ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


Separations- och apparatteknik, KAA095, Lp1 2010

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2010-10-11 - 2010-10-31
Antal svar: 39
Procent av deltagarna som svarat: 45%
Kontaktperson: Jessica Andersson»
Utbildningsprogram som genomför enkäten: Kemiteknik 300 hp


Läs detta först!

I denna enkät finns möjlighet att i fritextfälten ge kommentarer kring både vad som varit bra och vad som varit mindre bra med kursen.
Du har större möjlighet till påverkan om du håller kritiska kommentarer på en konstruktiv nivå.


Din egen arbetsinsats

1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?

Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.

39 svarande

Högst 15 timmar»10 25%
Cirka 20 timmar»8 20%
Cirka 25 timmar»6 15%
Cirka 30 timmar»10 25%
Minst 35 timmar»5 12%

Genomsnitt: 2.79

- Mycket mindre än 15.» (Högst 15 timmar)
- vet ej hur många timmar föreläsningar och demo bestått av, men har närvarat på dem.» (Cirka 25 timmar)

2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?

39 svarande

0%»0 0%
25%»3 7%
50%»2 5%
75%»2 5%
100%»32 82%

Genomsnitt: 4.61


Mål och måluppfyllelse

I kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.

3. Hur begripliga är kursens mål?

39 svarande

Jag har inte sett/läst målen»20 51%
Målen är svåra att förstå»1 2%
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare»8 20%
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen»10 25%

Genomsnitt: 2.2

4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?

Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.

22 svarande

Nej, målen är för lågt ställda»0 0%
Ja, målen verkar rimliga»20 90%
Nej, målen är för högt ställda»2 9%

Genomsnitt: 2.09

- Räkningsdelen är helt ok, men teoridelen belyses ej tillräckligt i kursen (om man jämför vilka typer av frågor som kommer på tentamen). Jag måste säga att bakomliggande teori för antaganden och beräkningar är mer intressant än några sporadiskt nämnda apparaturer och när de är bra att ha just den. Sen fanns det lite information om apparatur inom något område dessutom, så då blev man orolig att man missat något.» (Nej, målen är för högt ställda)
- Jag lade ner lika mycket tid på den här kursen som på många av 7,5 poängskurserna» (Nej, målen är för högt ställda)

5. Testade examinationen om du uppnått målen?

30 svarande

Nej, inte alls»0 0%
I viss utsträckning»3 10%
Ja, i hög grad»23 76%
Vet ej/har inte examinerats än»4 13%

Genomsnitt: 3.03

- Man sliter och lär sig 7 moment och teori för 7 moment men i slutändan testas endast 4st.» (I viss utsträckning)
- Svårt att få in allt på en 5 timmars tenta men den testar ju egentligen inte om man kan alla beräkningsmoment utan några slumpvis utvalda.» (I viss utsträckning)
- Bra nivå på tentamen.» (Ja, i hög grad)


Undervisning och kursadministration

6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?

38 svarande

Mycket liten»1 2%
Ganska liten»4 10%
Ganska stor»14 36%
Mycket stor»19 50%

Genomsnitt: 3.34

- Teorin som skulle kunnas till tentan hade kunnat gåtts igenom mer på föreläsningarna» (Ganska stor)
- demo = bra» (Ganska stor)
- luft-vatten och tork avsnittet gav inte föreläsningarna någonting, annars bra» (Ganska stor)
- Demo och räkneövnigar är väldigt bra!» (Mycket stor)
- Föreläsningarna är dåliga men övningarna kanon.» (Mycket stor)
- demoövningar var mycket bra.» (Mycket stor)
- Krister, Carolin och alla andra har gjort ett kanonjobb med undervisningen, riktigt bra.» (Mycket stor)
- Bra föreläsningar och övningar.» (Mycket stor)

7. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?

