Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
F/TM: Inledande matematisk analys, TMA970
Status: Avslutad Öppen för svar: 2011-10-21 - 2011-11-04 Antal svar: 98 Procent av deltagarna som svarat: 65% Kontaktperson: Studienämnden Fysik» Utbildningsprogram som genomför enkäten: Teknisk fysik 300 hp
KursutvärderingHej! Tack för att du bidrar till den ständiga kvalitetsförbättringen på F!
Lycka till!
Kursens innehåll1. Hur väl uppfyllde kursen dina förväntningar?Kommentera gärna.97 svarande
1 (inte alls)» | | 1 | | 1% |
2» | | 0 | | 0% |
3» | | 20 | | 20% |
4» | | 52 | | 53% |
5 (över förväntan)» | | 24 | | 24% |
Genomsnitt: 4.01 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - Jag hade väldigt höga förväntingar som alla uppfylldes. Alltså inte över förväntan.» (3)
- Jag visste inte vad den skulle handla om. Jag blev överraskad över hur stor skillnad det var på upplägget jämfört med gymnasiematten.» (3)
- Satte tonen för de kommande 3 åren på TM!» (4)
- Inga direkta förväntningar på innehållet. » (4)
- Mycket svårare och mer utmanande än vad jag trodde» (5 (över förväntan))
- Har läst liknande kurs på GU innan och den här var mycket roligare.» (5 (över förväntan))
- Läraren var bra» (5 (över förväntan))
2. Hur relevant anser du att kursen är för din utbildning?97 svarande
1 (ej relevant)» | | 0 | | 0% |
2» | | 0 | | 0% |
3» | | 4 | | 4% |
4» | | 20 | | 21% |
5 (mycket relevant)» | | 71 | | 74% |
Vet ej» | | 2 | | |
Genomsnitt: 4.7 - Ger nog en bra grund som kan vara användbar i många framtida kurser.» (5 (mycket relevant))
- Kommentar överflödig.» (5 (mycket relevant))
- Att lära sig grunden en gång för alla tror jag är väldigt viktigt» (5 (mycket relevant))
- Det borde vara en medborgerlig skyldighet att läsa envariabelanalys!!!» (5 (mycket relevant))
3. Hur väl motsvarade examinationen kursens innehåll?I de flesta fall betyder denna fråga huruvida tentans innehåll på ett rättvist sätt återspeglade kursens innehåll. Eller var alla frågor på tentan tagna från de sista två föreläsningarna?96 svarande
1 (inte alls)» | | 0 | | 0% |
2» | | 1 | | 1% |
3» | | 18 | | 18% |
4» | | 39 | | 40% |
5 (Mycket bra avvägt)» | | 38 | | 39% |
Genomsnitt: 4.18 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - För lätt tenta, borde varit svårare.» (2)
- Tycker att det handlade lite väl mycket om tur på de svårare tänkarfrågorna. Dock är sånt svårt att undkomma.
Tycker annars att provet var underhållande.» (3)
- känns som myket av de tidigare momenten försummades
» (3)
- Jag vet faktiskt fortfarande inte vad längden av en ellips är. Tyckte frågan var konstig.» (3)
- Svårt att veta vad som skulle komma på tentan» (3)
- Jag tycker att det är löjligt att man kan med hjälp av bonuspoäng nästan få godkänt genom att memorera två bevis. » (3)
- Jag som har problem med sånt som inte är typ exempel så var tentan svår.. lr jag menar även om man får 19p på tentan så kan de vara så att man fattat en del endå..» (4)
- Kanske lite fler roliga (monstruösa) integraller, och fler bevis.» (4)
- Stora delar av tentan behandlades sent i kursen, samtidigt är det förståeligt att vissa delar inte kan "knytas ihop" förrän då eftersom det kräver vissa förkunskaper. Kurvlängd och volymberäkningar gavs dock lite för lite tid under föreläsningarna.» (4)
- Inga anmärkningar. Man visste ungefär vad som skulle komma men det var ändå inte en ren kopia av någon gammal tenta. Precis som det ska vara med andra ord.» (5 (Mycket bra avvägt))
- Tentan var som de gamla tentorna» (5 (Mycket bra avvägt))
4. Närvaro på föreläsningarHur många % av föreläsningarna närvarade du på?97 svarande
<25%» | | 4 | | 4% |
25-50%» | | 0 | | 0% |
50-75%» | | 10 | | 10% |
>75%» | | 83 | | 85% |
Genomsnitt: 3.77 - krockade med andra föreläsningar» (<25%)
- läste kursen på gymnasiet utan examination» (<25%)
- Väldigt bra föreläsningar. Har aldrig lärt mig så mycket matte som jag gjort av Jana under den här perioden.» (>75%)
- Försov mig en gång» (>75%)
5. Vad tyckte du om föreläsningarna?96 svarande
1 (inte alls bra)» | | 0 | | 0% |
2» | | 2 | | 2% |
3» | | 7 | | 7% |
4» | | 34 | | 35% |
5 (mycket bra)» | | 52 | | 54% |
Deltog ej» | | 1 | | |
Genomsnitt: 4.43 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - Givande» (?)
