Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
F: Elektriska nät och system F2, ESS115
Status: Avslutad Öppen för svar: 2007-12-20 - 2008-01-20 Antal svar: 52 Procent av deltagarna som svarat: 57% Kontaktperson: Hannes Kuusisto» Utbildningsprogram som genomför enkäten: Chalmers Utbildningsprogram studenten tillhör: Teknisk fysik 300 hp
KursutvärderingHej och välkommen till kursutvärderingsenkäten för Elektriska nät och system F2!
Enkäten tar bara ett par minuter att fylla i, men är oerhört viktig för att vi ska kunna utveckla utbildningarna på Chalmers.
Tack för att du deltar!
Kursens innehåll1. Hur väl uppfyllde kursen dina förväntningar?Kommentera gärna.50 svarande
1 (inte alls)» | | 2 | | 4% |
2» | | 3 | | 6% |
3» | | 14 | | 28% |
4» | | 28 | | 56% |
5 (över förväntan)» | | 3 | | 6% |
Genomsnitt: 3.54 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - för mycket räkning, för lite förstelse» (2)
- Jag tyckte det var ganska tråkigt med så mycket teori. Räkneuppgifterna på tentan var roliga. Kan bero på att jag inte är så intresserad av el också...» (2)
- Jag har läst den innan.» (3)
- Har läst vääääldigt lite av kursen, men det jag hört polare säga lät som det jag väntade mig.» (3)
- Intressant kurs. Säkert mycket användbar.» (4)
- mkt bra att bonusuppgifter bara är till för överbetyg» (4)
- Rolig när man kom igång» (4)
- Ett bra upplägg!» (4)
2. Vad tyckte du om kursens svårighetsgrad?52 svarande
1 (för lätt)» | | 1 | | 2% |
2» | | 5 | | 10% |
3» | | 24 | | 48% |
4» | | 17 | | 34% |
5 (för svårt)» | | 3 | | 6% |
Vet ej» | | 2 | | |
Genomsnitt: 3.32 - Inte så extremt mycket teori, men lit för mycket ekvationslösning.» (3)
- Inte så svår, men ganska jobbig räknemässigt» (3)
- labbarna var ju lätta och tentan överkömlig men exempelsamlingen var ju toksvår. » (3)
- Svår, men inte oöverkomlig» (4)
- Svår, men på ett bra och utmanande sätt. Jag tyckte jag lärde mig bra på det.» (4)
- Uppgifterna känns tillkrånglade. Hade varit lättare att börja med grundläggande uppgifter först för att gå vidare med svåra (som antagligen också är grundläggande men på ett helt annat sätt). Det hade varit mer pedagogiskt.» (5 (för svårt))
- Första läsveckan var enkel, men längre kom jag aldrig. Tror att jag kan ha nytta av lite mer självdisciplin i framtiden... :-)» (Vet ej)
3. Hur relevant anser du att kursen är för din utbildning?52 svarande
1 (ej relevant)» | | 1 | | 2% |
2» | | 8 | | 16% |
3» | | 18 | | 36% |
4» | | 14 | | 28% |
5 (mycket relevant)» | | 9 | | 18% |
Vet ej» | | 2 | | |
Genomsnitt: 3.44 - Kursen tog inte upp tillräckligt mycket för att vara användbar, den hade passat bättre som valbar för de som vill fortsätta läsa elektronikkurser? Fast å andra sidan var det någon som menade att det kanske ändå är bra, eftersom man lär sig en del grundläggande begrepp så att man iallafall kan sätta sig in i problem relaterade till elektriska nät och system.» (2)
- Bra att ha dessa grundläggande kunskaper.» (3)
- Allmänbildande - bra!» (3)
- Känns inte som Teknisk Fysik, men jag tycker kursen fyller en viktig funktion då den ger en grundläggande förståelse för elektroniken omrking oss.» (3)
4. Hur väl motsvarade tentan kursens innehåll?Hur väl återspeglade tentan kursens innehåll? Eller var alla frågor tagna från den sista föreläsningen...52 svarande
1 (inte alls)» | | 0 | | 0% |
2» | | 6 | | 12% |
3» | | 20 | | 40% |
