ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


Engelska - styrprojekt V10, LSP564

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2010-05-24 - 2010-06-06
Antal svar: 21
Procent av deltagarna som svarat: 36%
Kontaktperson: Nina Söderqvist»
Utbildningsprogram som genomför enkäten: Chalmers
Utbildningsprogram studenten tillhör: Mekatronikingenjör 180 hp


Läs detta först!

I denna enkät finns möjlighet att i fritextfälten ge kommentarer kring både vad som varit bra och vad som varit mindre bra med kursen.
Du har större möjlighet till påverkan om du håller kritiska kommentarer på en konstruktiv nivå.


Din egen arbetsinsats

1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?

Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.

20 svarande

Högst 15 timmar»19 95%
Cirka 20 timmar»1 5%
Cirka 25 timmar»0 0%
Cirka 30 timmar»0 0%
Minst 35 timmar»0 0%

Genomsnitt: 1.05

- Har ej fullföljt kursen» (Högst 15 timmar)

2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?

19 svarande

0%»0 0%
25%»0 0%
50%»2 10%
75%»8 42%
100%»9 47%

Genomsnitt: 4.36


Mål och måluppfyllelse

I kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.

3. Hur begripliga är kursens mål?

19 svarande

Jag har inte sett/läst målen»10 52%
Målen är svåra att förstå»1 5%
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare»5 26%
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen»3 15%

Genomsnitt: 2.05

4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?

Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.

10 svarande

Nej, målen är för lågt ställda»2 20%
Ja, målen verkar rimliga»7 70%
Nej, målen är för högt ställda»1 10%

Genomsnitt: 1.9

5. Testade examinationen om du uppnått målen?

12 svarande

Nej, inte alls»2 16%
I viss utsträckning»7 58%
Ja, i hög grad»1 8%
Vet ej/har inte examinerats än»2 16%

Genomsnitt: 2.25

- Två inänmmningsuppgifter och en muntlig redovisning med feedback från lärarna » (Ja, i hög grad)


Undervisning och kursadministration

6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?

18 svarande

Mycket liten»5 27%
Ganska liten»8 44%
Ganska stor»3 16%
Mycket stor»2 11%

Genomsnitt: 2.11

- Man lärde sig inget nytt...» (Mycket liten)
- För att vara chalmers så låg lärarnas och kursens innehåll på en barnsligt låg nivå. undervisningen kunde innehållit mera relevanta saker så som att lära sig mer fackliterärt språk, och kanske inte gå igenom hur man använder "is" och "are" som man bör kunna sedan grundskolan då detta hör hemma där...» (Mycket liten)
- ingående om det skulle vart till någon hjälp.» (Ganska liten)

7. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?

17 svarande

Mycket liten»10 58%
Ganska liten»5 29%
Ganska stor»2 11%
Mycket stor»0 0%

Genomsnitt: 1.52

- Så vitt jag vet har vi inte använt oss av någon direkt kursliteratur, utöver stencilerna» (Mycket liten)
- Åter igen, att hålla på med styckeindelning av texter är bara för basiskt, och sedan att lärarna inte heller visste, eller kunde ge sina åsikter till hur det borde lösts hjälpte inte heller.» (Mycket liten)

8. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?

19 svarande

Mycket dåligt»1 5%
Ganska dåligt»3 15%
Ganska bra»11 57%
Mycket bra»4 21%

Genomsnitt: 2.94

- Inga konstigheter» (Mycket bra)


Arbetsklimat

9. Hur var möjligheterna att få hjälp samt att ställa frågor?

19 svarande

Mycket dåliga»1 5%
Ganska dåliga»1 5%
Ganska bra»9 47%
Mycket bra»6 31%
Har ej sökt hjälp»2 10%

Genomsnitt: 3.36

10. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?

19 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»1 5%
Ganska bra»4 21%
Mycket bra»13 68%
Har ej sökt samarbete»1 5%

Genomsnitt: 3.73

- Jag hade oturen att välja en dålig labpartner i styrprojektet. Alla inlämningsuppgifter till engelskan gjorde jag själv» (Ganska dåligt)

11. Hur var arbetsbelastningen på kursen?

19 svarande

För låg»1 5%
Låg»7 36%
Lagom»11 57%
Hög»0 0%
För hög»0 0%

Genomsnitt: 2.52

12. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?

19 svarande

För låg»0 0%
Låg»4 21%
Lagom»9 47%
Hög»6 31%
För hög»0 0%

Genomsnitt: 3.1

- för mycket arbete i förhållande till poäng» (Hög)


Sammanfattande frågor

13. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?

19 svarande

Mycket dåligt»2 10%
Dåligt»6 31%
Godkänt»9 47%
Gott»2 10%
Mycket gott»0 0%

Genomsnitt: 2.57

- Mer utvecklande engelska, det är ändå Chalmers vi pratar om här.» (Mycket dåligt)
- Mycket onödig kurs.. Gjorde rapportskrivandet svårt eftersom vi var tvugna att lämna in summary långt innan rapporten ens var påbörjad..» (Dåligt)
- Lärde mig inget nytt.» (Dåligt)
- Som sagt jag lärde mig inget nytt, det var typ bara basic.» (Dåligt)
- Det är jättebra att vi får engelskaundervisning med tekniska fackord! » (Gott)

14. Vad bör främst bevaras till nästa år?

- Genomgången av hur man har muntliga presentationer..»
- Hjälp till förberedelse inför skrivandet av bla den engelska summeringen»
- läsa och lysna på sin egen röst»
- Inget.»
- inget.»

15. Vad bör främst förändras till nästa år?

- Engelskalärarna och labhandledarna i styrprojektet verkade vara oense angående hur lång summeringen i projektrapporten skulle vara. Labhandledarna tyckte 6-10 rader, engelskalärarna tyckte en full A4:a.»
- Att kolla om elever verkligen behöver denna extra utbildning.»
- det vore bra om man kunde instalera programen på sin egen dator då vi bara hade en timme var vid datorerna»
- Lärarna måste vara mer samspelta.»
- Det mesta, bättre lärare som kanske inte ska prata om uttal när de själv inte var särskilt bra. Dra upp svårighetsgraden minst 10 gånger för att kunna utvecklas och komma upp till respektabel kvalitet för Chalmers. Och en Brief och Summary är SAMMA SAK! man kan inte skriva samma sak två gånger med varierat innehåll. Antingen skriver vi en Brief på engelska och skriver en rapport på svenska, eller så skriver vi allt på Engelska. Detta då "summary" skulle innehålla allt vad rapporten skulle mer eller mindre.»
- De ansvariga för kursen kan ha bättre koll på vad själva projektet i styrtekniken går ut på.»
- Behövs den kursen överhuvudtaget?»

16. Övriga kommentarer

- Ansåg själv att jag inte fick ut så mycket av kursen då jag redan har stor kunskap i engelska»
- Kursen känns onödig och har ej förbättrat ens Engelska, bättre å öka Termodynamik med 1,5p istället.»
- Jag personligen hade förväntat mig bättre lärare från Chalmers håll, så jag är lite besviken faktiskt.»


Kursutvärderingssystem från