Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
Lp3-4 11/12 Projektarbete husbyggnad, LBT242
Status: Avslutad Öppen för svar: 2012-03-26 - 2012-04-15 Antal svar: 13 Procent av deltagarna som svarat: 36% Kontaktperson: Patrik Hellman» Utbildningsprogram som genomför enkäten: Byggingenjör 180 hp
1. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?*13 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Dåligt» | | 1 | | 7% |
Godkänt» | | 1 | | 7% |
Gott» | | 5 | | 38% |
Mycket gott» | | 6 | | 46% |
Genomsnitt: 4.23 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - Jag tycker att kursen är dåligt verklighetsförankrad då man väljer att basera kursen på en byggnadsmetod som knappt används i dagens samhälle. Mitt förslag är att man fokuserar om den mot aktuella material och byggmetoder för att ge en aktuell grund att stå på när man kommer ut i arbetslivet. Ämnen som skulle kunna vara intressanta är passivhusteknik i kombination med något lättbyggnadsmaterial alternativt platsgjutna betongkonstruktioner.» (Dåligt)
- Intressant att lära sig om bärande murverk, men eftersom det inte är så vanligt i dagens nybyggnader, så kanske det heller inte är så användbart i min framtid.» (Godkänt)
- En intressant kurs :)» (Gott)
Genomsnitt totalt för detta stycke: 4.23
Lärandemålefter fullgjord kurs ska studenten kunna:
1. förstå och beskriva problemområdet efter inledande föreläsningar och studiebesök 2. utreda, inventera och analysera projektets och problemområdets förutsättningar och sammanställa detta i en utredning 3. föreslå utifrån ett byggnadsprogram en ur livscykelperspektiv hållbar helhetslösning (systemhandling) omfattande byggnadsutformning, byggnadsteknik, energieffektivitet, brand, akustik samt principiell samordning av vvs- och elinstallationer. Systemhandlingen omfattar poster, beskrivning av energieffektivitet och installationer samt ritningar från helhet till en tekniskt komplicerad detalj av betydelse för projektet. 4. presentera förslaget i en utställning samt digital inlämning på Studieportalen eller på kursens projektpresentation på Internet. Poster skall vara på engelska. 5. beskriva, argumentera, värdera och diskutera eget och andras förslag i en avslutande kritik tillsammans med kritiker och intressenter inom och utanför högskolan
Mål och måluppfyllelseI kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.
2. Hur begripliga är kursens mål?13 svarande
Jag har inte sett/läst målen» | | 1 | | 7% |
Målen är svåra att förstå» | | 0 | | 0% |
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare» | | 4 | | 30% |
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen» | | 8 | | 61% |
Genomsnitt: 3.46 3. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.13 svarande
Nej, målen är för lågt ställda» | | 0 | | 0% |
Ja, målen verkar rimliga» | | 11 | | 84% |
Nej, målen är för högt ställda» | | 2 | | 15% |
Genomsnitt: 2.15 - Eftersom vissa i kursen inte har gått industribyggnad saknas en del förkunskaper bla gällande ritande av detaljer.» (Ja, målen verkar rimliga)
- Vissa har ju inte gått industribyggnad, och det känns som att man hade behövt vissa kunskaper därifrån.» (Nej, målen är för högt ställda)
4. Testade examinationen om du uppnått målen?13 svarande
Nej, inte alls» | | 0 | | 0% |
I viss utsträckning» | | 4 | | 30% |
Ja, i hög grad» | | 9 | | 69% |
Vet ej/har inte examinerats än» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2.69 - I målen nämns akustik, brand, vvs, el vilket är något som jag tycker har fallit bort under examinationen. Det har varit stor vikt på arkitekturen som inte nämns speciellt mycket i målen.» (I viss utsträckning)
- Trots inslag av VVS-handledning beaktades detta inte särskilt mycket i examinationen» (I viss utsträckning)
Undervisning och kursadministration5. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?13 svarande
Mycket liten» | | 0 | | 0% |
Ganska liten» | | 1 | | 7% |
Ganska stor» | | 9 | | 69% |
Mycket stor» | | 3 | | 23% |
Genomsnitt: 3.15 - främst studiebesök och stadsvandringar som gett inspiration» (Ganska stor)
- Saknade en mer ingående föreläsning i hur man ritar detaljer, återigen något som kanske beror på att jag inte gått industribyggnad.» (Ganska stor)
- Bra med handledningstillfällena!» (Mycket stor)
6. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?13 svarande
Mycket liten» | | 0 | | 0% |
Ganska liten» | | 5 | | 38% |
Ganska stor» | | 8 | | 61% |
Mycket stor» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2.61 - Litteraturen har varit bra för att ge ett helhetsintryck men för examinationen har den inte behövts.» (Ganska liten)
