Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
Datastrukturer IT- halvtid, tda416
Status: Avslutad Öppen för svar: 2010-02-08 - 2010-02-13 Antal svar: 54 Procent av deltagarna som svarat: 77% Kontaktperson: Erland Holmström» Utbildningsprogram som genomför enkäten: Chalmers
1. Närvaro på föreläsningarHur ofta är du på föreläsning?54 svarande
1 >75%» | | 45 | | 83% |
2 ca 50%» | | 6 | | 11% |
3 <25%» | | 1 | | 1% |
4 Går inte alls» | | 2 | | 3% |
Genomsnitt: 1.25 - Inte missat någon hittills.» (1 >75%)
- 100%» (1 >75%)
- fungerar mycket bra ihop med papprena som delas ut, lärorikt. bra med de skämtsamma inläggen!» (1 >75%)
- så mkt jag hinner!» (1 >75%)
- Föreläsningarna ger mycket» (1 >75%)
- Vill gå på alla. Pendling och övriga kurser gör det svårt.» (2 ca 50%)
- Så ofta som jag har möjlighet» (2 ca 50%)
- Har mycket arbete under denna läsperiod. Det händer därför ofta att jag missar även om jag skulle vilja närvara vid alla.» (3 <25%)
- Tycker föreläsningarna är jättebra men jag får ut lika mkt av att läsa pdf:erna från föreläsningarna. De är jättebra, förresten. Och självklart är jag lite lat.» (4 Går inte alls)
2. FörkunskaperHur tycker du att dina förkunskaper för den här kursen är? Kommentera gärna vad du tycker att du saknar/har glömt/har svårt för.54 svarande
1 dåliga» | | 3 | | 5% |
2 kunde varit bättre» | | 6 | | 11% |
3 ok» | | 12 | | 22% |
4 tillräckliga men med vissa brister» | | 18 | | 33% |
5 gott och väl tillräckliga» | | 15 | | 27% |
Genomsnitt: 3.66 - känns typ som att det fattas en kurs emellan oopII och denna kursen. Labbarna känns mer komplicerade, man få lösa allt från scratch. Sen har jag, och de kursare jag pratat med, inte fått lära mig det här med att köra program i terminalfönstret ordentligt, vilket behövs nu.» (1 dåliga)
- inte klarat oopfen» (1 dåliga)
- Lång tid mellan javakurserna.» (2 kunde varit bättre)
- Hänger med på det teoretiska men har brister i programmeringen» (2 kunde varit bättre)
- collections ramverket är relativt ny mark.» (3 ok)
- Jag hade ett uppehåll från programmering i nästan 2 år medan jag bytte linje så kände mig ringrostig men tog snabbt igen det.» (3 ok)
- Känner att jag har missat om klass i klass.» (4 tillräckliga men med vissa brister)
- 4 år sedan senast...» (4 tillräckliga men med vissa brister)
- Generiska typer tror jag det heter, <E>, <E super? > osv.» (4 tillräckliga men med vissa brister)
- Inga stora brister, men fått läsa in småsaker jag glömt.» (4 tillräckliga men med vissa brister)
- känns helt okej det här.» (4 tillräckliga men med vissa brister)
- Träddelen kom ganska snabbt efter en tid av lugn» (4 tillräckliga men med vissa brister)
- Har följt många bloggar och sidor som behandlat ämnet tidigare. Skulle dock kanske inte säga att alla har förkunskaperna.» (5 gott och väl tillräckliga)
- Kursen är hittills deprimerande lätt i min åsikt. Vi har ju redan läst 15hp ren Java, ännu mer indirekt.
Mycket som vi ägnar en hel föreläsning åt har varit salstentauppgifter på introkurser i programmering. I mitt fall t.o.m på gymnasiet (gjorde exv länkade listor i C).
Efter att har läst ut kursboken på 20 minuter insåg jag dock att kursen helt enkelt ska vara så här lätt. Aja, får man la mer tid över till andra kursen...
