Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
07lp2åk1: MVE015 Matematisk analys i en variabel I, MVE015
Status: Avslutad Öppen för svar: 2007-12-17 - 2008-01-25 Antal svar: 82 Procent av deltagarna som svarat: 63% Kontaktperson: Jamal Nasir» Utbildningsprogram som genomför enkäten: Chalmers Utbildningsprogram studenten tillhör: Industriell ekonomi 300 hp
Din egen arbetsinsats1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.82 svarande
Högst 15 timmar» | | 17 | | 20% |
Cirka 20 timmar» | | 15 | | 18% |
Cirka 25 timmar» | | 21 | | 25% |
Cirka 30 timmar» | | 19 | | 23% |
Minst 35 timmar» | | 10 | | 12% |
Genomsnitt: 2.87 - för lite!! jag måste tenta om» (Högst 15 timmar)
- För lite.» (Högst 15 timmar)
2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?82 svarande
0%» | | 0 | | 0% |
25%» | | 2 | | 2% |
50%» | | 3 | | 3% |
75%» | | 19 | | 23% |
100%» | | 58 | | 70% |
Genomsnitt: 4.62 - tyckte de va svårt att hänga med på föreläsningarna så jag försökte plugga själv. dåligt val!!» (25%)
- Ej varit på alla matlabföreläsningar» (100%)
- Ca 90-95%» (100%)
Mål och måluppfyllelseI kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.3. Hur begripliga är kursens mål?81 svarande
Jag har inte sett/läst målen» | | 30 | | 37% |
Målen är svåra att förstå» | | 2 | | 2% |
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare» | | 25 | | 30% |
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen» | | 24 | | 29% |
Genomsnitt: 2.53 - Har kanske och troligtvis gjort det men inte alls tänkt på dem. Står dem på veckobladen?» (Jag har inte sett/läst målen)
- Kursens mål är tydligt uppsatta och står på planeringen vecka för vecka.» (Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen)
4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.60 svarande
Nej, målen är för lågt ställda» | | 0 | | 0% |
Ja, målen verkar rimliga» | | 53 | | 88% |
Nej, målen är för högt ställda» | | 7 | | 11% |
Genomsnitt: 2.11 - Men lärarna tar för givet att vi har mer förkunskaper än vi har, det är bättre att de går igenom uppgifter för tydligt än att de tror vi kan jätte mycket sen tidigare.» (Ja, målen verkar rimliga)
- Har som sagt inte läst målen men kan inte få bort pricken.» (Ja, målen verkar rimliga)
5. Testade examinationen om du uppnått målen?61 svarande
Nej, inte alls» | | 1 | | 1% |
I viss utsträckning» | | 23 | | 37% |
Ja, i hög grad» | | 32 | | 52% |
Vet ej/har inte examinerats än» | | 5 | | 8% |
Genomsnitt: 2.67 - Tentan var väldigt riktad mot serier.» (I viss utsträckning)
- genom tenta, hade även föredragit små-duggor som i introkursen.» (Ja, i hög grad)
- Bra uppdelning på tentan!» (Ja, i hög grad)
- kom även med sådant som han gått igenom mycket lite» (Ja, i hög grad)
Undervisning och kursadministration6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?81 svarande
Mycket liten» | | 9 | | 11% |
Ganska liten» | | 21 | | 25% |
Ganska stor» | | 27 | | 33% |
Mycket stor» | | 24 | | 29% |
Genomsnitt: 2.81 - Lite för ofokuserat och luddigt på föreläsningarna» (Ganska liten)
- det har väl varit bra att ha hört sakerna en gång innan jag .har läst i boken, men det kändes inte som jag lärde mig så mycket på föreläsningarna» (Ganska liten)
- Undervisningen har inte varit bra. Läraren gjorde mycket räknefel på tavlan, vilket rörde till det för oss studenter. Dessutom gick läraren igenom för mycket satser och bevis istället för att börja med att förklara vad vi verkligen gjorde. » (Ganska liten)
- föreläsaren var ofta ganska virrig. mycket småfel i beräkningarna på tavlan vilket gjorde att det var svårt att få ett sammanhang» (Ganska liten)
- Sven har skrivit mycket fel på föreläsningarna och hoppat över steg i uträkningarna. När vi har bett att han ska skriva ner stegen har inget hänt. Vi har även efterfrågat fler övningar då många uppfattat kursen som svår, men inte heller detta var möjligt.