38 svarande

Mycket liten»11 28%
Ganska liten»10 26%
Ganska stor»12 31%
Mycket stor»5 13%

Genomsnitt: 2.28

- Synd att kurslitteraturen inte kom in till cremona då Cremona fått mail med budskapet att: "Kurslitteraturen har ingått i tidigare kurser och antas redan ha införskaffats." Detta trotts att vid utvärderingen av GKT"n (den kurs som har använt denna kurslitteratur) kom det tydligt fram att väldigt få eller knappt några har köpt boken. » (Mycket liten)
- Har ej öppnat boken.» (Mycket liten)
- Har inte köpt kurslitteraturen och har klarat mig helt okej ändå» (Mycket liten)
- Kurslitteraturen är undermålig, bortsett från kompendierna» (Mycket liten)
- Räkneuppgifterna är bra, men boken har inte använts särskilt mycket. » (Ganska liten)
- Har knappt använt boken, mest komplementerande material.» (Ganska liten)
- Boken var ganska dålig. Svår att hitta i och förstå. » (Ganska liten)
- Kompendierna förklarade inte så bra hur olika utrustningar fungerar. Kursboken använde jag inte alls. » (Ganska liten)
- Köpte inte boken, klarade det bra ändå. Dåligt att boken inte hade beställts in till cremona vid kursstart. Det hade varit bra om det i övningsuppgifterna fanns lite teorifrågor, så att man förstod till vilken grad man ska lära sig teorin» (Ganska liten)
- Använde inte boken något. » (Ganska liten)
- Boken är svårtillgänglig med mycket text men lite information. Den bidrar inte med något till kursen.» (Ganska stor)
- Dock inte använt kursboken, endast slått upp små saker. Alla sammanställda pdf var bra.» (Ganska stor)
- Inte läst så mycket i boken. Dock är resten av materialet kanon.» (Ganska stor)
- Kursmaterial var väldigt bra men boken öppnade jag inte ens.» (Mycket stor)

8. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?

39 svarande

Mycket dåligt»1 2%
Ganska dåligt»0 0%
Ganska bra»14 35%
Mycket bra»24 61%

Genomsnitt: 3.56

- Det är studentportalen som krånglar, så det är egentligen inte något som kursen kan ändra på men jag vill bara belysa att det har varit svårt att komma åt materialet.» (Mycket dåligt)
- Pärmen med lösningsförslag känns så 1989, ut med lösningarna på hemsidan!» (Ganska bra)
- Vi är tillräckligt gamla för att själva bestämma hur vi ska plugga. Lägg ut lösningarna på hemsidan. Bara för att det ligger där kommer vi inte att läsa dem rakt av. Vissa av osss sitter inte i skolan och pluggar, då är det jobbigt med en lösningspärm.» (Ganska bra)


Arbetsklimat

9. Hur var möjligheterna att få hjälp samt att ställa frågor?

38 svarande

Mycket dåliga»0 0%
Ganska dåliga»1 2%
Ganska bra»15 39%
Mycket bra»16 42%
Har ej sökt hjälp»6 15%

Genomsnitt: 3.71

- Mer tillfällen tex konsultation behövs.» (Ganska dåliga)
- bra med uppdelade räkneövningar» (Ganska bra)
- Övningsledarna hade delat upp vad de kan om de olika delarna, så man kunde bara ställa vissa frågor till varje övningsledare. Det var svårt att få hjälp vid instudering av teorifrågor under tentaveckan eftersom det är svårt att få tag på krister och övningsledarna inte har så bra koll på teorin.» (Ganska bra)
- Antingen borde båda övningsledarna vara närvarande under övningarna eller så borde de kunna svara på frågor angående alla ingående uppgifter, då man ofta hade följdfrågor på frågor från veckan innan.» (Ganska bra)
- Har bara sökt hjälp en gång och då gick det bra» (Ganska bra)
- Mycket bra hjälp från övningsledare!» (Mycket bra)
- Caroline och Julia var helt underbara =D» (Mycket bra)
- Uppskattar tiden ni tar till att svara på frågor, verkligen varit till stor hjälp.» (Mycket bra)
- Bra övningsledare.» (Mycket bra)

10. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?