Men om jag skulle lägga upp kursen så skulle jag fokusera föreläsningarna helt på teori, och lämna javan och appliceringen helt till labbarna.» (5 gott och väl tillräckliga)
- Jag skulle behöva lära mig lite mer om Java. Diverse syntax.» (5 gott och väl tillräckliga)
3. RepetitionJag började med att repetera en del av det ni behöver från tidigare kurser. Var det nyttigt använd tid? (I kommentaren kan ni nämna stoff jag inte repeterade men som jag borde tagit upp.)54 svarande
1 Ja, absolut» | | 28 | | 56% |
2» | | 13 | | 26% |
3 nja» | | 6 | | 12% |
4» | | 3 | | 6% |
5 helt onödigt» | | 0 | | 0% |
Vet ej» | | 4 | | |
Genomsnitt: 1.68 - En del "repetition" var nytt för mig pga att jag kommer från annan sektion.» (1 Ja, absolut)
- kanske ha med en repetitionslabb nästa år?» (1 Ja, absolut)
- Jättebra att veta ungefär vad man behövde kunna, även om man kanske redan kunde det. I annat fall var det värt bara för repetitionen.» (1 Ja, absolut)
- Skönt att friska upp minnet lite» (1 Ja, absolut)
- Jag kunde allt som repeterades bra sen innan men många andra gjorde inte det så det var nog bra» (1 Ja, absolut)
- Repetitionen var väl värd!» (1 Ja, absolut)
- Det mesta var givet. Dock vissa saker som klass i klass som jag känner mig ovan vid» (2)
- Jag kan tänka mig att det gav andra mycket mer än vad det gav mig men det var väll spenderad tid om det betyder att man kan öka tempot och använda ett bra fackspråk så att alla förstår.» (2)
- Även om vi har läst om pekare i MOPen (både C och Assembler) kändes det bra att sätta sig in i hur det fungerar i Java. Men då vi gjorde en stor labb med dubbellänkade listor kanske man skall gå igenom det lite snabbare. :)» (3 nja)
- Well, eftersom det enda vi missade var typ ytterliggare noggranna genomgångar av java-appliceringar så var det väl bra...» (4)
- Går inte IT så jag har nog mer förkunskaper än vad de har.» (4)
- Jag går på Göteborgs Universitet så jag vet nog inte så mycket om Chalmers tidigare kurser.» (Vet ej)
- Första veckan kunde jag inte komma.» (Vet ej)
4. ÖversiktenSedan fortsatte jag med en översikt av olika datastrukturer. Vad gav det?54 svarande
1 kanon» | | 12 | | 24% |
2 bra» | | 31 | | 63% |
3 nja» | | 6 | | 12% |
4 gav inte så mycket» | | 0 | | 0% |
Vet ej» | | 5 | | |
Genomsnitt: 1.87 - Dock så kunde man hyfsat dubbellänkad lista sen MOP kursen» (1 kanon)
- väldigt bra för att få en övergripande bild av begreppet datastrukturer.» (1 kanon)
- Samma sak som kommentaren ovan» (1 kanon)
- Hehe, kändes som att om du lagt ner typ 20 minuter till så hade vi haft allt vi lär oss i kursen, minus detaljer kring appliceringen i Java.» (2 bra)
- Borta de föreläsningarna» (Vet ej)
- Det missade jag med.» (Vet ej)
- Kanske missade den föreläsningen :P » (Vet ej)
5. Sedan komen del ganska enkla datastrukturer som fält och listor. Var det väl använd tid?54 svarande
1 nej, du kan spara in den tiden» | | 7 | | 12% |
2 ok» | | 25 | | 46% |
3 ja absolut» | | 22 | | 40% |
Genomsnitt: 2.27 - Kunde dragit igenom det snabbare.» (1 nej, du kan spara in den tiden)
- Efter som vi just läst om just dom sakerna i MOP:en så känns det lite onödigt» (1 nej, du kan spara in den tiden)
- Det var okej, men absolut inte inte livsviktigt. Vi har berört listor och fält i tidigare kurser.» (1 nej, du kan spara in den tiden)
- Lägg hellre lite mer tid på att gå igenom de mer avancerade strukturerna ordentligt (av de som vi behöver använda alltså).» (2 ok)
- Sysslat en del med det innan men det ger alltid något nytt, nu efter det här känns det som man har stenkoll på det dock :)» (2 ok)
- Skulle nog kunna gå lite fortare fram med dessa eftersom de är ganska lätta» (2 ok)
- dubbellänkade listor kanske var lite repetition » (2 ok)
6. SvårighetsgradKursens svårighetsgrad så här långt53 svarande
1 trivial, jag kan det mesta» | | 3 | | 5% |
2 lite för långsamt/trivialt» | | 4 | | 7% |
3 bra» | | 38 | | 73% |
4 lite för snabb» | | 7 | | 13% |
5 jag hänger inte alls med» | | 0 | | 0% |
Vet ej» | | 1 | | |
Genomsnitt: 2.94 - Se ovanstående kommentarer.» (1 trivial, jag kan det mesta)
- Kan tänka att det är betydligt bökigare om man är ovan med rekursion (har precis läst haskell)» (1 trivial, jag kan det mesta)
- Lite i obalans» (3 bra)
- Ibland skulle föreläsningarna kunna vara lite mer stringenta för min smak (ex Ordo-genomgången)» (3 bra)
