ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


MPAUT programutveckling - M2

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2011-02-28 - 2011-04-01
Antal svar: 34
Procent av deltagarna som svarat: 22%
Kontaktperson: Malin Kjellberg»

1. Vilken årskurs tillhör du?*

34 svarande

M1»0 0%
M2»34 100%
M3»0 0%

Genomsnitt: 2

2. Är du intresserad av fordonsteknik?*

Kommentera gärna varför ja respektive nej

34 svarande

Ja»23 85%
Nej»4 14%
Vet ej/Ingen åsikt»7

Genomsnitt: 1.14

- Automotive Engineering är anledningen till att jag läser Maskinteknik. Har intresse för motorer (motorcyklar/biler) och ville ha en bra utbildning inom detta ämne.» (Ja)
- motor» (Ja)
- Gillar motorcyklar :) Verkar även intressant att jobba med pga brett område.» (Ja)
- Har alltid gillat bilar och motorcyklar. Framförallt motorsport.» (Ja)
- jag tycker det är jättekul med fordon, framför allt nu när vi gör ett projekt i IKOT kursen åt Volvo.» (Ja)
- Det är spännande efter som det händer så mycket i ett fordon.» (Ja)
- Tycker inte bilar är så roligt. Vet inte vad det riktigt handlar om» (Nej)
- Vad är det för nått?» (Vet ej/Ingen åsikt)

3. Kan du tänka dig att läsa Automotive Engineering?*

Kommentera gärna varför ja respektive nej

34 svarande

Ja»25 92%
Nej»2 7%
Vet ej/Ingen åsikt»7

Genomsnitt: 1.07

- Det är så gott som bestämt, och har varit det i flera år!» (Ja)
- dåligt påläst om vad det handlar om» (Ja)
- Ja men vill inte vara knuten till specifikt fordonsindustrin pga osäkerhet om forskning inom fordon (Volvo och Saab) kommer finnas i Sverige i framtiden. » (Ja)
- har inte jätte stor koll på masterprogrammen ännu men tyckte denna mastern var intressant innan jag hade sökt till chalmers» (Ja)
- Stort intresse och tror att det ger en bra grund för framtidens bilindustri.» (Ja)
- Jag kan tänka mig vad det handlar om men har egentligen ingen aning. Så är därför öppen för mer info » (Ja)
- Kanske, beror lite på vilka valbara kurser som finns, så att man inte är helt "låst" till industrin» (Ja)
- Det känns riskabelt med tanke på att Volvo flyttar delar av produktionen och utvecklingen.» (Vet ej/Ingen åsikt)

4. Vad anser du att ämnet fordonsteknik innehåller?

Lista gärna områden och eller specifika ämnen. Detaljeringsgraden kan variera.

- Vet ej»
- Ingen aning»
- Vet inte riktigt egentligen, bara att man blir jätteduktig på fordon efteråt. Hade gärna velat lära mig grunderna innan man avancerar.»
- - Mekanik och hållf - Design - Maskinelement - Energiteknik»
- Bilar.»
- Kunskap om fordon i olika former. Tänker främst på bilar, men även tåg mm»
- Motorteknik Aerodynamik Chassi Säkerhetssystem Styrsystem»
- Förbränning, materialteknik, mekanik och hållfasthet mm.»
- Motorer Bilar»
- Fordonsdynamik, säkerhet, Alla sorters motorer, drivlina, miljö, vad diverse fordon används till, tyngre körkort kanske inte vore fel.»
- Kunskap om förbränningsmotorer samt motorer för alternativa bränslen,termodynamik, hållfasthetslära, Dynamik( hur chassie beter sig osv.), aerodynamik, ergonomi, användarvänlighet osv.»
- Bilar, lastbilar, miljö, olika motorer och drivningssätt»
- Fordonsdynamik Säkerhet Förbränningsteknik»
- Känner inte att jag kan så mycket det ännu»
- Karosseri, transmission, förbränning ?»
- Fordon»
- Jag har faktiskt ingen aning»
- Optimering inom olika områden med avseende på tex effekt, bränsleförbrukning etc.»
- Vet ärligt talat inte. Den enda kurs jag vet är formula student som jag är mycket intresserad av att läsa»
- Säkerhet. m m»
- Antar att man fördjupar sig ett fordons (tänker mig bilar och lastbilar) olika delar. »
- säkerhetsfrågor inom utformandet av fordon, perfomance, utveckling av nya detaljer till fordon små som stora»
- Line produktion och organisationen kring detta. Få lära sig mycket om motorer, drivlina m.m. Termodynamik för de olika drivmedlen och motortyperna»
- maskinelement, mekanik, strömningslära, materialteknik, energiöverföring, design, miljöteknik »
- Förbränningsmotor,2-takt & 4-takt, motoruppbyggnad, drivlina, osv. »

5. Vad anser du att en utexaminerad ingenjör från Automotive Engineering skall kunna?

Lista gärna områden och eller specifika ämnen. Detaljeringsgraden kan variera.

- Vet ej»
- Ingen aning»
- Allt om bilar? Då jag har stort intresse för motorcyklar hoppas jag att man kan inrikta sig på det med.»
- Ovanstående»
- Beräkna strömningsfält runt bilar.»
- Ha kunskap om olika områden inom fordon och branscher. Gärna någon specialitet, men inte för smal eftersom man som student inte vet exakt vad man kommer arbeta med.»
- Grundläggande kunskap om bilens system. Kunskap om utvecklings- och diagnoseringsmetoder Fördjupad kunskap inom valt område»
- utveckla delar till bilar, främst i förbrännings- och säkerhetssynpunkt.»
- Fordonsdynamik, säkerhet, Alla sorters motorer, drivlina, miljö, vad diverse fordon används till, tyngre körkort kanske inte vore fel.»
- Som ovan med fokus på motorer, dynamik och aerodynamik.»
- motorer, hållfasthet, »
- Förutom svaren på fråga 4, även tex järnvägsmekanik eller andra mekaniska system som ligger långt från vad som faller inom ramen inom fordonsmekanik. »
- Med tanke på att utveckligen går mer mot el/hybriddrift så tycker jag att någon liten kurs bör behandla detta ( om det inte redan gör det)»
- Vet ej..?»
- Hur grejer rör sig framåt»
- Kunna beräkna på olika fordonstekniska områden. Kanske säkerhet, motorer, energiförbrukning m.m.»
- Säkerhet m m»
- Förstå tekniska och mekaniska delar ur ett fordon. »
- expert inom ett/flera av ovanstånde områden (säkerhetsfrågor inom utformandet av fordon, perfomance, utveckling av nya detaljer till fordon små som stora)»
- Kunna det mesta om varför man tillverkat bilar som man gjort och ideer på vad som kan förbättras. Ha byggt en formula bil!»
- något av ovanstående på en mer tillämpad nivå för just bilar»
- Förbränningsmotor - känna till uppbyggnaden - Kunna räkna på den - Kunna dimensionera den »


* obligatoriska frågor


Kursutvärderingssystem från