Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
10lp1åk1: MVE011 Inledande matematik
Status: Avslutad Öppen för svar: 2010-10-22 - 2010-11-15 Antal svar: 46 Procent av deltagarna som svarat: 50% Kontaktperson: Jamal Nasir» Utbildningsprogram som genomför enkäten: Industriell ekonomi 300 hp Utbildningsprogram studenten tillhör: Industriell ekonomi 300 hp
Läs detta först!I denna enkät finns möjlighet att i fritextfälten ge kommentarer kring både vad som varit bra och vad som varit mindre bra med kursen. Du har större möjlighet till påverkan om du håller kritiska kommentarer på en konstruktiv nivå.
Din egen arbetsinsats1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.46 svarande
Högst 15 timmar» | | 2 | | 4% |
Cirka 20 timmar» | | 10 | | 21% |
Cirka 25 timmar» | | 12 | | 26% |
Cirka 30 timmar» | | 17 | | 36% |
Minst 35 timmar» | | 5 | | 10% |
Genomsnitt: 3.28 - Har känts som en väldigt jämn arbetsbörda under hela perioden, vilket är bra!» (Cirka 20 timmar)
- Matte ÄR tidskrävande» (Cirka 30 timmar)
2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?46 svarande
0%» | | 0 | | 0% |
25%» | | 0 | | 0% |
50%» | | 0 | | 0% |
75%» | | 8 | | 17% |
100%» | | 38 | | 82% |
Genomsnitt: 4.82 - Har missat ett antal föreläsningar men inte så många som 25% mer runt 10-15%» (75%)
- Bra föreläsningar.» (100%)
- Missat en föreläsning.» (100%)
- Många nya delmoment medför att man lätt hamnar efter om man missar någon föreläsning.» (100%)
- Missat något tillfälle» (100%)
- Effektiva föreläsningar.» (100%)
Mål och måluppfyllelseI kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.3. Hur begripliga är kursens mål?45 svarande
Jag har inte sett/läst målen» | | 24 | | 53% |
Målen är svåra att förstå» | | 3 | | 6% |
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare» | | 6 | | 13% |
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen» | | 12 | | 26% |
Genomsnitt: 2.13 - De är svåra att förstå till en början iaf då begreppen är delar av det du ska lära dig men det kommer... » (Målen är svåra att förstå)
- Det finns en viss struktur men en slags lista på det man skall lära sig vore bra så att man kan "bocka av" det man är mer säker på. Ett prioriteringssystem på denna lista skulle även vara bra, tex så kom det praktist taget ingenting med imaginära tal på tentan och läraren spenderade ett par föreläsningar på att förklara det. » (Målen är svåra att förstå)
4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.30 svarande
Nej, målen är för lågt ställda» | | 1 | | 3% |
Ja, målen verkar rimliga» | | 27 | | 90% |
Nej, målen är för högt ställda» | | 2 | | 6% |
Genomsnitt: 2.03 - Jag kände att läraren inte gick igenom teorin ordentligt och hoppade över vissa viktiga formella uttryck allt för ofta, t.ex. "Lim"
» (Nej, målen är för lågt ställda)
5. Testade examinationen om du uppnått målen?34 svarande
Nej, inte alls» | | 0 | | 0% |
I viss utsträckning» | | 12 | | 35% |
Ja, i hög grad» | | 18 | | 52% |
Vet ej/har inte examinerats än» | | 4 | | 11% |
Genomsnitt: 2.76 - En bra tenta. Säger detta trots att det gick förhållandevis dåligt.» (Ja, i hög grad)
- Men eventuellt för svår.» (Ja, i hög grad)
Undervisning och kursadministration6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?45 svarande
Mycket liten» | | 0 | | 0% |
Ganska liten» | | 4 | | 8% |
Ganska stor» | | 20 | | 44% |
Mycket stor» | | 21 | | 46% |
Genomsnitt: 3.37 - Jag lär mig allmänt mer genom att läsa än att delta på genomgångar» (Ganska liten)
- Allt har varit bra, men Matlab-undervisningen skulle kunna vara mer strukturerad, dvs. att man får undervisning från nivå 0 och arbetar sig uppåt. Som det varit har vi mest fått klura ut allting själva och därmed uppstår en viss "copy-paste"-anda bland kursdeltagarna.» (Ganska stor)