- Det gick går rätt fort på senaste delarna» (3 bra)
- Beror ju dock mycket på vad som kommer sen.» (3 bra)
- När vi väl kommit fram till träden börjar det bli ganska svårt» (3 bra)
7. ÖvningarnaGör du dom? Kommentera i så fall svårighetsgraden.53 svarande
1 nej, du kan spara in den tiden» | | 10 | | 18% |
2 en del» | | 18 | | 33% |
3 ja» | | 2 | | 3% |
4 inte än men jag kommer att göra dom» | | 23 | | 43% |
Genomsnitt: 2.71 - det är säkert bra övningar men ger inget utan facit så jag kan inte göra dem» (1 nej, du kan spara in den tiden)
- Jag gör dem inte men det beror mest på tidsbrist. Tycker eg inte att du ska spara in på dem.» (1 nej, du kan spara in den tiden)
- Dubbelbokat med annan kurs» (1 nej, du kan spara in den tiden)
- Jag hinner för det mesta inte med övningarna på grund av labbarna.» (1 nej, du kan spara in den tiden)
- Gjorde den första veckan, riktigt bra, har bara inte hunnit göra dom. Tycker dock att du ska fortsätta med dom. Det är svårt att veta vad man ska plugga på annars» (1 nej, du kan spara in den tiden)
- labbarna tar för lång tid så det hinns knappt med.» (2 en del)
- Skummar igenom dem och ser om det är något utmanande som inte är alltför tidsödande. Men är bra att ha till tentaplugget.» (2 en del)
- Bra svårighetsgrad på de jag gjort.» (2 en del)
- Har gjort en del, men dock inte hunnit med alla. Men känns bra att ha till tentapluggandet :)» (2 en del)
- Ja, om det finns tid.» (2 en del)
- Lagom, finns både lite enklare och uppgifter som man får lägga lite extra energi på.» (2 en del)
- Lite svårt att hinna med att göra dem men mkt bra att dem finns.» (2 en del)
- Gjort ett par och tyckte de var roliga och intressanta.» (2 en del)
- Känner inte alltid att jag behöver göra alla övningar pga tidigare kunskaper men jag gör de flesta» (2 en del)
- Har gjort en del och tänker göra fler, ligger de uppe på hemsidan? » (2 en del)
- så mycket jag hinner!!!» (3 ja)
- Jag har inte haft tid att kolla på dem ännu men anser att det bra att koda sådant som är aktuellt och lärs ut.» (4 inte än men jag kommer att göra dom)
- Tror det kan bli riktigt nyttigt inför tentorna, eller om jag tycker labbarna börjar bli svåra.» (4 inte än men jag kommer att göra dom)
- Har inte gjort några övningar. Bara lagt tid på labbarna, men å andra sidan har jag pluggat lite den här perioden. Kan vara dags att börja med övningarna nu innan tentan.» (4 inte än men jag kommer att göra dom)
8. AllmäntSpontana kommentarer så här långt - tex något som inte är bra, något som är speciellt bra. Fungerar handledningen? Hemsidan? osv- Nej, handledningen är dålig. Jag har mer blivit dumförklarad än fått hjälp när jag har ställt frågor vilket känns tråkigt när man väl försöker.»
- datastrukturer är väldigt intressant. Väldigt lång deadline till första inlämningen labb2.»
- Labbarna gör jag för tredje året i rad och tycker fortfarande att det är på gränsen till för svårt. Tentan hade jag inga problem med. Frågan är om det är fel på mig eller labbarna - i andra kurser har jag inte haft ens i närheten av lika mycket bekymmer.»
- Labb-pm lite öppet för tolkning.»
- Skulle gärna ha facit till övningarna»
- Vill även kommentera på andra hemuppgiften. Förlåt, men det är troligtvis den sämsta hemuppgiften jag någonsin fått.
Felet med den:
- Specen av vad man ska göra är _extremt_ otydlig. Det är typ värre än de "hemska" exemplen som vi fått höra i software engineering.
- Det enda som är svårt med uppgiften är att förstå vad man ska göra.
- Mycket av vad man ska göra får man gissa sig fram till utifrån kontexten. Exv att man ska låta klasserna implementera interfacet för get eller att man öht ska ha en get-funktion i splayträdet.
Rekommenderade åtgärder:
- Skriv om labb2. Personen som skrev labb1 kan få skriva den, denna gång. (Misstänker att det inte var samma person?)
- Fokusera föreläsningarna på teori, gör fler och mer straight forward labbar för implementeringar av det vi går igenom på föreläsningarna. Håll föreläsningarna kring mer matematik och teori.
Jättebra med utvärdering mitt i kursen förresten! Bra initiativ!»
- Bror skriker på oss i caps i returer. Det känns oproffsigt och elakt.»
- Nöjd med kursen än så länge. Dock var det lite otydligt vad som gällde för labb2.»