- För mycket krångliga genomgångar av bevis som ingen fattade. » (2)
- Det gick lite för fort fram, jag skulle vilja ha mer basnivå först, innan det blir över betygsnivå.» (3)
- Föreläsaren skrev oavbrutet så man inte han ta en sekund att titta på vad man skrivit ner. » (3)
- Kan ha varit jag, men det kändes som att det som hände på tavlan var lite otydligt ibland. Kanske förklara lite mer _varför_ man gör något, och inte bara hur. Men kan som sagt vara jag som missat något på vägen under kursens gång.» (3)
- Otroligt svårt att följa med. Ibland hoppade föreläsaren över saker och pratade om andra saker och fortsatte sedan att prata om den första saken. Det var otroligt jobbigt.» (4)
- Lite dåligt med exempeluppgifter» (4)
- Bra pedagogik » (4)
- Föreläsningarna var bra, tydliga, ofta pedagogiska. Dock var det ibland svårare att förstå varför vi gjorde något än att förstå hur det gjordes. Det var ibland svårt att se en röd tråd.» (4)
- Blev lite förvirrad av att man använde gränsvärde innan gränsvärdes kapitlet, men det visade sig vara bokens fel.» (4)
- För svårt att förstå på föreläsningarna. Det var det för många. De var bra för det var mycket information, men ibland var det så mycket information att man inte ens hann tänka varesig man skrev eller ej. Skulle kunna göra det i saktare tempo nästa år, och fler föreläsningar. » (4)
- Väldigt konkreta och det kändes som att det man gick igenom hade betydelse.» (5 (mycket bra))
- Dock kunde det vara fler exempel så man förstår vad man ska använda bevisen till. » (5 (mycket bra))
- Väldigt strukturerade och tydliga!» (5 (mycket bra))
- Väldigt pedagogiska och intresseväckande - något att se fram emot - och oerhört informationstäta.» (5 (mycket bra))
- Otroligt tydligt och välstrukturerat.» (5 (mycket bra))
- Strukturerade, tydliga och bra.» (5 (mycket bra))
- Väldigt bra strukturerade.» (5 (mycket bra))
- Mycket bra! Ribban sattes högt direkt, mycket satser och bevis och inget flummande! Eventuellt hade det varit bra med lite mer räknade exempel på tavlan (t.ex. krångliga gränsvärden). Kan tilläggas att jag inte deltog på räknestugorna, det kanske gjordes där.» (5 (mycket bra))
- Riktigt bra, genom gång av hur saker o ting fungerar =) bevis o sånt. synd att jag inte tog tillvara på det ordentligt, utan la det i "ahh nice" minnet :( » (5 (mycket bra))
- Mycket bra!» (5 (mycket bra))
- Väldigt bra på alla sätt!» (5 (mycket bra))
6. Vad tyckte du om räknestugorna?97 svarande
1 (inte alls bra)» | | 0 | | 0% |
2» | | 0 | | 0% |
3» | | 12 | | 14% |
4» | | 37 | | 45% |
5 (mycket bra)» | | 33 | | 40% |
Deltog ej» | | 15 | | |
Genomsnitt: 4.25 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - räkneövningsledarna gick igenom för många lätta uppgifter och för få svåra» (3)
- Ingen åsikt» (3)
- jag låg så mycket efter sen starten så jag tyckte aldrig det gav nått, gällde båda kurserna vi läste då.» (3)
- Vi hade Malin som räkneledare. Hon var inte särskilt engagerad men man fick hjälp om man ville. Exempel på detta var t.ex. att hon inte visste hur mycket e är (Det var tydligen 2.3) och att internet hade sagt att en viss funktions primitiv var ln(x +sqrt(x^2+c)) när det i själva verket är en standardintegral. Det var som att hon inte hade något intresse.» (3)
- Man förstod lättare vad man skulle använda satserna och bevisen till, eftersom de inte framgick tillräckligt tydligt på lektionerna. » (4)
- Övningsledaren var ju hektiskt. VÄLDIGT JOBBIGT. Antlingen kan han bytas ut eller så något annat....» (4)
- Bra genomgångar och lätt att få bra hjälp.» (4)
- Hade velat ha mindre genomgång och mer egen räkning.» (4)
- Lite för stirrig ledare. Han skrev för snabbt och man hängde inte alls med. Kan berättas för honom för han var bra trots de bristerna.» (4)
- Deltog inte på så många men de jag gick på var bra. » (4)
- Var där lite till och från då jag kände att jag kunde jobba bättre hemma. Men hjälpen var bra när man behövde den.» (4)
- Grigori förklarade väldigt bra på ett intresseväckande sätt.» (5 (mycket bra))
- Grigori är kung.» (5 (mycket bra))
- Bra att det togs upp lite enklare uppgifter på räknestugorna» (5 (mycket bra))
- Var skönt att ha tid att räkna på under veckorna.» (5 (mycket bra))
- Pluggar helst själv.» (Deltog ej)
7. Närvaro på räknestugornaVälj också vilken övningsledare du brukade gå till.95 svarande Totalt:
<25%» | | 14 | | 14% |
