ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


Termodynamik och strömningslära V11, LMT836

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2011-03-16 - 2011-03-30
Antal svar: 17
Procent av deltagarna som svarat: 62%
Kontaktperson: Nina Söderqvist»
Utbildningsprogram som genomför enkäten: Designingenjör 180 hp
Utbildningsprogram studenten tillhör: Designingenjör 180 hp


Läs detta först!

I denna enkät finns möjlighet att i fritextfälten ge kommentarer kring både vad som varit bra och vad som varit mindre bra med kursen.
Du har större möjlighet till påverkan om du håller kritiska kommentarer på en konstruktiv nivå.


Din egen arbetsinsats

1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?

Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.

17 svarande

Högst 15 timmar»1 5%
Cirka 20 timmar»4 23%
Cirka 25 timmar»7 41%
Cirka 30 timmar»0 0%
Minst 35 timmar»5 29%

Genomsnitt: 3.23

2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?

17 svarande

0%»0 0%
25%»0 0%
50%»0 0%
75%»3 17%
100%»14 82%

Genomsnitt: 4.82


Mål och måluppfyllelse

I kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.

3. Hur begripliga är kursens mål?

17 svarande

Jag har inte sett/läst målen»0 0%
Målen är svåra att förstå»0 0%
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare»7 41%
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen»10 58%

Genomsnitt: 3.58

- Saknades kursmål för hållbarutveckling för oss DEI.» (Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare)
- Jättebra att vi gick igenom målen för varje kapitel efter att ha avslutat det. Däremot stämmer inte kursmålen överens med de rekommenderade teoriuppgifterna, det var svårt att veta om man skulle följa enbart målen eller om man dessutom skulle kunna det som teoriuppgifterna behandlade. Ett exempel är kavitation, som inte nämns överhuvudtaget i kursmålen men som behandlas av en teoriuppgift. Bra om detta förtydligas med att ALLT benäms i kursmålen. Sedan stod en del saker i kursmålen som inte togs upp under någon föreläsning utan bara stod om i boken. » (Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare)
- Med viss modifikation. Det är för brett så antingen borde man minska ner på antalet delar i målen så man lär sig de mer kvalitativt eller ge ut mer övningsexempel. Tentan var jättesvår.» (Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen)
- Jättebra med delmål kapitel för kapitel. Det gjrode det lättare att läsa inför tentan.» (Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen)

4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?

Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.

17 svarande

Nej, målen är för lågt ställda»0 0%
Ja, målen verkar rimliga»14 82%
Nej, målen är för högt ställda»3 17%

Genomsnitt: 2.17

- Dock tog det ett tag att få grepp om vad man skulle lära sig, EGENTLIGEN, man blev liksom slängd direkt in i undervisningen.» (Ja, målen verkar rimliga)
- När det gäller förkunskaper så kunde vi haft lite mer introduktion till varje kapitel när det gäller grundläggande begrepp och liknande, sådant man lätt glömmer från gymnasiet. Om det påstås att detta inte är möjligt p.g.a. tidsbrist så håller jag inte med - vid flera tillfällen har föreläsningen slutat flera minuter innan avsatt tid. » (Ja, målen verkar rimliga)
- Vi har lagt otroligt mycket tid o så får man en kanonsvår tenta. Man blir ju inte glad när övningstentan var rimlig.» (Nej, målen är för högt ställda)

5. Testade examinationen om du uppnått målen?

17 svarande

Nej, inte alls»1 5%
I viss utsträckning»5 29%
Ja, i hög grad»11 64%
Vet ej/har inte examinerats än»0 0%

