Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
10/11 Intresse för Chalmers lärarutbildning?
Status: Avslutad Öppen för svar: 2010-03-25 - 2010-04-25 Antal svar: 455 Procent av deltagarna som svarat: 50% Kontaktperson: Samuel Bengmark»
Chalmers undersöker möjligheterna att starta ett masterprogram som skall leda till både civilingenjörsexamen och gymnasielärarexamen i matematik och fysik, kemi, datorteknik eller teknik.1. Hur troligt är det att du skulle välja ett sådant program om du skulle välja masterprogram idag?*454 svarande
Mycket osannolikt» | | 114 | | 25% |
Osannolikt» | | 173 | | 38% |
Troligt» | | 130 | | 28% |
Mycket troligt» | | 38 | | 8% |
Genomsnitt: 2.2 - jag har inte valt att läsa en civilingenjörsutbildning för att bli lärare» (Mycket osannolikt)
- jag känner inte att det är värt att ta mig igenom teknisk fysik för att sedan gå och bli lärare. » (Mycket osannolikt)
- Om jag skulle vilja bli gymnasielärare skulle jag gått lärarprogrammet som är väldigt mycket enklare men ändå ger samma jobb.» (Mycket osannolikt)
- Yrkena är ganska skilda.. Har förvisso en granne som är beräkningsingenjör, vars mor är gymnasielärare, och som funderar på att bli lärare då han tycker jobbet är ostimulerande.
Jag tänker snarare, att jag aldrig skulle söka varken tjänst som beräkningsingenjör eller kanske inte ens konsult, och inte heller söka jobb på ett stort, stelt och byråkratiskt företag.» (Mycket osannolikt)
- Att undervisa gymnasieelever skulle visseligen vara kul, men det känns som att om man får en civilingjörsexamen skitar man på ett mer intressant och välbetalt jobb. Vissa kanske skulle välja masterprogrammet, men det är nog främst de med sämre självförtroende när det gäller om de kommer att få sitt drömjobb eller inte, så att de har något säkrare att falla tillbaka på.» (Mycket osannolikt)
- Lärare är inte min grej» (Mycket osannolikt)
- Jag tror dock att det skulle finnas ett intresse för ett sådant program.» (Mycket osannolikt)
- Ville jag bli lärare hade jag sökt till lärarprogrammet. Då är det mer intressant att senare i livet kanske bygga på min utbildning för att ordna en lärarexamen.» (Mycket osannolikt)
- Ville jag jobba som lärare hade jag pluggat till lärare och ville jag bli en civilingenjör hade jag studerat till civilingenjör.» (Mycket osannolikt)
- Även om jag själv är mer intresserad av att doktorera eller arbeta inom industrin tror jag det här masterprogrammet är en bra idé.» (Mycket osannolikt)
- För mig innebär en civilingenjörsexamen möjlighet att bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld. För mig skulle "lärardelen" i en sådan utbildning endast ta upp värdefulla högskolepoäng som jag vill spendera på viktigare ämnen. Kvalitén på lärarkåren är dock otrolig viktig för framtiden, självklart, men för mig är det helt fel.» (Mycket osannolikt)
- har faktiskt funderat på att efter min exam och när jag jobbat några år läsa kortalära programet för att kunna jobba som gymnasielärare. Så detta masterprogram skulle vara det givna för mig. » (Mycket osannolikt)
- Gymnasielärare är ett relativt dåligt betalt yrke, som ej heller är särskilt stimulerande. Finns inga incitament att vilja arbeta med detta.» (Mycket osannolikt)
- Hade jag velat bli lärare hade jag valt ett pedagogiskt program.» (Mycket osannolikt)
- Är inget vidare på att lära ut tyvärr.» (Mycket osannolikt)
- Har ingen ambition att bli gymnasielärare.» (Mycket osannolikt)
