Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
2010 HT - Mekanik Z2, TME010
Status: Avslutad Öppen för svar: 2010-12-20 - 2011-02-05 Antal svar: 71 Procent av deltagarna som svarat: 46% Kontaktperson: SNZ Studienämnden Z» Utbildningsprogram som genomför enkäten: Automation och mekatronik 300
InformationObservera att svaren i denna enkät är helt anonyma och kommer inte kunna kopplas ihop, varken med dig eller dina övriga svar.
Betyg ges ofta i en relativ skala, där OK är tillfredställande och övriga alternativ används till att uttrycka eventuell positiv/negativ kritik.
OBS! Den klass med högst svarsprocent på kursutvärderingsenkäterna under en läsperiod bjuds på fika av SNZ.1. KursadministrationBetygsätt hur tillfredsställande de olika delarna av kursadministrationen uppfattades.Matrisfråga - för lite labbtider»
- Det kan alltid vara felr övningsledare. speciellt för oss på TD som ite läst så mkt MATLAB»
- Väldigt bra med en hemsida som uppdaterades så ofta. »
- Kurs-PM väldigt informativt, bättre än TimeEdit..
Kurshemsidan inte jättelätt att navigera sig bland utdelat material,och i övrigt inte superinformativ, förutom att den uppdaterades snabbt, bra!»
- Svårt att få tag på dator under labbtillfällena (linux datorer fanns oftast lediga men det finns ju en anledning till detta, nästan ingen vill använda linux)»
- Allt har varit mycket bra!!»
- Det kunde varit fler labbtider inlagda på schemat vi blev väldigt stressande mot slutet när vi insåg att man knappt skulle hinna bli klar. »
- Mycket bra info och planering»
- Mycket bra administration för kursen. Tydligt när alla olika tillfällen skulle vara. »
- Fungerade mycket bra. »
- Tacksam för att det kunde sättas in extra handledartillfällen/hjälptillfällen i matlab eftersom TD inte har samma förkunskaper!»
- Tyckte det mesta var bra skött, det som skulle upp på hemsidan kom upp osv»
Kurs-PM 69 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 0 | | 0% |
OK» | | 19 | | 27% |
+» | | 23 | | 33% |
++» | | 27 | | 39% |
Genomsnitt: 4.11 Kurshemsidan 69 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 0 | | 0% |
OK» | | 19 | | 27% |
+» | | 19 | | 27% |
++» | | 31 | | 44% |
Genomsnitt: 4.17 Projekt-PM 69 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 3 | | 4% |
OK» | | 23 | | 33% |
+» | | 24 | | 34% |
++» | | 19 | | 27% |
Genomsnitt: 3.85 2. KurslitteraturBetygsätt de olika delarna av kurslitteraturen.Matrisfråga - Formelsamlingen är lite tunn»
- Fruktansvärt bra med utskrivna föreläsningsanteckningar till varje lektion!»
- Väldigt generöst av Peter att skriva ut föreläsningsanteckningarna. Synd att inte lösningsförslag fanns till uppgifterna i boken.»
- Använde knappt kurslitteraturen.»
- Man hade kunnat klara kursen utan kursboken, sådant känns alltid lite trist. Uppgifterna i boken var alla.. rätt så svåra, lite trist att inte mer uppgifter av basuppgiftskaraktär fanns där. Mekanik är kanske inte ämnet man läser sig till färdigheter i, då låg föreläsningsanteckningarna på en mer lagom nivå.»
- Boken hade väldigt svåra uppgifter»
- Peters anteckningar var mycket svåra att förstå. Svåra exempel lösta med ett krångligare sätt än boken. »
- Fanns en del konstiga uppgifter och formuleringar i "Mekanik"-boken, bra överlag dock.»
- Det var jattebra att powerpointsen delades ut innan lektionen»
- Flera härledningar till uppgifterna i boken hade varit bra.»
- I lösningsgångarna i boken hoppas det över mellansteg väldigt febrilt vilket inte är bra. Som person är ju inte jag intresserad av resultatet utan lösningsgången. Det borde även den som skrivit boken vara men uppenbarligen så är svaret mer intressant för honom än lösningen. Hur ska man då kunna lära sig något av dessa exempel? Vad ska det tjäna till att ha dem där isf.»
- Mycket bra att få utskrivna power-point blad. »
- Allt fungerade perfekt. »
- Lugn och sansad pedagogik på föreläsningar»
- Svårt att räkna uppgifter i boken, då lösningsgång ej finns och det är svårt att säga om man bara gjort slarvfel eller räknat fel.»
- Hade mycket nytta av de exempel som togs upp vid föreläsningar samt att själva anteckningarna var mycket tydliga och utförliga.»
- Jag kan inte riktigt avgöra om jag ansåg det var bra eller dåligt med så få slides per föreläsning. Vissa gånger var precis det man behövde veta med, andra gånger så var det lite för lite ledning till hur slutresultatet kom till.»