25-50%» | | 9 | | 9% |
50-75%» | | 11 | | 11% |
>75%» | | 61 | | 64% |
Genomsnitt: 3.25 Fördelat på olika grupper: Gick inte på räknestugorna: (34 st)
<25% | | 13 | | 38% |
25-50% | | 3 | | 8% |
50-75% | | 3 | | 8% |
>75% | | 15 | | 44% |
Genomsnitt: 2.58 - Tidigt på morgonen - sov. När jag närvarade hade jag svårt med koncentrationen» (<25%)
- Pluggar helst själv.» (<25%)
- ingen speciell övningsledare» (25-50%)
Grigori Rozenblioum: (24 st)
<25% | | 0 | | 0% |
25-50% | | 0 | | 0% |
50-75% | | 5 | | 20% |
>75% | | 19 | | 79% |
Genomsnitt: 3.79 - Grigori var en väldigt bra övningsledare, och kunde visa effektiva och smarta sätt att lösa uppgifter på. Bör definitivt vara kvar till nästa år!» (>75%)
- Bra med förklarande räkneexempel, eftersom man inte alltid visste hur man skulle räkna med det som tagits upp på föreläsningarna.» (>75%)
- Kung.» (>75%)
Malin Palö: (21 st)
<25% | | 0 | | 0% |
25-50% | | 3 | | 14% |
50-75% | | 2 | | 9% |
>75% | | 16 | | 76% |
Genomsnitt: 3.61 - Hon var bra, kunde ta ner svåra saker på en banal nivå, typ visa uppenbara exempel o då fattade man verkligen bra hur det funkar :)!» (25-50%)
- Hon var jättebra !!!» (>75%)
- Se ovan.» (>75%)
- testade aldrig någon annan» (>75%)
Dennis Eriksson: (16 st)
<25% | | 1 | | 6% |
25-50% | | 3 | | 18% |
50-75% | | 1 | | 6% |
>75% | | 11 | | 68% |
Genomsnitt: 3.37 - Bra» (>75%)
8. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?96 svarande
1 (Mycket liten)» | | 2 | | 2% |
2» | | 4 | | 4% |
3» | | 20 | | 20% |
4» | | 32 | | 33% |
5 (Mycket stor)» | | 38 | | 39% |
Genomsnitt: 4.04 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - Hade inte möjlighet att gå på föreläsningarna» (1 (Mycket liten))
- läste kursen på gymnasiet utan examination» (2)
- Inte föreläsningarna, men däremot räknestugorna» (3)
- När föreläsningarna var otydliga vände jag mig till boken, och vice versa. Båda var lika nödvändiga!» (4)
- Föreläsningarna har betytt oerhört mycket» (5 (Mycket stor))
Genomsnitt totalt för detta stycke: 4.18
Övningstentan9. Är det bra att den finns?94 svarande
Ja» | | 94 | | 100% |
Nej» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 1 - skrev ej» (?)
- Man förstår att man behöver plugga mera. » (Ja)
- Skrämde skiten ur oss» (Ja)
- Oerhört obehaglig, men det kändes skönt att den riktiga tentan inte var den allra första, man visste ungefär vad man kunde förvänta sig.» (Ja)
- Jag antar att den är bra för personer som aldrig skrivit en tenta förr.» (Ja)
- Fantastiskt bra att den finns. Lärde mig mycket och gav mig motivation att plugga mer.» (Ja)
- Mycket användbart att få veta hur man ska plugga, hjälpte otroligt mycket!» (Ja)
- Gör att man blir motiverad att ligga i fas.» (Ja)
- mycket!» (Ja)
- Absolut nödvändig. Tror att det kan tjäna som en tankeställare för många, som kanske inte tagit kursen på det allvar den måste tas på. » (Ja)
- man får lite rutin inför tentan, men jag misslyckades totalt. :P» (Ja)
- Det var en check för att se vad man förstod. » (Ja)
- Det gör att man vet vad man behöver träna på innan den riktiga tentan» (Ja)
- Väldigt bra eftersom man får en bild av vad man förväntas kunna till den riktiga tentan sedan. » (Ja)
- Verkligen något som behövs,
Till största delen för att man ska få en bild över hur man inte ska göra på tentan.» (Ja)
- Repetition » (Ja)
10. När bör övningstentan ligga?98 svarande(på denna fråga var det möjligt att välja flera svarsalternativ)
lv1» | | 0 | | 0% |
lv2» | | 3 | | 3% |
lv3» | | 26 | | 26% |
lv4» | | 62 | | 63% |
lv5» | | 17 | | 17% |
lv6» | | 1 | | 1% |
lv7» | | 0 | | 0% |
Vet ej» | | 11 | | |
- Så man hinner inse om/att man behöver plugga mera. Innan det är försent. men ändå så pass sent i kursen att man har hunnit lära sig något.» (lv3)
- Svårt att veta. Men rätt tidigt men ändå så att man hunnit gå igenom något.» (lv3)
- Bra som det var» (lv4)
- Efter ungefär halva kursen är bäst. » (lv3, lv4)
- Den bör åtminstone inte ligga tidigare än lv4.» (lv4)
- Det var bra som det var nu då man både fick tid att plugga innan och tid att plugga efter.» (lv3)
- Försök rätta snabbare. Skulle varit bra om vi kunde fått respons tidigare.» (lv4)
- Samma vecka som i år, minns inte vilken det var.» ()
- Så man har hunnit lära sig lite som går att tentera, men utan att ligga för nära den riktiga tentan så man i tid inser om det är något man borde lägga extra vikt på att plugga.» (lv4)
