Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
MTM021 - Statik och hållfasthetslära 11/12, MTM021
Status: Avslutad Öppen för svar: 2012-03-07 - 2012-03-28 Antal svar: 62 Procent av deltagarna som svarat: 34% Kontaktperson: Johan Bankel» Utbildningsprogram som genomför enkäten: Maskinteknik 300 hp
Läs detta först!I denna enkät finns möjlighet att i fritextfälten ge kommentarer kring både vad som varit bra och vad som varit mindre bra med kursen. Du har större möjlighet till påverkan om du håller kritiska kommentarer på en konstruktiv nivå.
Din egen arbetsinsats1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.60 svarande
Högst 15 timmar» | | 12 | | 20% |
Cirka 20 timmar» | | 11 | | 18% |
Cirka 25 timmar» | | 14 | | 23% |
Cirka 30 timmar» | | 13 | | 21% |
Minst 35 timmar» | | 10 | | 16% |
Genomsnitt: 2.96 - svårt att uppskatta» (?)
- Skrev kursen igen så har inte deltagit i någon undervisning denna gång» (Högst 15 timmar)
- den tyngsta kursen hittills.» (Minst 35 timmar)
2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?61 svarande
0%» | | 4 | | 6% |
25%» | | 3 | | 4% |
50%» | | 4 | | 6% |
75%» | | 15 | | 24% |
100%» | | 35 | | 57% |
Genomsnitt: 4.21 - Enstaka föreläsning och lektion för projektuppgiften i matlab.» (0%)
- Föreläsaren var dålig. Det gick för fort, han antog att vi kunde allt. alla skulle vara einstein.» (25%)
- Bara föreläsningar, att räkna själv istället för att lyssna på exempel var mer givande.» (50%)
- Slutade gå på föreläsningarna då dessa inte gav någonting. » (50%)
- bortrest en vecka» (75%)
- 85-90%» (75%)
- inte riktigt 100%» (100%)
Mål och måluppfyllelseI kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.3. Hur begripliga är kursens mål?60 svarande
Jag har inte sett/läst målen» | | 24 | | 40% |
Målen är svåra att förstå» | | 6 | | 10% |
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare» | | 15 | | 25% |
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen» | | 15 | | 25% |
Genomsnitt: 2.35 - minns ej» (?)
- Det var bra men bättre i matten.» (Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare)
4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.41 svarande
Nej, målen är för lågt ställda» | | 0 | | 0% |
Ja, målen verkar rimliga» | | 31 | | 75% |
Nej, målen är för högt ställda» | | 10 | | 24% |
Genomsnitt: 2.24 5. Testade examinationen om du uppnått målen?47 svarande
Nej, inte alls» | | 0 | | 0% |
I viss utsträckning» | | 20 | | 42% |
Ja, i hög grad» | | 18 | | 38% |
Vet ej/har inte examinerats än» | | 9 | | 19% |
Genomsnitt: 2.76 - Det är en stor kurs om man ser till alla moment (och då särskilt delmoment som man ska kunna). Då blir det ganska lite med 25 poäng på tentan. Man kan göra mycket rätt utan att få poäng för det.
Dock testades man på en rimlig andel av kursen. Kunde varit upp delat i mer poäng bara, då skulle man även kunna höja gränserna.» (I viss utsträckning)
- Svårare tenta än målen tyckte jag.» (I viss utsträckning)
Undervisning och kursadministration6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?61 svarande
Mycket liten» | | 6 | | 9% |
Ganska liten» | | 16 | | 26% |
Ganska stor» | | 23 | | 37% |
Mycket stor» | | 16 | | 26% |
Genomsnitt: 2.8 - ganska otydliga föreläsningar där anteckningarna inte gett mycket efteråt» (Mycket liten)
- Föreläsningarna var obegripliga. Förstod ingenting och slutade till slut gå på dessa och istället försöka plugga själv. Gick istället på räkneövningarna och fick lite teori. » (Ganska liten)
- Taskigt upplägg på föreläsningar, svårt att förstå» (Ganska liten)
- Ofta svårt att få hjälp. För stora räknegrupper» (Ganska stor)
- Jag tycker att vi lärde oss lösningsgångar på ett bra sett. De återkommer dock på räkneövnigarna. Tycker att mer tid/fokus bör läggas på förståelse av till exempel olika spänningar/krafter. Då behöver man inte jobba lika mycket med "typuppgifter" eftersom det blir mer rimligt (vilket är bra) att en del av uppgiften är att förstå vad för spänningar/krafter som är relevanta i uppgiften.
