Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
Kursutvärdering för matematik, delkurs 2, LMA162 0204
Status: Avslutad Öppen för svar: 2007-11-28 - 2008-01-15 Antal svar: 59 Procent av deltagarna som svarat: 19% Kontaktperson: Ulla Blomqvist»
1. Vad tyckte du om föreläsningarna?*59 svarande
5» | | 26 | | 44% |
4» | | 17 | | 28% |
3» | | 9 | | 15% |
2» | | 7 | | 11% |
1» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 1.94 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - Nisse är sjukt bra, rolig och pedagogisk.» (5)
- Nisse e för skön.» (5)
- lagom bra takt går inte att klaga på mycket» (5)
- Grymt bra, » (5)
- Johnny är helt suverän!» (5)
- Jonny är den bästa "läraren" jag haft hittills.» (5)
- Jag gick inte på någon föreläsning» (5)
- Johnny är bra det är han» (5)
- Bra svårighetsgrad och alltid relevanta.» (4)
- matteläraren gick ibland tidigare från lektionerna» (3)
- Vi går väldigt fort fram och jag har svårt att hänga med i resonemangen.» (3)
- Det var ganska krångligt att byta teknik för att förstå den nya föreläsarens förklaringsteknik.» (3)
- Har släpat lite men sedan kommit ikapp kursplanen. » (3)
- Det var svårt att hänga med i föreläsningarna när man hade kommit efter i övningsboken. Studietakten är väldigt hög.» (3)
- de e lite för högt tempo... skulle önska fler exempel..» (3)
- De är i huvudsak bra men där finns två saker jag tycker är mindre bra. 1. När elever svarar på frågor är det nödvändigt för mig att Jonny repeterar elevernas svar, vilket han inte gör idag. 2. Jonny skriver oerhört fort och direkt när han är färdig med skrivandet så börjar han resonera. Om jag skriver av exemplet kan jag inte följa resonemanget. Skriver jag inte av exmeplet och följer resonemanget har jag inget exempel att återknyta till efter föreläsningen. Skriv långsammare och avvakta något med resonemanget!» (2)
- Det går väldigt snabbt. Svårt att hänga med.» (2)
- Inte pedagogiska» (2)
- väldigt krångliga och inte så pedagogiskt upplagt. Rörigt.» (2)
- det går för snabbt i uträkningarna.
studietakten är inga problem.» (2)
2. Vad tyckte du om lärarinsatsen vid föreläsningarna?*Efter du har svarat skall du ange vilken övningsgrupp du tillhör.59 svarande Totalt:
5» | | 25 | | 42% |
4» | | 22 | | 37% |
3» | | 7 | | 11% |
2» | | 4 | | 6% |
1» | | 1 | | 1% |
Genomsnitt: 1.88 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) Fördelat på olika grupper: 1: (13 st)
5 | | 6 | | 46% |
4 | | 4 | | 30% |
3 | | 2 | | 15% |
2 | | 1 | | 7% |
1 | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 1.84 - Jonny är bra!» (4)
- förstår inte skillnaden på denna och fråga 1.» (3)
- Tycker att nisse är bra men det verkar inte som att dom har 100% kommunikation nisse och johnny. Vad jag har förstått så går Johnny mycket efter hans föreläsningsgrupp, hur dom har legat i kursplanen medans vi (nisses grupp) hamnar lite i andra hand. Sen tycker jag att Johnny är mycket mer pedagogisk än vad nisse är, vilket jag tycker är konstigt med tanke på att vi i nisses grupp troligtvis behöver mer pedagogik för att hänga med. Varför inte låta nisse ta hand om dom som är duktigast och johnny resten?» (3)
2: (7 st)
5 | | 4 | | 57% |
4 | | 3 | | 42% |
3 | | 0 | | 0% |
2 | | 0 | | 0% |
1 | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 1.42 - se kommentar ovan» (5)
- Ibland väl högt tempo på bekostnad av förståelsen hos eleverna. Annars bra.» (4)
3: (4 st)
5 | | 2 | | 50% |
4 | | 2 | | 50% |
3 | | 0 | | 0% |
2 | | 0 | | 0% |
1 | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 1.5 - Jag gillar denne lärare mycket. Han gör matematiken intressant för mig. Dessutom har han en sober humor vilket jag gillar.» (4)
4: (8 st)
5 | | 4 | | 50% |