Formelsamling i mekanik, M.M. Japp, Chalmers 2003. 71 svarande
- -» | | 1 | | 1% |
-» | | 1 | | 1% |
OK» | | 14 | | 20% |
+» | | 29 | | 41% |
++» | | 25 | | 35% |
Använde ej» | | 1 | | |
Genomsnitt: 4.08 Mekanik, Ragnar Grahn och Per-Åke Jansson. 71 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 5 | | 7% |
OK» | | 23 | | 33% |
+» | | 29 | | 42% |
++» | | 11 | | 16% |
Använde ej» | | 3 | | |
Genomsnitt: 3.67 Föreläsningsanteckningar, Peter Folkow 70 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 1 | | 1% |
OK» | | 8 | | 11% |
+» | | 19 | | 27% |
++» | | 40 | | 58% |
Använde ej» | | 2 | | |
Genomsnitt: 4.44 3. Föreläsare/Övningsledare/Labbhandledare/RäknestugeledareBetygsätt hur du anser att den/de kursansvariga har engagerat sig i kursen.Matrisfråga - Peter är kanon! »
- Kristian kändes väldigt oförberedd och hade ofta svårt att svara på frågor.»
- Gustav var den bästa övningsledare jag haft! Rolig, pedagogisk och väldigt engagerad. Bra på alla sätt och vis! Peter var också suvären. Han hade väldigt koll på kursinnehållet och vad som skulle gås igenom varje föreläsning, vilket gjorde att det inte blev panikmycket nytt på slutet.»
- Peter Folkow var riktigt duktig, mer strukturerad och pedagogisk lärare får man leta efter!»
- Kristian var väldigt dåligt förberedd de två gångar jag var på hans övningar.»
- Peter Folkow är en otroligt strukturerad och duktig föreläsare. Den absolut bästa föreläsaren jag har haft på Chalmers hittills! Andreas är även han duktig, speciellt som räknestuge-ledare.»
- har aldrig haft så bra lärare + handledare (draganis) som denna gång, tack så hemskt mycket!»
- peter folkow och gustav markkula är bäst i världen. goran ljustina tog till sig kritik i början av kursen och blev mycket bättre på slutet.»
- Goran var väldigt snäll och hjälpsam - tyvärr inte pedagogikens under. Men han lyssnade verkligen på oss och gjorde sitt bästa för att förklara.»
- Hade varit trevligt med lite mer pedagogik.»
- Absolut bästa föreläsaren jag haft än så länge! Andreas var en jättebra handledare som verkligen engagerade sig och hjälpte oss väldigt mycket. Hoppas att vi kommer ha dem mer framöver!!»
- I början gick räknestugan väldigt fort och det matades bara igenom tal men mot slutet blev det bättre med ökad förstålighet!»
- Gustav FTW. Kristian var verkligen urkass! Han var dåligt förberedd och räknade ofta fel (och ja, jag var i hans sal flera gånger när det var fullt hos Gustav, lika dåligt varje gång.)»
- Peter ar jattebra, men tycker att han ska ta upp lite svarare tal pa forelasningarna. Sista forelasningen innan tenten gick vi bara igenom basuppgifter, jag tycker att han borde gatt igenom iallafall en eller tva av de svarare uppgifterna.»
- De som fått plus av mig förtjänar det. De går igenom sakerna ordentligt och ser till att man verkligen förstår hur det funkar. Dessutom är de tålmodiga med när man har det svårt att förstå och förklarar ordentligt, fortsätt så.
Kristian är däremot den mest oengagerade övningsledaren jag sett och det framgår tydligt att han vill inte vara i klassrummet och räkna exempel etc. Ta väck honom så slipper man kanske få ett klassrum där folk trängs och slåss för att få en plats (Gustav) och ett helt tomt klassrum (Kristian). Man lär sig inte ett skvatt av honom. Saker som att han räknar fel och inte heller ens pratar/förklarar vad han gör är några av många negativa sidor hos honom.»
- Andreas var väldigt bra och hjälpande.»
- Kristian var mycket dåligt förberedd och räknade, de få gånger jag var hos honom, en hel del fel. Bättre förberedelser hade säkert hunna höja kvaliteten. Gustav var väldigt engagerad och hade ett tydligt och väl fungerande upplägg.»
- Fler handledare för matlab.
»
- Kristian var väldigt osäker och gjorde många slarvfel vilket gjorde att man lika gärna kunde plugga själv. Gustav var mycket pedagogisk och var väldigt noggrann där det behövdes och snabbade på när det var självklara saker. Han hade en förmåga att få alla intresserade eftersom han lämnade utrymme för diskussioner samtidigt som han fokuserade på det som var viktigt. »
- kommer ej ihåg vad handledaren på z hette (om det var Kristian eller Gustav), men han med långt hår var bäst och får ++ och den andra vet ej.»
- Folkow är en mycket bra föreläsare. Draganis var en mycket bra övningsledare. »
- Gustav Markkula. Vilket engagemang och vilken pedagogik in absurdum. Vet var han har eleverna genom att ställa motfrågor och nöjer sig inte med att bara ett fåtal förstår. Genomgående grym och bästa hjälpläraren alla kategorier hittills.»
- För dålig hjälp vid projekt.»
- Deltog i 2ggr på Andreas Draganis - det gick alldeles för fort i genomgången av exempel. Man kunde givetvis fråga men det kändes lite rörigt.
Deltog 5-7ggr på Goran Ljustina - rörigt i början med bilder och med inskrivna värden. Det blev bättre och man kände att Goran tog sig tid. Ibland var det dock svårt att förstå varandra i frågor och svar.