Genomsnitt: 2.58

- Kändes som att tentan tog upp saker som vi inte hade fokuseras så mycket på under kursen. Det kändes som att det var flera delar som jag kan men som jag inte fick visa att jag kunde och andra som kändes mindre viktiga under föreläsningarna fick stor plats på tentan.» (I viss utsträckning)
- Jag tyckte att det som har betonats på föreläsningar och övningar inte riktigt togs upp i tentan» (I viss utsträckning)
- Duggans uppgifter var på lagom-hög nivå, men det var för många uppgifter för den tilldelade tiden. Jag tycker inte att tentamen motsvarade kursens innehåll på ett riktigt sätt. För det första var uppgifterna mycket, mycket svårare än vad vi hade fått öva på i boken och på övningarna. Är det inte meningen att vi ska tenteras på det vi har lärt oss? Sedan tycker jag att uppgifter som kommer på tentan ska behandla begrepp som vi har gått igenom ordentligt på föreläsningarna. En fråga handlade t.ex. om impulslagen - den kanske det förelästes om i några minuter och sen pratade vi aldrig om den igen. Det hade varit bättre om vi hade blivit förhörda på det vi har arbetat mycket med. Om man sedan jämför kursen och vår svåra tentamen med förra året (jag läser designingenjörsprogrammet) där eleverna fick ha med sig kurslitteraturen vid tentamenstillfället är det en enorm skillnad och MYCKET orättvist. Tyvärr är det ju så att ens betyg och studieresultat beror på vilken lärare/föreläsare och de förutsättningar man får. » (I viss utsträckning)
- O mer därtill.» (Ja, i hög grad)


Undervisning och kursadministration

6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?

16 svarande

Mycket liten»0 0%
Ganska liten»4 25%
Ganska stor»7 43%
Mycket stor»5 31%

Genomsnitt: 3.06

- Som tidigare nämnt var kursen väldigt oöverskådlig de första veckorna, innan man fick grepp om vissa saker. Karin har varit mycket pedagogisk och i det stora hela väldigt bra, men ibland föresatte hon att alla teknologer hade stora förkunskaper, vissa begrepp kunde förtydligats ytterligare.» (Ganska stor)
- Brist då vi inte räknade på lektion och för få exempel» (Ganska stor)
- Mycket lite av teorin från föreläsningarna fick mig att bättre kunna lösa de praktiska problemen under kursen. Övningsläraren var tyvärr inte heller helt insatt i problem utöver de hon gick igenom så det var svårt att få svar på funderingar kring uppgifter man gjort utöver på egen hand.» (Ganska stor)
- Bra, organiserade och strukturerade föreläsningar. » (Mycket stor)

7. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?

17 svarande

Mycket liten»0 0%
Ganska liten»4 23%
Ganska stor»7 41%
Mycket stor»6 35%

Genomsnitt: 3.11

- Bättre litteratur/arbeten fanns om man googlade o hittade teoriuppgifter från kth och Lth :.. beskrivet på ett förståeligt sätt så man kan greppa det.» (Ganska liten)
- Mestadels ifrån föreläsningsanteckningar men de kunde vara missvisande ibland.. Hon kan börja på en mening och liksom inte avsluta det på ett bra sätt så att man förstår vad man pratat om när man går tillbaka o ska läsa i dem. » (Ganska liten)
- Uppgiftsnumren behöver ses över i listan över rekommenderade uppgifter, dessa stämmer inte överens med nya upplagan i många fall.» (Ganska stor)
- Självklart skulle kurslitteratur på svenska ytterligare ökat min förståelse. Samtidigt ser jag klara fördelar i att tillägna sig kursen även på engelska då det kan bli aktuellt att kunna ute i arbetslivet sen. I övrigt var boken mycket kvalitativt skriven. Synd att boken inte innehåller svar på övningsuppgifterna.» (Ganska stor)
- Jag tycker det är ett bra val att använda en bok skriven på engelska. Det verkar svårt i början men man kommer snabbt in i det och lär sig en massa språkligt utöver det termodynamiska. » (Mycket stor)

8. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?

