ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


F/TM: Linjär algebra och numerisk analys, TMA671

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2011-05-26 - 2011-06-30
Antal svar: 42
Procent av deltagarna som svarat: ?%
Kontaktperson: Studienämnden Fysik»
Utbildningsprogram som genomför enkäten: Teknisk fysik 300 hp
Klass: Övriga


Kursutvärdering

Hej! Tack för att du bidrar till den ständiga kvalitetsförbättringen på F!

Lycka till!


Kursens innehåll

1. Hur väl uppfyllde kursen dina förväntningar?

Kommentera gärna.

41 svarande

1 (inte alls)»0 0%
0 0%
5 12%
23 56%
5 (över förväntan)»13 31%

Genomsnitt: 4.19 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- Hade inga särskilda förväntningar. Frågan kan anses vara fel ställd» (3)
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (4)
- Trodde deet skulle vara tråkigare. Men det var ganska roligt.» (4)
- Jag lärde mig mycket mer matlab än jag trott men mindre "riktig" matte.» (4)
- Numerisk analys var mer intressant än jag trodde innan.» (5 (över förväntan))
- Labbarna gjorde denna kurs till den roligaste hittils.» (5 (över förväntan))

2. Hur relevant anser du att kursen är för din utbildning?

41 svarande

1 (ej relevant)»0 0%
2 4%
2 4%
15 36%
5 (mycket relevant)»22 53%
Vet ej»0

Genomsnitt: 4.39

- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (2)
- Hur ska jag veta det?» (4)
- IVar gjorde det lätt att inse hur mycket numerisk analys används.» (5 (mycket relevant))
- Viktig kurs, man lär sig mycket man kan använda direkt i arbetslivet » (5 (mycket relevant))

3. Hur väl motsvarade examinationen kursens innehåll?

I de flesta fall betyder denna fråga huruvida tentans innehåll på ett rättvist sätt återspeglade kursens innehåll. Eller var alla frågor på tentan tagna från de sista två föreläsningarna?

40 svarande

1 (inte alls)»0 0%
4 10%
8 20%
18 45%
5 (Mycket bra avvägt)»10 25%

Genomsnitt: 3.85 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- För mycket teoriuppgifter kontra kursens upplägg. Teori/problem uppdelningen under föreläsningarna svarade inte mot tentan. » (2)
- Mycket från slutet av kursen och mindre från de tidigare delarna, dåligt!» (2)
- -- För mycket numeriskt!» (2)
- Lite för mycket teori» (3)
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (3)
- För typade tentor, man lär sig snarare tentatal än kursens innehåll.» (3)
- Det var en omskrivning/transformation (L gånger L transponat) som kändes lite omotiverad. » (4)
- Man tror ju att uppgift 1 ska vara lättast men jag tyckte att teorin där var klurig.» (5 (Mycket bra avvägt))

4. Närvaro på föreläsningar

Hur många % av föreläsningarna närvarade du på?

41 svarande

<25%»2 4%
25-50%»3 7%
50-75%»7 17%
>75%»29 70%

Genomsnitt: 3.53

- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (50-75%)
- Allihop.» (>75%)
- Var dock nästan inte på någon storgruppsövning» (>75%)

5. Vad tyckte du om föreläsningarna?

40 svarande

1 (inte alls bra)»0 0%
2 5%
6 15%
13 34%
5 (mycket bra)»17 44%
Deltog ej»2

Genomsnitt: 4.18 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (2)
- Men det är förbenat högt tempo...» (4)
- Hängde inte med hela tiden, men intressanta.» (4)
- Jag är inte så förtjust i föräläsningar annars men de här tyckte jag för de mesta var bra.» (4)
- Bra med verklighetsanknutna exempel så att man vet vad man kan komma att använda det man lär sig till, men det borde vart fler!» (4)
- Dåligt att han inte följde sin planering på kurshemsidan. Oklart vad som skulle komma på tentan och inte, han sa till när han började med överkursdel men inte när han slutade.» (4)
- Ivar är riktigt bra! Ibland är det dock jobbigt och långtråkigt att hänga med med alla decimaler under den numeriska analysen, men det kanske inte går att göra något åt. » (4)
- Engagerande föreläsningar och bra dialog med studenterna.» (5 (mycket bra))
- Ivar är en mycket bra föreläsare. » (5 (mycket bra))
- Ivar är en kul prick» (5 (mycket bra))