5-10ggr på Gustav Markkula - Jätte bra och pedagogiskt. Uppskattar att han tog sig tid att ge oss möjlighet att disskutera samt reflektera under genomgång. Hans entusiasm smittade av sig! »
- Peter och Gustav är kanon! Kristian framstod tyvärr som väldigt osäker och slarvade en hel del de övningar jag gick till honom. Fick man inte plats på Gustavs övningar satt man hellre och räknade själv, tyvärr. Dock kan man inte säga att han inte engagerade sig i kursen.»
Föreläsare, Labbhandledare, Räknestugaledare Peter Folkow 70 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 1 | | 1% |
OK» | | 6 | | 8% |
+» | | 15 | | 22% |
++» | | 45 | | 67% |
Vet ej» | | 3 | | |
Genomsnitt: 4.55 Övningsledare, Labbhandledare Kristian Holmqvist (Z) 61 svarande
- -» | | 7 | | 41% |
-» | | 8 | | 47% |
OK» | | 2 | | 11% |
+» | | 0 | | 0% |
++» | | 0 | | 0% |
Vet ej» | | 44 | | |
Genomsnitt: 1.7 Övningsledare, Labbhandledare Gustav Markkula (Z) 65 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 0 | | 0% |
OK» | | 2 | | 5% |
+» | | 2 | | 5% |
++» | | 33 | | 89% |
Vet ej» | | 28 | | |
Genomsnitt: 4.83 Övningsledare, Labbhandledare, Räknestugaledare Andreas Draganis (I) 66 svarande
- -» | | 1 | | 3% |
-» | | 2 | | 7% |
OK» | | 7 | | 25% |
+» | | 6 | | 22% |
++» | | 11 | | 40% |
Vet ej» | | 39 | | |
Genomsnitt: 3.88 Övningsledare, Labbhandledare Goran Ljustina (TD) 64 svarande
- -» | | 2 | | 9% |
-» | | 3 | | 14% |
OK» | | 11 | | 52% |
+» | | 2 | | 9% |
++» | | 3 | | 14% |
Vet ej» | | 43 | | |
Genomsnitt: 3.04 Labbhandledare Albin Johnsson 61 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 0 | | 0% |
OK» | | 6 | | 66% |
+» | | 1 | | 11% |
++» | | 2 | | 22% |
Vet ej» | | 52 | | |
Genomsnitt: 3.55 4. Innehåll kursmomentBetygsätt kvaliteten på innehållet i de olika kursmomenten.Matrisfråga - Projektuppgiften var inte anpassad för I/TD»
- Tyckte att föreläsnignarna var väldigt bra! Mycket noggranna och man hängde med hela tiden. DOCK tyckte jag att nivån på föreläsningarna låg lite lågt. Det kändes som att allt var på en G-nivå, och ville man uppnå högre betyg var man tvungen att göra väldigt mycket själv. Hade uppskattat lite svårare exempeluppgifter på tavlan, och kanske lite mer ingående föreläsningar.
Önskar att det fanns fler räknestugor och färre räkneövningar. »
- Har för lite förkunskaper i matlab för att kunna göra uppgiften på ett bra sätt»
- Projektuppgiften skulle redovisas alldeles för snabbt.Man hade bara lite drygt en vecka på sig, och det hade väl fungerat om det inte varit så att vi läst en annan kurs samtidigt där inlämningar också skulle levereras. Redan efter första tillfället skulle ekvationerna vara uppställda. Det skulle varit bra om man getts mer tid där att tänka efter. Nu rättades ju det hela till genom att fler redovisningstillfällen lades in, vilket var väldigt bra.»
- Föreläsningarna höll alldeles för låg nivå.»
- Föreläsningarna är riktigt bra. Önskar betydligt mer räknestugot, gärna istället för övningar som inte ger mig någonting då det mest bara blir att man skriver av tavlan... Projektuppgiften (MATLAB) är värdelös. Förkunskaper saknas och ingen som helst introduktion ges. Alldeles för få lärare vid dator-övningarna så att det är omöjligt att få tillräckligt med hjälp.»
- då ingen kan matlab speciellt väl blir det såklart långa köer för att få hjälp.»
- Jag gick i princip bara på föreläsningarna, eftersom jag aldrig förstod något på övningarna iallafall. MATLAB-uppgiften var bra, mycket lärorik. Jag lärde mig MATLAB!»
- Jag tyckte att flöreläsningarna var bra då det var lugnt, metodiskt och gav en uppfattning om nästa moment!
Räkneövningarna var lite för många..Hade varit bättre att koncentrera och lägga vikt på de bra uppgifterna!»
- Roligt projekt men det var svårt att ta till sig tidsbristen. »
- Ovningarna borde laggas upp pa hamsidan»
- Kan gå igenom svårare tal på föreläsningar. Färre tal på övningarna så man kan gå igenom noggrannare kanske mer än en gång.»
- bra projekt uppgift»
- I projektuppgiften var det mest matlaben som var jobbig och inte själva uppgiften. PM.et var bra till den och hjälpte mycket.»
- föreläsningarna va väldigt enkla. övningarna var väldigt svåra. räknestugor hade vi behövt fler av. projektuppgiften lärde jag mig ingenting på.»
- Bra med räknestugor, men skulle vara bra med flera tillfällen. Övningarna hann man aldrig med att fråga ledaren. Dessutom hade handledaren svårt att förstå frågorna då han inte var insatt i mekaniken.»