39 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»0 0%
Ganska bra»6 15%
Mycket bra»29 74%
Har ej sökt samarbete»4 10%

Genomsnitt: 3.94

11. Hur var arbetsbelastningen på kursen?

39 svarande

För låg»1 2%
Låg»3 7%
Lagom»20 51%
Hög»13 33%
För hög»2 5%

Genomsnitt: 3.3

- Egentligen inget nytt från GKT.» (För låg)
- Har haft många lediga em som man har kunnat ligga i fas utan att plugga sönder sig» (Lagom)
- Ett demotal på det andra sättet att räkna extraktion på hade varit bra.» (Hög)
- Känns som det är aningen för mycket inklämt i en och samma kurs, man kunde gott skippat sedimentation på slutet och istället ägnat veckan åt repetition av övriga 6 moment» (För hög)

12. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?

39 svarande

För låg»0 0%
Låg»3 7%
Lagom»17 43%
Hög»14 35%
För hög»5 12%

Genomsnitt: 3.53

- Låg om man jämför med föregående läsperioder man har haft.» (Låg)
- Vilket antagligen är för lågt.» (Lagom)
- Tre tentor är lite för mycket» (Hög)
- Beror nog på att jag paralellt pluggade till omtenta i termodynamik som den upplevdes hög.» (Hög)
- Tufft med tre kurser samtidigt.» (Hög)
- Bra under kursernas gång, men sedan mot slutet blev det rätt mycket med 3 tentor.» (För hög)


Sammanfattande frågor

13. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?

39 svarande

Mycket dåligt»1 2%
Dåligt»4 10%
Godkänt»11 28%
Gott»14 35%
Mycket gott»9 23%

Genomsnitt: 3.66

- många balanser som målas med "streck i ett diagram" som verkar lite magiskt ibland. » (Mycket dåligt)
- Känns som att kursen kunde varit en del av GKT-kursen istället för en egen kurs...» (Dåligt)
- Tråkig kurs. Sitter och drar streck mest.» (Dåligt)
- Föreläsningarna var inte så givande. Blev snarare mindre engagerad av dem än motiverad till att läsa mer. » (Dåligt)
- avsnitten luft-vatten och torkning drar ned mycket» (Dåligt)
- Skönt med ett avsnitt per vecka» (Godkänt)
- En välpaketerad kurs, med tydligt strukturerade moment.» (Gott)
- Bra upplägg, lätt att förstå vad man behövde lära sig.» (Gott)

14. Vad bör främst bevaras till nästa år?

- Demo, räkneövningar och Laborationer»
- Övningsledarna!»
- Demoövning med följd av räkneövning dagen efter har varit jättebra! »
- Var mycket diagram och streck. Inte alltid jättebra för förståelsen. »
- Labbarna var jättebra! Uplägget på föreläsningarna.»
- övningstillfällena»
- Bra med lösningspärm»
- Wang-Hansen»
- Labbarna fungerade väldigt bra. »
- Julia och Caroline»
- Demo övningarna har varit jättebra.»
- LG som labbhandledare»
- Laborationerna. LG är fantastisk! Men allting har fungerat jättebra i den här kursen. Bra handledare och bra räkneuppgifter. »
- Bra struktur med ett område per vecka, bra upplägg på tentan.»
- Mycket bra och lärorika föreläsningar och demoövningar.»
- demoövningarna, jättebra!»
- demoövningar»
- Övningsledarna =D Krister»
- Jättebra övningsledare, helt fantastisk labhandledare. »
- labbarna var mycket bra!»
- Övningsledarna»