6. Vad tyckte du om storgruppsövningarna?

40 svarande

1 (Inte så bra)»12 30%
13 32%
11 27%
2 5%
5 (Mycket bra)»2 5%

Genomsnitt: 2.22

- Deltog ej» (?)
- Ett snabbare tempo, speciellt i början då det är enklare uppgifter» (1 (Inte så bra))
- Kom bara på någon enstaka, men de var rena sömnpillret» (1 (Inte så bra))
- Roger är en katastrof som STÖRRÖVNsledare , däremot verkar han som en mysig person. » (1 (Inte så bra))
- Roger pratar in i tavlan, man hör inte vad han säger och han gör FÖR noggranna beräkningar av enkla tal. Dessutom var det alldeles för många enkla tal, och för få svåra. De enkla är lätta att lära sig mha boken, medan de svårare kan man behöva fler tips till. Jag skulle köpt dammsugare av honom, men jag lär mig ingen matte.» (1 (Inte så bra))
- Ledaren var så långsam att han bara hann igenom de enkla övningarna, hna gjorde varje radreducering, ränkade fel osv så att man inte hann till de övningarna vi verkligen behövt gå igenom. Jättedåligt att det inte blev någon förbättring trotts att vi sa till.» (1 (Inte så bra))
- Gick på två stycken, sen insåg jag att jag bara blev irriterad av föreläsare, jag uppfattade ingen närvaro i salen och då kan man lika gärna bara läsa anteckningar. » (1 (Inte så bra))
- För långsamt, storgruppsledaren gick igenom allt för mycket, redovisade alla små beräkningar osv. Bättre de gångerna Ivar höll i det.» (1 (Inte så bra))
- Uppgifterna gick igenom på ett i grunden bra sätt men tempot var på tok för lågt och överdrivet mkt tid gick åt till att skriva ner beräknade värden med decimaler. Det skedde dessutom en del strul under övningar med felskrivningar och ngt felräknande som blev för tidskostsammt för att storgruppsävningarna skulle vara värda tiden.» (1 (Inte så bra))
- Gick alldeles för långsamt fram. Jag är inte intresserad av att få förklarat i en halvtimme att 0+0=0.» (1 (Inte så bra))
- Det var högläsning. Långsamt, med samma röstläge hela tiden. Hade svårt att hålla mig vaken.» (1 (Inte så bra))
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (2)
- Jag gick på de första två men somnade bara så har inte gått på så många.» (2)
- Ofta gicks för lätta uppgifter igenom. Vore bättre om mer tid lades på svårare uppgifter. Mycket tid gick också åt till att skriva upp ALLA uträkningar på tavlan. Vi vet hur en radreduktion går till, det räcker med den ursprungliga matrisen och den slutgiltiga.» (2)
- Var bara där på någon enstaka, men de höll inte alls samma kvalitet som föreläsningarna» (2)
- Genomgångarna i sig var bra men det kunde stundtals vara väldigt segdraget, det kändes inte som att man hann med det som skulle gås igenom alltid.» (2)
- Överdrivet mycket räkning av enkla saker. Visst kan det vara bra att göra en del grundläggande saker, men när t ex Gauss-elimination visas till 100 % saknas tid till kursens svårare moment. Vad som togs upp på storgruppsövningarna hängde inte alltid ihop med vad som togs upp på föreläsningarna tidsmässigt. Mer kommunikation mellan föreläsarna vore nog bra.» (2)
- Gick inte på så många.» (3)
- Övningsledaren körde sitt race med tavlan och interagerade inte särskilt mycket med eleverna. Men det var ändå bra att se hur man kunde göra vissa uppgifter.» (3)
- För långsamt tempo i själva lösningarna av uppgifterna.» (3)
- det var ofta mycket uppgifter som inte hanns med och uppgifterna som genomfördes tog för lång tid» (3)
- Lite väl noggranna emellanåt.» (4)
- Alltså, man kan ju lika gärna kolla i boken på lösningar så motsvarar det storgruppsövningarna. Så personligen räknade jag för det mesta själv istället. Men de var ju bra om man inte ville kolla i boken.» (4)

7. Vad tyckte du om räknestugorna?

41 svarande

1 (inte alls bra)»0 0%
0 0%
6 27%
8 36%
5 (mycket bra)»8 36%
Deltog ej»19

Genomsnitt: 4.09 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- Pluggade mest på egen hand så jag har inte så mkt att säga om dom.» (3)
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (3)
- John är bra!» (4)
- John är utmärkt som räkneövningsledare» (5 (mycket bra))
- Det är viktigt att få schemalagd tid till räkning och hjälp om man fastnade.» (5 (mycket bra))
- De var mycket bra och ofta var vi bara några få elever per lärare vilket gjorde att man kunde diskutera kursens innehåll istället för att bara snabbt få nerskrivet hur man skulle göra. » (5 (mycket bra))
- Trist att så få valde att gå på dem, för de ger ett väldigt bra tillfälle att få svar på frågor och arbeta tillsammans med andra som läser kursen.» (5 (mycket bra))