4 | | 3 | | 37% |
3 | | 1 | | 12% |
2 | | 0 | | 0% |
1 | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 1.62 - Han är duktig och rolig. Men ibland kan de gå lite snabbt.» (4)
5: (2 st)
5 | | 1 | | 50% |
4 | | 1 | | 50% |
3 | | 0 | | 0% |
2 | | 0 | | 0% |
1 | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 1.5 - Väldigt bra, väcker intresse, och får en att vakna till lite då & då.» (5)
6: (5 st)
5 | | 0 | | 0% |
4 | | 3 | | 60% |
3 | | 1 | | 20% |
2 | | 0 | | 0% |
1 | | 1 | | 20% |
Genomsnitt: 2.8 - Godkänd. Ganska rörig» (3)
7: (4 st)
5 | | 1 | | 25% |
4 | | 2 | | 50% |
3 | | 1 | | 25% |
2 | | 0 | | 0% |
1 | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2 8: (7 st)
5 | | 3 | | 42% |
4 | | 1 | | 14% |
3 | | 1 | | 14% |
2 | | 2 | | 28% |
1 | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2.28 - Lite för snabbt tempo!» (4)
- Både och. Men Det var många små slarvfel här och där samt att man hoppar över en massa steg som anses "självklara" har gjort det VÄLDIGT svårt att hänga med när ngt helt nytt presenteras. » (2)
9: (3 st)
5 | | 1 | | 33% |
4 | | 1 | | 33% |
3 | | 0 | | 0% |
2 | | 1 | | 33% |
1 | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2.33 - Förklarar inte på ett förståeligt sätt.» (2)
10: (6 st)
5 | | 3 | | 50% |
4 | | 2 | | 33% |
3 | | 1 | | 16% |
2 | | 0 | | 0% |
1 | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 1.66 - Nisse är en bra föreläsare dock är det nog så att många inte alltid förstår allt och törs inte alltid fråga honom då han är väldigt skämtsam av sig. Men jag upplever det inte alls som ett problem» (5)
- kanske svårt för lärare att sänka tempo... men kanske skulle lägga mer tid på att se vilket flera har problem med och ta upp dessa delar mera» (4)
3. Vad tyckte du om övningstillfällena?*Efter svaret skall du ange vilken övningsgrupp du tillhör.59 svarande Totalt:
5» | | 11 | | 18% |
4» | | 23 | | 38% |
3» | | 17 | | 28% |
2» | | 4 | | 6% |
1» | | 4 | | 6% |
Genomsnitt: 2.44 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) Fördelat på olika grupper: 1: (13 st)
5 | | 3 | | 23% |
4 | | 6 | | 46% |
3 | | 4 | | 30% |
2 | | 0 | | 0% |
1 | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2.07 - Vi hade johnny en dag varje vecka i lp1 och det va jätte bra faktiskt. Tycker att vissa av dem nya pedagogerna har dåliga svar på vissa frågor eller mer exakt så har dem inga svar på vissa frågor. Tar man upp frågorna med johnny så kan han svara direkt. synd att det behöver vara så olika standard på pedagogerna. Vet inte om ni vet vem jag menar men, den hjälpläraren som vi har (grupp1) på torsdagar är jätte bra.» (5)
- Mannen vi hade på torsdagar är väldigt bra på att förklara saker, han vi hade på måndagar var inte alltid lika bra förberedd.» (4)
- Övningsledarna har varit dåligt förberedda och har inte kunnat gett den hjälp man behövt alla gånger.» (3)
- Dom har blivit bättre och bättre. Men samtidigt så kan dom bli mycket bättre. Vi har haft en tjej som pluggar på chalmers, som vår övningsledare och hon har varit duktig med tanke på att hon inte kanske har så stor vana. Men här igen så tycker jag att det har riktats duktigare övningsledare till Johnnys föreläsningsgrupper. Vilket är tvärtemot vad som sagts, dvs att dom som har problem ska få mer hjälp. Den pedagokiska hjälp har rikats lite fel enligt mitt tycke. Grupp 6.» (3)
2: (7 st)
5 | | 1 | | 14% |
4 | | 5 | | 71% |
3 | | 0 | | 0% |
2 | | 1 | | 14% |
1 | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2.14 - Bobo höll mkt hög klass» (4)
- Killen som studerade var väl inte den kliskaste ibland. Men han gjorde sitt bästa. Men annars saknade gruppen bobo» (4)
- Väldigt stor skillnad på ledarna på vid övningtillfällerna.