- Kul idé, men läraryrket är inte tillräckligt attraktivt, främst med tanke på lönen. Hade lärarnas villkor varit bättre hade jag däremot övervägt att börja om jag valt master idag.» (Mycket osannolikt)
- Jag är inte intresserad av att bli gymnasielärare» (Mycket osannolikt)
- Det finns redan sådan utbildning på andra skolor i Sverige. Känns onödigt för CTH att också ha en sån kompromissutbildning.» (Mycket osannolikt)
- Har ingen lust att lägga tid på pedagogik etc, känns som slöseri med tid då man kan läsa något kul istället och skulle man vilja bli gymnasielärare så kan det gå ändå med tanke på alla obehöriga lärare där ute. Jag tror även att den mesta pedagogikträningen kommer med åren/är medfödd, inget som är lätt att plugga sig till genom böcker.» (Mycket osannolikt)
- Tror dock det kan passa andra. Skulle det kunna finnas möjlighet att ta sabbatsår för att jobba som lärare ett tag tror jag det skulle finnas folk som gjorde det. Men de flesta vill nog bli ingenjörer i slutändan.» (Mycket osannolikt)
- Är inte och har aldrig varit intresserad av att vara gymnasielärare» (Mycket osannolikt)
- Läraryrket är tyvärr inte en särskilt bra investering i dagens läge.
Den extrakompetensen som jag skulle samla på mig på ett sådant masterprogram skulle då stå i direkt konflikt med vad för annan kompetens (ex. förberedande för doktorandtjänst) jag kan få under de åren.
Skulle jag i alla fall vilja jobba som lärare under någon period vore jag mer intresserad av en kortare extrakurs (e.g. en läsperiod)» (Mycket osannolikt)
- Jag är mer inne på att forska när jag har tagit min masterexamen, och inte bli gymnasielärare.» (Mycket osannolikt)
- Jag tycker att detta är en oerhört dålig idé. Chalmers har en styrka i att man inte behöver vända kappan efter vinden så fort söktrycken dalar (läs, som KTH). Detta bör vi fortsätta med, och bygga på de styrkor vi redan har och absolut inte differentiera till områden där vi inte har kompetens.
Jag skulle aldrig välja en sådan utbildning och jag vill för mitt liv inte se att en sådan utbildning förs i Chalmers namn. Chalmers är lika mycket mitt som det är ert, förstör inte mitt varumärke!
/Tomas Gille» (Mycket osannolikt)
- Är ej intresserad av att bli lärare i dagsläget.» (Mycket osannolikt)
- Inget fel egentligen. Nog väldigt bra att alternativet finns. Passar bara inte mig just nu helt enkelt.» (Mycket osannolikt)
- Jag är inte det minsta sugen på att bli gymnasielärare.» (Mycket osannolikt)
- hade jag velat bli lärare hade jag valt den (löjligt mycket) enklare lärarutbildningen.ok,lite kul kanske o va lärare,men grymt mycket tråkigare än o verkligen jobba med fysik. inget som helst intresse för sådan master» (Mycket osannolikt)
- Tror att eventuella som vill bli gymnasielärare söker sig till den utbildningen. Att integrera det i ett masterprogram betyder att ta bort något annat som förmodligen är viktigt, eller ger en djupare kunskap inom ett område.» (Mycket osannolikt)
- Vilket nedköp det skulle vara... I mina ögon.» (Mycket osannolikt)
-
Kan tänka mig att jobba som gymnasielärare men hade nog fortfarande valt ett annat mastersprogram eftersom jag även är intreseerad av att jobba med annat. » (Mycket osannolikt)
- Känns som att om man vill bli lärare finns det betydligt enklare vägar» (Mycket osannolikt)
- Jag gillar inte formen på grund- och gymnasieskolan som den ser ut idag, så jag har svårt att se mig själv vilja jobba i den.» (Mycket osannolikt)
- Det är en mycket bra idé men jag är inte intresserad av läraryrket.» (Mycket osannolikt)