Matlab-föreläsningarna har varit katastrof. Jan har förutsatt att vi har kunnat matlab, men så är i alla fall inte för mig. » (Ganska liten)
- Fler lektioner skulle vara uppskattat. Men det var väldigt bra att föreläsaren ägnade vissa föreläsningar till att gå igenom hur man löser talen och att han i förväg angivit vilka tal han skulle gå igenom.» (Ganska liten)
- Svårt att säga, lärde mig inteså mycket, men har ingen annan än mig själv att skylla.» (Ganska liten)
- Det var väl bra förutom när det blev felräkningar på tavlan. Vilket det kanske blev lite väl ofta...» (Ganska stor)
- Matlab-undervisningen känns undermålig och föreläsningarna ger dålig hjälp att klara labbarna. Svens många felskrivningar har gjort en del föreläsningar svåra att hänga med i.» (Ganska stor)
- Kunde varit mycket bätre om examinatorn inte varit så rörog och gjort så mycket fel på tavla. Alla hans fel gjorde att man tappa koncentrationen i mellan åt.» (Ganska stor)
- Sven har varit så virrig vilket gjort att man haft svårare att förstå. Sedan gör han för många steg i huvudet utan att förklara det för oss så då måste vi sitta och fundera hur han gjort saker och när man gör de är man redan efter i forsatt resonemang. » (Ganska stor)
- har svårt att läsa in matte själv så de har varit bra för min del, men man har ibland inte gått smartare från föreläsningen» (Ganska stor)
- Har varit lite rörig undervisning kanske, men den har ändå varot värdefull och utan den hade man inte lärt sig mycket alls. » (Ganska stor)
- Kunde vara bättre» (Ganska stor)
- Sven är en suverän föreläsare.» (Mycket stor)
- Väldigt bra föreläsningar. Tycker att föreläsaren verkligen gick igenom så grundligt han kunde. » (Mycket stor)
7. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?81 svarande
Mycket liten» | | 4 | | 4% |
Ganska liten» | | 14 | | 17% |
Ganska stor» | | 44 | | 54% |
Mycket stor» | | 19 | | 23% |
Genomsnitt: 2.96 - Väldigt opedagogiskt skrivet, med trassliga exempel» (Mycket liten)
- De få gånger som man har hängt med på föreläningarna och sedan börjat räknat i Calulus har bokens nivå varit betydligt högre än föreläningarna.» (Mycket liten)
- Boken är stor, krånglig och på engelska. Mina egna anteckningar gav betydligt mer.» (Ganska liten)
- Lite blandat, men föreläsningarna har varit viktigare men samtidigt hade man inte klarat det utan calculus hjälp, som ibland varit till stor nytta. » (Ganska liten)
- Personligen tycker jsg inte Calkulus är lätt.» (Ganska stor)
- Ex-tentorna var väldigt bra, men vår tenta hade ej samma upplägg som alla de tidigare = DÅLIGT» (Ganska stor)
- har fortarande svårt för en del engelska, men det blir ju lättare och lättare» (Ganska stor)
- Jag tycker att det är synd att litteraturen är på engelska. Man lär sig inte att uttrycka sig matematiskt.» (Ganska stor)
- Böckerna vi använder är bra och strategiskt uppbyggda. Bra förklaringar när man väll vant sig vid engelskan.» (Mycket stor)
- Calculus är en otroligt bra kursbok.» (Mycket stor)
- I avseende att användas som räknebok, inte så stor betydelse för den teoretiska delen.» (Mycket stor)
8. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?80 svarande
Mycket dåligt» | | 2 | | 2% |
Ganska dåligt» | | 6 | | 7% |
Ganska bra» | | 35 | | 43% |
Mycket bra» | | 37 | | 46% |
Genomsnitt: 3.33 - Ett system som allmänt funkar lite knaggligt, kunde varit bättre...» (Ganska dåligt)
- för mycket overhead. orka ha tusen blad!
