Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
Basåret Kemi 2009, LET932
Status: Avslutad Öppen för svar: 2009-12-15 - 2010-01-18 Antal svar: 75 Procent av deltagarna som svarat: 21% Kontaktperson: Ulla Blomqvist» Utbildningsprogram som genomför enkäten: Chalmers Utbildningsprogram studenten tillhör: Tekniskt basår 60 hp
1. Hur har föreläsningarna fungerat?75 svarande
Mycket dåligt» | | 2 | | 2% |
Ganska dåligt» | | 10 | | 13% |
Varken eller» | | 19 | | 25% |
Ganska bra» | | 36 | | 48% |
Mycket bra» | | 8 | | 10% |
Genomsnitt: 3.5 - Föreläsningarna gav absolut ingenting. Ingen förstog vad Ulf pratade om, Gunnar var extremt förvirrande, stort tack till Jan-Erik. Den bästa jag varit med om!!» (Mycket dåligt)
- dåliga föreläsningar från Ulf och gunnars håll» (Mycket dåligt)
- Gunnar var inte bra, han var virrig och verkade okunnig. Ulf skämtade för mycket och skrev oläsligt på tavlan. Den tredje föreläsaren var mycket duktig och förbaskenemej rolig att lyssna på!» (Ganska dåligt)
- Jan-Erik är den enda föreläsaren som hållit klass.» (Ganska dåligt)
- Ulf är flummig. Skriver som en kratta och det vet han om. gunnar var rena sömnpillret!» (Ganska dåligt)
- Jan-Erik helt fantastisk föreläsare, Ulf flummar alldeles för mycket för utbildning och Gunnar bör ta en lektion i att ta plats och kommando.» (Ganska dåligt)
- Lärarna har alltid ett om och men när de lär ut, istället för att göra det så enkelt som möjligt.
Kap 13 var väldigt svårt att få grepp om.
På övningarna borde inte läraren gå igenom det som precis visats på föreläsningarna utan se till att fråga vad som var oklart, och därefter låta oss arbeta med uppgifterna.» (Ganska dåligt)
- För många olika lärare.
Repetions veckan gav mer än alla andra veckor tillsammans, det säger en del.» (Ganska dåligt)
- En lärare pratade för mycket oxh skämtade för mycket, en annan lärare pratade så tyst och långsamt och tråkigt att ca 60-70 % av eleverna inte hörde/lyssnade på vad han sa eller somnade.. Sedan så var innehållet i föreläsningarna inget speciellt, dem sa exakt vad som stod i boken, det är ju meningen at föreläsningarna ska komplettera bokens innehåll, tycker jag iallafall.» (Ganska dåligt)
- Dem gav mig tyvärr ingenting och var dåligt planerade. Hade varit mer givande att ägna förälsningstimmarna åt att läsa i läroboken istället» (Ganska dåligt)
- Organisk kemi föreläsningarna var helt omöjliga att ta till sig. Det var två veckors total förvirring. Det var alldeles för otydligt och dåliga exempel. Alldeles för mycket mumlande och pekande på en overhead istället för att skriva på tavlan och visa hur det fungerar. Det var även alldeles för lite exempel på denna del av kursen.
De övriga föreläsningarna har varit superbra. Stort plus till Ulf som borde få 1a pris i föreläsning.» (Varken eller)
- Väldigt varierande pedagogisk kompetens bland föreläsarna» (Varken eller)
- det har kännts som om planerningen (uppgifterna i boken) och föresläsningar har varit i otakt.» (Varken eller)
- Gunnar vär sämst. Ulf var bäst. Lars-Erik var OK.» (Varken eller)
- ulf och jan-erik helt ok! Gunnar är jättekunnig men inte den bästa föeläsaren, tyvärr.» (Varken eller)
- Varierande, spretigt med så många olika föreläsare. Dålig föreläsare i organisk kemi.» (Varken eller)
- Inte samma kvalité på alla föreläsare.» (Varken eller)
- jag tycker det har varit svårt att få ett övergripande grepp om kursen. vi har fått information men inte riktigt fått förståelse för när och varför vi ska använda den.» (Varken eller)
- Skulle vara lite mer exemplar. Svårt att hänga med ibland. Nästan inga tal löstes under föreläsningar.» (Varken eller)
- Tycker att fö var aningen simpla mot vad övningsuppgifterna var, men det har antagligen med tidspress att göra så det är ok.» (Varken eller)
- Gunnar måste bli bättre på att tala inför folk, Han måste hitta en rödtråd och inte flyta bort i sitt egna tänk.