- Kommentar till projektuppgift: Fanns inte alltid plats åt alla i datasalen, usla möjligheter till hjälp!»
- Allt var mycket bra. »
- Lärarstyrkan på räknestugorna var underbemannad»
- Projektuppgiften var omfattande och bra som uppgift. Dock varierade kunskaperna om matlab vilket gjorde det väldigt svårt att skriva allt detta i kod. Det fanns ont om tid och handledare vid hjälptillfällena. Det skulle vara två handledare, blev jag informerad om, i ett klassrum men så var aldrig fallet. »
- För lite personal på räknestugorna»
Föreläsningar 70 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 3 | | 4% |
OK» | | 10 | | 14% |
+» | | 17 | | 24% |
++» | | 40 | | 57% |
Genomsnitt: 4.34 Övningar 71 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 8 | | 11% |
OK» | | 16 | | 22% |
+» | | 20 | | 28% |
++» | | 27 | | 38% |
Genomsnitt: 3.92 Räknestugor 65 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 2 | | 3% |
OK» | | 30 | | 46% |
+» | | 18 | | 27% |
++» | | 15 | | 23% |
Genomsnitt: 3.7 Projektuppgift 70 svarande
- -» | | 8 | | 11% |
-» | | 7 | | 10% |
OK» | | 22 | | 31% |
+» | | 21 | | 30% |
++» | | 12 | | 17% |
Genomsnitt: 3.31 5. MatlabhandledningHur anser du att handledningen till projektuppgiften fungerat?Matrisfråga - Alldeles för lite hjälp.»
- för få övningsledare»
- Dock för få tillfällen»
- Tyckte att den var sådär. Vi var alldeles för många som behövde hjälp och det fanns alldeles för få lärare.»
- För få handledare med tanke på den mängd hjälp vi behöver, då vi har väldigt dåliga förkunskaper i matlab»
- Var en av de absolut bättre matlab-uppgifter vi haft hittils på Z.»
- Sämsta tänkbara. Lärde sig ingenting, stressade upp trots redan svår och krävande kurs. Man fick ingen hjälp, max en gång per tillfälle.»
- För få datorer tillgängliga.»
- vore bättre om det var mer utspritt mellan handledningstillfällerna.»
- då ingen kan matlab speciellt väl blir det såklart långa köer för att få hjälp.»
- Tja.. TD-barn kan inte MATLAB. Då är en handledare på 30 pers ganska lite.»
- Tyckte det var lite oklart när exakt handledningen till projektet började. Trodde det skulle börja på en föreläsning men istället började det på en övning som jag inte gick på på grund av att jag trodde man skulle räkna tal som vanligt på tavlan.»
- Det behövs mer folk till handledning! Det är inte ok att ha 1 handledare på 30 studenter som inte kan matlab. Och en av de få gånger vi fått hjälp har läraren bett oss att kolla i exemplet eftersom "vi inte frågat något tydligt". Det har också varit få datorer lediga i salarna. Det är lite tragiskt att det skulle finnas fler övningsledare men de inte har hjälpt de klasser som behövt mest hjälp. Överlag har inte det inte prioriterats att hjälpa studenter. På de senare tillfällena har det enda sättet att få hjälp av övningsledare varit att ställa upp sig på redovisnignslistan. Studenterna har fått hjälpa varandra (vilket kan vara bra för i lärande syfte, men knappast ett passande upplägg).»
- Td är dåliga på matlag. Vi behöver mycket hjälp.»
- För få handledare!»
- Hade nog varit bättre om det inte varit Kristian som hjälpt oss.»
- Svart men ganska kul»
- Det blir ju lite den här effekten att många elever över få lärare.»
- för få handledare»
- För få handledare för antalet elever. Under ett handledningstillfälle hade man bara tillgång att få hjälp en gång för att det var så många som behövde hjälp. Detta skulle behöva förbättras.»
- Det var väldigt få handledare»
- Helt perfekt. »
- Vi fick knappt någon hjälp. Fick inte plats i salarna som var bokade. TD har inte alls mycket matlab-förkunskap. Vi hade behövt extra hjälp.»
- Vi fick extra insatta tilfällen, vilket var behövligt för att klara uppgiften. Därför betyget OK. »
68 svarande
- -» | | 7 | | 10% |
-» | | 11 | | 16% |
OK» | | 25 | | 36% |
+» | | 18 | | 26% |
++» | | 7 | | 10% |
Genomsnitt: 3.1 6. Tempo i kursenMatrisfråga- övningarna borde vara i mer i fas med föreläsningarna»
- Man hade lite väl få tillfällen för matlab-uppgiften ursårungligen. Sen blev det ganska lagom när det lades till ett pass till, så det borde vara givet från start.»
- En del saker på föreläsningarna tog onödigt lång tid men Peter vet väll kanske vad han måste trycka på.»
- Dumt att övningarna släpar efter»
- mer krut på fjädrarna.»
- Kanske att moment som många hade svårt med, typ fjädrar och masströghetsmoment, kunde fått lite större utrymme.»
- Övningarna släpade efter föreläsningarna väl mycket på slutet.»
- Projektuppgiften behöver mer schemalagt tid under perioden. Kanske borde den också läggas tidigare i kursen. Den krockar med tentan som den ligger nu.»
