Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
2011 HT - Sensorer, signaler och system del A, SSY041a
Status: Avslutad Öppen för svar: 2011-12-21 - 2012-01-29 Antal svar: 38 Procent av deltagarna som svarat: 44% Kontaktperson: SNZ Studienämnden Z» Utbildningsprogram som genomför enkäten: Automation och mekatronik 300 Utbildningsprogram studenten tillhör: Automation och mekatronik 300 hp
InformationObservera att svaren i denna enkät är helt anonyma och kommer inte kunna kopplas ihop, varken med dig eller dina övriga svar.
Betyg ges ofta i en relativ skala, där OK är tillfredställande och övriga alternativ används till att uttrycka eventuell positiv/negativ kritik.
OBS! Den klass med högst svarsprocent på kursutvärderingsenkäterna under en läsperiod bjuds på fika av SNZ.1. KursadministrationBetygsätt hur tillfredsställande de olika delarna av kursadministrationen uppfattades.Matrisfråga - finns inget riktigt kurs-PM.»
- Kan ej betyg sätta Kurs-PM då detta ej går att finnas(?). Vilket jag tycker va väldigt dåligt. Man måste ju kunna gå in och se vad man ska kunna efter avslutad kurs.»
- Det fanns risk att missa att mäta vitala mätdata när man gör laborationerna, det hade varit bra om lab-pm kunde vara lite tydligare. men i övrigt lättföljt och bra.»
- Dem var bra!»
- Bra att uppgiftsfacit har ändrats till. tråkigt att man skall behöva klaga 3 veckor innan det händer. känns dumt att ha ett kompendium där man inte kan få lösning till all uppgifterna, speciellt när man betalar för det!»
Kurs-PM 38 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 3 | | 8% |
OK» | | 19 | | 55% |
+» | | 9 | | 26% |
++» | | 3 | | 8% |
Ej svar» | | 4 | | |
Genomsnitt: 3.35 Kurshemsida 38 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 3 | | 8% |
OK» | | 20 | | 54% |
+» | | 12 | | 32% |
++» | | 2 | | 5% |
Ej svar» | | 1 | | |
Genomsnitt: 3.35 Lab-PM 38 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 3 | | 8% |
OK» | | 12 | | 33% |
+» | | 16 | | 44% |
++» | | 5 | | 13% |
Ej svar» | | 2 | | |
Genomsnitt: 3.63 2. KurslitteraturBetygsätt de olika delarna av kurslitteraturen.Matrisfråga - Finns inte facit till alla obligatoriska uppgifter»
- Enda problemet med exempelsamlignen är att facit är väldigt okomplett. det är jobbigt i ett sådant här ämne som man inte riktigt läst innan, då vill man veta om man gjort rätt på alla uppgifter.»
- Facitnumreringen var dålig!»
- Ett facit som stämde skulle vara bra att ha.»
- Exempelsamlingen var mycket dåligt med korsreferenser till svaren som var falaktiga eller saknades!!! Svår kurs eftersom det blir så rörtigt!!!»
- kursboken har jag inte öppnat den sedan lv2.
exempelsamlingen hade facit till cirka 50% av uppgifterna. men det fanns facit till många uppgifter som ej var i planeringen. Dessutom är referenserna mycket konstiga.»
- Jag använde signals and transforms boken sammanlaggt 20 min. Boken verkade okej men jag behövde den inte. Facit till övningshäftet var värdelöst. Vissa tal fanns med men vissa veckor fanns inte svar på en enda fråga. I den här kursen måste man ha facit för det är många nya tankesätt å lära sig»
- Inget facit! OCh när det väl kom upp var det för sent!!!»
- Det var riktigt dåligt att det inte fanns facit till alla uppgifter i exempelsamlingen och att numreringen var så konstig. När det inte får facit skapar det olika förutsättning eftersom det cirkulerar kompletta svar som då bara vissa får del av. »
- fanns knappt nåt facit fick gå mycket på magkänsla»
- Fanns inget facit till uppgifterna vilket medförde att det är väldigt svårt att veta om man är på rätt spår eller totalt vilse.»
- Dåligt att det inte fanns facit till alla uppgifter i exempelsamlingen»
- Boken är ganska vettig om man ger den en chans, framför allt som referensverk. Ingenting man sträckläser direkt...»