- Genomgångarna har snabbt gått igenom det mesta. Lite väl snabbt ibland men man har fått bra anteckningar som var mycket bra att ha när man studerade själv.» (Mycket stor)
7. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?46 svarande
Mycket liten» | | 2 | | 4% |
Ganska liten» | | 9 | | 19% |
Ganska stor» | | 12 | | 26% |
Mycket stor» | | 23 | | 50% |
Genomsnitt: 3.21 - Tycker att Adams boken lägger för mycket vikt på innehåll som inte är så viktigt.» (Ganska liten)
- De grundläggande téorierna borde ha formulerats på svenska och lagts ut på hemsidan» (Ganska liten)
- Mest för övningstal. Föreläsningarna har gett bra förståelse» (Ganska liten)
- Matlabboken är rörig.» (Ganska stor)
- Jag tycker att man på föreläsningarna ska gå igenom begrepp både på engelska och svenska eftersom kurslitteraturen är på engelska.» (Ganska stor)
- Vad hade man gjort utan Calculus?» (Mycket stor)
- Matlab boken känns däremot helt onödig att ha köpt.» (Mycket stor)
- Dock kändes Matlab-boken samt Lay-boken helt onödiga att köpa in.» (Mycket stor)
- Att göra uppgifter har såklart varit nödvändigt för att klara kursen men Calculus är svår att lära och läsa ur om man t.ex. vill läsa genom kapitlet man håller på med.» (Mycket stor)
8. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?46 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska bra» | | 8 | | 17% |
Mycket bra» | | 38 | | 82% |
Genomsnitt: 3.82 - Lite strul med hemsidan ibland, men det var inte pga. bristfälligt engagemang från kursledarens sida.» (Ganska bra)
- Ganska mycket tid då kurshemsidan inte vart tillgänglig.» (Ganska bra)
- De framgick ej vilka kapitel som skulle gås igenom under specifika lektioner» (Ganska bra)
- Det som skulle ligga på kurshemsidan låg där. Svårt och hitta var det inte.» (Mycket bra)
- Det var väldigt tydligt med informationen på hemsidan. Bra att det var så många tentor upplagda.» (Mycket bra)
- Jättebra sätt att kommunicera på, när man väl lärt sig att kolla hemsidan regelbundet.» (Mycket bra)
Arbetsklimat9. Hur var möjligheterna att få hjälp samt att ställa frågor?46 svarande
Mycket dåliga» | | 1 | | 2% |
Ganska dåliga» | | 6 | | 13% |
Ganska bra» | | 23 | | 50% |
Mycket bra» | | 12 | | 26% |
Har ej sökt hjälp» | | 4 | | 8% |
Genomsnitt: 3.26 - Johan e lite tvär o svår att ställa frågor till ibland. Han artikulerar sig inte särskilt väl och har svårt att förstå vad det är man inte förstår. » (Ganska dåliga)
- Jag vet att jag inte är ett geni men ibland kunde man känna sig dumförklarad om man frågade om hjälp. Kanske var det befogat men det är en liten jobbig känsla att få när man söker hjälp för att man inte förstår...» (Ganska dåliga)
- Jag tycker att övningarna med Tommy inte var särskilt bra, Ofta försökte han gå igenom uppgifter på tavlan, vilket är en bra tanke. Men oftast snurrade han till det så att man gick därifrån mer förvirrad än man varit innan övningen..» (Ganska dåliga)
- Det är jobbigt att ha många frågor när det är så många elever per lärare. Jag kände att lärarens attityd inte var så uppmuntrande heller.» (Ganska dåliga)
- Inte många som vågade ställa frågor. Matematik och IQ är nära besläktat.» (Ganska bra)
- Ofta bara en att fråga under övningstillfällena. Skrevs en "hjälplista" på tavlan och för det mesta hann man få hjälp åtminstonde en gång, men hade man fler frågor eller funderingar kändes det itne riktigt som det fanns tid under de tillfällena för alla att kunna få svar.» (Ganska bra)
- Det var ofta svårt att få hjälp på övningarna för det var så många som behövde hjälp så lärarna hann inte med alla.» (Ganska bra)