4» | | 15 | | 30% |
5 (Mycket bra avvägt)» | | 9 | | 18% |
Gjorde inte tentan» | | 2 | | |
Genomsnitt: 3.54 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - Uppgifterna för hemräkning är svårare än på tentan.» (2)
- Lite väl svår kanske. Tyckte att jag hade mycket bra kunskap i denna kurs. Nu kommer eventuella slarvfel kosta mig godkänt istället för att kosta mig en fyra.» (2)
- Annorlunda uppgifter mot tidigare tentor» (3)
- Stor tidspress på tentan.» (3)
- Det verkade vara rätt balanserat. Men uppg 1 blev onödigt stora uttryck, kunde varit mer tillrättalagd för smidig räkning (fast, jag kan ju ha räknat fel också..... det kan ju hända, liksom)» (3)
- Var väl snäppet svårare än tidigare, men annars bra.» (4)
- Bra, även om en del av det som gicks igenom var på lite högre nivå än tentan.» (4)
- Tyckte den täckte det mesta av kursen.» (4)
- För stor fokusering på det matematiska under tentan. Ekvationerna var inte så svåra att ställa upp det var att lösa dem som var tekniskt svårt. Borde varit mer förståelse med exempelvis dioder, JFETs, transistorer i strypet/bottat läge. Tänker då mest på uppgift 4,5. 1,2,3:an bra. 6an lite för matematisk.» (4)
- Lite teori, man behövde bara kunna räkna.» (4)
- Bra tenta» (5 (Mycket bra avvägt))
5. Vad tyckte du om föreläsningarna?52 svarande
1 (inte alls bra)» | | 0 | | 0% |
2» | | 2 | | 4% |
3» | | 10 | | 20% |
4» | | 18 | | 36% |
5 (mycket bra)» | | 19 | | 38% |
Deltog ej» | | 3 | | |
Genomsnitt: 4.1 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - Var där sporadiskt, nästan bara första tre veckorna, men det kändes helt ok. Kunde kanske vara lite mer fart och fläkt ala Bernhard Behrens, men det går bra som det är också.» (3)
- strukurerade men tråkiga!» (3)
- Jag är ingen föreläsningsmänniska» (3)
- Ants är duktig» (4)
- Jag klarade sannolikt tentan huvudsakligen genom att gå på föreläsningarna. Har inte räknat så mycket, och inte läst så mycket.» (5 (mycket bra))
- Mycket pedagogiska och lagom tempo. Ants var mycket bra och även räkneövningsledaren som hoppade in ett par gånger.» (5 (mycket bra))
- Ants äger! Kan hända att han löser andragradsekvationer lite för noggrannt.» (5 (mycket bra))
- Ants är mycket bra på att föreläsa. Han försöker hitta olika sätt att förklara saker ifall man inte greppar det och kan alltid svara på frågor. » (5 (mycket bra))
- Mycket välstrukturerade, en av de bästa föreläsarna hittils» (5 (mycket bra))
- Ants är fantastiskt bra! Strukturerat, lättfattligt och intressant. » (5 (mycket bra))
- Ants är en bra föreläsare och går igenom precis så mycket som behövs. Hans exempel är relevanta och bra genomgångna. » (5 (mycket bra))
- Har vart på dem innan och de var bra då.» (Deltog ej)
6. Närvaro på föreläsningarHur många % av föreläsningarna närvarade du på?52 svarande
<25%» | | 7 | | 13% |
25-50%» | | 2 | | 3% |
50-75%» | | 5 | | 9% |
>75%» | | 38 | | 73% |
Genomsnitt: 3.42 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - Inte föreläsarens fel, bara jag som har haft kass dygnsrytm och kass pluggdisciplin den här terminen.» (<25%)
- missade 2» (>75%)
7. Vad tyckte du om bonusuppgiften?52 svarande
1 (inte alls bra)» | | 0 | | 0% |
2» | | 3 | | 10% |
3» | | 5 | | 17% |
4» | | 14 | | 50% |
5 (mycket bra)» | | 6 | | 21% |
Gjorde ej bonusupgiften» | | 24 | | |