- Jag antar att med Exempelsamling menas det häfte med uppgifter vi fick köpa. Uppgifterna var ibland svåra att förstå. Facit till uppgifterna hade ett kryptiskt index vilket gjorde det svårt att hitta rätt svar. Om det ens fanns ett svar. »
- Svaren till exempelsamlingen var en katastrof. Antingen oförståeliga eller så fanns inte just de talen som var bestämda att göra.»
- bra uppgifter dock är facit under all kritik då man är tvungen att korsreferera osv.»
- finns ej facit till alla uppg!»
- Saknar svar till uppgifter»
- Dock var lösningarna till uppgifterna jätte dåliga många saknades och andra var felande. »
Signals, Systems and Transforms, 4th Ed., Phillips, Parr & Riskin 38 svarande
- -» | | 5 | | 14% |
-» | | 6 | | 17% |
OK» | | 14 | | 41% |
+» | | 2 | | 5% |
++» | | 1 | | 2% |
Använde ej» | | 6 | | 17% |
Ej svar» | | 4 | | |
Genomsnitt: 3.17 Exempelsamling "Signals and Systems Problems" 38 svarande
- -» | | 8 | | 22% |
-» | | 6 | | 16% |
OK» | | 13 | | 36% |
+» | | 7 | | 19% |
++» | | 0 | | 0% |
Använde ej» | | 2 | | 5% |
Ej svar» | | 2 | | |
Genomsnitt: 2.75 3. Föreläsare/ÖvningsledareBetygsätt de kursansvarigas insats.Matrisfråga - Gunnar är helt fantastisk som labhandledare! Oscar är den bästa övningsledaren jag haft hittills på chalmers! »
- Skulle vilja ha mer verklighetsanknytning på vissa exemplen som dras på föreläsningar/övningar. Lättare att förstå då.»
- Oscar är mycket bra och hjälpsam! Bra tempo! Mycket bra med verkliga exempel, förklaring på varför man lär sig allt!
Ants är bra och lägger upp föreläsningen ganska bra. MEN har tyvärr ganska tråkig och momentan röst, vilket gör att tankarna vandrar iväg.
Han börjar var föreläsning med att berätta var vi är och vad som kommer näst men det blir tyvärr så att man helt enkelt inte orkar lyssna.
Ibland hade det inte heller varit fel med fler räkneexempel.
Sedan vill jag säga att Ants ska stoppa upp. Höja rösten och säga vad vi kommit fram til.
Av Gunnars föreläsningar kan man få intrycket attt det är lite oseriöst ibland.»
- Ants är för monotont.»
- Ants föreläsningar var svåra att ta till sig. Hade varit bättre med exempel och bakgrund till varför man ville komma fram till vad man nu kom fram till.»
- Ants är väldigt korrekt, men ibland lite onödigt omständig i sitt antecknande. Annars mycket bra, liksom resten av gänget!»
- Ants verkade helt sakna entusiasm för det han gjorde, vilket ledde till att hans föreläsningar blev oerhört tråkiga. Oscar däremot var innovativ och inspirerande.»
- Ants är svår att lyssna på.»
- Mycket bra entusiasm hos Gunnar! Oscar är riktigt bra som övningsledare, med egna special-treats ibland, gillas skarpt!»