- Tyckte den låg bra som den gjorde detta året.» (Vet ej)
- I mitten som i år.» (lv4)
- Bra som den låg. » (lv4)
- Så sent som möjligt, men att man hinner få tillbaka resultat i tid. Samt att den inte kan ligga för sent med risk för att man försummar den för riktiga Tentan. typ mitten är nog lagom.» (lv4)
- Det behöver lite tid för att få smälta innehållet i kursen» (lv5)
Bonusuppgifter i Matlab11. Vilka bonusuppgifter har du gjort?Markera de uppgifter du gjort.98 svarande (på denna fråga var det möjligt att välja flera svarsalternativ)
Uppgift 1» | | 76 | | 77% |
Uppgift 2» | | 76 | | 77% |
Uppgift 3» | | 81 | | 82% |
- Bra övning i Matlab, men lite för dålig koppling till matematiken. » (Uppgift 1, Uppgift 2, Uppgift 3)
- Ja, det är bra att de finns men uppgifterna känndes som de var lite för lätta och att man inte lärde sig så mycket matte på de.» (Uppgift 1, Uppgift 2, Uppgift 3)
- Hade redan 4 poäng från övningstentorna, behövde bara 2 till.» (Uppgift 2, Uppgift 3)
- Det var bra på ett sätt, tidskrävande på ett annat :P» (Uppgift 1, Uppgift 2, Uppgift 3)
- Gjorde vad som krävdes för full bonus. » (Uppgift 1, Uppgift 3)
- De var roliga» (Uppgift 1, Uppgift 2, Uppgift 3)
- Bra svårighetsgrad. Inte omöjliga att klara. Relevanta.» (Uppgift 1, Uppgift 2, Uppgift 3)
- Jag tyckte att de var svåra och prioriterade bort dem för att inte lägga ner för mycket tid på dem.» (Uppgift 3)
- fokus på bonusuppgifter i Matlab för högt, tiden borde användas åt räkning istället. Matlab-undervisningen känns orelevant till analyskursen. » ()
12. Vad tyckte du om svårighetsgraden på bonusuppgifterna?96 svarande
1 (alldeles för lätta)» | | 0 | | 0% |
2» | | 6 | | 6% |
3» | | 56 | | 63% |
4» | | 21 | | 23% |
5 (alldeles för svåra)» | | 5 | | 5% |
Gjorde dem inte» | | 8 | | |
Genomsnitt: 3.28 - Jag klarade dem utan att behöva tänka» (2)
- Lagom svåra. Man var tvungen att tänka, samtidigt som de inte var omöjliga!» (3)
- perfekt» (3)
- Uppgift 1 förstod jag inte alls hur man skulle göra. Uppgift 2 och 3 var lätta eftersom man bara behövde kolla upp respektive formel i boken, men det hade känts mer givande om man hade haft genomgång på volym/yt-beräkningar tidigare än sista föreläsningen. Nu fick man göra labbarna innan man haft genomgång, så man förstod inte riktigt varför formlerna såg ut som de gjorde.» (3)
- Mycket lättare än bonusuppgifterna i linjär algebra.» (3)
- Det kunde vara svårt att fatta vad man ville ha ut med frågan ibland. » (3)
- Uppgift 1 var lite svår men framförallt roligt. Uppgift 2 och 3 var lite för enkla.» (3)
- Dom ska väl vara svåra.
Men olika kontrollanter gjorde det olika svårt. » (3)
- Första uppgiften var lite svår att tolka precis vad man skulle göra (vilket gjorde den mycket svår för vissa).» (3)
- Tyckte det var en bra balans på uppgifterna.» (3)
- Helt okej. Bra nivå.» (4)
- De var svåra, men inte omöjliga, så det var en bra nivå.» (4)
- första uppgiften för svår att hinna med.» (5 (alldeles för svåra))
- Gick igenom dem men tyckte dem verkade svåra och prioriterade att plugga vanligt istället. Men om man sökt lite samarbete eller gjort ett ärligt försök så tror jag man ändå hade kunnat klara av något. » (Gjorde dem inte)
Studieteknikföreläsningarna13. Tycker du att det är bra att de finns?97 svarande
Ja» | | 78 | | 96% |
Nej» | | 3 | | 3% |
Vet ej» | | 16 | | |
Genomsnitt: 1.03 - Fast man blir ändå inte bättre, bara medveten om hur dålig man är» (Ja)
- Duktig föreläsare med bra och konkreta tips.» (Ja)
- Vi har talat om studieteknikföreläsningen (vi har inte haft den andra än) i efterhand och kommit fram till att a) det inte var mycket nytt föreläsaren kom med och b) att det han sa faktiskt inte är speciellt användbart. Då har jag ändå försökt applicera hans metoder för att se om de kunde underlätta något. Det gjorde de inte.» (Ja)
- Skadar väl knappast?» (Ja)
- Jag är positiv till studieteknikföreläsningar, men det kändes inte som de vi fick var anpassade för F, allt han sa baserades på att man hade extra tid för att repetera. Jag vet ingen som känner att denne har det, vilket gör det till en dålig studieteknik. » (Ja)
- Man blev väldigt motiverad.» (Ja)
- Hade dessa föreläsningar på tekniskt basår, vill minnas att jag tyckte de var bra! Gick alltså inte i år.» (Ja)
- skitbra man får bra tips!» (Ja)
- Personligen tycker jag mycket av det han säger är dumt, men det kanske hjälper någon.