Genomsnitt: 3.82 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - Gjorde bara nr 2, den var bra. Kul med en inlämningsuppgift som man gör på papper och inte måste vara matlab-proffs för att klara.» (3)
- Svår, men mest matematiskt svår. Lärde sig inte särskilt mycket om kretsteori!» (3)
- Om jag fick full poäng på dom så var dom bra ,)» (3)
- Lagom svår. fick tänka till. Skulle ha varit bra om man fick reda på innan tentan om man hade bonuspoäng.» (4)
- Man lärde sig mycket. Men sista uppgiften var lite konstig. Det var så verklighetsfrämmande att jag inte riktigt förstod poängen med den.» (5 (mycket bra))
- Man lärde sig mycket och 2 poäng på tentan är ju kul!» (5 (mycket bra))
- Bra att den handlar om saker som vi ska kunna på tentan också då känns det som att man kan lära sig något som man har direkt användning av genom att göra dem. Men varför fick vi inte tillbaka dem innan tentan???? Man vill ju faktiskt veta hur det gick. Om man tänkt helt fel på dem så borde man ju få en chans att lära sig rätt innan nästa försök. » (5 (mycket bra))
Genomsnitt totalt för detta stycke: 3.66
StudiesocialtDet är viktigt att alla trivs med sina klasskamrater, lärare, handledare och räkneövningsledare.8. Vad anser du om arbetsbördan?51 svarande
1 (för liten)» | | 1 | | 1% |
2» | | 2 | | 3% |
3» | | 33 | | 64% |
4» | | 11 | | 21% |
5 (för stor)» | | 4 | | 7% |
Genomsnitt: 3.29 - Tog ett tag innan jag kom igång. Blev därför lite för mycket att ta igen. Men kändes ändå som jag hann med det man skulle. Hade varit lagom mycket om man var med från början med räknandet.» (3)
- Svårt att säga i och med att jag gjorde så lite, men jag hörde inga klagomål åt varken ena eller andra hållet.» (3)
- Det gick bra» (3)
- Ibland är det lite väl mycket. När man sätter upp regler för sig själv att inte vara i skolan mer än tolv timmar i sträck börjar det kännas tungt.» (4)
- jättejobbiga uppgifter i häftet jämfört med de på tentan» (4)
- Problemlösningshäftet var ju svårt som bare den. kom aldrig ifrån uppgifterna på Lv 3-4. Var deppig och slet som ett djur för att ligga i fas i våra två kurser men det kom man ju aldrig i kapp. Att lägga ut tre gamla tentor på kurshemsidan på torsdag fredag i lv7 var ju dessutom ett skämt. Jag hade redan räknat fem gamla tentor tills på onsdagen sedan var jag ju tvungen att lämna elnätkursen helt till förmån för elfälttentan som ju låg tidigare. Tur att det fanns så många gamla tentor på veckobladeriet annars hade jag inte haft en chans. » (4)
9. Stämning under föreläsningarHur bekväm känner du dig med att ställa frågor under föreläsningar?52 svarande
1 (jag vågar inte ställa frågor)» | | 0 | | 0% |
2» | | 11 | | 23% |
3» | | 15 | | 31% |
4» | | 12 | | 25% |
5 (jag har inga som helst problem med att ställa frågor)» | | 9 | | 19% |
Närvarar inte» | | 5 | | |
Genomsnitt: 3.4 - Som vanligt» (2)
- Precis som vanligt. Ställer hellre frågor i rasten.» (3)
10. StudiekamraterHur bra tycker du att samarbetet med dina studiekamrater har gått?51 svarande
1» | | 0 | | 0% |
2» | | 4 | | 7% |
3» | | 10 | | 19% |
4» | | 18 | | 35% |
5» | | 19 | | 37% |
Genomsnitt: 4.01 - har mest hjälpt folk» (2)
- Haft tur och hittat en mycket hjälpsam och pedagogisk labkamrat, så jag har förstått labbarna trots att jag legat så långt efter med räkneuppgifterna.» (4)
- Kanon» (5)
- Skulle aldrig klarat det utan er :)
/O» (5)