Ulf har varit mycket bra.» (Ganska bra)
- Vissa föreläsare höll inte samma standard i utlärande som andra...» (Ganska bra)
- Gunnar som höll i Organisk kemi borde jobba lite mer på sina föreläsningar. Det var svårförstått. Det kändes som om han kunde mycket, men hade svårt att få ut det på ett pedagogiskt och förståeligt sätt.» (Ganska bra)
- Den organiska biten var rätt dålig. » (Ganska bra)
- varierande kvalitet på engagemang och struktur ifrån vissa föreläsare, dessutom är de dåliga på att skriva TYDLIGT!» (Ganska bra)
- Föreläsningarna i organisk kemi var inte så bra, Mycket av det som gicks igenom på föreläsningarna var inte till någon nytta när man skulle göra övningarna. Det var ibland också svårt att veta vad som var relevant och skulle antecknas. De övriga föreläsningarna var mer givande, men jag hade gärna sett lite mer exmpeluppgifter.» (Ganska bra)
- Föreläsaren i den organiska kemin var inte bra. Det märktes att han kunde sin kemi men han var INTE bra på att lära ut!» (Ganska bra)
- Overhead bilder i HA-1 salen går inte att läsa övertaget om man inte sitter längst fram.
En lärare har en svårläslig handstil också, och har inte kunnat använder projektern.» (Ganska bra)
- Alla kemiföreläsningar på Organisk Kemi gav mindre än vad boken hade att ge. Att skippa samtliga föreläsningar på den biten hade inte gjort någon skillnad.» (Ganska bra)
- Itai Panas borde ha föreläsningar, det finns ingen som brinner för kemi, och som lyckad få det så intressant som honom. » (Ganska bra)
- Föreläsningarna har varit olika bra beroende på vilket lärare vi haft.» (Ganska bra)
- de 5 föreläsningarna vi hade med Gunnar va rena sömnpillret.» (Ganska bra)
2. Hur många föreläsningar har du varit på?75 svarande
0-20%» | | 0 | | 0% |
20-40%» | | 4 | | 5% |
40-60%» | | 2 | | 2% |
60-80%» | | 10 | | 13% |
80-100%» | | 59 | | 78% |
Genomsnitt: 4.65 - Närmare 80% än 100% dock, på grund av sjukdom.» (80-100%)
- Missade en föreläsning med Gunnar, läste i boken istället och det kändes aningen mer givande.» (80-100%)
3. Hur har övningarna fungerat?74 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 7 | | 9% |
Varken eller» | | 20 | | 27% |
Ganska bra» | | 30 | | 40% |
Mycket bra» | | 17 | | 22% |
Genomsnitt: 3.77 - Gunnar kan inte ta halva tiden åt att gå igenom samma saker som man precis haft på föreläsningen. Tiden ska läggas på att plugga och fråga honom om man behöver hjälp.» (Ganska dåligt)
- Lärarna har tagit för mycket tid att upprepa det man redan förstått istället för att fokusera på att hjälpa enskilda elever med frågor.» (Ganska dåligt)
- Kändes oplanerat, som att lärarna inte visste riktigt vad vi läste eller skulle göra.» (Ganska dåligt)
- Min gruppledare kunde knappt svenska. Kemi hade han knappt läst heller.» (Ganska dåligt)
- Vet ej, då jag ej varit där» (Varken eller)
- inte varit där.» (Varken eller)
- Endast varit på en övning.» (Varken eller)
- Var ej närvarande på många av mina övningar då en egen studiegrupp tycktes fungera bra det också.