Föreläsare Ants Silberberg 38 svarande
- -» | | 6 | | 16% |
-» | | 7 | | 18% |
OK» | | 19 | | 51% |
+» | | 4 | | 10% |
++» | | 1 | | 2% |
Ej svar» | | 1 | | |
Genomsnitt: 2.64 Föreläsare Gunnar Elgered 38 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 0 | | 0% |
OK» | | 7 | | 18% |
+» | | 23 | | 60% |
++» | | 8 | | 21% |
Ej svar» | | 0 | | |
Genomsnitt: 4.02 Övningsledare Oscar Talcoth 38 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 0 | | 0% |
OK» | | 1 | | 2% |
+» | | 5 | | 13% |
++» | | 32 | | 84% |
Ej svar» | | 0 | | |
Genomsnitt: 4.81 Labbhandlerare Hans-Georg Scherneck 38 svarande
- -» | | 1 | | 4% |
-» | | 1 | | 4% |
OK» | | 10 | | 40% |
+» | | 11 | | 44% |
++» | | 2 | | 8% |
Ej svar» | | 13 | | |
Genomsnitt: 3.48 Labbhandlerare Anders Berg 37 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 0 | | 0% |
OK» | | 9 | | 90% |
+» | | 1 | | 10% |
++» | | 0 | | 0% |
Ej svar» | | 27 | | |
Genomsnitt: 3.1 Labbhandlerare Sofia Wallström 38 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 0 | | 0% |
OK» | | 9 | | 100% |
+» | | 0 | | 0% |
++» | | 0 | | 0% |
Ej svar» | | 29 | | |
Genomsnitt: 3 Labbhandlerare Peter Forkman 38 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 0 | | 0% |
OK» | | 8 | | 100% |
+» | | 0 | | 0% |
++» | | 0 | | 0% |
Ej svar» | | 30 | | |
Genomsnitt: 3 Labbhandlerare Willgodt Bokhede 38 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 0 | | 0% |
OK» | | 10 | | 90% |
+» | | 1 | | 9% |
++» | | 0 | | 0% |
Ej svar» | | 27 | | |
Genomsnitt: 3.09 4. Innehåll kursmomentBetygsätt kvaliteten på innehållet i de olika kursmomenten.Matrisfråga - Aningen luddig labhandledning. Övningarna har varit väldigt bra, dock så var speed-datingen inte så bra, hade hellre sett att Talcoth räknade en tenta istället. Ants har bra innehåll på sina föreläsningar, även om de otaliga summorna inte fyllde någon direkt funktion för mig... Hade gärna sett lite mer entusiasm. Ants skriver bra och tydligt på tavlan.»
- Hemlab var inte med i veckoplaneringen, det brode den vara. »
- Ants föreläsningar kanske är lite tråkiga men det är svårt att göra det han håller med roligt!»
- Ants: Bra uppägg men som tidigare sagt, tråkig röst.
Hemlaborationen mycket bra! Vissa tycker väll att det var lite snävt att trycka in den så sent i kursen men om man hade lyssnat nämnde Ants detta i början av kursen. Och hemlaboratione gjorde så att jag fattade och börja plugga!»
- Ants pratar för monotont för man skall kunna hålla koncentrationen uppe. Dock finns märker man att han har ett pedagogiskt tillvägagångssätt.
Till hemlaborationen fick man ingen avsatt tid eller någon konsultations tid samt att det inte påverkade veckoplaneringen i övrigt. Dock var uppgiften mkt enkel.»
- Oskars genomgångar var lätta att förstå och hänga med på.»
- Alltid kul med lite MATLAB på hemlabben, hade gärna fått vara mer!»
- Har varit i labbgrupp A, den yngre övningsledaren är inte särskillt engagerad vilket man borde vara som labbhandledare. känns som om man måste slita honom ur stolen för att få hjälp. Hade vart bättre om det ej funnits stolar till handledarna så att de smyger omkring och ser hur det går för studenterna, då många gör fel på samma saker.»
Föreläsningar med Ants 38 svarande
- -» | | 7 | | 18% |
-» | | 10 | | 27% |
OK» | | 14 | | 37% |
+» | | 6 | | 16% |
++» | | 0 | | 0% |
Ej svar» | | 1 | | |
Genomsnitt: 2.51 Föreläsningar med Gunnar 38 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 1 | | 2% |
OK» | | 14 | | 37% |
+» | | 19 | | 51% |
++» | | 3 | | 8% |
Ej svar» | | 1 | | |
Genomsnitt: 3.64 Övningar 38 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 0 | | 0% |
OK» | | 3 | | 7% |
+» | | 7 | | 18% |
++» | | 28 | | 73% |
Ej svar» | | 0 | | |
Genomsnitt: 4.65 Laborationer - Mätteknik 38 svarande
- -» | | 1 | | 2% |
-» | | 1 | | 2% |
OK» | | 9 | | 25% |
+» | | 20 | | 55% |
++» | | 5 | | 13% |
Ej svar» | | 2 | | |
Genomsnitt: 3.75 Hemlaboration 38 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 6 | | 17% |
OK» | | 15 | | 42% |
+» | | 8 | | 22% |
++» | | 6 | | 17% |
Ej svar» | | 3 | | |
Genomsnitt: 3.4 5. Tempo i kursenMatrisfråga- hemlaborationen är lite jobbig att få sista veckan. bra att ants hade en tentagenomgång sista lektionen.»
