ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


Termodynamik/strömningslära MI V10, LMT834

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2010-03-09 - 2010-03-21
Antal svar: 33
Procent av deltagarna som svarat: 29%
Kontaktperson: Nina Söderqvist»
Utbildningsprogram som genomför enkäten: Chalmers
Utbildningsprogram studenten tillhör: Maskiningenjör 180 hp


Läs detta först!

I denna enkät finns möjlighet att i fritextfälten ge kommentarer kring både vad som varit bra och vad som varit mindre bra med kursen.
Du har större möjlighet till påverkan om du håller kritiska kommentarer på en konstruktiv nivå.


Din egen arbetsinsats

1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?

Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.

33 svarande

Högst 15 timmar»5 15%
Cirka 20 timmar»7 21%
Cirka 25 timmar»11 33%
Cirka 30 timmar»5 15%
Minst 35 timmar»5 15%

Genomsnitt: 2.93

2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?

33 svarande

0%»1 3%
25%»0 0%
50%»2 6%
75%»8 24%
100%»22 66%

Genomsnitt: 4.51

- 85%» (75%)
- ngt bortfall på ngn föreläsning som jag sedan tagit anteckningar från via vänner» (100%)


Mål och måluppfyllelse

I kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.

3. Hur begripliga är kursens mål?

33 svarande

Jag har inte sett/läst målen»0 0%
Målen är svåra att förstå»5 15%
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare»10 30%
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen»18 54%

Genomsnitt: 3.39

- Stora mål, skulle kunna specificeras känns det som.» (Målen är svåra att förstå)

4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?

Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.

31 svarande

Nej, målen är för lågt ställda»0 0%
Ja, målen verkar rimliga»22 70%
Nej, målen är för högt ställda»9 29%

Genomsnitt: 2.29

- Det var ganska många nya begrepp och fysikaliska processer att ta in och lära sig. Jämfört med matematiken och mekaniken där man hade mer kunskap med sig när man började. Därför var detta en tyngre kurs.» (Ja, målen verkar rimliga)
- Hade vi haft en lite lättare kurs än Mekanik vid sidan av så hade målen varit rimliga. » (Nej, målen är för högt ställda)

5. Testade examinationen om du uppnått målen?

33 svarande

Nej, inte alls»1 3%
I viss utsträckning»9 27%
Ja, i hög grad»22 66%
Vet ej/har inte examinerats än»1 3%

Genomsnitt: 2.69

- Stora mål, skulle kunna specificeras känns det som.» (I viss utsträckning)
- Dock anser jag att frågorna 6 och 7 inte tagits upp på föreläsningar. Borde också gått igenom 2HS mer grundligt. » (Ja, i hög grad)
- många kugg-frågor med krångliga namn som är ganska ointressanta att kunna, men som ändå krävdes för att lösa uppgiften. Har inte varit så mycket sånt på tidigare tentor.» (Ja, i hög grad)


Undervisning och kursadministration

6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?

32 svarande

Mycket liten»2 6%
Ganska liten»6 18%
Ganska stor»16 50%
Mycket stor»8 25%

Genomsnitt: 2.93

- ej övningarna» (Ganska stor)
- Tycker att föreläsaren har varit mycket pedagogisk och haft en mycket bra nivå på undervisningen» (Mycket stor)
- Stina har hjälpt mycket» (Mycket stor)

7. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?

32 svarande

Mycket liten»3 9%
Ganska liten»10 31%
Ganska stor»13 40%
Mycket stor»6 18%

Genomsnitt: 2.68

- I matematikämnena känns det som att det finns en bok för varje högskola. Men i denna kurs finns ingen bok på Svenska. Inte nog med att kursen är svår, bokdjäveln är på utländska och betydligt längre, mer invecklad, fördjupande och krångligare än vad kursen. Gör en bok på svenska och anpassa denna efter kursen! » (Mycket liten)
- svår bok. Ännu tydligare avgränsningar av kursmaterialet hade varit bra» (Ganska liten)
- Men borde använt boken mer. » (Ganska liten)
- boken är ju HELT värdelös, om man köper en bok för 500spänn vill man kunna ha den direkt när kursen startar, man vill ha facit och allt annat som kan hjälpa inlärningen och inte tvärtemot.» (Ganska liten)
- Boken är omständig. Föreläsningar mycket bättre.» (Ganska liten)
- Förstår inte varför boken bara har facit på en del frågor och inte på en del, detta känns helt ologiskt för mig. Sedan känns det som boken tar upp för mycket onödigt. Ibland fungerar det helt okej, men på en del kapitel blir det för mycket som inte ingår i målen tycker jag. Sedan fick vi boken så sent att det blev så ostyrt i början vilket ledde till att uppgifter inte gjordes i tid och så vidare. » (Ganska liten)
- Dåligt att en sådan dyr bok inte har facit eller lösningar med.» (Ganska stor)

8. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?

32 svarande

Mycket dåligt»1 3%
Ganska dåligt»3 9%
Ganska bra»14 43%
Mycket bra»14 43%

Genomsnitt: 3.28

- Förutom att proven för tentan och duggorna var tillgängliga innan provet!!!» (Ganska bra)
- Skulle kunna lägga upp gamla duggor och tentor tidigare» (Mycket bra)


Arbetsklimat

9. Hur var möjligheterna att få hjälp samt att ställa frågor?

32 svarande

Mycket dåliga»2 6%
Ganska dåliga»1 3%
Ganska bra»12 37%
Mycket bra»15 46%
Har ej sökt hjälp»2 6%

Genomsnitt: 3.43

- Läraren känns som om hon nervärderar än så det känns jobbit att fråga om hjälp» (Ganska bra)

10. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?