- Mer tid på fjädrar och svårare moment vore en fördel.»
- Det sas samma sak flera gånger under föreläsningarna som man kan tycka är triviala i och med att man kommit in på chalmers annars bra»
- Det hade inte skadat om projektuppgiften hade pågått under en till vecka.»
- Jag tycker att projektuppgiften var svår och den tog ganska lång tid för mig. Dock berodde detta mest på att jag körde fast och eftersom det var så många som behövde hjälp tog det extremt lång tid innan man fick det. Ändå var jag på alla tillfällen som gavs för projektuppgiften.»
- På det hela mycket bra!»
Föreläsningar 70 svarande
För långsamt» | | 12 | | 17% |
Lagom» | | 57 | | 81% |
För snabbt» | | 1 | | 1% |
Genomsnitt: 1.84 Övningar 71 svarande
För långsamt» | | 5 | | 7% |
Lagom» | | 57 | | 80% |
För snabbt» | | 9 | | 12% |
Genomsnitt: 2.05 Projektuppgift 69 svarande
För långsamt» | | 2 | | 2% |
Lagom» | | 37 | | 53% |
För snabbt» | | 30 | | 43% |
Genomsnitt: 2.4 7. ExaminationsformBetygsätt examinationsformen.Matrisfråga - Ytterligare en dugga med möjlighet till 2 baspoäng/dugga.»
- Tentan kändes ovanligt lätt. Tänker framförallt på överbetygsuppgifterna då.»
- Tyckte upplägget var kanon!»
- Gillar inte det upplägget på tentor med basuppgifter / överbetygsdel, men det är kanske mer min personliga åsikt.»
- matlab känns som ett önödigt moment.»
- En dugga till, med lite dynamikuppgifter, hade inte varit fel. Dock kändes arbetsbelastningen alldeles lagom nu, så det kanske hade varit dumt..»
- Jättebra med dugga.»
- Projektuppgiften är bra i teorin, men fungerar dålgit i verkligheten.»
- Tentan är OK i sig men betygstabellen är så dumt bara. Även om man har koll på metoden men av tentastress gör något litet räknefel missar man tentan. De borde vara lite mer toleranta med småfel tycker jag.»
- Nej»
- Projektuppgiften var som sagt ganska svar»
- dela duggan i två delar. »
- kanske anorlunda betygssättning på tentan»
- Tentan har ibland oklara frågor. Att allt inte är nämnt som man behöver veta, som man får svar från de lärare som går runt på tentan. Sen är de basuppgifter knappt lika basuppgifter annars i kursen, man blir förvirrad när man har räknat en lång uträkning på en basuppgift och man sedan kommer på att det faktiskt var en basuppgift och tänker "skulle jag räkna så här mkt?"»
- Bra examinationsform.
Det skulle vara mycket bättre om tentafigurerna var dataritade, så det inte skulle ta onödig ansträngning och tid att förstå själva figurensuppbyggnad. Speciellt för tredimensionella figurer.»
- Tentan speglade mycket bra kursens olika moment. »
- Kul projektuppgift»
- nej.»
- Två duggor, den senare som en recap för de senare kanske lite svårare momenten»
- Gillar att ha en dugga mitt i kursen som genererar extrapoäng. Dock var det nästan enbart 2D jämvikt som var på duggan, vilket kanske var lite för lätt»
Tentan 71 svarande
- -» | | 2 | | 2% |
-» | | 1 | | 1% |
OK» | | 21 | | 29% |
+» | | 25 | | 35% |
++» | | 22 | | 30% |
Genomsnitt: 3.9 Duggan 71 svarande
- -» | | 0 | | 0% |
-» | | 0 | | 0% |
OK» | | 19 | | 26% |
+» | | 29 | | 40% |
++» | | 23 | | 32% |
Genomsnitt: 4.05 Projektuppgiften 71 svarande
- -» | | 5 | | 7% |
-» | | 8 | | 11% |
OK» | | 21 | | 29% |
+» | | 27 | | 38% |
++» | | 10 | | 14% |
Genomsnitt: 3.4 8. BasuppgiftssystemVad anser du om systemet med basuppgifter?Matrisfråga - Antar att basuppgiftssystemet kan bli väldigt kritiskt för betyg mellan U & 3a. Annars är det väl bra »
- Bokens uppgifter är ganska svåra och självförtroendessänkande, så då var det skönt att göra basuppgifter istället.»
- Ser inte poängen med att skapa en skiljelinje mellan uppgifterna. Som det var nu kände många att bara de klarade basdelen skulle de nog få en fyra.. Misstag på basdelen kan få för stor betydelse. Varför inte en vanlig uppbyggnad med lätta uppgifter först och sedan svåra men där den som kan mycket kan rädda upp misstag på de lätta med hjälp av poäng på de svåra.»
- Bra med enklare uppgifter på tentan, men dåligt poängsystem.»
- Bra, eftersom man annars inte har en chans att klara uppgifterna i boken. Bra med förklarande lösningar.»
- Basuppgifter att räkna är få och för enkla jämfört med tentan. »
- Lite snäva gränser»
- Tycker det är bättre att se helheten på tentan!»
- Bör fundera på om man kan göra så att glappet mellan kugg och fyra blir större. Antingen så sätter ja fyra nästan femma men kan även kugga kursen!»