- Lagom tempo, det enda man kan anmärka är väl att övningarna vissa veckor släpade ganska långt efter föreläsningarna.»
Föreläsningar 38 svarande
För långsamt» | | 1 | | 3% |
Lagom» | | 27 | | 81% |
För snabbt» | | 5 | | 15% |
Ej svar» | | 5 | | |
Genomsnitt: 2.12 Övningar 37 svarande
För långsamt» | | 0 | | 0% |
Lagom» | | 31 | | 86% |
För snabbt» | | 5 | | 13% |
Ej svar» | | 1 | | |
Genomsnitt: 2.13 Laborationer 38 svarande
För långsamt» | | 0 | | 0% |
Lagom» | | 33 | | 91% |
För snabbt» | | 3 | | 8% |
Ej svar» | | 2 | | |
Genomsnitt: 2.08 Hemlaborationen 38 svarande
För långsamt» | | 1 | | 3% |
Lagom» | | 30 | | 93% |
För snabbt» | | 1 | | 3% |
Ej svar» | | 6 | | |
Genomsnitt: 2 6. ExaminationsformBetygsätt examinationsformen.Matrisfråga - Jättebra med medhavdt A4, mycket lärosamt. Jag lärde mig sampling till fullo under tentamen...»
- Även fast jag inte fått betyget än så tyckte jag tentan kändes väldigt lätt»
- Ganska lätt tenta om man jämför med tidigare, men det kanske man inte ska klaga på.»
- Kändes lite väl magstarkt att 4 av 5 uppgifter involverade Fouriertransformer. Personligen kunde jag många olika moment i kursen men fick inte tillfälle att visa det på tentan då det alltid var en Fouriertransform innan man kom till uppgiften, något jag hade svårt för.»
- Bra med tentan var ett man förstod uppgfterna. i flertalet av tidigare tentor fattade man inte uppgifterna och missade därför poäng. Däremot tycker jag att poäng dras av för petitesser...»
- För detaljerad rättning på tentan.»
Tentan 38 svarande
- -» | | 1 | | 2% |
-» | | 2 | | 5% |
OK» | | 23 | | 62% |
+» | | 7 | | 18% |
++» | | 4 | | 10% |
Ej svar» | | 1 | | |
Genomsnitt: 3.29 Laborationer 38 svarande
- -» | | 1 | | 2% |
-» | | 0 | | 0% |
OK» | | 15 | | 40% |
+» | | 17 | | 45% |
++» | | 4 | | 10% |
Ej svar» | | 1 | | |
Genomsnitt: 3.62 Hemlaborationen 38 svarande
- -» | | 1 | | 2% |
-» | | 4 | | 11% |
OK» | | 18 | | 50% |
+» | | 9 | | 25% |
++» | | 4 | | 11% |
Ej svar» | | 2 | | |
Genomsnitt: 3.3 7. Betygsprognos. Vilket betyg tror du att du får i kursen?Observera att svaret är helt anonymt och kommer endast att användas till att jämföras med den riktiga betygsstatistiken.Matrisfråga - alternativt U. har hört att Ants rättar ganska hårt...»
- Tror och hoppas på en femma på del A, men det går ju naturligtvis inte gissa betyget på hela kursen.»
Betyg 38 svarande
U» | | 9 | | 24% |
3» | | 18 | | 48% |
4» | | 5 | | 13% |
5» | | 5 | | 13% |
Ej svar» | | 1 | | |
Genomsnitt: 2.16 8. Vad i kursen anser du var dåligt och bör ändras?(t.ex. informationsflöde, svåra kursmoment m.m.) - Övningsuppgifterna i Signlarer och system ==> Mycket dåligt!!! Dåligt med korsreferenser, dåliga svar (skanas eller är felaktiga)»
- planeringen, kurslitteraturen»
- Ett facit behövs! Ants lektioner var inte så givande. Det guck för långt in i matten och det blev svårt å förstå något alls»
- Facit till övningshäftet. Ritkigt dåligt! Måste göras bättre. Mer förklaring»
- Föreläsningarna är jättesvåra att hänga med på. Det är mycket teori som förklaras dåligt och utan att verklighetsanknutningen beskrivs. »
- Kursen var bara teoretisk. Ingen information om hur teorin används i praktiken.»