En del ledare är inte kompetenta för sin uppgift.» (2)
3: (6 st)
5 | | 1 | | 16% |
4 | | 2 | | 33% |
3 | | 2 | | 33% |
2 | | 0 | | 0% |
1 | | 1 | | 16% |
Genomsnitt: 2.66 - kunde va färre i gruppen» (4)
- Det är på tok för högljutt under övningstillfällena. I början alldeles för många människor som inte tillhörde gruppen.» (1)
4: (8 st)
5 | | 1 | | 12% |
4 | | 1 | | 12% |
3 | | 4 | | 50% |
2 | | 2 | | 25% |
1 | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2.87 - Mycket bra övningsledare, plus i kanten till den som tillochmed mejlade lösningar som vi hade problem med!» (5)
- Vissa ledare är inte påslästa, medans andra redan innan lektionen räknat de tal som vi ska göra, vilket är jättebra» (3)
- Väldigt mycket folk i vår grupp och lärarna stannar för länge vid varje person.» (3)
- Det är toppen att vi får möjlighet till hjälp på övningstillfällen. Men då "läraren" inte är kunnig och förklarar fel så blir det svårt. Tur att vi hade en toppen tjej till hjälp.» (3)
5: (2 st)
5 | | 1 | | 50% |
4 | | 1 | | 50% |
3 | | 0 | | 0% |
2 | | 0 | | 0% |
1 | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 1.5 - Mycket bättre än Lp1» (5)
6: (4 st)
5 | | 0 | | 0% |
4 | | 0 | | 0% |
3 | | 2 | | 50% |
2 | | 1 | | 25% |
1 | | 1 | | 25% |
Genomsnitt: 3.75 - Inte bara hjälpa tre personer under 2 timmar utan hjälpa fler och mer effektivt. Och att personer från någon annan grupp inte ska sitta och få hjälp på min övningstid» (3)
- Vår övningsledare är väldigt stressad när det är många elever medverkande. Hon tar för lång tid på sig per person så det kan sluta med att man får vänta 1 och en 1/2 timme för att få hjälp.» (3)
- Man får ingen hjälp. Och det tar 30 minuter/person då hon förklarar. Helt onödigt att gå på dom övningarna.» (1)
7: (4 st)
5 | | 0 | | 0% |
4 | | 2 | | 50% |
3 | | 1 | | 25% |
2 | | 0 | | 0% |
1 | | 1 | | 25% |
Genomsnitt: 3 - På övningslektionerna har man chans att få uppgifter förklarade för sig, så att man kan förstå.» (4)
- Läraren var det inget fel på men att det kommer massor ifrån andra grupper till våran övnings lektion är riktigt dåligt.. förstårligt att dom behöver hjälp men dom gör så att det tar upp till hela lektionen att få ställa 1 fråga och om man har plugga hemma så har man ju samlat på sig några fråger.. får panik när man har hoppat över så många upgf. för att man inte kunnat fråga..» (1)
8: (7 st)
5 | | 2 | | 28% |
4 | | 1 | | 14% |
3 | | 3 | | 42% |
2 | | 0 | | 0% |
1 | | 1 | | 14% |
Genomsnitt: 2.57 - Ganska mycket folk, ibland svårt att få hjälp med allt man ville.» (3)
- Då jag inte medverkat på en enda övningslektion är det inte lätt att gradera dessa. Ubderkligt att det då måste vara en obligatorisk fråga.» (1)
9: (3 st)
5 | | 0 | | 0% |
4 | | 3 | | 100% |
3 | | 0 | | 0% |
2 | | 0 | | 0% |
1 | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2 - Bra att man kan få hjälp» (4)
- Utan övningstillfällena skulle jag absolut inte ha en chans att klara av kursen, om jag ens har gjort det nu. Det är bra att det finns tillfällen man kan fråga om hjälp. Men jag känner att det skulle ha funnits fler övningstillfällen. Studietakten är väldigt hög och man behöver all hjälp man kan få.» (4)
10: (5 st)
5 | | 2 | | 40% |
4 | | 2 | | 40% |
3 | | 1 | | 20% |
2 | | 0 | | 0% |
1 | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 1.8 - perfekt för oss som är i den "sämre" gruppen att ha föreläsnings läraren som verkligen kan sin sak och är utbildad på att lära ut.. dessutom e klar fördel för oss att vi inte är så många utan får gott om hjälp.» (5)
- Tidvis var det jobbigt att folk inte respekterar gruppindelningen utan går på andra gruppers övning.» (4)
- Upplever det väldigt irriterande när elever från andra grupper tar upp vår övningslärares tid. Låt elereverna gå på de övningslektioner som sin grupp har schemalagt inte andras.» (4)
4. Vad tyckte du om föreläsningen i studieteknik?51 svarande
5» | | 20 | | 39% |
4» | | 13 | | 25% |
3» | | 11 | | 21% |
2» | | 5 | | 9% |
1» | | 2 | | 3% |
Genomsnitt: 2.13 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - Deltog ej» (?)