32 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»1 3%
Ganska bra»6 18%
Mycket bra»23 71%
Har ej sökt samarbete»2 6%

Genomsnitt: 3.81

11. Hur var arbetsbelastningen på kursen?

32 svarande

För låg»0 0%
Låg»0 0%
Lagom»8 25%
Hög»16 50%
För hög»8 25%

Genomsnitt: 4

- » (Hög)
- Att det känns så beror nog till stor del att vi läste en till tung kurs parallellt» (För hög)

12. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?

32 svarande

För låg»0 0%
Låg»1 3%
Lagom»4 12%
Hög»18 56%
För hög»9 28%

Genomsnitt: 4.09

- gränsfall, riktigt jobbigt» (Hög)
- Jag pluggade fram till kvällarna under vardagar, samt vissa helger, hela perioden ut men det var långt ifrån allt jag hann lära mig. Men insåg nu mot slutet att jag borde läst mycket mer i boken än jag gjorde, satsade nästan bara på räknandet. Samt borde pluggat iallfall 8timmar/dag under alla helger också. Skulle alla göra det skulle alla klara det. Tror dock jag kommer bli godkänd. » (Hög)
- Två mycket tidskrävande kurser, inte jättesvåra egentligen men tar extremt mycket tid. Och till examen hann man inte lära sig allt man verkligen ville utan fick chansa mycket och inrikta sig på vissa delar, vilket inte känns bra när man verkligen vill lära sig något. » (För hög)


Sammanfattande frågor

13. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?

32 svarande

Mycket dåligt»1 3%
Dåligt»5 15%
Godkänt»14 43%
Gott»10 31%
Mycket gott»2 6%

Genomsnitt: 3.21

- Dålig planering, borde inte gått igenom de tyngsta kapitlen dagar innan tentan. En lektion med repetition är för lite. Korta ner kursen eller planera den bättre!» (Dåligt)
- gillade inte kursen helt. Men nu i efterhand känns det som bra saker att kunna.» (Godkänt)
- Bra föreläsningar och bra övningstillfällen, välorganiserad kurs och kunniga lärare.» (Mycket gott)

14. Vad bör främst bevaras till nästa år?

- Karen är en helt ok lärare»
- laben»
- att man fick räkna mycket själv på övningarna»
- Labben var en bra grej för att få praktisk tilläpning. »
- Att en dugga låg mitt i kursen.»
- Behåll kursen som den ser ut idag»
- kurshemsidan»
- Stina»

15. Vad bör främst förändras till nästa år?

- Lärarens attityd och förståelse för att eleverna tycker detta är svårt. Ännu mer uppdelning av kursen i deltentor eller chans på bonuspoäng.»
- bättre övningsledare, Karen är dock väldigt bra men inte den andra»
- Karen Berntsson bör gå igenom räkneexempel på föreläsningar direkt efter att hon har gått igenom något nytt. Dom första 5 veckorna av kursen är bara en stor sörja av massa nya saker utan några exempel.»
- tidigare utlämning av gamla duggor och tentor, kanske ha fler lärare på övningstillfällena och jag skulle gärna haft repetition hela sista veckan»
- Någon föreläsare som jobbar på tex Ringhals som berättar om de strömningsberäkningar dom gör hade varit väldigt intressant och motiverande!»
- Föreläsningarna var osammanhängande och allt i kursen bör ha gåtts igenom innan åtminstone sista föreläsningen.»
- Föreläsningarna borde hållas på en lägre nivå under den största delen av kursen. Vissa viktiga detaljer bör understrykas mer och oftare!»
- Tycker kursen kunde ha varit lite mer direkt och precis. Mycket av det man fick lära sig kunde förmedlats på ett mer lättförståeligt och genomgående sätt. »
- En ny bok på rätt språk och anpassad till kursen.»
- Skulle vilja se mer verklighetsanknytning. Varför lär vi oss detta?»
- Lite mer specificerade mål. »
- Lägg ut beräknade uppgifter på kurshemsidan»
- Att tentan inte kan kommas åt innan själva provet»

16. Övriga kommentarer

- Tydligare kurskrav och bättre genomgångar, lite för snabbt tempo...»
- Kanske om det finns möjlighet att gå igenom fler räkneuppgifter på föreläsningarna»
- Det hände relativt ofta att man fick felaktig information på föreläsningarna, ofta kände man också att man endast fick väldigt ytlig kunskap om flera viktiga saker som ingick i kursen. Teoridelen i kursen kändes också oproportionellt stor.»
- Många har fått uppfattningen att kurserna genomförs väldigt olika beroende på vilken lärare man har. Uppläggen verkar vara väldigt olika och svårighetsgraden verkar skilja väldigt. Eftersom man får betyg i samma kurs oavsett lärare så borde förutsättningarna vara identiska klasserna emellan!»
- Ämenet tycker jag verkar lite roligt och spännande. Boken tog dock död på allt...»


Kursutvärderingssystem från