T ex kan man försöka att förklara vad skjuvspänning är innan man lär ut hur man räknar på det.
Själv hade jag läst hållfasthetslära innan Chalmers så det var inget problem men tycker att saker kunde förklarats bättre. Jag är övertygad om att böjning, skjuvning och vridning skulle upplevas som enklare av folk om de förstod saker mer intuitivt.» (Ganska stor)
- föreläsningarna gick väldigt fort, tyckte att för lite vikt har lagts på de grundläggande sakerna.» (Ganska stor)
7. Vad tycker du om räkneövningarna?Välj din huvudsakliga övningsledare55 svarande Totalt:
mycket dåligt» | | 2 | | 3% |
ganska dåligt» | | 2 | | 3% |
ganska bra» | | 23 | | 41% |
mycket bra» | | 28 | | 50% |
Genomsnitt: 3.4 Fördelat på olika grupper: Övningsgrupp a Rebecka (ML12): (26 st)
mycket dåligt | | 1 | | 3% |
ganska dåligt | | 1 | | 3% |
ganska bra | | 8 | | 30% |
mycket bra | | 16 | | 61% |
Genomsnitt: 3.5 - Jag testade olika övinignsledare och allt var lika dåligt. Det är väldigt svårt att hänga med i och med att det är helt nytt och skitsvårt. bättre om ledarna lät oss fundera en stund på varje uppgift istället för att bara nöta igenom den på 5 minuter» (mycket dåligt)
- Lite högre standard på övningsledarna hade inte skadat.» (ganska dåligt)
- Ofta för många elever, svårt att få hjälp och hög ljudnivå» (ganska bra)
- mycket bra övningsledare, men jag hade hellre sett färre exempel och mer egenräkning» (ganska bra)
- Man måste räkna mycket och nöta in tankegångarna så dem funkade bra till det.» (mycket bra)
- Det var tack vare Rebecka jag inte la av kursen helt då hon lugnt och pedagogiskt gick igenom tal på tavlan. Hon har jättebra struktur och stressar inte.» (mycket bra)
- Isabelle var bäst! Hon var väldig pedogodisk. » (mycket bra)
- Rebecka är riktigt duktig!!!!!!» (mycket bra)
- Riktigt bra övningsledare som förklarade bra.» (mycket bra)
Övningsgrupp b Peter (ML13): (8 st)
mycket dåligt | | 1 | | 12% |
ganska dåligt | | 0 | | 0% |
ganska bra | | 4 | | 50% |
mycket bra | | 3 | | 37% |
Genomsnitt: 3.12 - Det behövs mer räknestugor och minde övningstillfällen.» (mycket dåligt)
- I början tyckte jag att kursen var svår att greppa och hade hellre räknat mer själv. Men ju längre vi kom desto mer tyckte jag att jag fick ut av räkneövningarna.» (ganska bra)
Övningsgrupp c Jacob (ML14): (4 st)
mycket dåligt | | 0 | | 0% |
ganska dåligt | | 1 | | 25% |
ganska bra | | 3 | | 75% |
mycket bra | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2.75 - Genomgångarna har varit bristfälliga gällande planering och genomförande av exempeluppgifter.» (ganska dåligt)
- varit på få räkneövningar» (ganska bra)
- Relativt få elever när jag var där. Vilket var bra då det blev betydligt enklare att ställa frågor, etc.» (ganska bra)
Övningsgrupp d Sebastian (ML15): (9 st)
mycket dåligt | | 0 | | 0% |
ganska dåligt | | 0 | | 0% |
ganska bra | | 5 | | 55% |
mycket bra | | 4 | | 44% |
Genomsnitt: 3.44 - Sebastian var väldigt bra, dock skulle det behövas mer räknestugor. Man hinner inte räkna själv på det som gåtts igenom innan det nya kom.» (ganska bra)
- Sebastian skötte sig utmärkt!» (ganska bra)
Övningsgrupp e Isabelle (ML16): (8 st)
mycket dåligt | | 0 | | 0% |
ganska dåligt | | 0 | | 0% |
ganska bra | | 3 | | 37% |
mycket bra | | 5 | | 62% |
Genomsnitt: 3.62 - Bra» (?)