hela printkvotan gick enbart åt den kursen!» (Ganska dåligt)
- Dåligt av lärare att ej meddela vilket avsnitt han har för avsikt att gå igenom på respektive lektion (detta bör stå i veckoplaneringen). Då kan man läsa på detta avsnitt inför lektionen. Johan Berglind var bättre på detta.» (Ganska bra)
- fungerat bra men hade varit bra om veckoplaneringarna kommer ut tidigare än en dag innan nästa läsvecka» (Mycket bra)
- Har fungerat bra. Inga konstigheter.» (Mycket bra)
Arbetsklimat9. Hur var möjligheterna att få hjälp och ställa frågor?81 svarande
Mycket dåliga» | | 2 | | 2% |
Ganska dåliga» | | 18 | | 22% |
Ganska bra» | | 36 | | 44% |
Mycket bra» | | 11 | | 13% |
Har ej sökt hjälp» | | 14 | | 17% |
Genomsnitt: 3.2 - behövde mer "mattestugetid" med föreläsare och hjälplärare» (Ganska dåliga)
- Övningsledaren Ida har varit bra. » (Ganska dåliga)
- Ett tillfälle i veckan för gruppövning är för lite. tur att man hade storgruppsövningarna. » (Ganska bra)
- Har inte använt räkneövningarna, jag känner att det ger mer att plugga i ett tyst (det är mkt oljud i räkneövningssalarna) rum med ett antal kamrater och fråga dem. Då slipper man dessutom den långa väntelistan.» (Ganska bra)
- Kunde verkligen bli bättre!» (Ganska bra)
- Jag hade uppskattat fler frågetillfällen.» (Ganska bra)
- tycker det är för lite att bara ha ett övningstillfälle, speciellt om det ligger alldeles inpå första föreläsningen. det gör att man bara kan fråga första dagen men om man kör fast någon gång under resten av veckan kan man inte fråga. » (Ganska bra)
- Vill man så kan man ställa frågor o svar får man. Ibland kanske lite kluriga svar men det kan nog till stor del bero på att man själv inte hängt med riktigt, men när man hängt med från början och fått extra hjälp har det varit bra.» (Ganska bra)
- Tycker det var för mycket prat på föreläsningarna. Prat elever emellan då.Detta påpekades även av föreläsaren. » (Ganska bra)
10. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?81 svarande
Mycket dåligt» | | 1 | | 1% |
Ganska dåligt» | | 2 | | 2% |
Ganska bra» | | 15 | | 18% |
Mycket bra» | | 61 | | 75% |
Har ej sökt samarbete» | | 2 | | 2% |
Genomsnitt: 3.75 - Stuerar bättre ensam» (Ganska dåligt)
- Vi är några stycken som träffas och pluggar tillsammans mest nere på Bond-gatan. Det borde finnas fler sådana små grupprum, de är ofta fulla och det är mycket svårare att pugga på t.ex. elipsen, där är det för mkt oljud.» (Mycket bra)
11. Hur var arbetsbelastningen på kursen?81 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 3 | | 3% |
Lagom» | | 21 | | 25% |
Hög» | | 49 | | 60% |
För hög» | | 8 | | 9% |
Genomsnitt: 3.76 - Mkt att göra, men jag hade väl inte väntat mig något annat.» (Hög)
- Vet inte om det egentligen var det men eftersom det var så otroligt svårt att förstå vissa bitar i böjan så la jag ned mkt tid på att räkna eftersom det bitvis inte gick alls. » (För hög)
12. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?81 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 4 | | 4% |
Lagom» | | 19 | | 23% |
Hög» | | 49 | | 60% |
För hög» | | 9 | | 11% |
Genomsnitt: 3.77 - Bra upplägg i ekonomikursen med "dugga" (jag funderar lite på definitionen av en dugga, är det verkligen en dugga om man kan få U i den????) och grupparbete.» (Hög)
- inte som helhet, men dispositionen gjorde att det blev dumt med ekonomiinlämning dagen efter mattetenta» (För hög)
- För mycket av vikt låg i slutet av perioden» (För hög)
Sammanfattande frågor13. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?81 svarande