- Var inte där» (?)
- Jag gik inte på den» (?)
- Gick inte på dessa.» (?)
- Ord är överflödiga.» (5)
- strålande!» (5)
- Mycket bra föreläsning, många bra konkreta tips som man kan använda sig av» (5)
- många bra tips.» (5)
- Väldigt användbar och inspirerande.» (5)
- Han är väldigt bra. Man har fått många ideer om hur man ska förbättra sina resultat och framför allt behålla kunskapen man lärt sig länge.» (5)
- Ett bra initiativ, något att tänka på.» (5)
- Första ggn väldigt bra, andra lite samma sak som första => långtråkigt. Men sant» (4)
- Den var bra. Hade det funnits tid så skulle jag viljat ha mer föreläsningar.» (4)
- Första var bra. den andra var lite mindre bra.» (4)
- intressanta» (3)
- var bara på en med den var bra» (3)
- svårt att praktisera hans tips, men visst lärde,man sig något man kunde ha nytta av.. » (3)
- Gav inte särkilt mycket kunde vara mycket bättre var inte särkilt relevant» (1)
5. Vad tyckte du om SI-verksamheten?Efter du har svarat skall du ange vilken övningsgrupp du går i.Totalt: Fördelat på olika grupper: 1: (0 st) - sämst»
- Har ej deltagit»
- Har inte närvarat.»
- Om den låg mellan en föreläsning och en övning skulle det vara lättare att gå dit. nu blev det ofta sovmorgon istället.»
- Jag gick inte på dem»
2: (0 st) - inga åsikter eftersom jag inte har gått på någon»
- Har inte varit där, tycker inte att det ger något.»
- Tyvärr är det så att jag inte varit på särskilt många SI-möten, vilket jag ångrar. Har förstått att dessa möten ger en mycket ökad förståelse för problemlösningoch allmäna lösningar.»
- De är riktigt trevliga. Uppgifterna vi fick där kräver lite mer tankeverksamhet och försteelse för uppgifterna än att bara nöta nöta.»
- Blev bättre och bättre, bör kanske läggas upp mer som stödundervisning än fördjupning dock. SI-ledaren en bra resurs ex. innan tentor.»
- Jag har inte gått på mötena eftersom jag inte hade tid att räkna fler tal än dem i studielitteraturen.»
3: (0 st) - ej deltagit»
- Varför är svarsmöjligheten av annan karaktär på denna frågan? SI-mötena var helt urusla då hon som var där inte kunde göra sig förstådd på svenska.»
- Första Si-mötet kändes totalt bortkastat, sen dess har jag inte gått mer, men det kanske blivit bättre.»
- inte det bästa må jag säga»
- dålig. var ej på många men fattade aldrig meningen med det. jag tror att det är bättre med si- i kemi och fysik.»
- första period är dåligt»
4: (0 st) - ingen aning»
- Den var inte lika bra den här perioden, men det berodde mest på ledaren.»
- Tyvärr mindre bra. Ledaren hade lite svårt att förklara p.g.a. bristande språkkunskaper.»
- Det är också bra att ha möjlighet till extralektioner med hjälp, då det inte var bra hjälp denna period så valde jag att inte gå dit. Fick hjälp på annat håll.»
- De få gångerna jag varit där har det inte gett mig nåt. Hade dock varit bra att ha det i fysik som e mycket svårare.»
- Jag var inte där»
- De är bra. En anledninga att stanna kvar och plugga i skolan. Dock så hade vi en person som inte talade så bra svenska så jag gick aldrig dit. Gick istället på Grupp fems övningar. De hade en väldigt bra lärare.»
5: (0 st) - Väldigt bra, en chans att få mer tid med "lärare" och bra förklaringar. Mycket bättre än Lp1»
- jag tycker inte att den gav jätte mycket»
6: (0 st) - För svåra uppgifter!»
- Bäst hitils. Där förstår man verkligen allting. Hur bra som helst. Fast dåligt med sammanslagningen med flera grupper. »
- helt godkänd. Tycker dock att ledaren saknar viss kunskap.»
- Dom är mycket bra!!! Man får mycket hjälp och dom har vart mycket pedagogiska och vill mer än gärna hjälpa en. Förklarar mycket bra det som man har svårt för.»
