler av dessa föreläsningar, kanske 1 till i läsperiod 3 eller 4, mest bara så man påminner sig själv om man glömt bort något.» (En del)
- I alla fall i den ena kursen. Men prokrastinering är alltför illa alltså :S» (En del)
- Började testa teknikerna ganska sent i förra läsperioden, så antagligen har de inte påverkat mina resultat i någon större utsträckning än.» (En del)
- De sporrade mig att arbeta hårdare.» (Ganska mycket)
- inte ännu men det kommer nog att ha gjort stor skillnad nästa termin om jag lyssnat på björn eller inte» (Ganska mycket)
- verkar jättebra» (Mycket)
- För tidigt att säga, jag såg den senaste föreläsningen för 45 minuter sedan, den kan knappast ha gett studieresultat redan eller retroaktivt. » (Vet ej)
- Tyvärr har jag fram tills nu inte hunnit använda teknikerna fullt ut, då nollningen resulterade i att jag redan från start låg lite efter i planeringen, vilket i tvingade mig att ständigt försöka läsa/räkna ikapp.» (Vet ej)
- Svårt att säga då jag inte gjort så mycket annorlunda än... Jag börja med mer saker han tipsade om, tror att det kommer förbättra studierna.» (Vet ej)
8. Om du inte är nöjd med dessa föreläsningar, vad skulle du vilja se att Chalmers erbjöd istället?- Jag är nöjd med dessa föreläsningar. »
- Jag att tror det kan vara bra med föreläsningar i ämnet studieteknik. Det som jag kan tycka är mindre bra är att det bara tas upp en typ av teknik som förväntas fungera för alla, istället för olika typer som kanske fungerar för gissningsvis de andra 20-30% studerande.
Gällande just Björn så är min personliga åsikt att han är en bisarr karaktär som gjorde mig väldigt illa till mods med hans väckelsemöte jargong. Men han passar säkert en del, min flickvän som läser på medicinareberget har också haft föreläsningar med honom och tyckte han var jättebra samtidigt som jag har andra bekanta som tycker som jag.»
- Dom är superbra, så jag tycker absolut att man ska ha dem kvar.»
- Supernöjd, skulle helst se att de dels utökas till nästa år, och dels att första delen ges tidigare, så tidigt som möjligt efter nollningens slut.»
- Sommarkurser om studieteknik eftersom föreläsningarna är såpass opedagogiska. Ni måste göra något åt det. Det är en total katastrof.»
- Tror snarare tips från äldre studenter hur de förhåller sig till föreläsningssituationen vore mer givande. Tar de anteckningar, läser de innan eller något annat. Känner personligen att föreläsningarna mest blir en avskrivningsövning i högt tempo. »
- Ingenting, föreläsningarna var jättebra men jag tog inte till mig av dem.»
Kursutvärderingssystem från
|