- Vi har lite svårt att tyda vad som ska göras i de olika laborationerna. Det leder till att massa onödig tid ägnas till att tolka uppgifterna. »
- Föreläsningarna är bra och dessutom stundtals roliga. Handledningarna är ok. I överlag inte så mycket att klaga på.»
- Texten för labb 2 var fruktansvärt svår att läsa. Läste igenom den flera gånger under en timme och förstod ändå inte helt vad man skulle göra. Tog sedan en halvtimme, då med hjälp, innan jag förstått var alla filer man behövde låg och användes till. Sedan efter tjugo minuters arbete fick jag reda på att jag missförstått uppgiften och fick göra om det, effektivt arbete under lektionen: 10 minuter. Hade jag vetat var filer låg och haft en tydligen uppgiftsbeskrivning skulle labben (del 1) varit klar på tjugo minuter.
Ang. hemsidan, personligen skulle jag nog inte ha använt ramar (frames), då det är förvirrande :P.»
- Kursen i sin helhet väldigt lätt så här långt. Väldigt mycket genomgång av saker som kräver lite tid. Ex trädstrukturer: om du vet hur träd fungerar grundläggande tar det inte lång tid att förstå de andra fallen. Absolut inte tre hela lektioner (hittills!)»
- kanske lite dåligt förklarat vad man ska göra på labben, men annars har jag ett gott tycke om kursen.»
- svårt att veta de verkliga kraven. orolig för tentan»
- Hemsidan: irriterande att menyn befinner sig uppe, särskilt om man har en widescreen (och vem har inte en widescreen idag?). Hade varit mycket bättre med menyn till vänster som vanligt.
Speciellt bra är länkar som smyger in i Latest News. iPad tror jag faktiskt blir nästa dator, jag köper.»
- Mycket bra hemsida och speciellt pdf-sidan. Förstår dock inte varför du inte anger datum på labb-deadlines istället för "saturday between week 4 and 5". Du kanske har nån anledning som jag inte ser bara.»
- Första labben var rörig»
- Mer kalle och hobbe!»
- Fler skämt som gynnar Apple och dess framtid.
Annars tycker jag allt annat fungerar väldigt bra och är nöjd med upplägget av kursen.»
- har gått många java kurser nu, men tycker fortfarande om kursen :) Lab2 var lite kaos, vad ska man göra till vad? Största problemet vara att förstå vad man skulle göra och hur det skulle sättas ihop med brors kod. När man väl fattade det var implementeringen trivial. Kan inte labbarna fokusera mer på algoritmer och datastrukturer istället för javac?»
- Tycker det är fruktansvärt dåligt att Fire enbart fungerar bra med tar.gz.
Om vi inte kan skapa tar.gz på Windowsdatorerna på Chalmers, som nu tragiskt nog är nästan alla som vi studenter har tillgång till, så blir det otroligt omständigt enbart för ett filformat.
Nu kan jag inte med 100 % säkerhet säga att windowsdatorerna på Chalmers inte kan skapa tar.gz men senast jag letade igenom det så gick det inte.
Om detta inte går är det befängt att alla elever som blir fast med att använda Fire måste springa iväg till en Linuxsal varje gång alternativt att de 300 - 500 eleverna per år skall installera en tar.gz hanterare på sin windowsinloggning.
En massinstallation till alla användare så alla kan hantera tar.gz skulle vara en smärtfri trevlig lösning annars skulle jag helst vilja se att Fire inte används alls alternativt att inte kräva en fil som tar så mycket onödig tid för eleverna att skapa. Personligen har jag säkerligen lagt ner minst 1 timme sammanlagt redan enbart för jag inte råkar använda ett visst operativsystem. Det känns väldigt befängt.»
- Kul föreläsningar»
- Kursen är awesome! Äntligen mer programmering!»
- Bra föreläsningar, mycket bra föreläsare. Roligt med k&h och alla inskickade artiklar. Det gör att man piggnar till och orkar lyssna lite till »
- 1. Allmänt
2. Labbarna
1. Mitt problem är väl att jag inte egentligen fattade vad det är kursen gick ut på i början, om det är java vi ska lära oss eller "bara" få en bättre bild av hur vi ska bygga strukturer i allmänhet. Det har ju framgått mer och mer, men man kanske ska vara tydligare i början av kursen och förklara det för det var något jag inte fattade alls i början.
2. Som många andra, det har varit svårt att förstå i vissa fall vad det är man ska göra. Ofta har det varit väldigt mycket text och sen ett kort litet stycke där det står vad man ska göra utan att vara tydlig. Skulle vara bra om man kanske hade en kort sammanfattning på själva "problemet" / "uppgiften" i slutet av texterna, en lista eller dylikt.»
- Det är roligt att du väcker oss med kalle&hobbe slides och liknande skämt. Jag tror det gör en mer intresserad och uppmärksam under lektionen. »
Kursutvärderingssystem från
|