- Uppgiftsnumreringarna tog det ett tag innan man fick kläm på. Gärna tydligare med det från början.»
- Ants, lika bra att sätta in Oscar som ordinarie.»
- Uppgiftshäftet, åtminstone svaren till uppgifterna borde vara lättare att hitta.»
- Väldigt dåligt förklarat vad de inlärda momenten har för nytta. För det mesta förstod man inte varken vad man gjorde eller varför.»
- fler konkreta exempel på vad man kan använda det vi lär oss till»
- Laplace före Fourier?»
- Att förvarna för hemlabben i tid!»
- Vill gärna att kopplingen till verkliga saker görs tydligare.»
- mer exempel på föreläsningarna, även skulle det vara bra att ha övningar efter föreläsningarna och räknestuga eller SI »
9. Vad i kursen var bra och anser du bör sparas?- Hemlaben om fouriersummor var rolig.»
- Oscar!»
- Oscar dryga svar när han får frågor på sådan som gåtts igenom föregående vecka. Tumme upp.»
- Övningsföreläsningar med Oscar
(hade varit hopplös ointresant annars)»
- Oscar Talcoth»
- Mer räkna själv!»
- Övningarna, jättebra med teorisammanfattning. »
- Övningarna var kanonbra!»
- Oscar, Gunnar var också rätt skön.»
- Övningarna, man hade inte förstått mkt utan dem...»
- Övningsledare Oscar Talcoth.»
- övningslektionerna är suveräna utan dem hade jag aldrig klarat kursen. Talcoth, han är en jätte bra pedagogisk lärare. »
10. Sammanfattning av kursBetygsätt kursen som helhet. Kommentera gärna!Matrisfråga - ämnet är intressant, framförallt Ants del, dock är den väldigt svår att nyta an till då det är helt nytt och jag tycker det ofta känns som att Ants har svårt att förstå att det är nytt för en annan. han borde kanske försöka att förstå hur det rä att inte förstå något.»
- Kul kurs.»
- Väldigt lätt de två föesta veckorna. Tråkig i mitten men okej närmare tentan när förståelsen kom»
- Övningar och laborationer jättebra. Närvaron på förläsningar speglar bra hur mycket det gav att gå på dem. »
- Kursen var som uppdelad i två kurser vilket ibland blev förvirrande. Hade varit mycket bättre med ett facit till övningsuppgifterna.»
- Lite lurig kurs innan man får koll på vad som behandlas, men sen reder det ut sig mot slutet och man kommer till insikt.»
- Svårt att förstå vad vi ska ha Signaler och System delarna till, har inte förstått helhetsbilden. »
Betyg 38 svarande
1» | | 2 | | 5% |
2» | | 3 | | 8% |
3» | | 19 | | 51% |
4» | | 10 | | 27% |
5» | | 3 | | 8% |
Ej svar» | | 1 | | |
Genomsnitt: 3.24 11. Pedagogiskt prisMarkera nedan vilken/vilka du anser bör tilldelas Z-sektionens pedagogiska pris.
Matrisfråga - Ants har en bra grund men måste jobba på att uttrycka sig. Försöka nå eleverna bättre.»
- Vet inte riktigt vad som krävs för att nomineras till priset, men alla tre var mycket vettiga och engagerade föreläsare.»
Föreläsare Ants Silberberg 36 svarande
Ja» | | 1 | | 3% |
Nej» | | 30 | | 96% |
Ej svar» | | 5 | | |
Genomsnitt: 1.96 Föreläsare Gunnar Elgered 36 svarande
Ja» | | 6 | | 21% |
Nej» | | 22 | | 78% |
Ej svar» | | 8 | | |
Genomsnitt: 1.78 Övningsledare Oscar Talcoth 38 svarande
Ja» | | 32 | | 86% |
Nej» | | 5 | | 13% |
Ej svar» | | 1 | | |
Genomsnitt: 1.13 12. SNZ & KursutvärderingarHur kan kursutvärderingen förbättras? Hur kan SNZ göra sin verksamhet bättre? Kommentera gärna utvärderingsmallen och betygssystemet!- GOD JUL!»
Kursutvärderingssystem från
|