- Den har varit bra när jag hunnit gå.»
7: (0 st) - Ganska bra.»
- Mycket bra. våra si ledare var väldigt bra.. socialt aktiva och lärde oss mycket.. Man blev väldigt aktiv själv när man gick dit..»
- Tyvärr kan oftast inte SI-ledarna svara på uppgifter man kört fast med i boken. Däremot ät det alltid bra att träna på flera olika sätt och jag känner att det ger mig något i utbyte att gå på SI-tillfällena.»
- Har inte gett mig något»
8: (0 st) - Min ledare ville inte svara på frågor utan jag fick mest höra, "titta i boken" eller dyl. Kanske är bra för vidare förståelse men jag behöver komma frammåt snabbt för att klara tenorna. Har varit lite i grupp 9 nu i lp2. Mkt bättre!»
- Lite småfundersam över den, känns som ett bra tilläg men passar kanske inte alla.»
- Mycket bra. Anna är väldigt duktig och pedagogisk.»
- mycket bra, kanske lite lågt tempo»
9: (0 st) - Har inte varit där»
- dom var bra
var dock bara på si på första läsperioden»
- Väldigt bra. Fick en del "aha-upplevelser". Det är bra att man kan få någon annans syn på saker och ting. Förstår man inte vad en person menar, så kanske en annan kan förklara bättre.»
10: (0 st) - Helt ok»
- SI-verksamheten är bra den ger en fördjupad förståelse för hur matematik fungerar. Hjälper till att se logiken bakom.»
- Tyckte SI-mötena var väldigt givande då man fick chans att göra lite annorlunda uppgifter som inte bara kom ifrån boken. Jag vill speciellt berömma SI-ledaren Anna som verkligen lägger ner mycket energi och arbete på SI-mötena, och som haft flera möten utöver de planerade och varit kvar extra för att hjälpa till.»
- SI är ett bra sätt att få hjälp på,,, men vår ledare har haft en för svår nivå på problem som skall lösas.. Jag tror att de hade varit bättre om man hade fått flera "lagom" svåra problem som kunde göra att man får ett högre självförtroende»
6. Vad tyckte du om kurslitteraturen?59 svarande
5» | | 7 | | 11% |
4» | | 19 | | 32% |
3» | | 17 | | 28% |
2» | | 9 | | 15% |
1» | | 7 | | 11% |
Genomsnitt: 2.83 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - Helt suverän litteratur. Många bra exempel. Perfekt (och ett måste) för den som inte skapar sin förståelse utifrån föreläsningar.» (5)
- En del exempel kan vara lite för simpla/självklara jämfört med kommande tal i ett kapitel.
Är det säkert att facit är felfritt?» (5)
- Den är bra dock är det så att det finns en del tryckfel och facitfel som är irriterande och tar tid . Ibland kan härledningarna i boken vara svår begripliga men överlag är de av god kvalite.» (4)
- Lite annorlunda sätt att beskriva arbetsgång jämfört med föreläsaren, men fortfarande en väldigt bra bok.» (4)
- Exempel borde vara tydligare. Och boken billigare.» (4)
- Exemplena och teorin i boken kan vara väldigt svår att hänga med i från och till.» (4)
- Mycket fel i boken, tex fel svar i facit.
» (4) (den här kommentaren har blivit redigerad i efterhand)
- Rörig bok, inga tydliga exempel utan en enda stor gröt.. Lite mellanslag mellan uträkningarna i exempelna hade gjort boken dubbelt så bra!» (4) (den här kommentaren har blivit redigerad i efterhand)
- Ibland väldigt svåra tal. Önskar fler lätta att träna på innan svåra kommer. Hinner inte ens förstå nya begrepp innan svåra tal kommer. Men även rätt bra förklaringar i boken.» (3)
- Ofta bra förklaringar, men ibland otydligt.» (3)
- Tycker man kunde få köpa övningsboken löst och inte behöva köpa båda böckerna. Jag väljer att gå på föreläsningarna istället för att läsa i en bok.» (3)
- kan vara väldigt svårt att förstå bevisen av formlerna.» (3)
- övningsboken är bra, teoriboken har jag knappt använt. onödigt att man måste köpa den också.» (3)
- Den är bra på de flesta förklaringar. Ibland är de svåra att förstå. Tycker också att det borde vara fler övningsuppgifter då det är de man övar sig på och får bättre förståelse.» (3)
- lite svår att förstå ibland» (3)
- Den är ju uppbygd på samma sett som den första. Men jag tycker fortfarande att det är svårt som ny i matematiken att komma in i boken. Svårt att förstå alla termer på en gång, kanske skulle ha det lite mer intiutivt förklarat och inte så "rått" mattebeskrivet. » (3)
- lite väl formella böcker» (3)
- Finns fel i facit. » (3)
- Tycker det är lite väl många fel i facit. Det är ganska irriterande när man sitter och räknar och fastnar i timmar på en enda uppgift som sedan visar sig vara ett facit fel. » (3) (den här kommentaren har blivit redigerad i efterhand)
- svårt att förstå» (2)
- krångliga förklaringar. Så det är inte så lätt att gå tillbaka och försöka lära sig själv utifrån boken.» (2)
- Samma uppgifter men runtflyttade varje år för att försvåra användning av begagnade basårs-böcker. » (2)
- Alldels åt H--vete för svårt skriven... finns inte en chans att läsa sig till hur man ska lösa ett problem du inte förstår,,, dessutom skulle man önska att det var kanske två tre lika uppgifter efter varandra så att man får träna mer än en gång på något innan de ökar i svårighets grad.. Nu var de så att klarade man en uppgift med hjälp fanns ingen chans att öva något mer för nästa innehöll ytterligare något nytt moment..