Tråkig planering när övningstid gavs innan den relaterade föreläsningen, men jag antar att man gjorde så gott man kunde. » (Varken eller)
- Har ej varit på övningarna då jag fungerat bättre på egen hand.» (Varken eller)
- Bra att kunna för hjälp men tyvärr lite för godtyckliga väntetider på hjälpen eftersom det var handuppräckning som gällde istället för att skriva en lista på tavlan.» (Ganska bra)
- Froitzheim, som var min övningslärare, gjorde ett utomordentligt jobb.» (Ganska bra)
- Jag fick mycket gjort på övningarna och kunde få hjälp om det behövdes, men de genomgångar vi hade på de första föreläsningarna var inte så bra, jag förstod inte så mycket och de var lite ostrukturerade.» (Ganska bra)
- lite för mycket genomgångar, det är svårt att koncentrera sig på sitt om man inte vill höra genomgången» (Ganska bra)
- Jag har gjort övningar, men varit till få övningsklasser.» (Ganska bra)
- Övningslearen kunde inte svenska och inte inriktad på kemi, dock mycket hjälpsam och väldigt duktig! Övningstillfällena dåligt utspridda med hänsyn till föreläsningstillfällena (grupp 2)» (Ganska bra)
- mycket frågor på liten tid men har fungerat rätt bra. Hade föreläsningarna gett mer så hade de nog varit lättare.» (Ganska bra)
- Hjälp har funnits när man behövt den.» (Ganska bra)
- riktigt bra övningsledare, itai är en grym lärare.» (Mycket bra)
- jan är en väldigt bra och hjälpsam lärare!» (Mycket bra)
- Övningarna har gått bra, vår övningsledare var utmärkt, däremot höll han inte måttet som föreläsare.» (Mycket bra)
- Med Itai som övningsledare är det svårt att misslyckas, även om övningstillfällena då har liknat mer en miniföreläsning. » (Mycket bra)
4. Hur har laborationerna fungerat?75 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 0 | | 0% |
Varken eller» | | 5 | | 6% |
Ganska bra» | | 28 | | 37% |
Mycket bra» | | 42 | | 56% |
Genomsnitt: 4.49 - Att ha lab mellan 15-19 på fredag tycker jag var rent bedrövligt. Labhanledarna var bra men hjärnan var verkligen inte på topp. » (Varken eller)
- Va lite väl mycket folk, grupp 1,2.» (Ganska bra)
- lite väl trångt. för många personer o för lite plats.» (Ganska bra)
- ev. lite för mycket folk» (Ganska bra)
- Lite trångt i salen.» (Ganska bra)
- Ytterst trevligt att få känna på den praktiska delen.» (Ganska bra)
- Dock mycket folk, lite utrymme.» (Ganska bra)
- Mycket folk på labbarna.» (Ganska bra)
- Lite trångt i labsalen.» (Ganska bra)
- Lite för mkt folk» (Ganska bra)
- Tyckte att det var rätt stokigt, var mycket folk på laborationerna och det gjörde att det var svårt att koncentrera sig och göra det bästa. » (Ganska bra)
- Han som vi hade som labborationsledare var väldigt bra» (Mycket bra)
- Superbra med superbra lab ledare. Kanon!» (Mycket bra)
- bra roliga och lärorika labbar. allt mycket väl planerat med att material framställt. kanske lite mycket folk på labbarna dock.» (Mycket bra)
- L-G är verkligen en utomordentlig labblärare. Hans genomgångar innan gjorde att man förstod labbprocessen mycket bättre, och man fick en mycket bättre förståelse för kemin under labbarna. Mer av denna vara tack!» (Mycket bra)
- mycket väntetid ibland om man har otur.» (Mycket bra)
- Lg är bra. » (Mycket bra)
- Laborationerna tycker jag personligen var det roligaste momentet på hela kursen, det är kul att få göra något praktiskt.» (Mycket bra)
- Kul och man lärde sig mycket» (Mycket bra)
- Inga konstigheter» (Mycket bra)
- Jätteroligt!» (Mycket bra)
- L-G var grym. Bra laborationer.» (Mycket bra)
- Läraren var särskilt hjälpsam vid laborationer, och det blev rätt kul.» (Mycket bra)
- Tydliga labbledare.» (Mycket bra)
5. Hur var laborationerna inlärningsmässigt?75 svarande
Inte alls givande» | | 4 | | 5% |
Givande» | | 35 | | 46% |
Mycket givande» | | 36 | | 48% |
Genomsnitt: 2.42 - Förstod det som stod i boken och laborationerna var för min del mest jobbiga.» (Inte alls givande)
- Jag arbetade tillsammans med några som redan gått kemi i gymnasiet så dem gick för snabbt fram tyckte jag» (Inte alls givande)
- Stundtals givande..» (Givande)
- Man fick mer förståelse vad kemi går ut på och vad man kan använda de till. » (Givande)
- Många av labben känner inte jag att jag hade behövt göra. Det hade gett mig ungefär lika mycket att räkna på det i boken. » (Givande)
- Bristen på tydliga exempel från föreläsningarna konkretiserades här.» (Mycket givande)
- läs ovan» (Mycket givande)
- Som sagt ovan, mer av denna vara tack! Tror aldrig jag lärt mig så mycket på laborationer.» (Mycket givande)
- Det var där jag lärde mig allt» (Mycket givande)
- För att man kunde relatera till det man eventuellt lärt sig på föreläsningarna.» (Mycket givande)