- Behöver mycket mer egen räkning» (ganska bra)
- bra men förklara ännu mer grundläggande.» (ganska bra)
- Isabelle var toppen! Strukturerade upp allt på ett mycket bra sätt.» (mycket bra)
- Isabella var jättebra!» (mycket bra)
8. För närvarande innehåller kursen skilda räkneövningar och räknestugor. Det har framförts att det vore bättre med blandade övningar/räknestugor.Vad tycker du?59 svarande
Det är bra som det är med skilda övningar och räknestugor.» | | 16 | | 27% |
Det vore bättre med blandade övningar/räknestugor.» | | 34 | | 57% |
Det spelar ingen roll för mig.» | | 9 | | 15% |
Genomsnitt: 1.88 - Fler räknestugor tack!» (Det är bra som det är med skilda övningar och räknestugor.)
- Förstår inte vad som menas med en blandad variant. Att lärarna först ska visa något och sedan ska vi räkna på det direkt efter? I så fall föredrar jag som det är då lösningarna i kursen oftast är rätt omfattande.» (Det är bra som det är med skilda övningar och räknestugor.)
- Det är bra att de är skilda tycker jag men hade gärna haft MYCKET MYCKET mer räknestugor. Problemet med kursen är att förstår man inte så står man stilla och trampar och tempot i kusen tillåter inte att man trampar allt för länge. Hade underlättar oerhört mycket om det var med räknestugor där man kan be om hjälp.» (Det är bra som det är med skilda övningar och räknestugor.)
- Om möjligt mer lärare på räknestugorna får ibland var det svårt att få hjälp» (Det är bra som det är med skilda övningar och räknestugor.)
- Men mer räknestugor.» (Det är bra som det är med skilda övningar och räknestugor.)
- Jag tycker att det borde vara fler räknestugor då det annars är väldigt svårt att få hjälp!» (Det är bra som det är med skilda övningar och räknestugor.)
- Mer räknestugor överlag» (Det vore bättre med blandade övningar/räknestugor.)
- Bättre med blandat, annars kan en hel dags undervisning bara bestå av föreläsningar/skriva av vad en räkneledare skriver.» (Det vore bättre med blandade övningar/räknestugor.)
- Det krävs att man får räkna så mycket som möjligt för att man skall kunna klara av kursen.» (Det vore bättre med blandade övningar/räknestugor.)
- Blanda och lägg ner mer tid på räknestugor, man lär sig kursen genom att göra tal själv, inte genom att titta på när andra gör dom.» (Det vore bättre med blandade övningar/räknestugor.)
- Det blir lite väl mycket att sitta och lyssna då man först har föreläsning och sen direkt ska sätta sig och hänga med då tal gås igenom.» (Det vore bättre med blandade övningar/räknestugor.)
- föe efter en föreläsning går man igenom föreläsningen igen på övningen men det vore bättre att blanda in lite räkning också så vore det lättare att ta in ist för att lyssna i nästan 4 timmar i sträck.» (Det vore bättre med blandade övningar/räknestugor.)
- Jag tror att det hade varit bättre att bara demonstrera ett par tal, och direkt efter har klassen möjlighet att räkna liknande tal och kunna ställa frågor i samband med det.» (Det vore bättre med blandade övningar/räknestugor.)
- Tycker generellt det är ganska meningslöst att först gå på föreläsning där något gås igenom och sen få se samma sak igen på räkneövning. Istället ta bort räkneövningen och låt läraren gå runt och hjälpa eleverna. Mer tid behöver läggas för eleverna att själva lösa uppgifter.» (Det vore bättre med blandade övningar/räknestugor.)
- Blir ganska jobbigt att sitta och lyssna/anteckna i 4 timmar.» (Det vore bättre med blandade övningar/räknestugor.)
- Dock ganska tungt med räkneövning direkt på föreläsningen, då det blir sitta och lyssna i fyra timmar isträck, svårt att hålla koncentrationen uppe.» (Det spelar ingen roll för mig.)
- Bara det finns tid till båda så är jag nöjd.» (Det spelar ingen roll för mig.)
9. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?60 svarande
Mycket liten» | | 3 | | 5% |
Ganska liten» | | 14 | | 23% |
Ganska stor» | | 27 | | 45% |
Mycket stor» | | 16 | | 26% |
Genomsnitt: 2.93 - Hjälpte ingenitng.» (Mycket liten)
- Lite svårt att få överblick över vad som är relevant eller inte i böckerna, t.ex. Lundh.» (Ganska stor)
- Det var bra böcker men jag öppnade inte "Handbok och formelsamling i Hållfasthetslära" förrän jag satt på tentan. Hoppas det den får en större roll i nästa kurs...