17 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»0 0%
Ganska bra»5 29%
Mycket bra»12 70%

Genomsnitt: 3.7


Arbetsklimat

9. Hur var möjligheterna att få hjälp samt att ställa frågor?

17 svarande

Mycket dåliga»0 0%
Ganska dåliga»9 52%
Ganska bra»6 35%
Mycket bra»2 11%
Har ej sökt hjälp»0 0%

Genomsnitt: 2.58

- Ingen förstod på lektionerna i slutet så alla ville ha hjälp på övningarna så de va knappt lönt och gå dit med bara en lärare. » (Ganska dåliga)
- Många som vill ha hjälp och en övningsledare som inte alltid kunde svara på frågorna man hade.» (Ganska dåliga)
- Jag hade önskat att få fler lösningar till uppgifterna, så att man kan arbeta mer enskilt då övningsledaren inte har möjlighet att hjälpa alla och svara på allas frågor. Vår övningsledare Stinas sätt att hjälpa oss med uppgifterna var att låna ut sin lösning på uppgiften - så varför kan vi inte lika gärna få lösningarna med en gång? Jag tycker det ska vara upp till var och en att använda lösningarna på rätt sätt. Vi är alla vuxna människor och vet själva bäst hur vi lär oss någonting, det ska inte kontrolleras av kursansvarig. Sedan vill jag påpeka att flera räkneuppgifter som det redan fanns lösningar på gick övningsledaren igenom på tavlan, helt i onödan enligt mig eftersom det redan fanns en lösning utdelad. Bättre att gå igenom en uppgift som inte finns löst. Jag har negativ kritik till att vi inte hade några övningstillfällen sista veckan innan tentamen. Då dyker många viktiga frågor upp inför tentan som man inte kunde få svar på. Anledningen till att vi inte hade någon övning sista veckan är för mig svårt att förstå? » (Ganska dåliga)
- En övnignslärare som inte alltid kunde förklara var en del siffror kom från kunde vara mycket förvirrande....» (Ganska dåliga)
- Jag tycker att vi borde haft ett par övningslektioner de sista två veckorna innan tentan» (Ganska bra)
- Under föreläsningarna var det främst under rasten man kunde komma fram med egna frågor och funderingar. Då var dock tiden mycket begränsad och många ville fråga. Under övningarna gick ibland onödigt mycket tid till att övningsläraren gick igenom ett eller flera färdigräknat tal och mycket lite tid fanns sedan kvar för att kunna jobba själv under handledning om så behövdes. Synd också att övningsläraren inte alltid var så insatt i övriga tal utöver de hon räknade framme vid tavlan. Mest hjälp hade jag av kurskamrater då vi diskuterade fram svar eller av lösningar föreläsaren eller övningsläraren räknat sen innan som man kunde titta på.» (Ganska bra)

10. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?

17 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»1 5%
Ganska bra»2 11%
Mycket bra»14 82%
Har ej sökt samarbete»0 0%

Genomsnitt: 3.76

- Har svårt för att studera i grupp när det kommer till sådana här ämnen.» (Ganska dåligt)
- Utan att vi suttit o pluggar ihop hade ingen klarat tentan. Men de verkar iofs ingen tro nu heller, men man fick en bättre chans.» (Mycket bra)

11. Hur var arbetsbelastningen på kursen?

17 svarande

För låg»0 0%
Låg»0 0%
Lagom»2 11%
Hög»14 82%
För hög»1 5%

Genomsnitt: 3.94

- Bra med en frivillig dugga efter halva kursen för att på allvar träna in det man dittills gått igenom och automatiskt få en jämnare arbetsbelastning.» (Lagom)
- För mycket. Inget blir intressant när det är för mycket o greppa för o bli godkänd.. o då är termodynamik egentligen ett kul ämne. man hade kanske kunnat dela in tentan i mer godkänduppgifter, o så Fyra o femma så att alla fick en chans o lära sig o känna att man klarar av uppgifter, då blir de kul också.» (Hög)
- Jag hade i alla fall inte föreställt mig att kursen skulle vara så svår och mastig.» (Hög)

12. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?