Har hört honom förut. » (Ja)
- Ja fast det känns som att den metod han lär ut inte fungerar för mig. plus att den har ingen failsave mode.» (Ja)
- Något som saknas helt på undervisning i grund- och gymnasieskolan.» (Ja)
- De borde vara fler och ligga innan LP1. Att veta hur man ska plugga är skillnaden mellan att klara och att kugga tentorna.» (Ja)
- Det är i och för sig mycket vettigt i det han säger och det är mycket intressant men det går inte riktigt att tillämpa. Det som de flesta (inkl. jag) störde sig mest på är att han fick det låta så lätt att plugga... medan verkligheten är en annan även med hans tekniker.» (Nej)
- Beroende på föreläsaren. Vår föreläsare var mycket bra!» (Vet ej)
- Man klarar sig utan dem.» (Vet ej)
- Kände inte till att de fanns.» (Vet ej)
14. När bör de ligga?96 svarande
Tidigare» | | 36 | | 43% |
Som de låg» | | 46 | | 55% |
Senare» | | 1 | | 1% |
Vet ej» | | 13 | | |
Genomsnitt: 1.57 - Som en del av nollningen kanske...» (Tidigare)
- Mycket av det som sades var svårt att tillämpa då det gick ut på att man låg i fas. Om man hade haft föreläsningen tidigare kanske man skulle sluppit att hamna efter från första början.» (Tidigare)
- Den första låg på ett bra ställe men den andra borde komma en eller två veckor efter den första så att man redan i början lättare fått en bra metod för pluggandet.» (Tidigare)
- Eftersom man hade dålig studieteknik innan dem så bör de ligga mer ihop så att man minns vad han sa.» (Tidigare)
- Gärna under intromatte-kursen. » (Tidigare)
- både för att kunna applicera det som är bra i det han säger och för att det i regel är mindre stressigt tidigt i läsperioden » (Tidigare)
- känns som man velat veta detta tidigare, men inte att man kunnat förstå tills man pluggat ett tag» (Som de låg)
- ev lite tidigare, men det kvittar.» (Som de låg)
- bra o ha klart allt till nya läsperioden nu iaf:)» (Som de låg)
- Tidigare hade varit bra för då hade man hunnit applicera det på den aktuella käsperioden. Men å andra sidan så hade det kanske inte givit lika stor effekt om det legat innan man insåg att man faktiskt hade dålig studieteknik. » (Som de låg)
15. Tror du du hade kunnat ta till dig informationen lika bra om de legat tidigare?97 svarande
Ja» | | 41 | | 66% |
Nej» | | 21 | | 33% |
Vet ej» | | 35 | | |
Genomsnitt: 1.33 - Har visserligen pluggat tidigare men tror att även de som inte gjort det hade kunnat ta till sig det.» (Ja)
- Om den hade legat tidigare hade man kunnat få en bra studieteknik från början.» (Ja)
- Ja, men som ovan så hade man kanske inte tagit den till sig lika bra. » (Ja)
- Skulle varit mycket bättre om det legat tidigare.» (Ja)
- Det hjälper inte att någon säger åt en, man måste inse det själv vilket ibland tar sin lilla tid. Så en vecka tidigare/ senare gör kanske en liten skillnad.» (Nej)
- Man behöver prova lite själv för att kunna ta till sig det. Bra att ha en bit emellan så man kan prova metoderna. » (Nej)
- Det är mycket möjligt. Får man infon tidigare är det lättare att vänja sig vid att applicera dem.» (Vet ej)
StudiesocialtDet är viktigt att alla trivs med sina klasskamrater, lärare, handledare och räkneövningsledare.16. PsykosocialtFörekom det någon form av diskriminering/kränkning/mobbning?
OBS: I sådana fall rekommenderar vi starkt att du också pratar med våra skyddsombud: skyddsombud@ftek.chalmers.se, studievägledare: Paula Edwardson paula.edwardson@chalmers.se, programchef: Jana Madjarova jana@chalmers.se95 svarande
Ja» | | 4 | | 4% |
Nej» | | 91 | | 95% |
Genomsnitt: 1.95 - Jana kunde se väldigt besviken ut ibland o pusta på föreläsningar ibland. Om det var någon på föreläsningarna som störde henne kanske? Ibland när folk "diskuterade" lr va det gjorde fick de iaf henne att rinna över o riktigt explodera» (Ja)
- inte som jag vet» (Nej)
17. Hur var arbetsbelastningen på kursen?95 svarande
1 (För låg)» | | 0 | | 0% |
2» | | 0 | | 0% |
3» | | 26 | | 27% |
4» | | 57 | | 60% |
5 (För hög)» | | 12 | | 12% |
Genomsnitt: 3.85 - läste kursen på gymnasiet utan examination» (?)
- Bra med ett relativt högt tempo men inte på något sätt för högt.» (3)
- Det var lite synd att vi låg efter schemat under nästan hela kursen. » (3)
- Tror att det är lagom. Jag hamnade efter, men det berodde mycket på anledningar utanför skolan.» (3)
- Högt tempo, men det ska det också vara.» (4)
- Det är en svår kurs men det är bra att få en upp i hastighet. » (4)
- Tempot var högt, men det är så det ska/måste vara, jag har inget att klaga på!» (4)
- Tempot gränsade till extremt ibland. Speciellt alla satser och bevis kunde för min del kännas övermäktigt . Fokuserade mycket på räkningar i boken, speciellt integraler.» (4)
- Hög, men det ska det väl vara. » (4)
- Hög men ok» (4)
- Hade svårt att komma in i tempot i början. Men det har väl alla» (4)
- Helt stört mycket att göra. MINSKA kursen.» (5 (För hög))
- lr mitt eget fel iaf, hade jag kommit utan några års uppehåll från matematik så kanske jag inte glömt så mycket, lr de låg inte så färskt. Sen kan man ju säga att nollningen tog en del tid. Men de var mitt eget val o vara med, o man ska ju bara nollas en gång ,) Jag tänker fan inte ge mej för att de gått lite knakigt i början ,)» (5 (För hög))
- Det var verkligen för mycket att göra. Det är svårt att ens hinna med med 70 timmar i veckan. Sen har det väl också att göra med vilken nivå man ligger på, men jag har upplevt att många tyckt samma som jag.» (5 (För hög))
- Mycket på grund av ovana, tycker att det är bra med ett högt temp trots chocken det genererar. » (5 (För hög))
18. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?95 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 2 | | 2% |
Ganska bra» | | 30 | | 31% |
Mycket bra» | | 54 | | 56% |
Har ej sökt samarbete» | | 9 | | 9% |
Genomsnitt: 3.73 - För mig tog det lite tid att hitta folk jag studerade bra med.» (Ganska dåligt)
- Pluggar helst själv.» (Ganska bra)
- Kanske en "samarbetskurs" vore något att ha med under studietekniken. Tror många jobbar för mycket självständigt, och inte fattar utbytet man kan ¨,få genom att samarbeta...