15. Vad bör främst förändras till nästa år?

- Kurslitteratur till cremona!!!»
- Ändra upplägget på föreläsningarna så att blir lite mer relevanta för kursens innehåll, tex onödigt att berätta i en timme om hur man läser av ett Mollier-diagram, utan att dela ut till studenterna med.»
- Jag blir alltid förvirrad när jag ska printa slides och inte. Vissa lärare skriver på tavlan, vissa har slides och delar inte ut dom och vissa har slides och delar ut dom. Det kanske kan göras tydligare, eller så är det redan tydligt och jag har missat det. men jag upplever det som ett problem i många andra kurser också.»
- Tydligare betonas vad som är viktigt för teoridelen.»
- Lösningspermen borde tas fram tidigare i kursen. När jag började göra gamla tentor i tentaveckan fick jag en chock då jag insåg att jag skulle kunna fakta om jättemånga apparater, torkar, industare osv.. Kände inte att det hade varit så stor vikt på apparatur på föreläsningarna. Även andra teorifrågor från gamla tentor fanns inte att hitta svar på. Kanske skulle man kunna lägga in teorifrågor i häftena med räkneuppgifter eller ha separata instuderingsfrågor på apparaterna som ingick i kursmaterialet. »
- vad avser teori på tentan fungerar det tyvärr inte att erinra sig vad Krister nämnde en gång i förbifarten under en genomgång. Hade behövts mer koppling till kursboken - sidhänvisningar och dylikt. Jag tror faktiskt att de som står för kursen måste se en allmän trend i att folk gör dåligt på teorin...»
- Teorikompendien i alla områden, Att man skall lägga till lite mer tentalika uppgifter i slutet på varje häfte (men behåll de gamla).»
- Claesson»
- Det skulle vara bra med instuderingsuppgifter till teorin, främst om apparaturen vid olika separationer. Det skulle vara bra med en lista med översättning av svenska namn på apparater till engelska eftersom det är svårt att jämföra de svenska namnen som berättats om på föreläsningen med de engelska namnen i boken. »
- Mindre teori kring typer av apparatur»
- Bättre föreläsningar. »
- Lösningsförslag till hemsidan. Mindre gloslära när det gäller apparatur vi aldrig sett eller hörtom, som man ändå glömmer så fort man gjort tentamen.»
- Svar på övningsuppgifterna borde läggas ut på nätet. »
- Millimeterpapper i A3-format till lakningsuppgifterna för att få med polen.»
- Tillgänglighet på lösningspärmen var dålig, och detta samtidigt som det var svårt att ställa frågor om "gamla" kapitel gjorde att man kan köra fast ordentligt i räknandet.»
- Se över de utdelade kompendierna. De är bra men det finns en hel del stavfel och dylikt, speciellt i sedimentationshäftet.»
- Olika övningsledare för olika ämnen vilket gjorde att om man behövde hjälp på förra veckans avsnitt kunde man inte få hjälp med detta. Båda övningsledarna borde kunna svara på alla frågor. Man borde ha lösningsförslag utlagt på kurshemsiden. Det skulle vara till stor hjälp om man fastnar på tal när man sitter hemma och räknar. »
- Lösningsförslag på hemsidan.»
- avsnitten luft-vatten och torkning»

16. Övriga kommentarer

- Bra kurs! »
- Föreläsningarna skulle kunna betona vikten av att lära sig apparaturen hos olika separationstekniker. Det syntes endast av gamla tentor, vilket man ofta tittar på de sista veckorna och då är det försent. Det skulle vara bra med instuderingsuppgifter till teorin, främst om apparaturen. Det är svårt att lära sig och förstå apparaturen eftersom det görs väldigt snabbt på föreläsningar och det är inte lätt att förstå en apparatur från en text i kursboken då man aldrig sett den i verkligheten. »
- LG for president!»
- bra upplägg, ett område varje vecka»
- Har ej använt kursboken, både i denna kurs och i GKT. Helt enkelt ett onödigt köp. Kanske ska trycka på detta ännu mer till nästa år. Inte bra att bara ha en kursbok bara för att ha de. Det är bra om de används också.»


Kursutvärderingssystem från