Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
Yt- och materialkemi, KTK105, Lp1 2010
Status: Avslutad Öppen för svar: 2010-10-11 - 2010-10-31 Antal svar: 26 Procent av deltagarna som svarat: 60% Kontaktperson: Jessica Andersson» Utbildningsprogram som genomför enkäten: Kemiteknik 300 hp
Läs detta först!I denna enkät finns möjlighet att i fritextfälten ge kommentarer kring både vad som varit bra och vad som varit mindre bra med kursen. Du har större möjlighet till påverkan om du håller kritiska kommentarer på en konstruktiv nivå.
Din egen arbetsinsats1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.25 svarande
Högst 15 timmar» | | 10 | | 40% |
Cirka 20 timmar» | | 6 | | 24% |
Cirka 25 timmar» | | 6 | | 24% |
Cirka 30 timmar» | | 3 | | 12% |
Minst 35 timmar» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2.08 - Gick på alla föreläsningar, läste själv igenom kompendierna 1 gång. Sedan under tentaveckan läste jag igenom kompendierna igen och repeterade.» (Högst 15 timmar)
2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?26 svarande
0%» | | 0 | | 0% |
25%» | | 0 | | 0% |
50%» | | 3 | | 11% |
75%» | | 1 | | 3% |
100%» | | 22 | | 84% |
Genomsnitt: 4.73 - polymerföreläsningarna var bättre än ytkemi föreläsningarna» (50%)
Mål och måluppfyllelseI kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.3. Hur begripliga är kursens mål?25 svarande
Jag har inte sett/läst målen» | | 15 | | 60% |
Målen är svåra att förstå» | | 1 | | 4% |
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare» | | 6 | | 24% |
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen» | | 3 | | 12% |
Genomsnitt: 1.88 - Fick inget kurs-PM för första halvan av kursen. Det var oklart vad som gällde. » (?)
- Avsaknaden av ett kurs-pm har varit mycket oroande.» (Jag har inte sett/läst målen)
- Kurs-PM för yt- och kolloiddelen saknades och polymerdelens kurs-PM angav inga direkta mål. » (Jag har inte sett/läst målen)
- Saknas Kurs-PM helt och hållet för halva kursen, kurs-pm för andra halven är i magraste laget» (Målen är svåra att förstå)
- Polymerdelens kurs-pm var bra men jag missade första föreläsningen och ytkemin kurs-pm gick inte att få tag på sen. Dåligt, sådana saker borde läggas upp på kurshemsidan. Sedan hade det kanske varit bra med endast ett kurs-pm per kurs, dvs slå ihop dem!» (Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare)
- Dåligt att det inte finns några mål på yt ock kolloiddelen. Det finns heller ingen information någonstans om vad som gäller för arbetet vi gjorde. Missade man föreläsningen var det svårt att få reda på infirmation» (Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare)
4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.13 svarande
Nej, målen är för lågt ställda» | | 0 | | 0% |
Ja, målen verkar rimliga» | | 13 | | 100% |
Nej, målen är för högt ställda» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2 5. Testade examinationen om du uppnått målen?17 svarande
Nej, inte alls» | | 0 | | 0% |
I viss utsträckning» | | 4 | | 23% |
Ja, i hög grad» | | 13 | | 76% |
Vet ej/har inte examinerats än» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2.76 - Det är lite för många återanvända frågor. Detta leder till att personer som har kontakter med tidigare elever (det vill säga kåren) får en orättvis fördel över de som inte har sådana kontakter. Alltså bör man antingen byta ut frågorna eller erbjuda fler gamla tentor till alla istället för att dom cirkulerar i smyg mellan vissa kretsar» (I viss utsträckning)
- En bra tenta som låg på en bra nivå i förhållande till det vi har lärt oss.» (Ja, i hög grad)
Undervisning och kursadministration6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?26 svarande
Mycket liten» | | 0 | | 0% |
Ganska liten» | | 3 | | 11% |
Ganska stor» | | 7 | | 26% |
Mycket stor» | | 16 | | 61% |
Genomsnitt: 3.5 - Jag tyckte att man klarade sig bra på att läsa själv i kompendierna. » (Ganska liten)
- Föreläsningsanteckningar och kurshäfterna räckte för inlärning av kursen. Dock var bägge föreläsarna väldigt bra på sina respektive ämnen. » (Ganska liten)
- Genom att gå på föreläsningarna fick man en bra genomgång av det som stod i boken, sen räckte det med att läsa lite» (Mycket stor)
- Mycket bra föreläsningar där man har tagit åt sig mycket kunskap! » (Mycket stor)
- Bra föreläsningar i polymerdelen!» (Mycket stor)
- Bra föreläsningar på båda delarna av kursen.» (Mycket stor)
- Bra föreläsningar, speciellt på polymerdelen» (Mycket stor)
- Bra föreläsningar!» (Mycket stor)
7. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?26 svarande
Mycket liten» | | 0 | | 0% |
Ganska liten» | | 1 | | 3% |
Ganska stor» | | 2 | | 7% |