» (Ganska stor)
- Jag försökte räkna uppgifter i mekanik boken och sedan i exempelsamlingen men mitt problem var att jag förstod inte. Jag förstod inte uppgifterna, inte svaren och inte vad jag skulle göra och jag försökte verkligen. Det hela slutade med att jag bara pluggade på gamla tentor och gamla duggor för att se lösningsgången och komma in i tankebanorna. Det var enda sättet jag lyckades lära mig på. Bortsett från de gånger då jag hann få hjälp på en räknestuga. Finns det möjlighet att få facit och uträkningar till alla uppgifter så tror jag det hade underlättat för många elever. Facit och lösningsgångar är underskattade för inlärningen.» (Ganska stor)
- Uppgifterna i Möllers gröna häfte var svåra. Önskar att det funnits fler lätta också där man lär sig grunderna mer.» (Ganska stor)
- Det är väldig svårt att komma vidare om man fastnar på uppgifter hemma. Det räcker knappast med räkneövningarna för att få hjälp. På Teknisk fysik har de en hemsida där det finns små "ledtrådar" för varje uppgift som de gör. Steg för steg. Detta tycker jag skulle behövas i denna kurs. Så man kan få hjälp när man sitter hemma.» (Ganska stor)
- Gröna Lundh är bra för förståelse. Har läst på gamla tentor också.» (Mycket stor)
10. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?58 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 2 | | 3% |
Ganska bra» | | 31 | | 53% |
Mycket bra» | | 25 | | 43% |
Genomsnitt: 3.39 - Men studentportalen krånglar som vanligt. » (Ganska bra)
Arbetsklimat11. Hur var möjligheterna att få hjälp samt att ställa frågor?60 svarande
Mycket dåliga» | | 0 | | 0% |
Ganska dåliga» | | 12 | | 20% |
Ganska bra» | | 17 | | 28% |
Mycket bra» | | 22 | | 36% |
Har ej sökt hjälp» | | 9 | | 15% |
Genomsnitt: 3.46 - För få tillfällen/övningsledare och många som ställer frågor» (Ganska dåliga)
- Det har inte funnits många räkneövningar och det är lite tid att fråga i pauserna under räkneövningarna. Om det fanns möjlighet att fråga övningsledarna under annan tid tycker jag att detta skulle ha gjort tydligare» (Ganska dåliga)
- Det var för få räknestugor i början» (Ganska dåliga)
- Högt tryck på övningsledarna, långa hjälplistor.» (Ganska dåliga)
- Det måste vara mer interaktivt! Jag tycker att man borde kunna maila lektorn eller övningsledarna att om det är någon uppgift som många upplever som svår kan gås igenom på tavlan eller läggas upp på ping pong!» (Ganska dåliga)
- Några fler lärare till räknestugorna hade behövts.» (Ganska dåliga)
- Borde funnits mer tid till egenräkning med möjlighet at få hjälp av handledare. » (Ganska bra)
- Det var ofta långa kölistor på räknestugorna, det kunde dröja en hel lektion innan man hann få hjälp.» (Ganska bra)
- Anders har alltid ställt upp och hjälpt till när man tex har gått upp till hans kontor! » (Mycket bra)
- Tack vara de extra övningstillfällen.» (Mycket bra)
12. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?59 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 2 | | 3% |
Ganska bra» | | 14 | | 23% |
Mycket bra» | | 38 | | 64% |
Har ej sökt samarbete» | | 5 | | 8% |
Genomsnitt: 3.77 - Ingen av oss har förstått så vi har inte kommit så långt.» (Ganska dåligt)
- Alltid bästa sättet att lära sig (för mig). Om inte annat så var vi tvungna när vi jobbade i MatLab. » (Mycket bra)
13. Hur var arbetsbelastningen på kursen?60 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 0 | | 0% |
Lagom» | | 8 | | 13% |
Hög» | | 38 | | 63% |
För hög» | | 14 | | 23% |
Genomsnitt: 4.1 - Gränsfall till för hög. » (Hög)
- De var för hög för att man inte kunde få den hjälpen man behövde.» (Hög)
- överlag bra. Men man kunde börjat med MATLAB tidigare, så hade det blivit lite lugnare på slutet.» (Hög)
- Det blir en hög belastning då det dagtid inte finns utrymme för egen räkning.» (Hög)
- Mycket nytt vilket gjorde att mer tid behövde läggas» (Hög)