Mycket dåligt» | | 3 | | 3% |
Dåligt» | | 9 | | 11% |
Godkänt» | | 35 | | 43% |
Gott» | | 26 | | 32% |
Mycket gott» | | 8 | | 9% |
Genomsnitt: 3.33 - Föreläsningarna var dåliga, det var dåligt förberett. utöver det kändes föreläsaren välidigt osäker, det var mycket felskrivningar och -beräkningar i början, på tavlan, vilket ledde till mycket snack bland studenterna. Det är synd eftersom förtroendet försvinner för föreläsaren.» (Dåligt)
- Hoppas nästa års föreläsare är duktigare.» (Dåligt)
- Känns som att examinationen fokuserade mer på saker som man under föreläsningarna uppfattade som irrellevanta.Difusa teorifrågor uppkom under examinationen! » (Dåligt)
- precis på gränsen» (Godkänt)
- i början såg det mesta oerhört svårt ut och man låg lite bakom och det hela kändes nog döfött. Gick efterhand bättre och mot slutet insåg man att det skulle kunna gå vägen. Kändes som en svårare kursen än inledande men samtidigt ser den svårare ut än vad den kanske är. » (Godkänt)
- Men pedagogiken och utlärandet kan och borde verkligen förbättras.» (Gott)
- Läraren var engagerad och positiv och förmedlade tydligt att han brydde sig om oss studenter.» (Mycket gott)
14. Vad bör främst bevaras till nästa år?- Föreläsningarna var i stort bra, fortsätt så!»
- Vet ej.»
- Läraren»
- sven järner»
- Tycker att det mesta fungerade bra.»
- Räknestugorna»
- Addams-boken är riktigt bra!»
- Upplägget. Logiskt strukturerat med bra fokus på satserna och bevisen.»
- Sven Järner!»
- Sven Järner! En bra lärare»
- Böckerna»
- Den utförliga förklaringen av integraler, den var bra.»
- Räkneövningarna men borde spridas ut i veckan i stället för mån tis»
- övningstillfällen och givetvis föreläsningar»
- storgruppsövningarna!»
- Innehållet i kursen var bra!»
- Räkneövningarna, bonusuppgifterna i MATLAB»
- Inget egentligen.»
- Läraren!»
- kursens innehåll, förutom matlab»
- Repitionsföreläsningarna var jättebra!»
- Lärarens goda vilja att hjälpa till. Mycket bra!»
- Övningstillfällena för räkning.»
- konsultationerna»
15. Vad bör främst förändras till nästa år?- Mindre fel på tavlan gör undervisningen lättare att följa med i.»
- Eventuellt fler schemalagda lästimmar.»
- Fler räkneövningar där man kan fråga läraren»
- Storgruppsövningen var jättebra men om man får välja skulle jag vilja korta ner den och få ett extra gruppövningstillfälle.»
- Sven bör räkna ut sina exempeluppgifter på papper innan lektionen, istället för att räkna dem i huvudet under föreläsningen. Oacceptabelt många felskrivningar. I övrigt är han ganska pedagogisk, Sven undervisar matte medan Johan Berglind informerar om matte, en stor skillnad.»
- Skaffa duggor precis som i den ínledande mattekursen. Ändra upplägg i kursen och var mer pedagogisk, börja alltså inte första föreläsningen med bevis efter bevis efter bevis. Prata matte på ett pedagogiskt sätt, man behöver inte fylla varje mening med ord som elever till en början inte förstår!
Gå igenom mer blandade uppgifter som exempel på föreläsningar - alltså inte bara de absolut svåraste.
»
- Ta bort Matlab poängen, det är bara ett sätt för folk att fuska till sig 4 poäng till tentan.»
- Föreläsarna, måste lära sig pedagogik. Matlab momentet ligger på en alldeles för hög nivå, den som inte läst programmering innan får väldigt svårt att lära sig något här. »
- Räkna inte fel på tavlan så att man måste sudda antecknignarna från de senaste tio minuterna...
Duggor?»
- Ge oss duggor o strunta i meningslösa matlab uppgifter!»
- matlab är väldigt svårt.. föreläsningarna är inget vidare»
- Annan föreläsare.»