- I vilket syfte? Denna dubbelutb garanterar ju att folk utbildar sig delvis i onödan. Mitt mål är att bli civilingenjör. Jag är rädd att en person som väljer en sådan utb kommer att uppfattas som en person som inte bestämt sig till 100% och kan har svårare på arbetsintervjun pga det. En sådan utbildning tror jag ger lägre status eftersom man har spillt tid på en lärarutbildning som har lägre status än en civilingenjörutb. Säger inte att pedagogikdelen är bortkastad kunskap men den är mindre relevant. Men för de som känner sig osäkre att få jobb efter examen kan det ju vara ett alternativ. Tror inte många på cth vill bli lärare för då hade man ju valt att utbilda sig till det. Det är ju inga problem att ta sig in på lärarutb direkt (i dessa tider släpper de in allt på två ben, från kalkon och uppåt). En sak är positiv och det är att de som väljer att bli lärare kommer vara mer kompetenta än sina kollegor. Det är aldrig fel att vara kreativ men, nää. Lägg ner!» (Mycket osannolikt)
- Enkel anledning: Jag vet precis vilken master jag vill gå redan.» (Mycket osannolikt)
- Jag vill helt enkelt inte bli lärare.» (Mycket osannolikt)
- Men inte helt omöjligt» (Osannolikt)
- Jag läser inte till ingenjör för att jag vill bli lärare. Om jag vill bli lärare studerar jag på pedagogen.» (Osannolikt)
- Det låter intressant men läraryrket är trotts detta inget jag skulle vilja arbeta med, inte idag iallafall...» (Osannolikt)
- Detta beror en hel del på vad man har för kompetensområden bortom just gymnasielärarkompetens. Att ha en lärarexamen är knappast en nakdel, men jag tror det är få personer som läser en femårig ingenjörsutbildning för att kunna göra karriär som gymnasielärare.» (Osannolikt)
- Har visserligen lärare som nödplan.» (Osannolikt)
- Vore väldig bra med ett sådant program då det behövs välutbildade och kunniga gymnasielärare» (Osannolikt)
- Om det går åt mer än 15 hp till lärarkurser, vilket jag gissar, tycker jag nog att jag skulle förlora för mycket ämneskurser. Men i princip är jag inte ointresserad av möjligheten.» (Osannolikt)
- Någonstanns mellan osannolikt och troligt» (Osannolikt)
- Vill ha alternativ mellan osannolikt och troligt. Jag är ju svensk.» (Osannolikt)
- Jag tror att det är en bra idé men jag har ingen önskan att bli lärare. Svårigheten blir nog att locka över elever från lärarprogammet till detta nya "tyngre" program.» (Osannolikt)
- osannolikt på grund av att jag är mycket nöjd med mitt nuvarande mastersval. Jag hade nog övervägt denna lärar-master om den fanns.» (Osannolikt)
- Men jag gillar idén!» (Osannolikt)
- Just nu skulle det vara osannolikt eftersom jag är helt inställd på ett annat masterprogram. MEN jag tror det är ett jättebra förslag det här. Kanske göra så att man läser 1 år extra och ändå kan välja det master man vill samtidigt som man får fortsätta som lärare. Jag tror det är jättebra för gymnasiet att få lärare från Chalmers.» (Osannolikt)
- Jag kan inte svara annat än "osannolikt" när jag inte vet hur ni tänkt er att kursplanen skulle se ut, men jag tycker det verkar vara en utmärkt idé att ha ett sådant masterprogram.» (Osannolikt)
- Beror helt på utformningen, jag tror hellre jag hade valt att läsa några extra kurser för att komplettera och erhålla lämplig behörighet » (Osannolikt)
- Det hade dock varit mycket intressant den dag jag började chalmers.» (Osannolikt)
- Skulle vilja ha ett mittenalternativ. Programmet skulle vara ett av alternativen att överväga.» (Osannolikt)