- Det är ett bra sätt att lära sig saker från grunden och ger goda förutsättningar för en att klara tentan.»
- Om man ska ha ett sådant system på tentan, måste det faktiskt ge plats för några felsteg. Ibland är man underkänd och hade man då bara haft ett till poäng på basuppgifterna så kan man få en 4.»
- Jag använde ej räknebasuppgifterna och detta innebar inga problem för mig.»
- Även om det kan göra det svårare att få godkänt så är det ett väldigt bra system. Tycker även att uppriktigeten i utformandet från examinatorn var bra. »
- Lite hög gräns för godkänt»
- Jättebra med simpla uppgifter för att förstå de olika momenten! Räknade nästan enbart basuppgifter och hamnade på överbetygsnivå. Dock gillar jag inte att slarv och sådant kan påverka ditt slutgiltiga betyg så kraftigt på tentan.»
Basuppgifter att räkna 70 svarande
--» | | 1 | | 1% |
-» | | 0 | | 0% |
OK» | | 12 | | 17% |
+» | | 18 | | 25% |
++» | | 39 | | 55% |
Genomsnitt: 4.34 Basuppgiftssystemet på tentan 70 svarande
--» | | 2 | | 2% |
-» | | 10 | | 14% |
OK» | | 19 | | 27% |
+» | | 16 | | 22% |
++» | | 23 | | 32% |
Genomsnitt: 3.68 9. Betygsprognos. Vilket betyg tror du att du får i kursen?Observera att svaret är helt anonymt och kommer endast att användas till att jämföras med den riktiga betygstatistikenMatrisfråga - Var alldeles för oförberedd vid duggan, och då är man ganska bränd vi tentan.»
- Det skulle vara skoj... »
- Detta tror jag eftersom de verkar rätta ganska hårt. Jag kunde samtliga uppgifter, dvs HUR man löser men detta tror jag inte räcker ända fram om man råkar göra slarvfel.»
- Eller en fyra om rättningen på överbetygsdelen var snäll.»
- Det är väldigt små marginaler mellan de olika nivåerna. Jag tror att jag har tänkt rätt på alla uppgifter men jag om jag gör ett litet slarvfel kanske jag inte klarar kursen. Uppenbarligen är det psykande.»
- bara poäng mässigt en 4:a men är lite osäker på undre gränsen»
- Kan hända ett U också men någonstans på gränsen»
- antingen U 3 eller 4
otroligt jobbigt att vara så osäker på hur man presteratnär man tycker att man kan kursen bra.»
- kanske en 3a pga att jag tabbade basuppgiftsdelen på tentan..»
- Betyg redan satt.»
- Jag har redan fått svar, så jag vet att jag fick fem. »
- Det är en svår kurs och jag är mycket nöjd med godkänt.»
- Fick det betyget»
- Tentan speglade kursen bra»
Betyg 71 svarande
U» | | 5 | | 7% |
3» | | 16 | | 22% |
4» | | 30 | | 42% |
5» | | 20 | | 28% |
Genomsnitt: 2.91 10. Vad i kursen anser du var dåligt och bör ändras?(t.ex. informationsflöde, svåra kursmoment m.m.) - projektuppgiften bör nivåanpassas»
- kinematiska samband och fjäderavsnittet borde läggas mer föreläsningstid på. »
- Projektuppgiften bör få fler handledningstillfällen!
Sen kan diskuteras huruvidare I ska läsa denna kurs som den nu ser ut, pga för mycket repetition från kursen "TIF190 Fysik för ingenjörer 1".»
- inget var dåligt, tycker dock att man kunde lagt mer fokus på svårare uppgifter på föreläsningarna. »
- Matlab, svårt, omöjligt att förstå om ingen RIKTIG undervisning för TD har gjorts.»
- Fler lösningsförslag till hemuppgifterna»
- Ta bort alla I:are från föreläsningarna så man slipper dumma frågor och öka på tempot i början av kursen, istället för att lägga tid på saker som alla redan kan.»
- Gillar inte hur betyget sätts på tentan. Betygsmatrisen bör kanske omarbetas lite...»
- Viss information vid föreläsningarna, han ältade ibland självklara saker, medan vissa svårare bitar kunde förklarats mer. Kan dock inte specificera mig, så kanske inte blev till mycket hjälp. »
- MATLAB bör tas bort. Ger ingenting.»
- matlabmomentet för svårt för td. uppgiften var lagom nivå, men kodning för svår.»
- Matlab funkar bara inte för TD. Helt beroende av 2-3 studenter som kunde programmera sen tidigare, dessa fick i princip göra jobbet åt oss andra.»
- Var väldigt lugn tempo i början, nästan för lugnt, vilket resulterade att det blev lite för lite tid åt exempelvis masströghets moment etc som kommer sist i kursen»
- Matlab var väldigt svårt.»
- Peter Folkov borde bytas.»
- Lite mer tid till projektet samt fler inplanerade handledningspass för detta.»
- Allt var faktiskt jättebra! Har inget att klaga på.»
- Överrensstämmelse mellan bokens svårighet och föreläsningar/basuppgifter. Hade varit bra att få möjlighet till lösningar till bokens uppgifter...»
- Jag tycker att Peter borde ta upp nagra fler svara tal pa tavlan. De skilljer sig sa pass mycket fran basuppgifterna att det ar svart att forsta dem pa egenhand.»