8. Vad tyckte du om bonusuppgifterna? Var det någon som var för enkel/svår eller var bra/dåligt i övrigt?

41 svarande

1 (inte alls bra)»0 0%
1 2%
2 4%
17 41%
5 (mycket bra)»21 51%
Deltog ej»0

Genomsnitt: 4.41 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (2)
- Ellipsbanan kanske var lite för svår (i jämförelse med de andra bonusarna)» (3)
- Bonusuppgiften med koppling till mekanik var något av en besvikelse eftersom mekanikkopplingen var väldigt vag. I övrigt mycket bra och lärorika uppgifter, som dessutom gett en nyttig vana vid Matlab.» (4)
- Jag och min labb-partner gjorde tre stycken. I bonus 8 kunde det ha stått tydligare att bilden behövde vara svartvit. Man kunde inte utan vidare använda en färgbild utan att konvertera den först (hjälpte inte med "grayscale" för det).» (4)
- De var faktiskt roliga till skillnad från tidigare kurser! Och lagom arbetsbörda.» (4)
- Lagom svårighetsgrad, dock var uppgiftsformuleringarna ibland luddiga och svårförståerliga.» (4)
- Första bonusuppgifterna som kännts givande.» (4)
- De var riktigt bra, man fick bra förståelse, synd att man hade så lite tid att göra dem dock, de hade kunnat ge mycket mer.» (4)
- Bra blandning av olika typer av uppgifter. Dock var poängfördelningen inte likvärdig med tidsåtgången. Uppgifter som tog lång tid kunde ge få poäng och snabba, lätta uppgifter många poäng. Det var en miss. Svårt att få bra hjälp om man fastnat på en uppgift. Vem ska man fråga då?» (4)
- Bra men lite för varierande svårighetsgrad» (4)
- Lite väl tunn respons. » (4)
- Punkter i rymden uppgiften borde nog vara värd mer. Vi lade ner mycket mer tid på den, mer än resterande 6 poängen tillsammans.» (4)
- Bra att uppgifterna var varierade och fördjupade sig i olika delar av kursen» (5 (mycket bra))
- De va på en lagom nivå. Väldigt intressant att se alla tillämpningar» (5 (mycket bra))
- Bra och roliga uppgifter. Bildkomprimeringen var alldeles för enkel. » (5 (mycket bra))
- Vissa var svåra, andra ganska enkla. Tyckte det var roliga problem som inspirerade till att lära sig kursen. » (5 (mycket bra))
- Roligt med bonusuppfifter kopplade till tex google» (5 (mycket bra))
- Bra att det fanns många att välja på. Blocksystemet fungerade bra.» (5 (mycket bra))
- Roliga och lärorika!» (5 (mycket bra))
- Lagom svåra.» (5 (mycket bra))
- mkt bra med ett stort utbud så att man kan välja saker som verkar interessantare.» (5 (mycket bra))
- Roliga och intresseväckande» (5 (mycket bra))
- Väldigt kul att få se några konkreta tillämpningar på en kurs som ska vara så praktiskt användbar, det hjälpte väldigt mycket för att förstå vad det var man lärde sig.» (5 (mycket bra))

9. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?

41 svarande

1 (Mycket liten)»4 9%
3 7%
4 9%
18 43%
5 (Mycket stor)»12 29%

Genomsnitt: 3.75 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- Har inte deltagit» (1 (Mycket liten))
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (3)
- Heath konsulterade jag bara under labbar eller för att få extra förklaring, föreläsningarna har varit intressanta och roliga att vara på. » (4)
Genomsnitt totalt för detta stycke: 4.08


Studiesocialt

Det är viktigt att alla trivs med sina klasskamrater, lärare, handledare och räkneövningsledare.

10. Psykosocialt

Förekom det någon form av diskriminering/kränkning/mobbning?

OBS: I sådana fall rekommenderar vi starkt att du också pratar med våra skyddsombud: skyddsombud@ftek.chalmers.se, studievägledare: Paula Edwardson paula.edwardson@chalmers.se, programchef: Jana Madjarova jana@chalmers.se

41 svarande

Ja»1 2%
Nej»40 97%

Genomsnitt: 1.97

- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (Ja)

11. Hur var arbetsbelastningen på kursen?

41 svarande

1 (För låg)»0 0%
1 2%
25 60%
15 36%
5 (För hög)»0 0%

Genomsnitt: 3.34

- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (2)
- Hade statistikkursen varit lika betungande hade det kunnat bli jobbigt» (3)
- Lagom i början, ganska hög på slutet då man helt plötsligt fick reda på att allt labbar och bonusuppgifter skulle in samtidigt. Kände att jag hade blivit dåligt förberedd genom föreläsningar mm.» (3)
- Det kunde vara allt ifrån 20 till 50 rekommenderade uppgifter i veckan, så det var lite ojämn fördelning. Ofta var inte uppgifterna i fas med föreläsningarna, vilket på ett sätt var bra för då fick man repetition, men det är ju bra att räkna på det man går igenom på föreläsningarna.» (4)
- Väldigt relativt beroende på vilket betyg man strävar efter. Men jag fick kämpa för att klara den så mer belastning tycker jag inte det sa vara. » (4)
- Lite tufft med både labbar, bonusuppgifter och 6 föreläsningar/storgruppsövningar i veckan!» (4)
- Väldigt mycket uppgifter vissa veckor.» (4)

12. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?