- möjligheterna att ställa frågor var bra men ibland när man ställde frågorna kändes det som om man blev dumförklarade utav honom.» (Ganska bra)
- Självklart förstår jag att det är dyrt att få in personal, men jag tycker att det var allt för många gånger man kom till ett övningstillfälle med redan i förväg förberedda frågor som man inte hann få svar på. Detta gjorde att jag allteftersom slutade gå på dessa. Möjligen att man kunde ta in andra studenter från senare delar av programmet som kunde hjälpa till.» (Ganska bra)
10. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?46 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska bra» | | 9 | | 19% |
Mycket bra» | | 37 | | 80% |
Har ej sökt samarbete» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 3.8 - Vet inte hur det hade gått utan en pluggpartner.» (Mycket bra)
- Hann man itne få hjälp av övningsldaren fanns det alltid duktiga och snälla studenter som förklarade!» (Mycket bra)
11. Hur var arbetsbelastningen på kursen?46 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 0 | | 0% |
Lagom» | | 10 | | 21% |
Hög» | | 30 | | 65% |
För hög» | | 6 | | 13% |
Genomsnitt: 3.91 - Det var en bred kurs så det var mycket att lära sig på en och samma gång (lite av mycket) men det är sådan denna kurs är.» (Hög)
- Väldigt, väldigt bred kurs» (För hög)
- Dock mest pga nollningen.» (För hög)
12. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?46 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 0 | | 0% |
Lagom» | | 17 | | 36% |
Hög» | | 24 | | 52% |
För hög» | | 5 | | 10% |
Genomsnitt: 3.73 - Ganska låg, men det känns väldigt bra med en mjukstart när man itne ha pluggat på ett tag. En chans att komma tillbaka in i studietänket. Speciellt skönt att vi bara hade en kurs de första veckorna när nollnigen tog så mycket tid!» (Lagom)
- Fram till lv 5-6 pluggade jag nästan bara matte men tycker ändå att jag var stressad och att matten tog all tid.» (Hög)
- Också här pga nollningen» (För hög)
Sammanfattande frågor13. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?46 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Dåligt» | | 0 | | 0% |
Godkänt» | | 12 | | 26% |
Gott» | | 24 | | 52% |
Mycket gott» | | 10 | | 21% |
Genomsnitt: 3.95 - Känns som om kursen var för bred. Blev väldigt mycket att ta in.» (Godkänt)
- Lite rörigt men de rekommenderade talen gav en viss struktur i det hela.» (Godkänt)
- Kommer man från basåret och har haft Jonny Lindström så har man blivit bortskämd har jag märkt. Ingen kommer kunna överträffa honom har jag förstått. Han var grym.» (Gott)
- läraren kunde ha varit lite mer social.» (Gott)
- Jag tycker kursen var bra, högt tempo, men man lärde sig mycket! Dock upplevde jag att tentamens svårighetsgrad var mycket högre än hur jag upplevt kursens svårighetsgrad i övrigt (duggor, föreläsningar, uppgifter m.m.). » (Gott)
- Johan är grym!» (Mycket gott)
14. Vad bör främst bevaras till nästa år?- Matte-föreläsningarna.»
- De många övningstillfällen där lärare fanns tillgänglig.»
- JOhans föreläsningar är bra.»
- Bra lärare och bra material, den största skillnaden mot tidigare erfarenheter var hur bra det fungerat med kurshemsidor och chalmershemsida som informationskällor.»
- Bra anteckningsmöjligheter på föreläsningarna. Calculus är bra (även om den väger ett ton). »
- Dugga varannan vecka som "morot" tll att hela tiden ligga i fas och repetera med jämna mellanrum. »
- Lärarna Jan och Christian, en utmärkt kombination! Blir glad bara jag ser dem:)»
- Johan han tycker jag var mkt bra »
- Bra strukturerade föreläsningar.»
- Johan! mycket duktig lärare»
- Bra upplägg på föreläsningarna, mycket hinns med.»
- Lärarens (Johans) sätt att skriva på tavlan!»
- Johan»
- Mycket bra föreläsare (Johan) samt repetitionslektionerna.»