- poängsättning på tentan»
- Kommer ej på något.»
- matlabmomentet»
- Kursboken hade mestadels svåra uppgifter som tar lång tid att göra utan uträknat facit till hands. Det skulle behövas något mellanting mellan boken och basuppgifterna. »
- Mer hjälp med projektuppgiften bland annat»
- Förbättra hur handledarna förklarar. Endast han på Z förklarade så att man verkligen förstod.»
- Fler handledare på projektuppgiften. Jag tycker även att den skulle kunna vara lite lättare.»
- På teknisk design har vi inte jobbat tillräckligt med matlab för att klara projektuppgiften bra.»
- Upplägget på projektet. Främst bristen på möjlighet att få hjälp men också för att hänsyn inte togs till de som inte läst matlab tidigare. »
- Kanske lite mer info på föreläsningsslides"en.»
11. Vad i kursen var bra och anser du bör sparas?- Folkows anteckningar och föreläsningar var kanon, han om någon bör få ett pedagogiskt pris.»
- Basuppgiter att räkna är gött.»
- Föreläsningar och övningar»
- Räknestugorna är bra! Bör dock finnas fler av dessa, och färre av övningarna. »
- Peter Folkow »
- Peter Folkow & Gustav Markkula»
- Läraren, Peter.»
- Gustav Markkula som övningsledare. Eftersom att i stort sett alla i Z gick till honom anser jag att man endast behöver en övningsledare till Z. Dock större salar i så fall!»
- Allt ska sparas, utom kanske hur övningsledarna gick igenom sitt material tillsammans. För kvaliteten hos de båda olika var milslång. Inte okej. »
- Basuppgifter på hemsidan.»
- Folkow borde bli statsminister»
- peter folkow»
- allt.»
- Föreläsningarna, pedagogiska, väl förberedda. Lite mer frekventa humorinlägg för att öka vakenheten vore trevligt dock.»
- Peters slides är väldigt bra och han föreläser bra så att man lär sig mycket»
- Bra föresläsningsupplägg»
- Boken»
- I princip allt, Peter har koll på läget!»
- Folkow är den bästa tekniska föreläsaren jag haft.»
- Allt!!! Jättebra kurs!»
- Väldigt mycket! »
- basuppgifter»
- Peter ar jattebra pa att forklara och det ar roligt att han lagger ner sa mycket energi for att forelasningarna ska bli bra. Det gor att iallafall jag ocksa lagger ner mer tid och att det blir lattare att koncentrera sig pa lektionerna. Jattebra system med powerpointsen, det gor att man kan koncentrera sig pa att lyssna och forsta istallet for att anteckna.»
- allt annat»
- Peter Folkow och Gustav Markulla.»
- föreläsningar och övningar, kanske övningshandledare som kan sina grejer, eller lagt ner tid på övningarna de ska visa»
- folkow var bra och draganis. föreläsningarna var bra. övningarna lite för svåra. fler räknestugetillfällen hade behövts»
- Bra upplägg på föreläsningarna. Duggan ska också sparas. »
- Duggan, bra föreläsningar + eperiment»
- Allt annat har funkat mycket bra.»
- Föreläsare Peter Folkow var väldigt bra och även systemet med power points.»
- Gustav Markkula»
- Resten var bra!»
- Utskrivna föreläsningsanteckningar, sparade en hel del tid och man kunde förstå mer på föreläsningarna!»
- Gustav och Peter!»
12. Sammanfattning av kursBetygsätt kursen som helhet. Kommentera gärna!Matrisfråga - Folkow och föreläsningar var kanon.
Tentan var lite för "hård", låt duggan gå fler än en gång per år.»
- Bra föreläsare. okej bra övningar. lite väl omfattande matlab projekt i förhållande till hur mkt jag lärede mig. »
- För I:aren är uppskattningsvis 70% av kursen ren repetition. Även om många moment behandlas lite mer grundligt i denna kurs än i kursen "TIF190, Fysik för ingenjörer 1" (som vi läser i ettan) är det för mycket repetition! Skulle vara fördelaktigt om Folkow hörde med Åke Fäldt (examinator TIF190) för att klargöra vilka förkunskaper vi faktiskt har! »
- Peter Folkow är ett pedagogiskt geni och han gjorde ett strålande jobb med sina tydliga och genomtänka föreläsningar. Där man också fick utarbetade och tydliga material utdelade i form av föreläsningsanteckningar. Stort plus till honom!»
- En av de roligaste kurser vi haft!»
- Det är Matlab som drar ner, tyvärr.»
- Hittills bästa kursen på Chalmers. Det känns faktiskt som att jag kommer kunna det jag lärt mig även i framtiden för en gångs skull.»
- bästa kursen hittills både innehållsmässigt och lärarmässigt»
- Jättebra strukturerad!»
- bäst genomförda kursen jag läst.»
- Rolig kurs, pedagogisk och engagerad föreläsare, kul med matlabmoment!»
- Väldigt pedagogisk kurs överlag, lagom tempo och ett väl genomtänkt upplägg. Bästa kursen hittills!!!»
- Föreläsaren & handledaren var toppen! Allt kändes väldigt organiserat och kommunikation mellan föreläsaren och handledaren fungerade bra. Kursen var intressant och rolig!»