41 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»1 2%
Ganska bra»14 34%
Mycket bra»25 60%
Har ej sökt samarbete»1 2%

Genomsnitt: 3.63

- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (Ganska dåligt)
- Om man gör bonusuppgifter tillsammans med någon är det jobbigt när man inte är på samma nivå» (Ganska bra)
- Jag räknade gärna med en kompis på räknestugorna.» (Mycket bra)
- Tycker att det varit så på alla kurser.» (Mycket bra)

13. Hur var möjligheterna att få hjälp och ställa frågor?

40 svarande

Mycket dåliga»0 0%
Ganska dåliga»1 2%
Ganska bra»10 25%
Mycket bra»21 52%
Har ej sökt hjälp»8 20%

Genomsnitt: 3.9

- Hade behövts mer klara besked om vem man skulle fråga om hjälp på bonusuppgifterna.» (Ganska bra)
- Både under föreläsningar och räknestugor.» (Mycket bra)
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (Mycket bra)
- Få deltog på räknestugorna, så det var lätt att få hjälp om man behövde.» (Mycket bra)


Kurslitteratur

14. Prisvärdhet

Anser du att kurslitteraturen var prisvärd? Dvs, var den värd priset. En riktlinje som Chalmers Studentkår har satt är att litteraturen i en kurs inte ska kosta mer än 70 kr/hp.

41 svarande

1 (ej prisvärd)»2 5%
2 5%
14 35%
15 37%
5 (mycket prisvärd)»7 17%
Köpte inte boken»1

Genomsnitt: 3.57

- Databoken var väl inte så prisvärd, kompendiet var inte så dyrt.» (1 (ej prisvärd))
- Heath som kurslitteratur är ju helt värdelöst dyr, det mesta går att fixa utan att slå i den. Men jag tyckte den verkade intressant så jag köpte den för framtida bruk. Kompendiet köpte jag ej. » (1 (ej prisvärd))
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (3)
- Lays bok är bra, kompendiet saknade register, något som bör fixas till nästa upplaga.» (3)
- Lay är bra med uppgifter men svårt att få grepp om innehållet.» (3)
- Köpte bara häftet, det var prisvärt.» (3)
- Köpte inte Heath, Lay är utmärkt och Gustafsson kan behöva korrekturläsas.» (4)
- Anser att jag hade störst användning av kompendiet.» (4)
- Eftersom linjär algebra boken användes i två kurser blir ju den boken mer värd. Heath var bra, man behövde den! Men jag hade aldrig betalat pengar för den, den är för dyr, så jag lånade den av en äldre student.» (4)
- Ivar - prisvärd, Lay - not so» (4)
- Lay var prisvärd med tanke på att den användes i två kurser. Kompendiet var prisvärd med tanke på hur väl den sammanfattade kursen. Heath var mindre prisvärd. Jag köpte boken innan kursen startade, men använde den knappt överhuvudtaget.» (4)
- Köpte inte Heath» (5 (mycket prisvärd))
- Lay hade vi ju i höstas och kompendiet var inte särkilt dyrt.» (5 (mycket prisvärd))
- Köpte inte Heath och det gick bra ändå med hjälp av Internet och Lay i en del fall.» (5 (mycket prisvärd))
- Lay är mkt prisvärd och jättebra bok. Ivars kompendie har inga exempeluppgifter, knappt nån fakta som motsvarar uppgifterna i densamma och i allmänhet en mkt dålig bok, ej heller sökfunktion i boken så att man lätt kan hitta vad man letar efter. Ångrar att jag inte köpte heat.» (5 (mycket prisvärd))

15. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?

41 svarande

1 (Mycket liten)»0 0%
1 2%
11 26%
19 46%
5 (Mycket stor)»10 24%

Genomsnitt: 3.92 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (4)
- Ivars häfte var mycket bra. » (4)
- Se ovan, lay mycket, ivar knappt ngt» (4)
- Jag måste räkna själv för att lära mig ordentligt.» (5 (Mycket stor))
- Vad ska man annars lära sig ifrån?» (5 (Mycket stor))
- Jag uppskattar verkligen linjäralgebraboken vad den nu heter. » (5 (Mycket stor))
Genomsnitt totalt för detta stycke: 3.92


Kommentarsfrågor

16. Tillräcklig och lättillgänglig information

Känner du att det funnits tillräcklig och lättillgänglig information om kursinnehåll, examination, mm?