- Det är en sak att göra övningar och kolla om man har gjort rätt, det är en annan att behöver räkna rätt för att få en viss verklig resultat. Väldigt givande!» (Mycket givande)
- kul att få utöva det man läste praktiskt!» (Mycket givande)
- Man KAN mäta sakerna på riktigt och de fungerar faktiskt = coolt!» (Mycket givande)
- Väldigt bra för förståelsen, då det kompletterar teorin på ett utmärkt sätt.» (Mycket givande)
- Laborationerna gav väldigt mycket.» (Mycket givande)
Din egen arbetsinsats6. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kemikursen?Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.75 svarande
Högst 15 timmar» | | 20 | | 26% |
Cirka 20 timmar» | | 21 | | 28% |
Cirka 25 timmar» | | 22 | | 29% |
Cirka 30 timmar» | | 8 | | 10% |
Minst 35 timmar» | | 4 | | 5% |
Genomsnitt: 2.4 - Tack vare att jag tidigare tagit Kemi A-kursen, så behövde jag inte studera kemin till 100%.» (Högst 15 timmar)
- väldigt lite p.g.a. att jag sätter mig hellre med matematiken på fritiden. För att matematik > kemi!» (Högst 15 timmar)
- Varierande mellan 15 och 30 egentligen, beroende på veckan.» (Cirka 20 timmar)
- Har inte läst kemi sedan högstadiet och hade stora problem med att ta till mig koncepten i organisk kemi, vilket resulterade i många sena kvällar på skolan och hårbortfall av oroväckande grad.» (Cirka 25 timmar)
- Svårt att säga men jag skulle kunna lagt ner mer tid på kemin. Det kändes som om basåret inte lägger ner alltför mkt tid på kemin och de smittar av sig på oss elever.» (Cirka 25 timmar)
- Minst hälften av den tiden har gått åt till att försöka förstå vad organisk kemi handlade om eftersom föreläsningarna var helförvirrade.» (Minst 35 timmar)
- jag gick på alla föreläsningar och på hälften av övningarna så jaaa...orkar inte räkna » (Minst 35 timmar)
7. Ungefär hur stor del av undervisningen i kemi har du deltagit i?75 svarande
0%» | | 0 | | 0% |
25%» | | 3 | | 4% |
50%» | | 4 | | 5% |
75%» | | 27 | | 36% |
100%» | | 41 | | 54% |
Genomsnitt: 4.41 - Gick nästan aldrig på övningarna då övningsledaren inte var bra.» (50%)
- eftersom jag inte gått på övningarna så missade jag närvaro där.» (50%)
- Jag har inte varit till särskilt många övningsklasser. Det verkar bara vara något för om man har frågor och behöver hjälp?» (75%)
- Om det med undervisning kollektivt avses föreläsningar, övningar och laborationer så är det övningarna som drar ner min närvaroprocent.» (75%)
- missat 2 föreläsningar. har knappt varit på någon kemi övning p.g.a. att de har varit på tider då jag inte kan sitta när och fokusera!» (100%)
Mål och måluppfyllelseI kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.8. Hur begripliga är kursens mål?74 svarande
Jag har inte sett/läst målen» | | 41 | | 55% |
Målen är svåra att förstå» | | 5 | | 6% |
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare» | | 16 | | 21% |
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen» | | 12 | | 16% |
Genomsnitt: 1.98 - kommer ej ihåg målen, kanske gick vi igenom dem i början?» (?)
- en dålig vana jag har.» (Jag har inte sett/läst målen)
- mer strucktur tack! i fysiken med mr öhl så viiste man vad som gällde.» (Målen är svåra att förstå)
- som sagt ovan, svårt att förstå vad vi ska lära oss och varför.» (Målen är svåra att förstå)
- Man förstår målen efterkursen när man gått igenom det. men svåra att förstå innan» (Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare)
- Fundamentala kemibegrepp och räknesätt = check.» (Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen)
9. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.44 svarande
Nej, målen är för lågt ställda» | | 0 | | 0% |
Ja, målen verkar rimliga» | | 41 | | 93% |
Nej, målen är för högt ställda» | | 3 | | 6% |
Genomsnitt: 2.06 - vet ej» (Ja, målen verkar rimliga)
- Känns som de är rimliga, men det är för kort om tid, ganska stressigt att lära in så mycket.» (Ja, målen verkar rimliga)
- Absolut, precis i linje med hur jobbigt det bör vara för någon som aldrig läst detta tidigare.» (Ja, målen verkar rimliga)
- Målen är rimliga, även om jag som aldrig läst kemi förut, hade lite svårt att hänga med ibland. » (Ja, målen verkar rimliga)
10. Testade examinationen om du uppnått målen?51 svarande
Nej, inte alls» | | 0 | | 0% |
I viss utsträckning» | | 17 | | 33% |
Ja, i hög grad» | | 27 | | 52% |
Vet ej/har inte examinerats än» | | 7 | | 13% |
Genomsnitt: 2.8 - vet ej» (I viss utsträckning)
- Jag missade många föreläsningar, struntade i övningar, men kände ändå att examinationen var väldigt enkel. » (I viss utsträckning)
- mycket som inte kom med på tentan.