- Jag tycker om att handleda, förklara och så, men min mor är lärare och jag vill inte leva med de arbetsvillkor hon har.» (Osannolikt)
- Jag skulle inte välja det nu, men jag kanske ångrar mig sen om det känns tryggare att ha båda.» (Osannolikt)
- Beror på hur många av de kurser som idag läses skulle ersättas av "lärarkurser". Jag tycker det är viktigt att programmen inte urvattnas genom att man tar bort för mycket s.k. ingenjörskurser.» (Osannolikt)
- Att bli gymnasielärare är inte riktigt det mål jag har i dagsläget i alla fall. Dock vet jag inte hur det kommer se ut om 2 år» (Osannolikt)
- just jag är inte typen, men det hade definitivt varit bra» (Osannolikt)
- Det hade varit mycket troligt om det inte hade varit för det ogynsamma klimatet kring läraryrket. Det finns ingen respekt för lärare i samhället längre och att jobba kommunalt är katastrof.» (Osannolikt)
- Inget för mig, men det är en mycket god idé.» (Osannolikt)
- Inte om det innebär att jag måste välja bort Fundamental fysik. Hade det gått att komplettera ett befintligt masterprogram med extra kurser som leder till gymnasielärarexamen hade det varit en annan sak.» (Osannolikt)
- Däremot tror jag att det är en bra idé, som verkligen ger fler möjligheter för många chalmerister, särskilt på program där det är mindre arbetsmarknad och jag kan på rak arm räkna upp ett par av mina vänner som jag skulle rekommendera programmet för.» (Osannolikt)
- Skulle ändå överväga det» (Osannolikt)
- Jag var väldigt intresserad av KTH:s civilingenjör/lärarprogram innan jag började, men nu tycker jag nog att det finns lite för mycket spännande fysik och matte på hög nivå för att vilja plugga mer pedagogik. Men kanske...» (Osannolikt)
- har ännu inte funderat så mycket på det» (Osannolikt)
- Jag hade vart mycket mer intresserad av att lära ut matematik som bisyssla/inkomstkälla medan jag läser min master, men när jag väl har fått min civ. ing. examen vill jag hellre ha ett mer välbetalt jobb än gymnasielärare. Eller eventuellt att gymnasielärarexamen ger en konkurrensfördelar i ansökan som framtida doktorand/föreläsare» (Osannolikt)
- Jag skulle överväga saken. Tycker att det är en utmärkt idé och det är absolut något jag skulle kunna tänka mig men i dagsläget är det inte det jag satsar på.» (Osannolikt)
- Inte mer troligt än vissa andra program men absolut inte omöjligt, låter intressant!» (Osannolikt)
- Det skulle påverka mitt beslut negativt att välja den sortens civilingenjörsutbildning om den konkurrerade ut nuvarande kurser från mitt program. Men om utbildningstiden blev längre som kompensation så gör det ingenting.» (Osannolikt)
- Beror på hur mycket man måste "offra" av sin utbildning och hur nischad man blir, dock vore dubbla examina kanske inte fel.» (Osannolikt)
- finns andra mastersprogram jag inte vill välja bort» (Osannolikt)
- Jag skulle kunna tänka mig att gå ett vanligt mastersprogram och välja till kurser som gör att man skulle få en gymnasielärarexamen. Tror att det skulle vara lättare att ha det på det sättet istället.» (Osannolikt)
- 1- Jag har uppfattat det som att lärare i naturvetenskapliga/tekniska ämnen på gymnasienivå ofta är såna som inte klarade att slutföra en högre utbildning i dessa ämnen och istället valde att gå ner och lära ut det lilla dem klarade av.
2- Möjligheterna att jobba med utmanande problemställningar eller jobba med utveckling känns minimal som gymnaiselärare.
3- En lärare får en lärarlön oavsett annan utbildning...