- Hade varit bra med mer räknestugor under hela kursen men framförallt i början så man förstår grunderna lite fortare så blir nog inte resten av kursen lika jobbig.» (För hög)
- Vet inte om "för hög" är ett bra uttryck, men jag har inte sett någon som ens var i närheten av vara i fas med de räknetal som vi fick tilldelade under kursens gång.» (För hög)
- kursen ensamt blev ett fulltidsprojekt» (För hög)
- Den var riktigt hög, det fanns ofta stunder man började fundera om man verkligen skulle fixa denna kursen och om de flesta tyckte den var lika svår som mig.» (För hög)
14. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?60 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 0 | | 0% |
Lagom» | | 14 | | 23% |
Hög» | | 37 | | 61% |
För hög» | | 9 | | 15% |
Genomsnitt: 3.91 - Jag hade hellre bytt plats på tentorna.» (Lagom)
- Som innan. Hade man kunnat få hjälp lättare hade kursen inte känt fullt så hopplös.» (Hög)
- man drog ner på tiden som lades på Linjär Algebra» (Hög)
- När man behöver plugga hela veckorna (även utanför schemalagd tid) och varje helg (minst en av dagarna)i sju veckor, då tycker jag det är för mkt.» (För hög)
- Det fanns inte en enda stund utan man satt med antingen matteboken eller statiken. Fritiden var knapp.» (För hög)
Sammanfattande frågor15. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?60 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Dåligt» | | 6 | | 10% |
Godkänt» | | 26 | | 43% |
Gott» | | 24 | | 40% |
Mycket gott» | | 4 | | 6% |
Genomsnitt: 3.43 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - Den var hur krånglig som helst! Då man fastnade på någon uppgift, eller område, hade man ingen möjlighet att fortsätta fören man hade fått hjälp. Det skulle inte skada med att man exempelvis lägger ut någon form av "ledtråd" till de uppgifterna vi skall göra, och kanske även lösningsgången. Detta har de i Fysiksektionen! På detta vis kommer man även ha möjligheten att bygga upp sitt självförtroende och inte gå om miste med den...» (Dåligt)
- Svårt och knappt om tid.» (Godkänt)
- lite bristfälliga föreläsningar, jag tycker man borde försöka gå igenom grundläggande och mer triviala saker i början och successivt komma in på svårare uppgifter. Nu blev det att man kastades in i saker som man aldrig använt sig av innan, samtidigt som de låg på en hög nivå» (Godkänt)
16. Vad bör främst bevaras till nästa år?- Isabelle»
- Boken och föreläsningsanteckningarna (powerpoint)! Väldigt bra bok och powerpointen underlättade om man inte förstod engelskan.»
- Duggorna»
- Räknestugorna och övningstentorna.»
- Rebecka som övningsledare!»
- matlab-uppgiften»
- Msg»
- Föreläsaren»
- Rebecka»
- Jättebra med duggorna. Ger motivation till studenterna kontinuerligt under kursen.»
- Räknestugor,»
- Sebastian i ml15»
- Räkneövningar»
- Isabelle Stockman som handledare! »
- Isabelle och Rebecka som handledare! Båda är mycket bra och tydliga!»
- Möjligheten att kunna fråga när som helst»
- Duggorna»
- Rebecka som räkneledare.»
17. Vad bör främst förändras till nästa år?- Mer räknestugor.»
- Mycket mer räknestugor och fler övningsledare under de tillfällena»
- Fler rena räknestugor!»
- Mer räknestugor. Jag går hellre på en räknestuga än en räkneövning»
- Fler räkneledar och räknestugor. Mer praktiska exempel och demonstrationer! Borde finnas utrymme för hur mkt som helst, men allt vi får se är exempel på papper. »
- Räkneövningarna enl. fråga 8»
- Mer fokus på förståelse/igenkännande av olika problem.»
- Föreläsningarna och kanske strukturen på kursen. Man hann aldrig komma in i tänket innan kursen bytte inriktning. Dessutom så säger alla att friläggning är det som det viktigaste och det som man absolut måste kunna. Kan man inte fokusera lite mer på det. Kanske lägga någon/några föreläsningar på detta och sedan ha en dugga eller något? »
- Fler tillfällen att få räkna själva med övningsledare som kan bistå med hjälp.»
- Fler räkneövningar.»