» (I viss utsträckning)
- tack vare de gamla övningstentorna fick man en bättre uppfattning om vad man behövde lära sig inför tentan, annars hade det varit mycket svårare. man "famlade" i ett hav av små kunskaper som var svåra att se i något sammanhang.» (I viss utsträckning)
- provet var omfattande allt vi lär oss i kursen.» (Ja, i hög grad)
Undervisning och kursadministration11. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?74 svarande
Mycket liten» | | 4 | | 5% |
Ganska liten» | | 11 | | 14% |
Ganska stor» | | 40 | | 54% |
Mycket stor» | | 19 | | 25% |
Genomsnitt: 3 - Boken och labben har gett all information. Mycket dåligt som sagt.» (Mycket liten)
- Jag tycker att de gick igenom ungefär exakt vad som stod i boken så jag kände att jag lika gärna kunde läsa mig till informationen själv. » (Ganska liten)
- Ulfs superrepetition av Organisk Kemi är orsaken till Ganska stor istället för Ganska liten.» (Ganska stor)
- mindre än på andra kurser, men samtidigt rätt mycket. skillnaden är väl att man kan läsa in föreläsningarna i boken i kemi vilket är svårt i tex matte» (Ganska stor)
- bra med övningstillfällen. hade gärna haft fler sådana!» (Ganska stor)
- Det är alltid svårare att ta till sig nytt material utan att få det förklarat för sig.» (Ganska stor)
- mycket fick man lära sig själv eller av andra elever.» (Ganska stor)
- Jag valde att lära mig under föreläsningar inte läsa ur bok, drf mkt stor.» (Mycket stor)
12. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?74 svarande
Mycket liten» | | 2 | | 2% |
Ganska liten» | | 10 | | 13% |
Ganska stor» | | 34 | | 45% |
Mycket stor» | | 28 | | 37% |
Genomsnitt: 3.18 - Övningarna i boken har behandlat helt andra typer av uppgifter än vad som behandlats på föreläsningen. Boken ställer dessutom många frågor i övningarna som den själv inte ger svar på.» (Ganska liten)
- Boken är rent ut sagt förkastlig tyvärr. Fina teckningar, färger och tabeller men sprattligt innehåll och föga förklarande förklaringar. » (Ganska liten)
- Litteraturen var ganska ostimulerande, en extra, lite svårare uppgift varje vecka gjord av lärare skulle kunna hjälpa hålla gnistan uppe när boken blir för enkel och inte så djupgående. Hade varit roligt att kunna fördjupa sig lite.» (Ganska liten)
- Boken förklarade bra och hade bra övningar» (Ganska stor)
- Otydlig bok» (Ganska stor)
- där är dit man ofta fått vända sig när man inte förstår föreläsningarna, samtidigt är den rätt svår att förstå så de gör de inte enklare.» (Ganska stor)
- Boken och föreläsningarna har gått hand i hand vilket är bra. Däremot hoppar man för mycket fram och tillbaka mellan alla kaptiel. » (Mycket stor)
- Lärde mig mest genom att läsa och göra övningar.» (Mycket stor)
- Kurslitteraturen i kemin var mycket bra.» (Mycket stor)
- Det är det enda jag har fått ut något av» (Mycket stor)
13. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?74 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 5 | | 6% |
Ganska bra» | | 42 | | 56% |
Mycket bra» | | 27 | | 36% |
Genomsnitt: 3.29 - Den tenta som delades ut hade en hel del referenser till "svar finns i boken" i sitt facit. Jag hittade aldrig några svar. Delen med organisk kemi på den tentan verkar också ha varit felaktig, iallafall om man jämför med det vi fick lära oss på föreläsningarna om jag förstått det rätt.» (Ganska dåligt)
- vi borde fått information om att det fanns fler gamla tentor under "arkiverade hemsidor" på studieportalen» (Ganska dåligt)
- Det låg uppe en tenta med facit, som sedan togs bort och ersattes med en annan tenta. De som lyckats få tag på den första tentan hade alltså två försökstentor att öva på, medan de som var sena med att skriva ut papprena bara fick en. » (Ganska dåligt)
- Hade varit bra om föreläsningsanteckningar och overhead funnits att tillgå som i mekanik-kursen» (Ganska bra)
- Ett fråge/upgifts häfte skrivet av läraren istället för boken hade varit åtråvärt.» (Ganska bra)
- Kunde funnits mer än en "gammal tenta" att öva på.» (Ganska bra)
- dålig info om labbkompendiet. » (Ganska bra)
