ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


Kursutvärdering Hållfasthetslära, LMS263

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2007-12-13 - 2008-01-27
Antal svar: 25
Procent av deltagarna som svarat: 39%
Kontaktperson: Nina Söderqvist»


Din egen arbetsinsats

1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?

Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.

25 svarande

Högst 15 timmar»2 8%
Cirka 20 timmar»5 20%
Cirka 25 timmar»11 44%
Cirka 30 timmar»5 20%
Minst 35 timmar»2 8%

Genomsnitt: 3

- per vecka» (Cirka 25 timmar)

2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?

25 svarande

0%»0 0%
25%»0 0%
50%»1 4%
75%»6 24%
100%»18 72%

Genomsnitt: 4.68

- missat någon enstaka föreläsning/övning» (75%)


Mål och måluppfyllelse

I kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.

3. Hur begripliga är kursens mål?

25 svarande

Jag har inte sett/läst målen»6 24%
Målen är svåra att förstå»0 0%
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare»8 32%
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen»11 44%

Genomsnitt: 2.96

4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?

Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.

21 svarande

Nej, målen är för lågt ställda»0 0%
Ja, målen verkar rimliga»16 76%
Nej, målen är för högt ställda»5 23%

Genomsnitt: 2.23

- Det var väldigt mycket uppgifter som skulle hinnas med. Allt hanns inte med.» (Ja, målen verkar rimliga)
- Det finns tex ingen möjlighet att hinna alla rekommenderade övningstal.» (Nej, målen är för högt ställda)
- Var för mycket att gå igenom på för kort tid. Flera gånger drog han över och han va så snabb så man knappt hann anteckna allting.» (Nej, målen är för högt ställda)

5. Testade examinationen om du uppnått målen?

24 svarande

Nej, inte alls»0 0%
I viss utsträckning»10 41%
Ja, i hög grad»6 25%
Vet ej/har inte examinerats än»8 33%

Genomsnitt: 2.91

- kankse lite väl bra, vissa frågor var väl avancerade för vad vi har lärt oss!» (Ja, i hög grad)


Undervisning och kursadministration

6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?

25 svarande

Mycket liten»0 0%
Ganska liten»3 12%
Ganska stor»13 52%
Mycket stor»9 36%

Genomsnitt: 3.24

- för omständiga föreläsningar med mycket definitioner och bevis för formler istället för att veta hur man kan använda dem och tips vad man bör tänka på.» (Ganska liten)
- Eftersom han var så snabb så gick inget in. Därimot när han gick igenom tal så var det en bättre takt och man förstod då.» (Ganska liten)
- Räkna själv ger mest.» (Ganska stor)
- Peter Bövik är en mycket kompetent föreläsare.» (Mycket stor)
- Mycket bra och strukturerad föreläsare som förklara saker bra och tar upp allt man behöver kunna.» (Mycket stor)

7. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?

25 svarande

Mycket liten»0 0%
Ganska liten»2 8%
Ganska stor»14 56%
Mycket stor»9 36%

Genomsnitt: 3.28

- Ligger nog mellan ganska liten och ganska stor. Boken förklarade en del, men fattades saker, men allt kan ju inte vara med i en bok.» (Ganska stor)
- Finns inget att anmärka på litteraturen. Ett plus att den är på svenska.» (Mycket stor)

8. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?

25 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»3 12%
Ganska bra»13 52%
Mycket bra»9 36%

Genomsnitt: 3.24

- förekom inte speciellt mycket» (Ganska bra)


Arbetsklimat

9. Hur var möjligheterna att få hjälp och ställa frågor?

25 svarande

Mycket dåliga»1 4%
Ganska dåliga»8 32%
Ganska bra»8 32%
Mycket bra»7 28%
Har ej sökt hjälp»1 4%

Genomsnitt: 2.96

- Att det inte har existerat mer än två räknestugor under kursens gång är dåligt. Man behöver ha flera möjligheter att fråga.» (Mycket dåliga)
- behövs räknestugor» (Ganska dåliga)
- fler övningstimmar borde tillföras» (Ganska dåliga)
- Mer shemalaggda övningar.» (Ganska dåliga)
- En lärare på så många gör att man kan fråga ca en fråga på 2 timmars övning.» (Ganska dåliga)
- Mer räknestugor så att man kan ställa frågor.» (Ganska bra)
- vi fick mest fråga sune olsson om hjälp då bövik ej var på plats så mycket» (Ganska bra)
- Peter var endast i skolan då vi hade föreläsning. Innan tentan var han inte där så mycket. Vi önskade att han skulle vara där, men han hade inte tid sa han. Han hänvisade till mail och telefon, men det är inte lätt att gå igenom räkneuppgifter via telefon eller via mailkontakt. Det var Sune som fick ställa upp väldigt ofta då vi behövde hjälp. » (Ganska bra)
- Ibland väntar man länge för att få hjälp under räknings stugor.» (Ganska bra)
- Peter är alltid hjälpsam. En förbättring till nästa år vore dock att ha konsultationer i mindre grupper.» (Mycket bra)

10. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?