» (2)
- dåligt att man behöver miniräknare till boken när man inte får använda sig av den.
även dåligt att han skriver om samma bok varje år så attt man måste köpa en ny. Har även hört att boken inte är godkänd, då den inte säljs genom cremona. » (2)
- Rena rama chiffret i böckerna, inte alls den pedagogik jag är van vid. Jag antar att det är meningen att man ska vänja sig vid "mattespråket", men det tar lång tid att läsa igenom och försöka förstå teorin. Jag "kör fast" väldigt ofta vid hemmastudierna. Många fel i facit också.» (1)
- Det finns massor av fel i facit, talen är många gånger väldigt konstigt konstruerade och dessutom finns det ingen som helst logik i svårighetsgraden av uppgifterna.» (1)
- Jag tycker matteboken är ytterst opedagogisk.» (1)
7. Vad tyckte du om arbetsbördan?54 svarande
5» | | 9 | | 16% |
4» | | 28 | | 51% |
3» | | 11 | | 20% |
2» | | 4 | | 7% |
1» | | 2 | | 3% |
Genomsnitt: 2.29 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex) - jag förstår inte vad som menas med detta ( arbetsbördan)» (?)
- högt tempo. mycket svårare än lp1.» (?)
- vet inte vad som ses som 5a och 1a. men mkt att göra var det verkligen» (?)
- lagom» (5)
- Om 5 står för väldigt jobbigt har jag valt rätt.» (5)
- Lagom arbetsbörda var tillräckligt mycket att göra hela tiden tog inte för mycket av fritiden. Hjälper oss elever att komma in i en bra studietakt.» (5)
- Den är mycket hög. Man har knappt tid att vara sjuk. Tycker att det är lite för mycket på 7 veckor.» (5)
- tungt att hinna me..skulle absolut velat byta två föreläsnings tillfällen mot övningstillfälle då de känns som man lär sig mer på dessa... När man får klura själv» (5)
- Det är tufft» (4)
- Mycket att göra» (4)
- Förstår inte hur skalan ska tolkas här, betyder 5 för tung eller lätt börda? Jag tolkar 5 som lätt arbetsbörda och 1 som tung. Tycker jag att arbetsbördan varit lagom, och skulle inte haft något emot om det gått snabbare fram.» (4)
- Högt tempo men motiverat med tanke på hur mycket man ska kunna. » (4)
- fick jobba snabbt» (3)
- Det har varit tufft att hänga med. Även fast man nu har tagit bort en vecka. » (3)
- Det har varit mycket att göra. Är det värt en 1:a eller 5:a?» (3)
- Studietakten är väldigt hög och arbetsbördan är väldigt stor. Man blir väldigt bra rustad inför fortsätta studier på Chalmers eller en annan högskola/universitet, vilket är positivt. Pga att studietakten är väldigt hög och arbetsbördan väldigt stor, tycker jag att det borde erbjudas mer hjälp, fler övningstillfällen.» (3)
- Det är egentligen för svår matte för att bara behöva matte-B-tillhörighet. Matten tycks heller inte gå från lättare till svårare, utan det balndas friskt mellan matte C till matte E från början.» (2)
- Extremt mycket slit, men ändå blir man underkänd.» (2)
- Orkar inte. Hinner inte. Ska gå ner till halvtid i vår. Har ett barn och en pojkvän hemma, hinner inte med dom i dagsläget. Kanske hade gått om jag läst natur och inte samhäll i gymnasiet samn om jag läst matte c och d.» (1)
- Svårt och stressigt.» (1)
8. Vad har du lärt dig?- Massor.»
- Förhoppningsvis någonting. Fast tanken är väl inte att man skall lära sig speciellt mycket, eller?»