DOCK är jag positiv till denna idé på så sätt att det skulle höja utbildningsnivån i gymnasiet vilket jag har uppfattningen om som att den dalat länge. Så om tillräckligt många faktiskt skulle vilja gå det här spåret hade det säkert gjort en bra förändring på nivån på gymnasier. Men jag har svårt att se varför någon skulle välja det.» (Osannolikt)
- jag vill inte bli lärare så enbart därför...» (Osannolikt)
- Tycker det verkar som ett jättebra program som skulle passa många och vara bra för Sverige att få lärare som verkligen kan det de undervisar i, men det är inte vad jag vill. » (Osannolikt)
- Låter som en väldigt bra idé även om jag inte tror att jag kommer välja det.» (Osannolikt)
- Mitt emellan "osannolikt" och "troligt". Jag hade velat veta mer om mastersprogrammet innan jag valde det. T ex vilken institution som ansvarar, vem som är programansvarig, hur det gått tidigare år programmet körts (funkar ju inte om det är första året mastersprogrammet körs dock). Vilka kurser som ingår och vilka kompetenser man går ut med inom ämnet är också viktigt (dvs hur mycket pedagogik kontra ämneskurser).
Mitt förtroende för allt som kommer från Sven Engström och kumpaner är dessutom lågt efter idéen med omstart EDIT. Ett förslag som i min (och många andras mening) skulle vara förödande för Chalmers civilingenjörers rykte och kvalitet. Därför är jag alltså tveksam till hur väl idéen med en eventuell Gymnasielärar-master skulle genomföras, ifall idéen kommer från samma håll som "omstart EDIT".» (Osannolikt)
- mer spännande att jobba inom forskning och utveckling och göra karriär än att undervisa gymnasieelever, men tanken är mycket god och har själv tänkt tanken att "när jag är klar kommer jag kunna långt mycket mer än vad mina kemilärare någonsin gjort"» (Osannolikt)
- varken troligt eller osannolikt. dåliga svarsalternativ. jag skulle kunna tänka mig det.» (Osannolikt)
- inget för mig, ett intressant förslag dock.» (Osannolikt)
- Man vill fortfarande kunna välja de breda masterslinjerna som tillexempel Applied Physics.
Om ni kunde göra så att man kan läsa till lärare på exempelvis MTS-poängen och lite extra poäng tror jag ni skulle locka mycket fler.» (Osannolikt)
- Inget jag planerat men som nyantagen kanske man hade varit annorlunda inställd.» (Osannolikt)
- Beror till största delen vad masterutbildningen ger i övrigt. Kan ni inte fixa så att man kan bygga på det på flera eller alla masterprogram? Då skulle jag mycket möjligt kunna vara intresserad.» (Osannolikt)
- Lärarutbildningen har så dåligt rykte och är så enkel, så att få en examen i det ger mig inte allt för mycket. Plus är det dåligt betalt så varför kämpa med teknisk fysik om jag ändå bara ska undervisa gymnasie-elever? Tror det är att bra initiativ för lärarna borde ha bättre kompetens än vad dem har idag, fast å andra sidan är det inte ett jobb som lockar för någon som faktiskt har varit duktig under hela sin skolgång och har möjlighet att välja ett annat yrke. » (Osannolikt)
- Men jag tycker ändå det verkar vara en bra idé» (Osannolikt)
- Jag vet exakt vad jag vill jobba med idag, men jag gillar idén med ett program med dubbla examina och hade jag valt utbildning för några år sedan hade jag övervägt det» (Osannolikt)
- Dock tycker jag det är en bra ide och hade nog haft det som andrahandsval.» (Osannolikt)
- Ibland blir slås jag av en lust att plugga till något konkretare än "teknisk matematiker", så ett halvt snäpp över Osannolikt kanske vore nog mer sant.» (Osannolikt)