- Föreläsaren!!! han var aldrig förberedd, skrev jämt fel och visste knappt själv vad an gjorde.»
- Lärarens pedagogik»
- Gör om, gör rätt när det gäller matlab, eller ta bort det helt.»
- Tydligare berätta i början var kursen landar i slutet. Vad är det här bra för och vad används det till.»
- lektionerna låg oftast på måndag, tisdag och onsdag, tre dagar i rad alltså. Jag tror att det hade kunnat vara bättre om men kunde få ha någon dag emellan olika lektioner. t ex lektioner på måndag, onsdag, fredag typ.»
- Mer storgrupps demon»
- Sven Järner!!! Han kan ju inte undervisa överhuvudtaget. Sämre och mer förvirrad föreläsare är nog svårt att hitta!»
- Bättre förberedda föreläsningar, möjligen mer "text" som förklaring till beräkningarna som görs på tavlan, det är lättare att förstå.»
- mathlab»
- kanske mer övningstillfällen»
- Undervisningen var stundtals bristande och svår att förstå. Strukturen kändes dessutom lite haltande. »
- Fler tillfällen för frågor»
- Fler frågetillfällen och bättre utlärning.»
- Det behövs en lärare som har koll, som kommer förberedd, och som kan ha struktur på sina föreläsningar. Denna läsperioden har det inte varit en enda föreläsning där han räknat rätt och sagt rätt, vi studenter har hela tiden fått sitta på vår vakt för att rätta alla hans fel. Detta är mycket frustrerande då man inte kan fokusera på att lära sig det han säger fullt ut.»
- Läraren»
- Att föreläsaren/ läraren är förberedd och inte räknar så mkt fel på tavlan!»
- byt lärare, sven är ok men förvirrad. dessutom skulle det kunna vara fler exempel på föreläsningarna, tillämpningar istället för exakt användning av metoden. »
- Undevisningen och inlärningen från lärarens sida.
Mat.Lab fungerade inte heller bra. Vi är många som inte förstår alls mycket. Undervisningen i Mat.Lab känns så svårt att man överväger att strunta i den för att det är ingen mening att gå på den.»
- en ordentlig föreläsare som inte luktar alkohol »
- Kanske någon mer räkneövning.»
- Lite mer struktur och användning av tydliga steg när man utför beräkningar»
- mer räknestuga»
- Tentan fokuserade bara på en liten del av kursens faktiska innehåll, skulle kanske kunna breddas lite.»
- Föreläsaren, kurslitteraturen och upplägget med matlab.»
- Kör på samma upplägg»
- undervisning i matlab, vilket inte gav mycket alls»
- De förslag på tal som man skulle räkna borde vara sådana som finns i lösningsboken - annars har man inte en chans att lösa talet om man inte vet hur man bära sig åt.»
- Matlabmomentet måste göras mer låttöverskådligt och lättare att ta in.»
- Matlab-delen borde tas bort eller omarbetas.»
- Inget stort jag kan komma på.»
- Matlab ser jag fortfarande ingen mening med då det ges alldeles för lite tid till ordentlig inlärning av programmet. »
- Jag är tveksam till Matlab.»
- fler konsultationer»
16. Övriga kommentarer- Grymt att Sven röker pipa, riktigt tufft.»
- Sven Järner har stundals pedagogiska stundern men ofta blir det rörigt och speciellt svårt blir det med ständiga felräkningar på tavlan.»
- Matlab = Värdelöst. Speciellt när man inte har en grund vad gäller programmering & man börjar på en för hög nivå!»
- Om Sven fick ett anteckningsblock till jul,
skulle teknologen slippa mycket strul,
det stör oss en hel del,
när han konstant skriver fel»
- Bra.»
- Även om Sven har krånglat till det på föreläsningar ibland så tycker jag att han är jättebra på att verkligen förmedla matten till oss elever.»
- Tentan var inte särskilt lik de gamla tentorna»
- Sven går för fort fram ibland.»
- ny examinator i kursen som hade med andra moment jämfört med den tidigare på tentan»
- Det känndes bra!»
- Nöjd.»
Kursutvärderingssystem från
|