» (Ganska bra)
- tur att man har dom, när man inte förstår.
» (Mycket bra)
- Mycket trevliga, det finns nästan alltid folk inne på F som sitter o pluggar :) De finns alltid mycket goda råd att få :)» (Mycket bra)
- Jag och en kamrat började att gå genom alla bevis från bevislistan två veckor innan tentan. Detta gav oerhört mycket och jag fick en djupare förståelse i allt.» (Mycket bra)
19. Hur var möjligheterna att få hjälp och ställa frågor?95 svarande
Mycket dåliga» | | 0 | | 0% |
Ganska dåliga» | | 0 | | 0% |
Ganska bra» | | 43 | | 45% |
Mycket bra» | | 42 | | 44% |
Har ej sökt hjälp» | | 10 | | 10% |
Genomsnitt: 3.65 - Bra med räknestugor, där man även kan ställa hjälp i mindre grupp!» (Ganska bra)
- Man kände sig lite utsatt när man ställde frågor under föreläsningarna, men det beror nog till stor del på att jag inte kände mig säker på materialet.» (Ganska bra)
- Jana var alltid villig att svara på de frågor jag hade i pauserna på föreläsningen. Guld värt!» (Mycket bra)
- Om jag velat få svar på något, har jag gått fram i pauserna.» (Mycket bra)
Kurslitteratur20. PrisvärdhetAnser du att kurslitteraturen var prisvärd? Dvs, var den värd priset. En riktlinje som Chalmers Studentkår har satt är att litteraturen i en kurs inte ska kosta mer än 70 kr/hp. Välj också om du köpte ny eller begagnad kurslitteratur94 svarande Totalt:
1 (ej prisvärd)» | | 2 | | 2% |
2» | | 5 | | 5% |
3» | | 34 | | 37% |
4» | | 36 | | 40% |
5 (mycket prisvärd)» | | 13 | | 14% |
Köpte inte boken» | | 4 | | |
Genomsnitt: 3.58 Fördelat på olika grupper: Köpte inte boken: (35 st)
1 (ej prisvärd) | | 0 | | 0% |
2 | | 4 | | 12% |
3 | | 12 | | 37% |
4 | | 11 | | 34% |
5 (mycket prisvärd) | | 5 | | 15% |
Köpte inte boken | | 4 | | |
Genomsnitt: 3.64 - Väldigt mycket text. Känns lite utdragen och uppgifterna ganska enkla. Dock bra exempel.» (3)
- Det är mycket text. Jag hade uppskattat blåa rutor. » (3)
- Kommer att spara boken efter kursen.» (5 (mycket prisvärd))
- Lånade boken.» (Köpte inte boken)
Ny kurslitteratur: (50 st)
1 (ej prisvärd) | | 1 | | 2% |
2 | | 0 | | 0% |
3 | | 19 | | 38% |
4 | | 23 | | 46% |
5 (mycket prisvärd) | | 7 | | 14% |
Köpte inte boken | | 0 | | |
Genomsnitt: 3.7 - Litteraturen kostade mer än 70:-/hp!!!» (1 (ej prisvärd))
- Bra, speciellt övningsboken. Var lite väl utförligt och onödigt invecklat beskrivet i boken. Borde kunna göras kortare och utan att bli mindre koncist.» (3)
- Inte mycket att orda om, en bra bok i matematisk analys helt enkelt. Bra att fokus ligger på att förstå varför metoderna fungerar, och inte bara hur de används. » (3)
- Gärna billigare. Det är svårt att komma dit efter sommaren och kanske gymnasiet och då har man inte mycket pengar att köpa litteraturen för. » (3)
- Hade den sedan innan men köpte den som ny då. Textboken blir lite babblig ibland och man ser inte alltid vad det är som är det viktiga. Hade velat ha fler tips och lösningar i övningsboken.» (4)
- Dyr men det vägs upp av mycket bra innehåll» (4)
- Faktan i boken är bra. Bevis däremot är dåliga. Det finns ingen struktur. Därför var anteckningarna väldigt bra.» (4)
- Täckte allt. » (4)
- Boken var bra och hyfsat pedagogisk, dock kändes det inte som att uppgifterna i övningsboken ens i närheten höll samma svårighetsgrad som tentafrågorna. » (4)
- gammal övningsbok» (5 (mycket prisvärd))
- Tyckte att litteraturen var bra, och jag hade aldrig kunnat lära mig så mycket jag gjorde utan dem, då jag har svårt att ta till mig info på föreläsningar.» (5 (mycket prisvärd))
Begagnad kurslitteratur: (9 st)
1 (ej prisvärd) | | 1 | | 12% |
2 | | 1 | | 12% |
3 | | 3 | | 37% |
4 | | 2 | | 25% |
5 (mycket prisvärd) | | 1 | | 12% |
Köpte inte boken | | 1 | | |
Genomsnitt: 3.12 - Boken var inte så bra, det är svårt att läsa sig till saker i den, så missar man en föreläsning så missar man väldigt myckert» (3)
- lite annorlunda upplagd, upplaga från 2001.» (Köpte inte boken)
21. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?95 svarande
1 (Mycket liten)» | | 3 | | 3% |
2» | | 6 | | 6% |
3» | | 14 | | 14% |
4» | | 35 | | 36% |
5 (Mycket stor)» | | 37 | | 38% |
Genomsnitt: 4.02 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - Övningsboken var bra» (2)
- Eftersom föreläsningarna är så bra behövs inte boken i så stor utsträckning och det är tur, för den är ganska pratig och jobbig. Men det var bra att ha den för att kunna kontrollera när man skrivit av formler fel o dyl. Och övningsboken var helt okej.» (2)