41 svarande

Ja»37 97%
Nej»1 2%
Vet ej»3

Genomsnitt: 1.02

- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (Ja)
- Bra hemsida» (Ja)
- Bra och uppdaterad kurshemsida! Go ivar!» (Ja)
- jag saknade en nyhetslista som meddelar om viktiga datum m.m.» (Nej)

17. Vad tyckte du om kursboken av Lay?

39 svarande

1 (Inte så bra)»0 0%
3 7%
7 17%
20 51%
5 (Mycket bra)»9 23%

Genomsnitt: 3.89

- Köpte den inte.» (?)
- bevisningen i lay är ofta lite tunn... » (?)
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (2)
- Är ingen stor beundrare av Lay men många är och det är ju en smaksak. » (2)
- Bevis bör inte lämnas som uppgift.» (3)
- Det är ju ingen PB men det funkar.» (3)
- Bättre än under Lin alg och geometri, boken är noggrann och går igenom det relevanta.» (4)
- Bättre nu är under förra kursen» (4)
- Det är jobbigt när det inte finns facit till bevisfrågor» (4)
- Lay är en bra bok, det finns många exempel och man kan få bra förståelse genom den. » (4)
- I den här kursen tycker jag att Lay fungerade mycket bra. Behåll!» (4)
- Den är väldigt rakt på sak och det blir lätt att förstå hur man tillämpar saker och ting» (4)
- Ogillade boken från början, men lärde mig att gilla den mer och mer. Övningarna i boken är väldigt bra och de är varierande i svårighet på ett tydligt sätt. Att bevisföring och användning av MATLAB ingår i dem är även positivt. Texten beskriver väldigt tydligt området som behandlas och utgår ofta från verkliga problem. Att mycket exempel ges på hur alla möjliga typtal ska göras är en stor fördel. Eftersom att boken används i kursen "Linjär Algebra och Geometri", så sammankopplas kursernas innehåll på ett naturligt sätt. Sättet som boken hanterar satser och bevis är väldigt rörigt. Ibland visas samma sats flera gånger, ibland ingår en sats i andra satser, ibland lämnas bevis som övning, ibland utelämnas bevis helt och hållet, ibland hänvisas man runt i boken flera gånger för att hitta ett bevis, ibland lämnas ett bevis i "Study Guide" (som jag personligen tycker annars är väldigt onödig). Ett mer konkret sätt att hantera detta hade varit väldigt bra, gärna liknande det i Persson Böiers böcker. » (4)
- Det var tydligt vad man skulle göra på uppgifterna och de började lätt så att man kom in i tänket.» (5 (Mycket bra))
- Bra exempel.» (5 (Mycket bra))
- Bra med de lättare typtalen jämfört med Ivars kompendium » (5 (Mycket bra))

18. Vad tyckte du om Ivars kompendium?

41 svarande

1 (Inte så bra)»2 4%
6 14%
15 36%
15 36%
5 (Mycket bra)»3 7%

Genomsnitt: 3.26

- För mycket avskalat gentemot Heath, skulle bli bättre av att ha fler och tydligare exempeluppgifter.» (1 (Inte så bra))
- Det är svårt att hitta det man behöver i kompendiet. Hade varit bra med rammar kring viktiga slutsatser, som i ELW eller Lay. Index, innehållsförteckning, kapitel-namn på varje sida. » (2)
- Svårt att hitta i och det känns som att det relevanta inte riktigt är med.» (2)
- Det är ganska bra, men saknar register.» (2)
- Ingen fördjupning och ytliga exempel som oftast inte bidrog till förståelse. » (2)
- Ivars kompendium innehåller väldigt få exempel och uppgifterna speglar inte innehållet i det kapitel de hör till, detta gör det svårt att göra uppgifterna och det gjorde att jag inte använde Ivars kompendium.» (2)
- Uppgifterna var svåra och det var inte alltid så lätt att veta vad man skulle göra på dem.» (3)
- Uppgifterna i kompendiet är ganska så svåra. Det skulle behövas fler enkla "typuppgifter" så att man, så att säga, kommer in i det så att man sen kan lösa svårare uppgifter.» (3)
- Ibland ojämn nivå, vissa delar var jätteenkla med mycket förklaring, andra krångliga och utan mycket förklaringar.» (3)
- den saknar en del förklarande bilder» (3)
- Ivar-kompendiet kan nog bli bättre om det genomarbetas lite mer, tanken är bra! Däremot förstår jag inte riktigt ordningen på kapitlen, borde de inte vara i samma ordning som de gås igenom i kursen?» (3)
- Kan nog vara aningen mer förklarande.» (3)
- Det behövs fler lätta uppgifter så man känner att man klarar av lite innan man ger sig på de svårare uppgifterna » (3)
- Kortfattat, bra exempel. Behöver korrekturläsas.» (4)
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (4)
- Inte riktigt lika levande som föreläsningarna, men helt klart bästa skriftliga materialet i kursen.» (4)
- Ett index av något slag hade varit bra. Ibland ville man kolla upp något men visste inte var man skulle leta.» (4)
- Väldigt svåra frågor» (4)
- ett index hade varit bra. » (4)
- Texten var jättebra, förklarade all teori på ett bra sätt. Uppgifterna var kanske lite svåra och udda.» (4)
- Sammanfattar det som faktiskt ingår i kursen väldigt väl. En del slarvfel i text och facit rörde till saker ibland, men det är väl att vänta av kompendiets första upplaga. Jag hade gärna sett fler typtal i uppgifterna, gärna några av de talen som ofta kommer på tentorna. En innehållsförteckning av något slag hade också varit bra.» (4)
- Mycket bra kompendium. » (5 (Mycket bra))
- Saknade register» (5 (Mycket bra))