Mycket stor» | | 23 | | 88% |
Genomsnitt: 3.84 - Är i stort sett föreläsningsanteckningar. Skönt med litteratur på svenska för en gångs skull.» (Ganska stor)
- Polymerhäftet är väl inte optimalt i jämförelse med hur examinationsfrågorna är formulerade.» (Ganska stor)
- Bra och pedagoisk kursliteratur» (Mycket stor)
- Det är riktigt bra rättframt kursmaterial i den här kursen. Det står det man behöver kunna, varken mer eller mindre och framförallt utan överpedagogiska invecklade förklaringar. Precis som det ska vara» (Mycket stor)
- Bra kompendier som går hand i hand med föreläsningarna!» (Mycket stor)
- Allting står i kompendierna eller föreläsnings-slide» (Mycket stor)
- Skönt med kompendium som innehåller relevant fakta och är på svenska. Bra föreläsningsslides också.» (Mycket stor)
8. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?26 svarande
Mycket dåligt» | | 2 | | 7% |
Ganska dåligt» | | 10 | | 38% |
Ganska bra» | | 10 | | 38% |
Mycket bra» | | 4 | | 15% |
Genomsnitt: 2.61 - Kurs pm kom upp sent och fungerade inte att ladda ner och det fanns lite info från yt och kolloid delen att tillgå där, missade man en föreläsning så var det kört att ta igen den informationen, t ex ang grupparbetet...» (Mycket dåligt)
- Polymerdelen fungerade bra, Ytkemin fungerade uselt. Inte ens när man skickade mejl och bad Krister lägga upp beskrivning av miniarbetet lägger han upp det.» (Ganska dåligt)
- Kurshemsidan användes inte så mycket som den kanske borde. » (Ganska dåligt)
- Det fanns inte kurs-pm för yt och kolloidkemi delen av kursen. » (Ganska dåligt)
- Kurshemsidan var inte så bra. Där fanns ingen PM för kursen och ingen hänvisning till inlämningsuppgiften.» (Ganska dåligt)
- Polymerdelen var bra, men all info bör finnas på hemsidan. Även projektbeskrivning i ytkemin.» (Ganska dåligt)
- Hade varit trevligt mer uppdateringar, men å andra sidan kanske det inte fanns något att säga» (Ganska bra)
- Kurs-pm?» (Ganska bra)
- Använde den inte så mycket.» (Ganska bra)
Arbetsklimat9. Hur var möjligheterna att få hjälp samt att ställa frågor?26 svarande
Mycket dåliga» | | 0 | | 0% |
Ganska dåliga» | | 0 | | 0% |
Ganska bra» | | 14 | | 53% |
Mycket bra» | | 5 | | 19% |
Har ej sökt hjälp» | | 7 | | 26% |
Genomsnitt: 3.73 - Har bara haft frågor på föreläsningar och det har gått bra. » (Ganska bra)
- Har iofs bara frågat en sak och det via mejl till Helena, men ja fick ett snabbt och bra svar!» (Mycket bra)
10. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?26 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska bra» | | 6 | | 23% |
Mycket bra» | | 19 | | 73% |
Har ej sökt samarbete» | | 1 | | 3% |
Genomsnitt: 3.8 11. Hur var arbetsbelastningen på kursen?25 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 0 | | 0% |
Lagom» | | 24 | | 96% |
Hög» | | 1 | | 4% |
För hög» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 3.04 - Precis lagom för en 4,5 poängs kurs. » (Lagom)
12. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?26 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 0 | | 0% |
Lagom» | | 10 | | 38% |
Hög» | | 11 | | 42% |
För hög» | | 5 | | 19% |
Genomsnitt: 3.8 - I tenta veckan blev det jobbigt dock» (Lagom)
- Det är svårt att veta hur man ska fokusera när man har 3 kurser under en läsperiod, i synnerhet när det närmar sig tentavecka» (Hög)
- tre tentor för första gången är lite svettigt» (Hög)
- Tre tentor är mycket» (Hög)
- Jobbigt med tre olika kurser samtidigt» (För hög)
- 3 tentor är inte kul alls.» (För hög)
- Tre kurser är för mycket. Svårt att fokusera sig » (För hög)
Sammanfattande frågor13. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?26 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Dåligt» | | 0 | | 0% |
Godkänt» | | 8 | | 30% |
Gott» | | 8 | | 30% |
Mycket gott» | | 10 | | 38% |
Genomsnitt: 4.07 - Finns ingen bra fungerande kurshemsida där man kan få info. Har man missat föreläsningen då man till exempel fick reda på vilket ämne man hade i det egna pjojektet var det svårt att få reda på detta.» (Godkänt)
- Polymer föreläsningarna är väldigt bra!» (Gott)
- Bra arbete från både Krister och Helena.» (Gott)
- Jag tycker det är en väldigt bra kurs, kanske skulle jagvilja att man kanske kunde få ut några uppgifter eller liknande så man kan få öva sig på att applicera sin kunskap innan tentan. Men oj vad jag har lärt mig mycket!!!!» (Mycket gott)
- Lätt den bästa kursen jag läst hitills» (Mycket gott)
- Intressant kurs» (Mycket gott)
- Helena gjorde verkligen polymerkemin intressant! Rolig kurs överhuvudtaget! Bra kompendier. » (Mycket gott)
- Mest för att jag tyckte om innehållet och polymerföreläsningarna.» (Mycket gott)