- Jag har använt boken för att repetera under kursen. Boken missar ganska mycket i varje kapitel. Det finns en hel del uppgifter som man inte kan lösa hemma ensam med boken. » (2)
- Gick mest på det som sades på föreläsningarna. Övningsboken var dock bra som sagt.» (2)
- Då vi hade mycket bra föreläsningar har inte boken betytt så mycket för min inlärning.» (3)
- I denna kursen var föreläsningarna mycket tillräckliga. » (3)
- Personligen känner jag att jag borde läst mer i boken o förberett mig inför föreläsningarna. Kände dock inte att det fanns tid för det. » (3)
- Person & Böjers håller hög kvalitet. Bra kurslitteratur.» (4)
- Tycker att föreläsningarna gav en såpass bra förklaring att man inte behövde läsa boken så mycket.» (4)
- Persson Böiers är en riktigt bra bok!» (5 (Mycket stor))
Genomsnitt totalt för detta stycke: 4.02
Kommentarsfrågor22. Tillräcklig och lättillgänglig informationKänner du att det funnits tillräcklig och lättillgänglig information om kursinnehåll, examination, mm? 96 svarande
Ja» | | 86 | | 93% |
Nej» | | 6 | | 6% |
Vet ej» | | 4 | | |
Genomsnitt: 1.06 - FACIT behövs VERKLIGEN!!!!» (Ja)
- skriv gärna datum bredvid läsvecka :)» (Ja)
- Hade varit bra med planering som visade vad som skulle behandlas varje enskild föreläsning och inte bara för hela veckor. » (Nej)
- På kursplaneringen hade jag gärna sett vad som skulle gås igenom föreläsning för föreläsning, och inte veckovis. Som Maria hade i linjär algebra var bra. Det hade blivit enklare att hänga med i kursen om man visste exakt vad som skulle komma på varje föreläsning» (Nej)
- Innehållet fanns ju där, men det var onödigt svårt att hitta i djungeln av osammanhängande webbsidor med 90tals-layout. Chalmers borde lära sig av andra universitet som samlar allt kursinnehåll på en gemensam stabil plattform som te.x Blackboard.» (Nej)
- En liten sak bara, går det att skriva vilken sida de olika satserna i listan över satser att kunna står på i boken (eller alternativt vilken föreläsning de berördes)? Var inte helt lätt att leta upp alltid.» (Nej)
- Att få information om kursliteratur tidigare.
Det vore en fördel om man fick reda på vilka böcker man skulle skaffa i förväg så att man kunde ha tid att hitta dem begagnade och skaffa sig en överblick av kursen innan man börjar läsa den.» (Nej)
- Länge var fjolårets kurs uppe på Fteks hemsida, mycket förvirrande» (Nej)
- jag va dålig på att leta reda på infon» (Vet ej)
23. Vad bör främst bevaras till nästa år?- Bonusuppgifter och övningstenta»
- Kursupplägget i sig, med övningstenta, etc.»
- Övningstentan, frågestunden.»
- Den tydlighet som fanns i tavelupplägg etc.»
- Vet ej»
- Frågestunden, räkneövningarna, strukturen på föreläsningarna»
- Jana och gregorius :D winning concept »
- Övningstentan»
- Kurslitteraturen.»
- De välstrukturerade föreläsningarna»
- Duggan, matlabuppgifterna»
- Typ allt. Otroligt intressant och bra kurs, fantastiska föreläsningar och jättebra upplägg.»
- Upplägget och föreläsningarna»
- Jana!»
- Jana Madjarova, Persson Böiers»
- Övningstentan»
- Kursen var bra i sin helhet»
- Jana är en jättebra föreläsare!»
- Upplägget. Jättebra pedagogiskt och grundligt, lämnade inte något utanför.»
- Läraren»
- Upplägget du hade när du introducera primitiv funktion. Gjorde att det kändes mycket mer relevant att lära sig när man först fick gå igenom varför begreppet blir intressant. Borde tillämpas i fler kurser när nya metoder och begrepp introduceras.»
- Strukturen i föreläsningarna.»
- det mesta, övningstentan, räknestugorna osv. var mycket uppskattat!»
- Jana Madjarova!»
- Jana som lärare»
- Jana : )»
- Jana!!!»
- Test tentorna»
- Övningstentan och bonusuppgifterna»
- Frågestund innan tentan, »
- Föreläsaren. »
- Läraren»
- Jana som föreläsare var väldigt bra! »
- dugga»
- Duggan»
- Tycker om upplägget på föreläsningarna samt att man tidigt får lära sig använda mycket fler matematiska tecken än tidigare.»
- Det mesta, just keep going.»
24. Vad bör främst förändras till nästa år?- fler konkreta exempel på hur man använder alla satser och bevis som man lär sig. »
- FACIT SKA finnas.»
- Att allt material har gåtts igenom innan de sista två lektionerna, så föreläsaren kanske kan räkna igenom några typiska uppgifter från föregående tentor för att demonstrera både nivån samt hur man förväntas lösa dem samt redovisa dem på bästa sätt.»