- Boken "Moderna tegeldetaljer" har varit till stor nytta.» (Ganska stor)
7. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?13 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska bra» | | 7 | | 53% |
Mycket bra» | | 6 | | 46% |
Genomsnitt: 3.46 - I början av kursen hade ett färdigt PM varit att föredra. Där ska också inlämningskraven för uppgiften stå. Så att man tydligt vet vad man ska sikta mot. » (Ganska bra)
8. Hur var arbetsbelastningen på kursen?13 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 0 | | 0% |
Lagom» | | 8 | | 61% |
Hög» | | 5 | | 38% |
För hög» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 3.38
Arbetsklimat9. Hur var möjligheterna att få hjälp och ställa frågor?13 svarande
Mycket dåliga» | | 0 | | 0% |
Ganska dåliga» | | 0 | | 0% |
Ganska bra» | | 1 | | 7% |
Mycket bra» | | 12 | | 92% |
Har ej sökt hjälp» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 3.92 - Mycket bra med handledningstillfällen. Lärarna har dock inte varit speciellt enade vad gäller vissa delar.» (Mycket bra)
10. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?13 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska bra» | | 4 | | 30% |
Mycket bra» | | 9 | | 69% |
Har ej sökt samarbete» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 3.69 11. Hur upplever du den totala arbetsbelastningen under läsperioden?13 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 0 | | 0% |
Lagom» | | 9 | | 69% |
Hög» | | 4 | | 30% |
För hög» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 3.3 - Pga examensarbete samtidigt som har krävt en hel del tid» (Hög)
- aningen hög, anläggningen var relativt låg belastning jämfört med husbyggnad, vilket gjorde det möjligt att lägga den tid det krävdes på husbyggnaden, någon tid för exjobb var svårt att hitta dock.» (Hög)
Önskade åtgärder12. Vad bör främst bevaras till nästa år?- Hollandsresan var en mycket trevlig upplevelse som tyvärr alldelels för få nyttjade.»
- Handledningstillfällena var bra!
Rundturen i Göteborg var ett trevligt inslag, där vi fick se staden ur en ny synvinkel med tegel.»
- Vandringen i Göteborg måste bevaras. Handledningen ska också bevaras»
- Resan till Haarlem, stadsrundvandringen»
- Behåll tema-inriktiningen»
- Resan till Haarlem. Mycket givande och intressant. Omväxlande och utmanande (kommunikationen) att arbeta med studenter från andra skolor.»
- Studiebesöket i utlandet. Det gav mig en helt annan bild och förståelse»
- kursens huvudsakliga upplägg och att man bjuder in föreläsare som har intressant och för kursen aktuell spetskompetens»
- Litteraturseminarie och konsultation»
- kursens upplägg är bra»
13. Vad bör främst förändras till nästa år?- Lite för stor inriktning på arkitekturen, själva husbyggnaden kom lite i skymundan. Mer detaljer åt folket!»
- Fler handledningar kring detaljer och färre kring arkitekturen. VVS handledningen föll bort, fler sådanna hade vart bra. Handledning gällande brand och el kan vara bra för att följa målen.»
- Kan engelska-delen integreras på ett annat sätt? Tex tidigare vid kursens uppstart som en inledande undersökning på årets tema? Kändes som att det krockade med inlämningen på slutet.»
- Bättre "marknadsförande" inför resan för att få fler att följa med.
Tydligare struktur gällande vad som ingår i projektet, redan tidigt i kursprogrammet så man får en bra uppfattning om upplägget.»
- se även pkt 1. Kursen skulle kunna ge mycket mer om den berör en byggnadsmetod som är man normalt sett kan komma i kontakt med på dagens arbetsplatser.»
- samarbetet med engelskakursen»
- Tydligare riktlinjer om projektarbetet. »
- problembeskrivningen behöver förbättras, det skulle vara bra att få en uppgift att jobba efter, som beskriver hela projektet vad som skall vara med och dylikt. Här gick vi exempelvis halva kursen, och sedan fick vi reda på att vi skulle ha någon form av ventilationslösning med i tankesättet. det hade varit bättre att få med i uppgiften redan från början.»
Övriga kommentarer14. Övriga kommentarer- mycket inspirerande kurs. binder på ett bra sätt samman vad vi gjort under utbildningen. »
- Bra lärare, föreläsare och handledare! »
- Vi som inte har läst industribyggnad skulle vilja ha en specialföreläsning där det viktigaste togs upp.»
- Tackar för en bra och intressant kurs med duktiga föreläsare samt kompetenta och inspirerande lärare!»
- Ett inslag i kursen om färg och formspråk skulle vara bra så att förståelse ökar för arkitektens tankar kring detta område»
- bra kurs, bra kritik på redovisningarna, duktiga handledare»
Genomsnitt totalt för alla frågor: 4.23 Beräknat jämförelseindex: 0.8* obligatoriska frågor
Kursutvärderingssystem från
|