- Bra tentor som delades ut, och att tidigt få ett labbkompendium gjorde att man kunde förbereda sig mycket bättre.» (Mycket bra)
Arbetsklimat14. Hur var möjligheterna att få hjälp och ställa frågor?75 svarande
Mycket dåliga» | | 1 | | 1% |
Ganska dåliga» | | 6 | | 8% |
Ganska bra» | | 28 | | 37% |
Mycket bra» | | 29 | | 38% |
Har ej sökt hjälp» | | 11 | | 14% |
Genomsnitt: 3.57 - fler övningstillfällen hade behövts» (Ganska dåliga)
- Uselt att läxhjälpen nollställdes och att vi som hade anmält oss i första svängen då tyvärr missade läxhjälpen eftersom att det gick ut ett massmail till alla på kursen om att registreringen nollställts.» (Ganska bra)
- Jan-Erik återigen en förebild här. Ulf prattlar ibland på om Idol och gasspisar som svar på frågor. Gunnar erkänner inte ens att någon har handen uppe om inte personen samtidigt vrålar "FRÅGA!"» (Ganska bra)
- många frågor på kort tid och få lärare, men det gick ganska bra.» (Ganska bra)
- Våran lärare under kemiövningen kunde inte alltid svara på frågorna och heller inte förklara så man förstod, även om han verkligen försökte och gjorde allt han kunde (vilket uppskattades)» (Ganska bra)
- itai is my man.» (Mycket bra)
- Under labbarna så var L-G en guldgruva för hjälp.» (Mycket bra)
15. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?74 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 1 | | 1% |
Ganska bra» | | 18 | | 24% |
Mycket bra» | | 51 | | 68% |
Har ej sökt samarbete» | | 4 | | 5% |
Genomsnitt: 3.78 - Många oseriösa studenter som pratar och stör på föreläsningarna och många studenter som inte kan tänka själva under övningarna och istället frågat mig.» (Ganska dåligt)
- Jag har däremot samarbetat väldigt sällan.» (Mycket bra)
- Min studiegrupp råkade innehålla några som kunde kemi och detta är jag oändligt tacksam för.» (Mycket bra)
16. Hur var arbetsbelastningen på kursen?75 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 3 | | 4% |
Lagom» | | 50 | | 66% |
Hög» | | 21 | | 28% |
För hög» | | 1 | | 1% |
Genomsnitt: 3.26 - har läst kemi innan» (Låg)
- vissa veckor var det väldigt mycket rekommenderade upgifter och sidor i boken» (Lagom)
- Lagom, men ibland hög då man samtidigt läser matematik.» (Lagom)
- Jag tycker allt kom i fel fas redan från början. vi hade:
måndag: föreläsning, sedan övning
onsdag: övning, sedan föreläsning..
Dag ett på kemin var bara introduktion så de kommande två övningspassen fanns där inget efter föreläsningar att öva på och som ny är det inte lätt att läsa in.. Och detta följde enl mig med allt allt släpade efter fel.» (Hög)
- många tal att räkna som mer eller mindre va samma sak. kan korta ner antalet och lite. eller ha rekomenderade uppgifter. jag hade inte hittat något sånt.» (Hög)
17. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?75 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 2 | | 2% |
Lagom» | | 34 | | 45% |
Hög» | | 35 | | 46% |
För hög» | | 4 | | 5% |
Genomsnitt: 3.54 - Delvis på grund av sjukdom and trötthet under perioden.» (Hög)
- Det var skönt att den tunga matten var tillsammans med kemin. Hade kemin varit lika tung som matten hade det blivit väldigt jobbigt.» (Hög)
- Matten var tvungen att ofta komma föra matten vilket gjorde att Kemin blev svår också.» (För hög)
Sammanfattande frågor18. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?75 svarande
Mycket dåligt» | | 3 | | 4% |
Dåligt» | | 7 | | 9% |
Godkänt» | | 20 | | 26% |
Gott» | | 28 | | 37% |
Mycket gott» | | 17 | | 22% |
Genomsnitt: 3.65 - Vill egentligen sätta mycket dåligt eftersom den Organiska kemin har förstört hela kursen och möjligheten till att försöka fokusera på några andra områden. Ulf var dock så bra så det blir bara dåligt.» (Dåligt)
- Det känns som att jag har lärt mig två formler och hur man namnger olika ämnen, och genom detta klarat mig utmärkt genom kursen. Ska det vara så?» (Dåligt)
- även om föreläsarna var duktiga så va de inte i fas med varandra och verkade inte ha kollat på kursen som helhet när de undervisade. därför blev det väldigt "hattigt" och dålig struktur.» (Dåligt)
- som sagt...» (Dåligt)
- Den organiska delen av kemin kunde ha presenterats bättre.