19. Skulle du föredra ifall Ivar skrev mer av sina föreläsningsanteckningar och utökade kompendiet för att ersätta Lay?

41 svarande

Ja»14 34%
Nej»27 65%

Genomsnitt: 1.65

- Om ovanstående åtgärdas.» (Ja)
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (Ja)
- Definitivt, Ivars kompendium var mycket bättre än Lay.» (Ja)
- Jag tror att det skulle bidra till att öka teoriförståelsen, men då hade vi fått samma sak i skrift som vi får på föreläsningarna.» (Ja)
- Jag vill gärna ha kompendiet utökat, men jag vet inte om jag tycker att Lay-boken ska bort.» (Ja)
- Ett svagt ja. Alternativet vore att Lay eller en annan, bättre, "riktig" bok även i fortsättningen hade varit kursbok, med ett utökat kompendium som komplement. Jag tror främst att det är viktigt att få något med lite mer substans än föreläsningar i bokform. » (Ja)
- Inte nödvändigt, när man ändå köpt Lay för Linjär algebra & geometri känns det bra att jobba igenom den.» (Nej)
- Lays bok är bra.» (Nej)
- Finns mycket intressant i Lay + att den används i LinAlgen i LP1 så alla har redan boken-» (Nej)
- Ser inte att det finns något behov av det, utan jag tycker Lay fungerar riktigt bra för de delar av kursen som finns i den boken.» (Nej)
- Det är bra att få två olika perspektiv (Lays och Ivars föreläsningar)» (Nej)
- Fler böcker fler ger fler synsätt på samma problem. DET är bra » (Nej)
- Det var genom Lay och föreläsningarna som jag lärde mig kursen.» (Nej)
- Det är bra att få saker förklarade för sig på två olika sätt! Därför var det svårare att lära sig om NA, eftersom man bara fick Ivars beskrivning av saker. Lay är bra och behövs!» (Nej)
- Lay har förklarade bilder, jättebra exempel » (Nej)
- Lay är bra.» (Nej)
- Känns onödigt eftersom vi ändå har Lay från första LA-kursen.» (Nej)
- Jag anser att Lay är en bra bok» (Nej)
- Lay behövs i första Linjär algebra kursen. vi hade redan boken.» (Nej)
- » (Nej)
- En sådan förändring skulle inte alls vara negativ, men jag ser inget direkt behov för det.» (Nej)

20. Vad bör främst bevaras till nästa år?

- Det engagerade lärandet, dialog med studenterna och de varierade bonusuppgifterna»
- Labbar/bonusuppgifter»
- Lay. Det var bra att föreläsaren "tjuvstartade" på saker vi skulle gå igenom senare, genom att dra lite paralleller.»
- Alla matlab uppgifter»
- bonusuppgifterna»
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. »
- De strukturerade och överlag väldigt bra föreläsningarna.»
- Bonusuppgifterna»
- Den sköna stämningen på föreläsningarna och den fördelaktiga utformningen av laborationer och bonusuppgifter som ger en bra förståelse för MATLAB och verklig problemlösning»
- Jag vet tyvärr inte vad han heter, men en labhandledare var briljant. Han läser/läste KfKb och har lockigt blont hår.»
- Laborationerna.»
- Bonusuppgifterna och labbarna, att sitta med matlab gav väldigt mycket.»
- Ivar»
- Lay, bonusuppgifter.»
- Kursboken.»
- Lay och bonusuppgifterna.»
- John!»
- Bonusuppgifterna och lay»
- Ivar»
- Föreläsningarna och Ivars engagemang»
- Bonusuppgiftsupplägget»
- Bonusuppgifterna»
- Ivars goda föreläsningar »
- Vet ej»
- Räknestugorna. Möjligtvis kan ändringar göras för att locka fler, men de borde absolut inte tas bort.»