- Mer resurser för frågor. Med det här kursmaterialet ( bland annat möllers övningshäfte ) är det mer eller mindre omöjligt att lösa flertalet uppgifter själv, vilket skapar ett stort beroende av hjälp av övningsledare och det har varit väldigt hög belastning på dem. Oftast har man kunnat få hjälp 1 gång vid varje räknestuga, svårt när man har 5-10 uppgifter som man behöver hjälp med.»
- Som jag skrivit tidigare, mycket mera räknande.»
- Kursupplägget på något sätt»
- Se till att det finns räknestugor från början»
- En övning bör direkt följas av räknestuga, då det blir lättare att återkoppla till genomgånget material.»
- Färre räknade uppgifter på tavla.»
- Föreläsarens definition på "trivialt" och "overkill" »
- Själva upplägget av hemuppgifter, någon "ledtråd" och lösningsgång till uppgifter som skall göras hemma borde läggas ut på pingpong där det lätt kan nås! Sedan borde studenterna förberedas inför tentan på ett mera strukturerat sätt-tentan var väldigt annorlunda i år jämfört med tidigare år! Vilket kom som en chock för de flesta kan jag tänka mig!»
- Tillgänglighet till fler lättare uppgifter.»
- Fler räkneövningstillfällen»
- Mer interaktivt! Uppgifter som upplevs som svåra av många elever ska gås igenom på tavlan eller läggas upp på pingpong. I vissa fall har det varit omöjligt att komma vidare om man fastnar hemma.»
- Kan inte komma på nåt på rak arm»
- I så fall är det om man skulle ha fler med kortare räkneövningar kombinerat med räknestugor. Skulle behövas fler tillfällen att kunna ställa frågor.»
- Fler handledare under räknestugorna.»
18. Övriga kommentarer- Löjligt mycket att lära sig denna läsperioden. 65h-veckor avlöste varandra från LV1 till LV8. Man han inte lära sig det som var aktuellt förrän något nytt kom. Detta resulterade i att Linjära Algebran tog stryk och man hann inte lära sig båda. Detta visade sig i slutändan betyda att de personliga målen om betyg fick sänkas för att det helt enkelt inte gick att lära sig allt, vilket är tråkigt, riktigt tråkigt.»
- Extrapoängen från duggorna borde avrundas uppåt om man får t.ex. 2,5.»
- Jätte bra föreläsare! Han hade roliga experiment och bra och många exempel på tavlan. Som räkneövningsledare var han också toppen! Förstod vad man menade och förklarade på ett sätt så man lärde sig. Väldigt engagerad och stannade ofta och svarade på frågor trots att tiden för länge sedan var slut.»
- Det fanns föreläsnings-pdf:er på ping pong men dessa relaterades det aldrig till, kanske kunde de varit med i undervisningen på något sätt så hade man fått mer hjälp av att titta på dem.»
- Det hade varit bra om räkneövningarna kortades ner och resterande tid användes till räknestugor och att en del av talen som gicks igenom på räkneövningarna istället lades ut med lösningar.»
- Som sagt tidigare: föreläsaren var dålig. räkneövningarna var inte givande, inte heller böckerna. Det slutade att man fick köra massa gamla tentor med hjälp av facit för att lära sig .... Mycket dåligt»
- Det borde finnas lätta uppgifter man kan göra innan man börjar med de svårare, så att man kommer in i tänket. Som det är nu kör man väldigt lätt fast på många uppgifter.»
- Allmänt så har man fått höra en hel del angående denna kursen innan man började med den! Inga positiva saker dock... detta förstår jag verkligen nu efter. Det är så otroligt mycket tid som behövs läggas ner, både innan tentaveckan och under. Kursens gång borde vara renare uppstrukturerat!!»
- Av Peter Möller fick vi ut en handskriven stencil som beräknade arbetsgången när man beräknar ett stångbärverk med förskjutningar och ståndkrafter. Jag hade gärna sett att fler sådana räkneexempel funnits på kurshemsidan exempelvis hur man räknar på maxwellmaterial, krafter i rummet etc. Min erfarenhet är att det är exemplena man lär sig av och att det ofta är det viktigaste från föreläsningar. Fler sådana stenciler som man bara kan skriva ut skulle hjälpa många att få bättre struktur på sitt räknande bara genom att få arbetsgången på olika tal. Sedan ändras ju värden och upplägget på en fråga med det skulle iaf utgöra en bas»
Genomsnitt totalt för detta stycke: 3.43
Genomsnitt totalt för alla frågor: 3.43 Beräknat jämförelseindex: 0.6
Kursutvärderingssystem från
|