- Väldigt bra, lärorik och viktig kurs och har gett mig mycket förståelse! Tycker den var kul !»
- bra och rolig kurs samt mycket bra föreläsare samt labbhandledare mm»
- En kul kurs att jobba med»
- En bra kurs med en bra examinator»
- Mkt bra föreläsare och överlag en mkt bra och rolig kurs»
- Kul kurs! Mycket bra föreläsningar!»
- En mycket bra kurs. Industriell ekonomi avdelningen har mycket att lära av Tillämpad mekanik. »
- En bra utformad kurs förutom projektuppgiften då förkunskaperna var för olika. En engagerad examinator och föreläsare samt duktiga övningsledare. »
- Kul kurs med bra upplägg, lättöverskådeligt vilket minskade känslan av stress. »
- Bra kurs, riktigt bra föreläsare! Sköna laborationer!»
Betyg 70 svarande
1» | | 0 | | 0% |
2» | | 1 | | 1% |
3» | | 10 | | 14% |
4» | | 37 | | 52% |
5» | | 22 | | 31% |
Genomsnitt: 4.14 13. Pedagogiskt prisMarkera nedan vilken/vilka du anser bör tilldelas Z-sektionens pedagogiska pris.
Matrisfråga - Peter var fantastiskt.»
- Om jag fick bra betyg ska peter ha den! »
- Peter var jättebra! Andreas var bra på räknestugorna och i projektet. Lite stel och alldeles för otydlig på räkneövningarna»
- Aldrig haft någon så pedagogisk lärare här på chalmers. Skulle gärna tilldela honom det pedagogiska priset från I-sektionen också!»
- Andreas var inte särskilt bra alls, pedagogiskt sätt och gick alldeles för snabbt fram. Han ville liksom att timmen skulle ta slut så att han slapp stå där.»
- Folkow är ett sant föreläsarföredöme med en på Chalmers sällan skådad struktur och pedagogisk förmåga.
Draganis leder med ödmjukhet och lugn övningar och slår dessutom Folkow på fingrarna vad gäller att förklara hur man tänker ut kinematiska samband. Bara en sån sak!»
- Draganis har verkligen presterat varje övning»
- Goran förbättrade sig på övningarna, men övningstillfällena kunde ha varit bättre.»
- Andrears blev battre och battre ju langre kursen gick. Han var en av de basta matlab lararna. Peter ar dock i en klass for sig! Jag hade Andreas som ovningsledare sa jag vet inte sa mycket om de andra.»
- Peter säger alltid att man kan komma och störa honom när man har stött på ett problem när man räknat.»
- Gustav hade ett väl genomtänkt upplägg och skapade engegemang under övningarna, han förklarade även tydligt och kunde svara på de frågor som uppkom. Han verkade väldigt avslappnad och var alltid på bra humör, vilket skapade en bra stämning.»
- Peter Folkow skulle jag absolut tilldela pedagogiska priset. Väldigt duktig på att förklara och kunde sätta sig in i alla tal snabbt. »
- Gustav var mycket pedagogisk och duktig!»
- Återigen, kommer ej ihåg vem som var vem av Z:as hanledare, men han med långt hår bör absolut få pris. Mkt bra!»
- Goran lyssnade bra på hur vi ville ha det, han var bra, men jag skulle inte nominera honom till något pris. Dock betyder det inte att han inte var bra. »
- Även om Peter var riktigt bra, precis som en föreläsare bör vara, nominerar jag honom inte.
Gustav däremot vill jag nominera. Han var riktigt engagerande och bra! »
Föreläsare Peter Folkow 68 svarande
Ja» | | 51 | | 75% |
Nej» | | 9 | | 13% |
Vet ej» | | 8 | | 11% |
Genomsnitt: 1.36 Övningsledare Kristian Holmqvist (Z) 56 svarande
Ja» | | 0 | | 0% |
Nej» | | 21 | | 37% |
Vet ej» | | 35 | | 62% |
Genomsnitt: 2.62 Övningsledare Gustav Markkula (Z) 61 svarande
Ja» | | 32 | | 52% |
Nej» | | 3 | | 4% |
Vet ej» | | 26 | | 42% |
Genomsnitt: 1.9 Övningsledare Andreas Draganis (I) 58 svarande
Ja» | | 9 | | 15% |
Nej» | | 9 | | 15% |
Vet ej» | | 40 | | 68% |
Genomsnitt: 2.53 Övningsledare Goran Ljustina (TD) 56 svarande
Ja» | | 0 | | 0% |
Nej» | | 14 | | 25% |
Vet ej» | | 42 | | 75% |
Genomsnitt: 2.75 14. SNZ & KursutvärderingarKommentera gärna utvärderingsmallen och betygssystemet!
Hur kan kursutvärderingen förbättras? Hur kan SNZ göra sin verksamhet bättre?- Bra jobbat! »
- Den är mycket bra som den är»
- för mycket frågor i kursutvärderingen»
- FIn utvärdering, bättre än våran på I
Mvh SNI»
- Bilder där man ska kommentera personerna.»
- den ar bra som den ar.»
- vet ej»
- joina SNI ,P»
- Bra utvärderingsformulär.
Det mesta kom fram som man vill ha sagt. »
- En mycket bra kursutvärdering. »
Kursutvärderingssystem från
|