- Tycker absolut att det är ett bra förslag, men det är nog inte den vägen jag kommer välja.» (Osannolikt)
- Jag skulle fortfarande välja efter intresse.» (Osannolikt)
- Det hade varit intressant att få dubbelkompetens men det beror på hur mycket längre tid det skulle ta alternativt (om det bara är 5år) hur mycket mindre fördjupningskurser man får under 4:an och 5:an inom ens civilingenjörsområde.» (Troligt)
- Svårt att säga, men jag har tänkt att det vore kul att bli gymnasielärare också, men hindrats av att det skulle innebära mycket längre studier. Jag skulle i vilkt fall klart överväga det.» (Troligt)
- Beror mest på vilka de obligatoriska kurserna är och hur valfriheten ser ut, men möjligheten till lärarexamen är minst sagt intressant.» (Troligt)
- Naturligtvis måste chalmers goda kvalitet uppehållas även på denna typ av utbildning. Möjligheterna till bra jobb utanför gymnasieskolan bör vara goda. Möjligen kan då detta program attrahera studenter med ett intresse av pedagogik/undervisning utan att de nödvändigtvis har som mål att bli lärare.» (Troligt)
- Eller ja, nu har jag ju redan valt master men hade jag fått valet tidigare hade jag kunnat tänka mig välja den. Vad för inriktning (och hur många poäng?) är det på mastern utöver lärarexamen?» (Troligt)
- Mycket bra idé, och intressant program. Som alltid finns det dock väldigt många intressanta program och val man kan göra så därför blir det inte mer än troligt.» (Troligt)
- Man vet ju aldrig vart man vill lägga arbetsribban om x antal år, så att då kunna falla tillbaka på ett läraryrke på mindre ort känns ju tryggt. Samtidigt som pedagogik är något som alla ingenjörer kan behöva.» (Troligt)
- Beror lite på vad man måste offra för att få den pedagogiska kompetensen.» (Troligt)
- beror på hur mycket kurser man missar för att läsa pedagogik» (Troligt)
- Det beror helt på vad kurserna som inte är specifikt inriktade mot gymnasielärare är inriktade mot.» (Troligt)
- Väldigt beroende på hur utformningen skulle se ut. Alltså hur mycket extra arbete som krävs för det.» (Troligt)
- Beror på hur upplägget ser ut och vad de är för kurser man läser, men tycker det är en väldigt bra ide!» (Troligt)
- Låter myckt intresseant» (Troligt)
- kombinationen pedagogik och naturvetenskap tror jag är mycket användbar och väldigt attraherande för gymnasieskolor med ett seriöst tänk inför högskolan. » (Troligt)
- Hade det varit högre lön för lärare hade jag valt det. » (Troligt)
- Det skulle i alla fall vara ett av alternativen jag skulle överväga» (Troligt)
- dubel examen» (Troligt)
- Låter klart intressant. » (Troligt)
- Det beror förstås väldigt mycket på kursinnehållet, utformningen och nivån. Men gymnasielärarbehörighet är jag intresserad av.» (Troligt)
- Det beror givetvis på programmets utformning, en gymnasielärarexamen vore trevligt men jag vill läsa mer spjutspetskompetens också.» (Troligt)
- Problemet tror jag är lönebilden. Många kanske inte är så sugna på att hamna på lärare och därmed mindre lön... fast även idag så antar jag att många hamnar som lärare.» (Troligt)
- Kanske är roligt att undervisa i gymansiet, men frågan är dock var för övriga jobb (än gymansielärae) man kan få på den civilingenjörsexamen, när den även inriktar sig på undervisa...» (Troligt)
- Har ett stort intresse för att lära ut, men har väll känt spontant att enbart lärarexamen är för smalt.» (Troligt)
- Bra idé, absolut intressant att kunna jobba som gymnasielärare också.» (Troligt)