14. Vad bör främst bevaras till nästa år?- Tensidprojektet och polymer labben var viktiga moment.»
- Polymerlabben!»
- Kurslitteraturen är bra»
- Kurslitteraturen och föreläsningarna. »
- Helenas engagemang på föreläsningarna var bra»
- Upplägget på föreläsningarna och de bra powerpoint-bilderna. Det är en konst att göra dem lagom informativa»
- labben, och den nuvaranade uppdelningen av yt och materialdel»
- upplägg med häften etc.»
- helena andersson»
- Bra och givande föreläsningar.»
- bra häften!»
- Föreläsarna»
15. Vad bör främst förändras till nästa år?- Grupparbetet och informationen på kurshemisdan.»
- Fixa fram ett kurs-pm.»
- Det skulle vara bra att få någon form av instuderingsfrågor som man kan jobba med under kursen. Nu så gick man på föreläsningar men kunde sedan bara läsa i materialet om man ville lära sig det, instuderingsfrågor skulle göra så man motiveras att jobba med materialet mer under krusens gång.»
- Miniarbetet inom ytkemi gav inte mycket. Speciellt inte när man inte får några skriftliga instruktioner på vad som ska ingå.»
- Hemsidan borde användas mer för information till studenterna. För det obligatoriska arbetet borde någon form av arbetsordning finnas eller åtminstonde några krav på vad som bör vara med. Om man missar föreläsningen om vad som bör vara med i arbetet måste man förlita sig på sina klasskamrater på att förmedla informationen. »
- Man kanske borde se över tentafrågorna på ytkemi delen lite. Arbetet kändes även ganska irrelevant för inlärningen och tillförde inget speciellt. Jag lade ner orimligt mycket tid på rapporten men kände inte att jag fick ut något av det, kanske skulle man få någon morot för att göra arbetet eller försöka se till att rapporten ställer svar på frågor som är relaterade till kurskompendiet»
- Projektet i ytkemidelen. När jag stod och redovisade visste jag fortfarande inte vad som var syftet med uppgiften eller vilken typ av arbete eller presentation som önskades. Bättre riktlinjer och tydligare struktur efterfrågas.»
- Det finns en uppsjö av filmer och bra beskrivningar på youtube och hemsidor... varför inte ta hjälp av det?»
- Projektuppgiften som görs i yt och materialdelen måste ha tydligare anvisningar. Det finns inget skriftligt om vad som förväntas av arbetet och det var svårt att få information om det från läraren. Det är inte motiverande att skriva och redovisa ett arbete där man inte vet vad målen och kraven är.
Yt och koloidkemidelen borde ha ett kurs-pm med en planering över vad som ska tas upp på föreläsningen så att man kan komma förberedd.»
- Kurs-pm bör göras fullständigt.»
- Polymerföreläsningarna måste anpassas till hur nivån sätts på tentan. Det är inte okej att lägga ribban så lågt som den gjordes under föreläsningarna för att sedan höja den till tentan på det viset. Tentafrågorna är bra! Men vi måste förberedas inför dem!»
- Det egna projektet var mycket luddigt. Fanns ingen beskrivning på vad det skulle innehålla etc. Detta borde utformas bättre. Man borde försöka lägga ut mer info på kurshamsidan. »
- Mål för tensiddelen.»
- Jag tycker att både laborationerna i polymerdelen och grupparbetet i kolloiddelen borde vara lite svårare eller åtminstånde lite mer övergripande. Kände inte att dem gav särkilt mkt.»
16. Övriga kommentarer- På det hela taget en mycket bra och intressant kurs med bra upplägg och bra föreläsare.»
- Rolig kurs i övrigt!»
- Hade varit bra om poänggränserna stod på tentatesen. Nu stod bara var gränsen för trea gick, men skriv gärna dit för 4a och 5a också.»
Kursutvärderingssystem från
|