Kurslitteratur11. PrisvärdhetAnser du att kurslitteraturen var prisvärd? Dvs, var den värd priset. En riktlinje som Chalmers Studentkår har satt är att litteraturen i en kurs inte ska kosta mer än 70 kr/hp.51 svarande
1 (ej prisvärd)» | | 13 | | 30% |
2» | | 17 | | 40% |
3» | | 8 | | 19% |
4» | | 3 | | 7% |
5 (mycket prisvärd)» | | 1 | | 2% |
Köpte inte boken» | | 9 | | |
Genomsnitt: 2.09 - Den lilla boken och kompendiumen var bra, fast den feta boken öppnade jag ens aldrig, tror få andra gjorde det..» (1 (ej prisvärd))
- Köpte Electronics för 700kr. Har inte öppnat den. Allt kunde fås genom föreläsningarna
» (1 (ej prisvärd))
- electronics är HELT onödig... Den är för avancerad man fattar ingenting...» (1 (ej prisvärd))
- Electronics känns onödigt dyr med tanke på att jag knappt använde den.» (1 (ej prisvärd))
- Den lilla boken var alldeles för enkel för att lära sig något av. Electronics skaffade jag inte, verkade inte särskilt bra, och den var för dyr.» (1 (ej prisvärd))
- Den första boken köpte jag och den var mycket bra. Men exempelsamlingen var ju för svår och kändes helt oanvänd när jag skrev tenta. den sista boken köpte jag inte men alla som jag talat med som köpt den har ju aldrig öppnat den så den måste ju vara helt onödig. Dessutom är den ju fullspäckad med onödig text och det verkar vara glest med vettig information. » (1 (ej prisvärd))
- Använde inte Electronics. Slöseri med pengar.» (2)
- Electronics hade bra om bode-diagram och så, men den är inte värt så mycket pengar. Väldigt bra föreläsningsanteckningar, men ändå skönt att ha en andra källa av information. Man kan gå ihop ett gäng och dela på en electronics-bok. Då är den värd det.» (2)
- Electronics var lite väl dyr för innehållets relevans i kursen. Elnät-boken är bra» (2)
- Köpte endast första boken, andra var kääs» (2)
- Svårt att avgöra, köpte den till ett rövarpris (oklart för vem) av en vän.» (3)
- Köpte den begagnad. Använde den tyvärr i princip ingenting. Gick nästan enbart efter föreläsningsanteckningar.» (3)
- Elektriska nät var billig och bra! Electronics har jag ej läst mkt i, då föreläsningarna räckte gott.» (3)
- Reagerade inte på priset. Känns som böcker man kan ha nytta av i framtiden, så ett högre pris hade inte varit ett så stort bekymmer.» (3)
- För mig är kurslitteraturen något jag kan gå tillbaka till om jag senare behöver använda mig av det jag lärde mig på kursen, inte något jag använder särskilt för att plugga.» (3)
- Hambleys bok är trevlig att läsa, men den är på tok för tjock. Har inte haft tid att läsa allt. Antar att det beror på att US-förlag betalar per ord. Kvantiteten/pratet överskuggar precisionen. Sluta använd amerikanska böcker. Det finns bra svenska. Eller rekommendera UK-engelska eller tyska.
Den svenska var alldeles utmärkt, men för lätt. » (4)
- Jag lånade elektriska när och köpte inte Electronics som inte borde vara med på kurslitteratur listan eftersom den aldrig hänvisas eller refereras till av Ants.» (Köpte inte boken)
- Har lånat allt mitt kursmaterial. Delvis för att jag hört att boken skulle vara väldigt dyr. Har faktiskt inte ens lånat den ena boken heller utan klarat mig på föreläsningsanteckningar.» (Köpte inte boken)
12. AnvändningHur stor del av kurslitteraturen använde du dig av?51 svarande
Köpte/lånade inte kurslitteraturen» | | 2 | | 3% |
0-10%» | | 15 | | 29% |
10-25%» | | 16 | | 31% |
25-50%» | | 14 | | 27% |
50-75%» | | 3 | | 5% |
>75%» | | 1 | | 1% |
Genomsnitt: 3.07 - Öppna inte electronics.