- Massa trig»
- Mer än förväntat»
- Med tanke på att jag bara läst matte B innan så har jag lärt mig massor av matte.»
- trigonometri»
- Har antagligen lärt mig en hel del, men jag vet inte hur mycket som egentligen har "fastnat", då man skyndar sig igenom varje kapitel. Det försvinner nog en hel del i bara farten...»
- Matte»
- Att det är svårare än vad jag trodde.»
- Enormt mycket.»
- Jag måste ändå säga att jag har lärt mig väldigt mycket på den här korta tiden, vilket är bra.»
- En hel del matematik, är själv förundrad över hur mycket man kan lära sig på så kort tid.»
- jag har lärt mig att man kan fördjupa och komplicera matematiken och en del repetitioner»
- Det man ska under läsperioden.»
- förhoppningsviss mycket trigonometri och logaritmer.»
- Man märker att ju längre tiden på chalmers går ju lättare det är att ta in nya saker i matematiken. Man kan säga att jag har fått en vana på att tänka i matematiska termer.»
- Otroligt mycket!! Johnny är kanon som föreläsare och gör det även roligt.»
- Jag har lärt mig väldigt mycket, men skulle vara ännu gladare om man kunde få lära sig ännu mer»
- mycket»
- Massa matte»
- Den mesta i kursplanen.»
- Mycket!!!»
- Matte»
- Mycket nytt. Vilket är konstigt eftersom att jag läst matte d och e två gånger innan!»
- Mycket, inte minst att arbeta i ett lite högre tempo än man är van vid, vilket jag tycker är bra.»
- matte»
- Det som förväntas av kursen, dvs mycket.»
- Mycket mer än vad jag kunde från början, men det räcker ändå inte långt.»
- mer matte.. blivit bättre på att klura ut lösningsvägar.»
- allt»
- Jag har lärt mig att matematik är roligt men att man måste ge det tid.»
- förståelse om hur enhetscirkeln används»
- mycket nytt»
9. Vad tyckte du var bra?- Att dom flyttade bort kap 5 och på vis gav oss 2 veckors repitition! Mycket bra!»
- Övningstillfällena.»
- Jag gillar litteraturen»
- Allt»
- -»
- Jonny»
- i princip allt»
- Matten»
- Övningstillfällena»
- Hur det är upplagt. Det är en härlig miljö att lära i.»
- Det mesta var bra, det var aldrig särkilt svårt att få tag i kunnig lärare när man hade frågor det var bra.»
- föreläsningarna»
- Föreläsningarna och föreläsaren har varit mycket bra. En del övningsledare har varit bra.»
- upplägget på kursen har varit väldigt bra, allt vi lärt oss har knytits samman på ett bra vis.»
- Studieteknikföreläsningen får ni absolut inte ta bort. »
- SI-möten är mycket bra. Borde läggas in fler tillfällen och även i de anra ämnena!! Dom är lika svåra som matten.»
- Tycker att det är svårt och säga vad som är bra och dåligt då jag inte har något att jämföra med.»
- Jonny, materialet.»
- Personerna på övningarna. Hjälpsamma. »
- Allt utom bokens facitfel.»
- allt var ganska lika»
- Den väl tilltagna repetitions-tiden.»
- Väldigt kunniga lärare.»
- inget speciellt»
- Läraren, Nils.»
- den var bra överlag»
- -»
10. Vad tyckte du var mindre bra?- Att vi i grupp 7-10 fick fler föreläsningar. Jag tror att det blev fel effekt av det då det blev väldigt lite tid för egen räkning.»
- Hmm övningstillfällena»
- Inget»
- -»
- inget»
- Tycker inte om studielitteraturen och tempot.»
- Tempot»
- Att vi i den "sämre" gruppen inte fick någon pedagogisk föreläsare som bättre kunde förstå att gå ner till vår "nivå" och förklara så att man lättare kunde förstå.»
- tycker nästan det är för svårt för att motsvara gymnasiekompetens. Finns nog väldigt få personer som kan allt detta efter gymnasiet.»
- Att sista matteföreläsningen ligger efter den sista matteövningen.»
- byte av föreläsare. Övningsledaren i vissa sammmanhang»
- så många i en klass»
- En del övningsledare.»