- Bättre genomgång på trigonometri och fler exempeluppgifter på lektionen, lättare t ta till sig bevis då»
- Bonusuppgifterna i Matlab kändes som aningen lite väl "lätta" poäng. Hellre en lägre gräns på tentan.
Det som möjligen kan förändras i föreläsningsupplägget är att det tydligare förklaras vad delmålen är med respektive uträkning. Ibland upplevde jag att vi lyssnare förväntades ställa upp och förstå resonemangen utan att egentligen förstå varför reflektioner över problemet överhuvudtaget gjordes.»
- Tröskeln i hur matematiken presenteras är för hög - kursen är inte så speciellt övermänskligt svår, men jag och flera andra blev avskräckta.»
- Försöka undvika att hamna efter i föreläsningarna. Blir svårare att ligga i fas med räkneövningarna.»
- Trist att många kopierade andras bonusuppgifter och fick "gratispoäng" utan arbete medan vissa fick lägga ner tid för att klara en...»
- Lite mer uppgift på de lättare matlabuppgifterna, de var lite väl lätta.»
- Det kanske var lite väl mycket induktion i början.»
- Mer fokus på att studenterna ska förstå och mindre fokus på stringens. Stringens är förstås viktigt, men att ha någon slags grundläggande intuition känns ännu viktigare.»
- Inget tror jag behöver förändras.»
- En bättre planering över föreläsningarna så att man visste vad som kom nästa dag och kunde läsa på om detta.
»
- Kurshemsidan»
- Ev. någon form av sammanfattning av kursen så att man kan få en klarare bild av helheten och dessutom förtydligat vad (i kurslitteraturen t.ex.) som kan uteslutas inför tentan. Med andra ord skulle en starkare röd tråd genom kursen vara till hjälp.»
- Det hade ibland känts bra med någon form av sammanfattningar (inte långa, men i korthet) för att få lite sammanhang mellan olika moment.»
- Att föreläsaren säger ungefär vad som skall gås igenom vid nästa föreläsning vid slutet av varje föreläsning. Tror att detta skulle underlätta att läsa in på ämnet. En veckoplanering kan bli svår att följa, speciellt om man hamnar efter.»
- Försök rätta övningstenta lite tidigare. »
- Förutom det jag har kommenterat kommer jag inte på något på rak arm och tror därför inte att det kan vara något väsentligt.»
- Ha bonusuppgifter på sådant som gås igenom tidigare i kursen än sista föreläsningen.»
- fler räknestugor!»
- Kan inte komma på något!»
- Mindre bevis. bevisen känns ointressanta och mindre användbara än resten av innehållet i kursen.»
- Följ planeringen bättre»
- Mer grundläggande problemlösnibg på föreläsningarna, och mindre oförståeliga bevis. »
- inte använda gränsvärden innan gränsvärdes kapitlet »
- När det är ett nytt kapitel skulle det vara bra med en liten introduktion till kapitlet och vad det kommer handla om. Visa lite små enkla exempel så man förstår vad det handlar om först och främst!»
- Fler föreläsningar -> Mer tid att ställa frågor och få förklarat saker. Dessutom innebär det att man har "mer tid" att plugga.
Och övningsledarna borde informeras om att inte vara så otroligt snabba när de skriver.»
- Inget»
- Jag hade väldigt svårt för bevisen i början så varför inte gå igenom hur man ska skriva satser och bevis redan i början av kursen?»
- Studieföreläsningarna»
25. Övriga kommentarer- Bra kurs, men ganska högt tempo. Men det ska det väl va... :)»
- f är kontinuerlig i [a,b]»
- När man går kursen tycker man att det är en hemsk kurs och att man aldrig kommer kunna lära sig det. Sen kommer tentan och man inser hur mycket man har lärt sig. »
- Jana är bäst!
Jobbig kurs, men jag känner att jag lärt mig mycket (om än inte allt)!»
- ...Hade personligen svårt att hinna med att anteckna under föreläsningarna, och därmed svårare att hänga med. Att läsa i matteboken tas inte lika mycket för givet som att göra övningarna. Påminn och uppmana gärna eleverna/studenterna om detta!»
- Uppgift 2 på fjärde matlab-labben behövs omformuleras (Att man ska hitta maximum för minsta positiva x)»
- Top notch!»
- Jana skriver väldigt snyggt på tavlan!»
- Jag har bara en sak att klaga på. Under läsperioden utnyttjades samtliga undervisningstillfällen och Jana hade, onekligen, ett väldigt högt tempo. Ändå går hon igenom nya saker en vecka innan tentan? Jana har som sagt nyttjat varje minut och drog alltid över på föreläsningarna, men ändå hinner hon inte med? Jag har inga förslag men något bör göras så man kan använda hela läsvecka 7 till repitiiton.»
- När bevisen görs på föreläsningarna kan det vara bra att föreläsaren skriver upp och säger vad det heter eller vilket det är i fråga. Så att man sedan kan veta vilket som är vilket när man tittar tillbaka på sina anteckningar.
En till sak, kanske till intromatten är att gå igenom alla olika slags beteckningar för intervall, tillhör. Kanske en länk på kurshemsidan där kursansvarig har skrivit upp de som kommer användas så att man lär sig dem från start! »
- Det var en mycket relevant kurs.»
- Bra kurs»
Genomsnitt totalt för alla frågor: 4.15 Beräknat jämförelseindex: 0.78
Kursutvärderingssystem från
|