Kolla lite i den andra.» (0-10%)
- Behövdes inte då föreläsningsanteckningar var riktigt bra» (0-10%)
- den lilla boken som användes i början var bra» (0-10%)
- Hur stor det kommer jag ha användning av? Mer tror jag :)» (0-10%)
- köpte förvisso första boken och läste nästan hela men tappade bort den i läsvecka 3 och hittade den aldrig mer. » (0-10%)
- Den lilla boken var bra, men _väldigt_ grundläggande. Jag öppnade inte ens Hambley. Letade efter information i den innan tentan, men hittade inget som var på rätt nivå. Det kändes som att Hambley riktade sig till fel målgrupp.» (10-25%)
- Använde elnätboken i början samt de flesta häftena. Hambley står i princip orörd.» (10-25%)
- Köpte bara boken för de första 2 veckorna» (10-25%)
- Gick man på föreläsningarna behövde man egentligen inga böcker.» (10-25%)
- se 11» (25-50%)
- Köpte bara första boken.» (25-50%)
- Den första boken var trevlig och lättläst och pedagogisk. Har inte tittat i den andra boken. » (50-75%)
13. Fick du tag på kurslitteraturen i rimlig tid?51 svarande
Ja» | | 41 | | 83% |
Nej» | | 8 | | 16% |
Hade ingen kurslitteratur» | | 2 | | |
Genomsnitt: 1.16 - Köpte begagnat första läsveckan.» (Ja)
- Nej, får man boken en vecka in på terminen så ligger man efter. Men det är mitt eget fel. Skulle ha beställt boken i somras.» (Nej)
- lv 2. för sent alltså» (Nej)
- Böckerna fanns inte på Cremona.» (Nej)
- ca två veckor efter kursstarten» (Nej)
Laboration 1I laboration 1 lärde vi oss använda OrCAD Capture.14. SvårighetsgradHur svår upplevde du att laborationen var?52 svarande
1 (för lätt)» | | 2 | | 4% |
2» | | 22 | | 44% |
3» | | 23 | | 46% |
4» | | 3 | | 6% |
5 (för svår)» | | 0 | | 0% |
Gjorde ej labben» | | 2 | | |
Genomsnitt: 2.54 - Men det krävs nästan en labb för att sätta sig in i ett program.» (1 (för lätt))
- Hade inga som helst problem med labben.» (2)
- svårt utan datorvana.. men det antar jag att man borde ha..» (3)
- Programmet var lätt att handha, och de kretsar vi studerade var ju mest "gamla bekanta gymnasiekretsar", så det var bra kretsar att lära sig på.» (3)
- Som kursen, precis lagom svår. » (4)
- Har gjort den tidigare.» (Gjorde ej labben)
15. InlärningsvärdeHur stort anser du att inlärningsvärdet var i labben?52 svarande
1 (inget inlärningsvärde)» | | 4 | | 8% |
2» | | 9 | | 18% |
3» | | 14 | | 28% |
4» | | 17 | | 34% |
5 (högt inlärningsvärde)» | | 6 | | 12% |
Gjorde ej labben» | | 2 | | |
Genomsnitt: 3.24 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - Labben var meningslös, expfysen är mycket bättre» (1 (inget inlärningsvärde))
- man lärde sig att använda programmet, vilket jag inte tycker är viktigt i denna kurs» (2)
- Ganska lätt att lära sig programmets basfunktioner.» (3)
- bra bra labbar, lärde mig mkt» (4)
- Lärde sig mycket om själva programmet, och en del om krets. Överlag bra inlärningsvärde, men inget man offrar oxar för» (4)
- Lysande sätt att lära sig programmet.» (5 (högt inlärningsvärde))
- Och framförallt var labbarna i exp fys kursen värda mycket! Lärde mig mycket om op-förstärkare och transistorer genom att förebereda mig infor och göra de labbarna. » (5 (högt inlärningsvärde))
16. HandledningHur nöjd är du med den handledning du fick i labben?52 svarande
1 (inte alls nöjd)» | | 2 | | 4% |
2» | | 1 | | 2% |
3» | | 13 | | 26% |
4» | | 12 | | 24% |
5 (mycket nöjd)» | | 22 | | 44% |
Gjorde ej labben» | | 2 | | |
Genomsnitt: 4.02 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - Dåliga handledare som godkände folk hur som helst» (1 (inte alls nöjd))
- De var bra, och det var väl egentligen inte deras fel att mjukvaran betedde sig illa..» (3)
- Ibland lite kö till handledarna, men när de väl kom var de ju duktiga och trevliga, och tiden räckte ju till ändå.» (4)
- bra boys» (5 (mycket nöjd))
- Fick den hjälp vi behövde» (5 (mycket nöjd))
- labledarna är söta.» (5 (mycket nöjd))
- Labhandledarna var duktiga och lätta att prata med. Vi fick den hjälp vi behövde, samtidigt som de inte gjorde jobbet åt oss. Det kändes aldrig svårt att fråga dem om något. » (5 (mycket nöjd))
17. Övrigt- Jättebra lab.»
- Vi hade en del strul med mjukvaran (Windows+halvsunkig mjukvara).
Varför inte en GNU/Linux-version? Missade jag den?»