Jag fick även intrycket att det var mycket fram och tillbaka i undervisningen, men annars har jag inget att klaga på.» (Godkänt)
- tycker att det inte funnit nån "röd tråd" genom föreläsningarna för att de har varit flera olika föreläsare, vilket inte är så bra. ska man vara ärlig så har några föreläsare varit rena sömnpillren.» (Godkänt)
- tydligare linjer. man kan jämföra med fysikkursen i LP1 där läraren var mycket noggrann med att se till att vi förstod allting som sades och varför vi skulle kunna sakerna han lärde ut. i kemin var det mer luddigt och oklart.» (Godkänt)
- Föreläsaren Gunnar, som hade hand om organisk kemi var alldeles för velig, osäker och oförberedd. Jag, och många andra som jag diskuterat detta med hade svårt att hålla uppe ögonen.
Föreläsaren Ulf är jättebra, men ibland känns det som att lite för mycket tid går åt till skämt, dock jättebra person att starta med kl 8 på morgonen. Att börja föreläsningen med att skämta lite om Idol är bra, då vaknar man till lite.
Föreläsaren Jan-Erik är guld! Inspirerande och det märks att han tycker det han sysslar med är intressant.
För övrigt så tyckte jag att jag ibland kände av att lärarna litegrann tyckte att basårskemin är jättesimpel och lite tråkig att undervisa, jämfört med civilingenjörs-kemi.» (Godkänt)
- Bortsett från de förvirrande föreläsningarna som Gunnar höll så var allt top-notch.» (Gott)
- Tycker kemi är tråkigt, men kursen har endå vart bra. » (Gott)
- Jan-Erik drar upp betyget från "godkänt" till "gott".» (Gott)
- Dan Beckman läraren (slående lik profil och humor) var extremt duktig och fick ett ämne jag verkligen inte gillar att bli de roligaste föreläsningarna, men ändå så man verkligen förstod allt.» (Mycket gott)
- Den var svårare och mer rik i ny information än jag trodde det skulle vara, men tanke på att jag redan har läst kemi på gymnasial nivå.» (Mycket gott)
19. Vad bör främst bevaras till nästa år?- jan-erik svensson»
- Ulf, lab»
- Ha kvar Jan-Erik Svensson.»
- Att ha forskare berätta om sina arbeten var väldigt lärorikt så det får gärna vara kvar.»
- kemi övningar»
- laborationerna har varit riktigt bra. och itai förståss.»
- Labbarna.»
- labben»
- Labbarna»
- ULF!»
- entusiasmen från ulfs sida»
- Tyckte att det var en bra blandning mellan: föreläsningar, övningar och laborationer.»
- Kommer ej ihåg namnet, (inte ulf och inte gunnar) men den tredje läraren vi hade under föreläsningarna var riktigt bra på att förklara saker på ett enkelt sätt.»
- Labbarna»
- Labbarna och ha Jan-Erik som föreläsare»
- Jan-Erik och Itai»
- Jan-Erik gjorde ett bra intryck som både föreläsare och övningsledare»
- Lars Erik»
- Laborationerna har varit mycket roliga och givande och ska absolut vara kvar. Gärna lite mer utspridda under terminen.»
- Ulf Jäglid.»
- Jan-Eriks föreläsningar.»
- Laborationer.»
- övningstillfällena och laborationerna»
- Ulf och övningsledaren för grupp 7, Jan :D»
- Jan-Erik.»
- Stort plus för alla de gamla tentor som låg ute. Hade dock inte skadat att lägga upp de gamla tentorna från tidigare år på samma kurshemsida som årets. På de gamla sidorna fanns mycket att hämta som många säkert missade.»
- Forskaren(minns inte namnet) som vi haft på föreläsningarna, han var den ende som förklarade på ett vettigt sätt. Samt laborationerna(ast ändra tiden på de, så de inte hamnar så sent)»
- övningarna»
- Laborationerna!»
- hmmm...»
- Ulf»
- lärarna»
- labbarna!»
- Laborationerna.»
20. Vad bör främst förändras till nästa år?- Inte så mycket.
Kursen var bra planerad»
- En annan lärare i organisk kemi, även om Gunnar är fantastiskt kunnig så är inte direkt pedagogisk. Efter hans föreläsningar var man snarare glad att dom var slut så att man kunde gå till övningslektionerna och faktiskt lära sig det som han pratat om. En anm. Som övningsledare var Gunnar mycket bra men inte som förläsare.»
- Strukturen på organisk kemi. Mer konkreta övningar och räkneexempel.»
- Inte ha Gunnar som föreläsare.»
- Inte en massa olika lärare för olika delar. Tyvärr är inte alla lärare lika bra/entusiastiska.»
- Ulfs skrivstil. (låt honom prova små bokstäver)
Att hoppa men flera olika lärare, då detta gör det svårare för klassen att lära känna läraren och vise versa.»
- det varit grymt om det hade varit en och samma föreläsare (och helst inget av sömnpillren)»
- Gunnars föreläsningsteknik.»