- Böckerna kunde ni vell ändå göra lite mer stimulerande»
- Det är synd att kunskaperna mellan alla "extralärare" är så varierande.»
- tempot var lite för snabbt»
- Som sagt så vet jag inte vad för kunskap som kommer att behövas i framtiden så där har jag svårt att svara.»
- inget som gör någon större skillnad»
- Hade varit trevlgit med fler övningshäften på vissa områden.»
- Bokens facitfel.»
- allt var ganska lika»
- Försvårandet av användning av begagnade böcker.»
- Att hjälpen man får inte motsvaras av den höga arbetstakten och stora arbetsbördan. Ni måste arbeta mer med att fler elever blir godkända och därmed klarar av kursen.»
- Kurslitteraturen»
- Borde varit mer övningslektioner och mindre föreläsning.»
- -»
- Kurslitteraturen är riktigt dålig, kanske borde det finnas en alternativ lärobok?» (den här kommentaren har blivit redigerad i efterhand)
11. Förslag till förändringar till nästa år- inga»
- Ge inte fler föreläsningar men gärna fler övningar till 7-10. Gäller även fysik.»
- -»
- inget»
- Byt matteböcker!!»
- En bok som ger exempel man kan följa med i varje steg»
- Ge matteföreläsarna och övningsledarna en kurs i pedagogik! De vet ju inte hur de ska förklara. De förstår inte att de flesta av oss aldrig kommit i kontakt med matematik över Matte-B-nivå.»
- Något enklare.»
- Extra hjälp verkar behövas till de högre grupperna. Eventuellt att man slopar systemet att rangordna elever. Jag tror det vore bättre om gruppindelning inte baserades på ett tentaresultat. Ger bättre sprindning av de svagare eleverna.»
- Att övningsledarna räknar igenom talen innan dom kommer till övningstillfället och inte under tiden, eftersom man då inte hinner få all hjälp man behöver.»
- ta bort övningarna för att man kan väl göra det hemma.»
- Se till så att alla övningsledare kan det dom ska kunna.»
- Fler SI-möten i alla ämnen och kolla upp övningsledarna lite bättre! Så att dom kan lära ut inte bara kunna det själva!»
- Mer synkronisation mellan Johnny och Nisse. Nisse tar hand om dom som hade bäst resultat på diagnosprovet, Johnny tar hand om resten. Tycker i vilket fall som helst att Johnny borde ta hand om flest elever. »
- Låt fler grupper ha med Jonny att göra på föreläsningar.»
- Facitfelen i boken!»
- inga som jag kommer på»
- Behåll upplägget så kan de köpa våra böcker. Det mesta funkar.»
- Fler övningstillfällen, mer hjälp.»
- fler övningstillfällen.. om de inte går att lösa med personal.. minska då föreläsnings tillfällena och öka övningstillfällena»
- Mindre föreläsningar och mer övning.»
- -»
12. Allmäna åsikter om kursen- bra kurs! Man lr sig myckt p kort tid, det gäller att hänga med!»
- Trist att det går så fort.»
- Känns lite lugnare än förra kursen... vilket är bra.»
- bra och intressant»
- Bra»
- som sagt, lite väl svårt.»
- Kursen är stressig och svår att hänga med i, även för mig som läst Matte C innan.»
- Bra föreläsare!!»
- kursen fungerar bra utan övningarna.»
- Bra kurs, men jobbig. »
- En bra men svår kurs. Speciellt när man inte får den hjälp man behöver.»
- Tråkigt för oss i grupp 6 som fick byta föreläsare i mitten av terminen. Tycker att det måste gå att sköta på ett smidigare sätt.»
- Bästa och mest givande kurs jag någonsin kommer att gå troligtvis.»
- Tycker den varit bra, och absolut inte att tempot varit för högt. Jag antar att 95% kommer klaga och säga att tempot är för högt, men tycker absolut inte ni ska sänka det. Om man inte orkar med tekniskt basår är det kanske lika bra att man inte går på Chalmers, då man bara kommer få problem senare istället. Bättre att gallra bort de som inte kommer klara sig redan nu.»
- det är matte det är lite tråkigt från och till»
- Högt tempo men lärorik.»
- mycket svårt och högt tempo»
- Bra kurs, nisse var bra.»
Genomsnitt totalt för detta stycke: 2.25
Genomsnitt totalt för alla frågor: 2.25 Beräknat jämförelseindex: 0.31* obligatoriska frågor
Kursutvärderingssystem från
|