21. Vad bör främst förändras till nästa år?

- Storgruppsövningarna höll ett lågt tempo. Det är bra att få typuppgifterna noggrant demostrerade, men det borde räcka att ge en iteration för de flesta metoder.»
- Kompendiet behöver bli, enklare, tydligare och lättare att hitta det viktiga i. Det är ganska bra, men kan förbättras.»
- Lite lägre tempo på föreläsningarna.»
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. »
- Möjligtvis kompendiet.»
- Storgruppsövningarna, kompendiet»
- Kompendiet borde funderas igenom och arbets igenom mera»
- Register i Ivars kompendium»
- Mer lösningsförslag till numerisk analys-delen.»
- hemsidan och storgruppsövningarna»
- Utförligare kompendium.»
- Labbarna är otroligt tidskrävande och det borde i alla fall funderas på om man inte borde kunna få poäng för labbarna trots att man inte klarar tentan. »
- Storgruppsövningarna.»
- Storgruppsövningarna o ivars kompendium»
- Storgruppsövningarna»
- Storgruppsövningarna»
- få en bättre struktur med mer flyt till storgruppsövningarna.»
- Räknestugorna behöver bli mer engagerande»
- -- TM BORDE FÅ LIKA MYCKET TID TILL LABBARNA SOM FYSIK! Nu försvann en tredjedel för oss p.g.a. dubbelbokning i schemat. En tredjedel är ganska mycket!!!»
- Fler lätta uppgifter i numerisk analys. »
- Vet ej»
- Storgruppsövningarna, som sagt.»


Laboration 1

Laboration 1 handlade om svartkroppsstrålning och Wiens Lag.

22. Övriga kommentarer

- ode45 var fortfarande mystisk här. Hade inte varit fel att få skriva en Eulers framåtmetod redan här.»
- Tack för den här kursen! Det är väldigt nyttigt med numerisk analys. Att få veta hur en dator tänker och att bli medveten om avrundningsfel och osäkerheter med mera.»
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. »
- Det måste vara fler handledare på laborationerna och om det e få ska de inte vara så nogranna så d tar flera timmar bara att redovisa»
- Riktigt rolig och utmanande! »
- Väldigt bra, basic och man lärde sig :)»

23. Svårighetsgrad

Hur svår upplevde du att laborationen var?

41 svarande

1 (för lätt)»1 2%
3 7%
28 68%
9 21%
5 (för svår)»0 0%
Gjorde ej labben»0

Genomsnitt: 3.09

- Problem med matlab på skolans datorer var enda problemet.» (3)
- Det var lite förvirrande med integralen, som både skulle bero på våglängden i integranden och i integrationsgränserna.» (4)
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (4)
- de senare uppgifterna var svåra att förstå» (4)
- lagom!» (4)
- Grafen var konstig o svår att förstå» (4)
- Förstod inte alls det sista, gick i princip bara på handledarens kod där» (4)
- enkel efter att man frågat en gång.» (4)

24. Inlärningsvärde

Hur stort anser du att inlärningsvärdet var i labben?

41 svarande

1 (inget inlärningsvärde)»1 2%
2 4%
24 58%
11 26%
5 (högt inlärningsvärde)»3 7%
Gjorde ej labben»0

Genomsnitt: 3.31 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (3)
- Vet ej» (3)
- Minns inte» (3)
- Nyttigare för de som läser fysik. » (3)
- Hjälpte matlab-förståelse i allmänhet.» (4)
- Jag kunde inte matlab så det var bra att det började från början.» (5 (högt inlärningsvärde))

25. Handledning

Hur nöjd är du med den handledning du fick i labben?

40 svarande

1 (inte alls nöjd)»2 5%
2 5%
14 35%
9 22%
5 (mycket nöjd)»13 32%
Gjorde ej labben»0

Genomsnitt: 3.72 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- Sökte inte handledning» (?)
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (1 (inte alls nöjd))
- deltog ej på handledning» (3)
- Handledaren godkände bara» (3)
- Med hjälp av handledare löste det sig.» (5 (mycket nöjd))
- John som har varit handledare har varit exemplarisk » (5 (mycket nöjd))
- Ofta rätt lång väntetid för att få hjälp, men annars var det i överlag bra. Detsamma gäller för de andra labbarna.» (5 (mycket nöjd))
Genomsnitt totalt för detta stycke: 3.51


Laboration 2

Laboration 2 handlade om optimering av funktioner, punkter på en sfär. Householder transformation samt rotation av vektorer.

26. Svårighetsgrad

Hur svår upplevde du att laborationen var?