- Gunnar som föreläsare, han var för vimsig och gick runt och runt med samma mening, många höll på att somna och han verkade osäker på vad han sa. Ulfs skrift på tavlan! EJ LÄSLIGT! »
- Föreläsaren för organsk kemi. »
- mer struktur i kursen»
- Jag tyckte att det funkade bra som det var.»
- De borde diskutera lite mer vem som föreläser om vad, för många föreläsningar var upprepningar av varandra.»
- Inta ha övningar innan föreläsningar. Och på fredagar hade grupp 3 och 4 (jag gick i grupp3) laboration kl 8 på morgonen. Alla labbar tog under 2 timmar och man var då klar innan kl 10 .. sedan hade man hål tills lektionen började kl13.15. När det är fredag, man är uppe tidigt och det inte är obligatorisk lektion, då även om man kan studera under håltimman är det inte jättemotiverande att stanna kvar och invänta en lektion på 1,5 timme för att sedan gå på helg, utan blir lätt att man dras med tanken att sticka hem ist. Detta var det mest frustrerande med hela kursen.»
- Gunnar och Ulf var inga bra föreläsare,
Ulf verkade inte förstå att många inte hade öppnat en kemibok innan kursens start. Det var inte förens de sista föreläsnignarna som folk började förstå»
- Gunnar Eriksson»
- Organiska kemin var väldigt otydlig och dåligt strukturerad. Låt nån annan föreläsare hålla i den delen än Gunnar»
- Det mesta, Ulf och gunnar var riktigt usla»
- Gunnar och en del övningsledare.»
- Gunnars föreläsningar.»
- Ibland är overheads viktigt, särskilt då en av lärarna har en svårläslig handstil...men vet dock inte om det är möjligt att fixa projektor problemet i HA-1 salen.»
- mer struktur och att föreläsarna pratar med varandra och övningsledarna så de ligger i fas med varandra. »
- Få ordning på instruktionerna på laborationerna. Första labben var det ingen ordning på, labbhandledarna var inte heller särskillt hjälpsamma. Och med tanke på att det kanske var första gången många av oss gjorde en labb, borde labbledarna försöka ge oss ett bättre intryck.
»
- bättre föreläsare, mer struktur på vad som mans ska lära sig. kan intyga att många tyckte att kemin var jäkligt tråkig tyvärr.»
- Sättet att framföra organisk kemi - kan någon åtminstone förklara att det endast går ut på att memorera olika strukturtyper och regler, så man är beredd på vad som komma skall! Det låter ju fantastiskt roligt när man får höra att man själv är uppbyggd av kolkedjor och att organisk kemi är kolets kemi, men detta är falsk marknadsföring å det grövsta då man ändå bara sitter och ritar streckformler av aldehyder. Organisk kemi är som en enda lång bakfylla.»
- Som sagt: Ordna upp "Organisk Kemi"-biten till nästa år. Vi var många som tyckte att kapitlet om kemisk bindning hade behövt mer belysning.»
- Det var dåligt med så många olika föreläsare. Dessuto var många av föreläsarna svåra att lyssna på, då de svävade ut i mycket annan information»
- Hur lärarna skriver på tavlan. Har aldrig varit med om så dålig handstil, flera gånger om får man fråga olik studenter som sitter bredvid vad de skrivit på tavlan. Be lärarna minska på skämten, vi där för att försöka lära oss ett ämne som är svårbegripligt o då passar det inte med att dra skämt 10-15 min varje föreläsning »
- föreläsningarna måste bli bättre»
- Möjlighet till fördjupning, roligare kurslitteratur. Personligen hade jag velat ha en bok som är som matteboken är.»
- Bättre föreläsare och bättre upplägg på föreläsningarna. »
- Bättre planerade labbtider. Jag tycker synd om de som går nästa år om de måste ha labb på fredageftermiddagarna också.»
- Mer organisk kemi kanske?»
- kursens mål.»
- Ha inte övning före man haft föreläsning»
- planera föreläsningarna bättre och gå igenom fler exempeltal på tavlan och förklara dem»
- Bättre föreläsningar om organisk kemi.»
- Att säga till Gunnar att korta ner sina föreläsningar och inte sväva iväg om annat o intressant.»
- Inget.»
21. Övriga kommentarer- Synd att mitt intresse för Kemi totalt suddats ut efter denna kurs.»
- Ulf, har gjort ämnet levande och roligt. Keep him!»
- Kemin hade tekniskt basårs bästa lärare.»
- -»
- Mycket besviken på denna kurs, Vart en cirkus. Trodde mer om chalmers.»
- Behåll Jan-Erik!»
- mycket kompetenta lärare.»
Kursutvärderingssystem från
|