Genomsnitt totalt för detta stycke: 3.63
Laboration 2Laboration 2 bestod av två delar. I den första ritade vi upp och räknade ut hur vi skulle bygga vår hörapparat. I den andra delen byggde vi den.18. SvårighetsgradHur svår upplevde du att laborationen var?52 svarande
1 (för lätt)» | | 0 | | 0% |
2» | | 5 | | 10% |
3» | | 38 | | 76% |
4» | | 7 | | 14% |
5 (för svår)» | | 0 | | 0% |
Gjorde ej labben» | | 2 | | |
Genomsnitt: 3.04 - Förberedelserna inför den första var lite klurig på sina ställen, men annars rullade det på bra.» (3)
- Jag låg mycket efter med uppgiftsräknandet, och förstod inte så mycket på egen hand, men med hjälp av min labkamrat förstod jag det mesta.» (4)
- Första delen var lagom svår.. Andra var väldigt tidskrävande.» (4)
- Se förra kommentaren om svårighet.» (4)
- Har gjort den tidigare.» (Gjorde ej labben)
19. InlärningsvärdeHur stort anser du att inlärningsvärdet var i labben?51 svarande
1 (inget inlärningsvärde)» | | 2 | | 4% |
2» | | 4 | | 8% |
3» | | 16 | | 32% |
4» | | 21 | | 42% |
5 (högt inlärningsvärde)» | | 6 | | 12% |
Gjorde ej labben» | | 2 | | |
Genomsnitt: 3.51 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - samma» (1 (inget inlärningsvärde))
- Fick lite praktisk förståelse för det vi gick igenom på lektionstid.» (3)
- Första delen av lab2 var bra. Men att bara sitta och löda samt lära sig hur man använder ett analogt oscilloskop var inte så lärorikt. Löda hade vi lärt oss redan i ExpFysen och att höja sänka brytvinkelfrekvenser mha på lödning av resistorer/kapacitancer kunde också redan lätt förstås om man hade gjort frekvensanalyslabben i ExpFys. Borde göras om med mer analysering av hörapparaten för optimering av "pratfrekvenserna" dess begränsningar och svagheter etc.» (3)
- Fiffigt att få räkna och tillämpa. Hade kanske varit kul att jämföra olika gruppers hörapparater (som ju skulle ha olika frekvenskarakteristik) för att höra skillnaden.» (4)
- Man lärde sig mycket, bra!» (4)
20. HandledningHur nöjd är du med den handledning du fick i labben?51 svarande
1 (inte alls nöjd)» | | 1 | | 2% |
2» | | 1 | | 2% |
3» | | 13 | | 26% |
4» | | 14 | | 28% |
5 (mycket nöjd)» | | 20 | | 40% |
Gjorde ej labben» | | 2 | | |
Genomsnitt: 4.04 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - samma» (1 (inte alls nöjd))
- Det var för få handledare på Lab2 del 2. De hann inte hjälpa de som behövde, utan fick stressa runt och göra halvhandledning.» (4)
- Lite längre köer den här gången, och det märktes att handledarna var stressade, så här kanske man borde investera i en handledare till.» (4)
- Det var samma handledare... De var lika bra den andra labben (om än något tröttare). » (5 (mycket nöjd))
21. Övrigt- Bra lab, men man hinner inte sätta sig in i allt man velat om man vill bli färdig i tid.»
- När alla satt och testade sina hörapparater blev ljudnivån i labbet väldigt hög, vilket var lite jobbigt. Handledarna kanske kunde be alla att låta bli omotiverad inkoppling av hörlurarna, så låter det lite mindre.»
- Det var riktigt roligt att få använda teori i praktiken (för en gångs skull).»
Genomsnitt totalt för detta stycke: 3.77
Kommentarsfrågor22. Vad var bra i kursen?- Man lär sig mycket.»
- Man fick en bra bild av kursen i stort om man gick på föreläsningarna. De gav mycket.»
- Rolig med bra uppgifter.»
- Inget att klaga på»
- Det mesta. Lagom tempo på föreläsningarna. Väldigt bra föreläsare. »
- Föreläsaren är strukturerad.»
- Bra föreläsningar! Det mesta man stötte på i problemen hade gåtts igenom på ett väldigt bra sätt i föreläsningarna, så det var bara att kika i anteckningarna.»
- Föreläsningarna!»
- Föreläsningarna.»
- Att den var ganska lätt jämfört med fysikkurserna.»