- Intressant med möjligheten att kunna kombinera och eventuellt övergå till läraryrket om man i framtiden känner att man vill jobba mer med människor. Frågan är hur mycket extraarbete det innebär i masterprogrammet eller om det inkräktar på "nyttiga" kurser i den inriktning man vill ha som ingenjör.» (Troligt)
- Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att läsa ovan nämda master, även om jag säkert hade haft tankar på att läsa ytterligare ett mastersprogram (dubbla examina?). Sannolikt skulle jag läsa till lärarexamen-master i efterhand (kanske år efter färdig utbildning).» (Troligt)
- Mycket intressant att få merit som lärare utöver civilingenjör, men inte om det är på bekostad av civilingenjörs kunskap (mycket kurser byts ut).» (Troligt)
- Förutsatt att man blir eftertraktad på arbetsmarknaden som civilingenjör, att man får en fullgod examen som får gott rykte.» (Troligt)
- Troligt som att det inte är helt osannolikt i varje fall.» (Troligt)
- Jag funderar på att bli både civilingenjör och gymnasielärare, så det skulle sitta fint med ett sådant program.» (Mycket troligt)
- Jag funderar på att byta från teknisk fysik till lärare i matematik och fysik» (Mycket troligt)
- Det känns jätteroligt att kunna ha möjligheten att både jobba som ingenjör vid ett företag samt ha gymnasiekompetens. Flexibilitet är alltid bra och skönt att ha, ifall man skulle vilja byta lite spår.» (Mycket troligt)
- Ja! Om jag hade fått be chlamers att utveckla ett nytt mastersprogram hade det varit precis det. Var nära att välja KTH istället för att de redan hade något liknande.» (Mycket troligt)
- Det hade passat mig väl. Jag valde mellan lärare och ingenjör.» (Mycket troligt)
- Hade det funnits hade jag definitivt valt det. Inget snack om saken.» (Mycket troligt)
- Eftersom det är oerhört svårt att få en bra inblick i ev. framtidsjobb som ingenjör och det är enkelt att se en vardag för en lärare, ngn vi möter varje dag.» (Mycket troligt)
- Ämnena är de som intresserar mig och masterprogramet ger en vid arbetsmarknad för mig att komma in på.» (Mycket troligt)
- vet att man efter masterutbildning kan bli lärare om man läser ett år till efter (pedagogiska kurser) eller något liknande. Har funderat på att göra det. Men detta program låter mycket lockande, då man inte behöver slösa ett år till.» (Mycket troligt)
- Jag går teknisk fysik men har just nu studieuppehåll pga att jag känner att jag inte är säker på att det är på det sättet jag vill arbeta, jag vill arbeta mer med människor, och om jag skulle välja bland masterprogrammen så vore ett med lärarexamen utav större intresse!» (Mycket troligt)
- Jag tycker det är en mycket bra idé! Det känns som att förståelse och engagemang för dessa ämnen är djupare hos chalmerister än dagens gymnasielärare. Att erbjuda detta alternativ till sådana personer som då också har en pedagogisk och social personlighet låter väldigt bra för samhället i det långsiktiga perspektivet! /Före detta INTIZE-engagerad och därmed mentor åt gymnasieelever under ett läsår på chalmers» (Mycket troligt)
- bra med program som ger många möjligheter till jobb samt att man lär ha den teoretiska kunskapen för jobbet som gymnasielärare efter att man är färdigutbildad civilingenjör» (Mycket troligt)
- Jättebra idé!» (Mycket troligt)
2. Jag går på programmet*454 svarande
Kemiteknik» | | 116 | | 25% |
Teknisk fysik» | | 272 | | 59% |
Teknisk matematik» | | 50 | | 10% |
Annat program» | | 17 | | 3% |
Genomsnitt: 1.93 3. Jag går i årskurs*454 svarande
1» | | 126 | | 27% |
2» | | 122 | | 26% |
3» | | 97 | | 21% |
4» | | 61 | | 13% |
5» | | 48 | | 10% |
Genomsnitt: 2.52
* obligatoriska frågor
Kursutvärderingssystem från
|