- Duggorna borde vara ett moment i samtliga mattekurser. 8p max är dock i det snällaste laget, men välbehövligt pga nollningen. Duggorna gör det mycket lättare att hålla tempot i kursen.»
- Föreläsningarna med Johan har varit väldigt bra!»
- Föreläsaren Johan! Jag tycker han gjorde ett oerhört bra jobb under föreläsningarna. Under övningstillfällena kunde han ibland ge för lite hjälp då man väl hann fråga honom. Dock kanske detta berodde på att han kände sig stressad att hinna svara på alla frågor då det var många på kö.»
- Johan och hans strukturerade genomgångar»
- Johan Berglind»
15. Vad bör främst förändras till nästa år?- Upplägget av inlärningen av Matlab, bättre struktur. Riktig undervisning.»
- Det går lite för fort när man ska anteckna på Johans lektioner. Man hinner inte förstå riktigt. Man hinner bara anteckna. Han kunde gjort anteckningarna lite mer kompakta. »
- Det har varit bra undervisning med mycket kunnig lärare men det har ändå varit svårt att hänga med för att allt gått i en sådan rasande takt.»
- Fundera över matlabkursen. Många kände att det efter ett par veckor dök upp väldigt svåra uppgifter som man inte visste hur man skulle ta sig an. Tydligare uppbyggnad av kursen med mer genomgångar kanske vore bra. Tänk på att många inte har jobbat med matlab eller programmering innan.»
- Svårighetsgraen på tentan var långt över duggornas. (det blev visserligen "billiga" poäng på duggorna som man fick med sig till tentan, vilka jag är extremt tacksam för).»
- Kanske ändra så att man har dugga första timman under föreläsningen och ny föreläsning den andra.»
- tydligare kopplingar mellan föreläsningarna och kurslitteraturen. »
- jag tycker man skall ha mera matlab genomgångar»
- Åtminstone en föreläsning (till) bör ägnas åt grunderna i MATLAB. Svårt att förstå svårare uppgifter när man inte ens kan det grundläggande.»
- Matlab-undervisningen bör genomföras så att samtliga förstår vad som programmet kan användas till. Alldeles för lite fokus på uppgifterna.»
- Matlab, det borde göras demos till den liknande de som fanns på sommarmatten»
- Mer övningar och ett bättre bemötande av frågor, även om de kanske är dumma.»
- Vet ej.»
- Matlab - De förutsatte att vi hade förkunskaper i programmering. Vissa av oss har aldigt hört talas om ordet loop, eller "for-if sats" men ändå skulle vi kunna använda det under lektionen. Detta ledde till (som även de äldre kursarna har sagt) att man skriver av grannen och lär sig egentligen ingenting. Personligen har jag inte fått en större insikt av vad matlab är för något och det kändes (till skilland från de andra delen av kursen och Inld.Ind.ek) mest som en belastning.»
- Mer vettiga genomgångar på övningarna om man ska ha genomgångar alls, samt möjlighet att fråga någon om hjälp även om vi inte har övning.»
- Fler övningsledare!»
16. Övriga kommentarer- Tempot var för lågt i början o för högt i slutet. Antalet uppg. i boken som vi skulle göra var för många- de var inte jättelika provuppgifterna. Han kunde uppmuntat till att göra prov istället för alla uppgifter i boken. »
- För mig som inte kommer direkt från gymnasiet har det varit mycket att komma in i och bli bekväm med och när man väl börjar få ordning på skolgången upptäcker man att man hamnat ohjälpligt efter för att alla "måste göras"-saker har ätit upp den tid som man hade behövt plugga,och att sen också nollas/försöka vara aktiv inom nollandet för att som nybliven chalmerist och göteborgare inte hamna både efter och utanför... Mycket på lite tid helt enkelt...»
- Nöjd i helhet, men det kändes itne alltid som att övningsledarna sammarbetade. Johan hade föreläsningarna, men när dte väl var övning med annan övningsledare visste han inte alltid vad vi gått igenom sen tdigare eller vad som var det "nya området". (?)»
- Nej.»
- Det läraren skrev på tavlan var väldigt bra och pedagogiskt upplagt.»
- Johan Berglind var väldigt duktig och pedagogisk under föreläsningarna, så han får ett väldigt gott betyg.»
Kursutvärderingssystem från
|