- ants»
- bra föreläsningar»
- Väl valt teoriinnehåll, och väl valda labbar, med lagom blandning av nytta och "nöje". Väl avvägda labbar: lagom mycket förarbete, lagom mycket att göra vid labtillfället, och inga onödiga rapporter att skriva.»
- Bra föreläsare»
- Det mesta. »
- Väldigt bra inblick i hur elektronik fungerar. Något jag aldrig snappat upp någon annan stans.»
- Föreläsaren var jätte duktig. Den första boken elektriska nät och system var jätte bra. under två lektioner hade vi annan föreläsare som var jätte bra.»
- Föreläsningarna»
- Tydligheten i presentation och laborationerna, som gav verklighetsanknytning. Bra inledande litteratur!»
- Bra att börja från grunden, eftersom det är ett helt nytt ämne. Bra föreläsningar i lagom tempo.»
23. Vad var inte bra i kursen?Kommentera också gärna hur det kan göras bättre!- Uppgiftsbördan mer rimlig, uppgifterna indelade i svårighetskategorier. Mer koncisa böcker. Den svenska var utmärkt, men "för lätt". Repetitionsperiod mitt i läsperioden istället för i slutet.»
- Inga räkneövningar! Det hade varit trevligt att iallafall någon gång under kursens gång ha en räkneövning. Kurslitteraturen skulle behöva ändras (eller?). Jag rörde inte Hambley (se ovan). Tyvärr har jag inga förslag på ersättningslitteratur..»
- Ibland lite för mycket ekvationslösning.»
- Inget att klaga på»
- Lite väl svår tenta. Speciellt sistauppgiften, och transistoruppgiften var kanske lite overkill den med. Får man femma på den tentan så har man sannerligen förtjänat det. Och det är väl så det ska vara också, antar jag. »
- segt med så mycket teori på föreläsningarna.»
- Bonusuppgiften var inte särksilt givande ur inärningssynpunkt. Den borde behandla mer förståelse än svåra beräkningar»
- Räknestugor med handledning hade väl inte varit fel.»
- jag råkade köpa electronics men jag använde den knappt alls. man skulle kunna göra tydligare att boken inte behövs eller skaffa bättre kurslitteratur. »
- Den enda brist jag kan se är min brist på disciplin, och det är inte kursens fel. Åtgärdas rimligen genom att jag belönar mig själv med 30 böj-sträck dagligen med start imorgon. ,-)»
- Kurslitteraturen! Bättre med en bok som verkligen speglar kursens innehåll.»
- Kommer faktiskt inte på något. Jo, att tentan var monstersvår (eftersom den på varje fråga hade lyckats välja den bit jag inte lyckats lära mig..). »
- Kanske kunde man lägga lite mer fokus på att skapa kretsar med olika egenskaper istället för att bara räkna på befintliga kretsar, fast det kanske inte är sånt vi på F kommer behöva...»
- den svarta boken var både dyr och onödig. Man hade kunnat klara sig med bara anteckningar och andra kursmaterijal bra.»
- Början var lätt och slutet var knepigare, utifrån tentan sett, skulle man flyttat tyngdpunkten i undervisningen mer mot slutet på kursen, då början var hyfsat lätt att läsa in själv vid behöv.»
- exempelsamlingen körde man ju fast i hela tiden. det kunde ju bara vara små skitfel men det har man ju ingen aning om när det bara finns ett svar i facit. Lösningar till uppgifterna hade varit mycket mycket bra. »
- Den ena kursboken var onödigt dyr och inte särskilt användbar. »
24. Övriga åsikter om kursen- Tentan kändes lite svårare än de tidigare»
- Rolig, lärorik, ger lite större förståelse och självsäkerhet när det kommer till att handskas med elektriska kretsar, ger förståelse för vad vi har i väggen och hur olika apparater fungerar. En bra kurs!»
- Tyckte ämnet var tråkigt men nu när jag satte mig in det inför tentan har jag ändrat uppfattning! El är skoj!»
- Finns mycke mer roligare att lära sig om el..»
- Överlag nöjd - bra kurs!»
- Elfält tog upp minst 70-80% av tiden, så det var svårt att ta till sig särskilt mycket av den här kursen.»
- Bra kurs. Ants är super. »
- Gillade den :)»
- Behövs "Electronics"? Kan man hitta nån annan bok, som bättre överensstämmer med vårt kursinnehåll?»
Genomsnitt totalt för alla frågor: 3.68 Beräknat jämförelseindex: 0.69
Kursutvärderingssystem från
|