25 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»0 0%
Ganska bra»7 28%
Mycket bra»15 60%
Har ej sökt samarbete»3 12%

Genomsnitt: 3.84

11. Hur var arbetsbelastningen på kursen?

25 svarande

För låg»0 0%
Låg»0 0%
Lagom»2 8%
Hög»18 72%
För hög»5 20%

Genomsnitt: 4.12

- Hade varit bra med en/ett extra föreläsning/övningstillfälle i veckan. Det va snabba genomgångar. bättre med ett extra och lite lugnare tempo» (Hög)
- Snabbt tempo, intro kursen i ettan var jätte bra annars hade det nog vart svårt att hänga med nu.» (Hög)
- Det finns ju hur många tal som helst att ränka....» (Hög)
- väldigt många övningsuppgifter..» (För hög)
- Väldigt många uppgifter att göra. Man hinner inte med alla. Svårt att veta vilka som man bör göra för att få 3, 4 resp. 5 » (För hög)

12. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?

25 svarande

För låg»0 0%
Låg»0 0%
Lagom»4 16%
Hög»16 64%
För hög»5 20%

Genomsnitt: 4.04

- kommunikationen gjorde att det blev för mycket» (Hög)
- Väldigt mycket att lära sig.» (Hög)
- väldigt många övningsuppgifter» (För hög)


Sammanfattande frågor

13. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?

25 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Dåligt»2 8%
Godkänt»7 28%
Gott»12 48%
Mycket gott»4 16%

Genomsnitt: 3.72

- Som sagt, för mycket på för kort tid. Visar väll också av att 40% kuggade och ingen fick en 5a.» (Dåligt)
- Ganksa så tråkig kurs. men nödvändig antar jag.» (Godkänt)
- dåligt att ha förläsningar i vanliga övningssalar, vi var jätte många och satt man inte på främsta raden såg man inte vad som stog på tavlan.» (Godkänt)
- Föreläsningsalen var inte bra och genomgångarna va lite snabba.» (Gott)
- Svår kurs. Dock lärorik ock roligt. Om det gör bra vill säga.» (Gott)
- En av de mest givande och intressant kurserna hittills. Det läggs inte ner en massa vikt vid totalt onödiga och tidskrävande laborationer, som ändå inte ger någon kunskap som står i proportion till arbetsinsatsen. I stället har, som sig bör, krutet lagts på mycket givande föreläsningar och väl fungerande räkneövningar.» (Mycket gott)
- Ett vettigt ämne som man ev skulle haft mer av.» (Mycket gott)

14. Vad bör främst bevaras till nästa år?

- inget speciellt»
- peter bövik..duktig»
- Allt»
- Peter. Han har varit mycket bra.»
- Peter Bövik!»
- Exempelräknin»
- Peter går igenom uppgifter väldigt noggrant. Bra!»
- mixen av övningar och föreläsningar»
- Räkneövningarna gav mest.»

15. Vad bör främst förändras till nästa år?

- föreläsningarna, gör dem bättre och inte så omständiga»
- Bättre föreläsningssal. I den vi hade såg man bara om man satt på de främsta raderna. Ett extra tillfälle så det blir lugnare genomgångar.»
- mindre övningsuppgifter»
- Det borde vara schemalagda räknestugor med handledare några gånger i veckan.»
- Mindre grupper på räknestugorna.»
- Fler räknestugor.»
- Att lektionerna var i föreläsningssalar istället, jobbigt att sitta i vanlig "plan" sal, då andra sitter i vägen för tavlan.»
- Härledningarna har för stor plats på föreläsningarna»
- Alla härledningerna. Är dom verkligen nödvändiga? »
- fler övningar»
- alla föreläsningar bör ske i föreläsningssalar! hur ska man annars se vad som händer framme på tavlan?!»
- Mer tillgänlighet hos läraren. Belastningen för Sune blev stor. »
- antingen mer föräläsningstimmar eller plocka bort lite så han kan lugna ner sig.»

16. Övriga kommentarer

- räknestugor behövs»
- helt ok»
- Kursen blir lätt när man väl ser sambanden, men innan är den tung.»
- Man bör inte lägga två tentor samma tid om båda kurserna kan läsas av elever inom ett program, oavsett inriktning.»
- tentan var svår..»


Kursutvärderingssystem från