17 svarande

För låg»0 0%
Låg»0 0%
Lagom»4 23%
Hög»10 58%
För hög»3 17%

Genomsnitt: 3.94

- Nu hade vi tre olika kurser parallellt men visst är två kurser samtidigt att föredra och kanske mest fördelaktigt för att ordentligt tillägna sig studierna.» (Lagom)
- Tre kurser sammanlagt blir ganska mycket, speciellt i slutet då alla slutuppgifter/redovisningar/tentor äger rum. » (Hög)


Sammanfattande frågor

13. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?

16 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Dåligt»1 6%
Godkänt»7 43%
Gott»5 31%
Mycket gott»3 18%

Genomsnitt: 3.62

- Bra föreläsningar. Otydliga kursmål som inte alltid stämde överens med undervisning och angivna teoriuppgifter. För kort tid för duggan, för svår nivå på tentamen. Jag saknade viktiga övningstillfällen veckan innan tentamen. » (Godkänt)
- Jag tycker verkligen att kursen fått mig att förstå ämnet. Det har också ökat mitt intresse för detta området. Mycket stort plus för det tillagda avsnittet om hållbar utveckling för design. Dessa föreläsningar med enbart vår klass var också mycket givande och läraren hade en väldigt bra struktur på dem med många talande exempel.» (Mycket gott)

14. Vad bör främst bevaras till nästa år?

- Karin.»
- Kunskapsmålen för alla kapitel.»
- Att kursmålen är så tydliga som de faktiskt är.»
- Struktur, tydlighet gällande vad vi ska lära oss.»
- genomgången av kursmål så noggrant»
- De strukturerade, väl organiserade föreläsningarna. »
- Kursmålen och kursens upplägg»
- bra lärare, bra bok, bra att gå igenom kursmålen löpande»
- Designs avsnitt om hållbar utveckling! Intressant och viktig kunskap för framtiden.»

15. Vad bör främst förändras till nästa år?

- Bättre tenta.»
- Jag tycker att övningsledarna ska cirkulera. Jag hade gärna haft Karin på något övningstillfälle eftersom det är hon som håller i kursen och alla föreläsningar. Vår övningsledare kändes lite oengagerad.»
- Se över uppgiftsnummer i listor samt förklara vissa begrepp mer grundligt.»
- Ledningar eller exempellösningar till fler uppgifter. Uppdatering av nummer på de uppgifter det finns lösningar till.»
- man hann inte skriva av anteckningarna (även om man bara skrev av tavlan) och lyssna samtidigt. Kanske bättre om man skrev lite långsammare på tavlan för ibland var det svårt att se vad det stod och en mer långsam skrivning hade nog hjälpt där med.»
- Facit, uppgiftshänvisningar och kursmål bör ses över och förtydligas. Ofta fel i facit, felaktiga hänvisningar till teori- och räkneuppgifter (en del teoriuppgifter visade sig vara räkneuppgifter?) och kursmålen bör stämma överens med föreläsningsinnehåll och hänvisade teoriuppgifter. Färre duggauppgifter och en tentamen som bättre stämmer överens med den rådande nivån på kursen. »
- Fler räkneuppgifter på föreläsningar»
- Jag tycker föreläsningarna skall innehålla mer räkneövningar, dvs tillämpningar av det man lärt sig.»
- förbereda mer/ mer övning inför tentan»
- Mer tid för självständigt arbete vid övningstillfällena och att läraren vid dessa var ännu lite mer insatt i de rekomenderade uppgifterna utöver de hon räknade på tavlan.»

16. Övriga kommentarer

- Tack för en mycket trevlig och lärorik kurs!»
- Utöver gillade jag övningslärarens struktur på lösning av uppgifter. Mycket tydligt och lättförståeligt. Hon hade även ett mycket bra sätt att sätta fingret på de "verktyg" man behövde för att klara de olika uppgifterna.»


Kursutvärderingssystem från