41 svarande

1 (för lätt)»0 0%
1 2%
26 63%
11 26%
5 (för svår)»3 7%
Gjorde ej labben»0

Genomsnitt: 3.39

- Svårt att komma igång och förstå hur optimeringen skulle ställas upp, sedan lättare.» (3)
- Det var bra att det fanns handledare. Efter Householder-transformationen skulle man ju vrida resten rätt och det var klurigt att få till det, men lärorikt.» (3)
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (3)
- lagom klurig!» (4)
- Det var kul och jag lärde mig en hel del även om det var ganska svårt. » (4)
- det saknas förklarande om villkor i fmincon» (5 (för svår))
- Otroligt hopp från första till andra labben.» (5 (för svår))

27. Inlärningsvärde

Hur stort anser du att inlärningsvärdet var i labben?

40 svarande

1 (inget inlärningsvärde)»0 0%
1 2%
9 22%
21 52%
5 (högt inlärningsvärde)»9 22%
Gjorde ej labben»0

Genomsnitt: 3.95 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- --JAG MINNS KNAPPT VAD JAG HÖLL PÅ MED SÅ JAG TROR INTE ATT JAG LÄRDE MIG SÅ MYCKET.» (3)
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (4)
- Lite roligt för oss som läser matematik » (4)
- Först kändes det övermäktigt att kontrollera så många punkter men med vektorer kan man göra mycket.» (5 (högt inlärningsvärde))

28. Handledning

Hur nöjd är du med den handledning du fick i labben?

40 svarande

1 (inte alls nöjd)»0 0%
2 5%
19 47%
8 20%
5 (mycket nöjd)»11 27%
Gjorde ej labben»0

Genomsnitt: 3.7 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- Sökte inte handledning» (?)
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (2)
- Alldeles för långa köer!» (2)
- Sökte ingen handledning» (3)
- deltog ej på handledning» (3)
- Endast godkänning.» (3)
- Handledarna var oense om huruvida det var okej att göra två Householder-transformationer eller ej.» (3)
Genomsnitt totalt för detta stycke: 3.82


Laboration 3

Laboration 3 handlade om numerisk lösning av differentialekvationer från elektromagnetisk fältteori och mekanik.

29. Svårighetsgrad

Hur svår upplevde du att laborationen var?

41 svarande

1 (för lätt)»0 0%
1 2%
22 53%
13 31%
5 (för svår)»5 12%
Gjorde ej labben»0

Genomsnitt: 3.53

- Rätt klurigt att få vissa saker att stämma med hjälp av MATLABs funktioner.» (3)
- Omfattande.» (4)
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (4)
- de senare uppgifterna om analys var svåra att förstå vad som krävdes» (4)
- Skulle vara trevligt med lite bättre exempel när det svåra består i att överlista matlabs krångliga funktioner och dokumentation. Den sista uppgiften på labben var lite svårtolkad, vad är vi ute efter?» (4)
- Aningen lång.» (4)
- Det var två laborationer i en. » (4)
- -- MÅNGA HADE STORA PROBLEM MED ATT FÖRSTÅ FÖRSTA DELEN. DET VAR VÄLDIGT MÅNGA SOM VILLE ATT JAG SKULLE FÖRKLARA. Då kanske det är för svårt.» (4)
- Tycker alla labbarna varit för svåra då många av oss fått fråga om hjälp hela tiden för att komma vidare.» (5 (för svår))
- Jättebra lab» (5 (för svår))
- Dessutom var den för lång! Borde delats upp i två olika delar. Det var svårt att komma ihåg vad man hade gjort i början, när man flera veckor senare skulle redovisa den!» (5 (för svår))

30. Inlärningsvärde

Hur stort anser du att inlärningsvärdet var i labben?

41 svarande

1 (inget inlärningsvärde)»0 0%
3 7%
12 29%
14 34%
5 (högt inlärningsvärde)»12 29%
Gjorde ej labben»0

Genomsnitt: 3.85 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (2)
- En del tips använde jag inte för jag förstod inte varför dom var bra. » (3)
- Här lär jag mig använda ode45.» (4)
- Vi gjorde klart labben snabbare än genomgången i kursen, därför var det ibland extra svårt. Ändå så jobbade vi inte med labben utanför labbtillfällena.» (4)
- Omfattade väldigt mycket av den numeriska delen av kursen och hjälpte en att förstå de olika numeriska metodernas användning.» (4)
- Man fick en känsla för hur lösningarna blev med de olika lösningsmetoderna.» (5 (högt inlärningsvärde))

31. Handledning

Hur nöjd är du med den handledning du fick i labben?

40 svarande

1 (inte alls nöjd)»0 0%
1 2%
12 30%
14 35%
5 (mycket nöjd)»13 32%
Gjorde ej labben»0

Genomsnitt: 3.97 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- Sökte inte handledning» (?)
- Alldeles för långa köer!» (2)
- YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing. » (4)
Genomsnitt totalt för detta stycke: 3.91


Genomsnitt totalt för alla frågor: 3.91
Beräknat jämförelseindex: 0.72


Kursutvärderingssystem från