Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
Kursutvärdering Datorstödd reglerdesign, LEU386
Status: Avslutad Öppen för svar: 2007-10-17 - 2007-11-04 Antal svar: 8 Procent av deltagarna som svarat: 47% Kontaktperson: Nina Söderqvist»
Din egen arbetsinsats1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.8 svarande
Högst 15 timmar» | | 3 | | 37% |
Cirka 20 timmar» | | 0 | | 0% |
Cirka 25 timmar» | | 3 | | 37% |
Cirka 30 timmar» | | 1 | | 12% |
Minst 35 timmar» | | 1 | | 12% |
Genomsnitt: 2.62 - Endast schemalaggd tid» (Högst 15 timmar)
- Mkt jobb lades på projektuppgiften, samt att mkt av materialet fick helt på egen hand läsas in pga att undervisningen inte fungerat bra» (Cirka 25 timmar)
2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?8 svarande
0%» | | 0 | | 0% |
25%» | | 0 | | 0% |
50%» | | 0 | | 0% |
75%» | | 1 | | 12% |
100%» | | 7 | | 87% |
Genomsnitt: 4.87 - När föreläsningarna blir för röriga har jag ibland avvikit.» (100%)
Mål och måluppfyllelseI kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.3. Hur begripliga är kursens mål?8 svarande
Jag har inte sett/läst målen» | | 2 | | 25% |
Målen är svåra att förstå» | | 4 | | 50% |
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare» | | 0 | | 0% |
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen» | | 2 | | 25% |
Genomsnitt: 2.25 - I början av kursen sades det att vi kursdeltagare skulle få vara med att påverka innehållet för att det fanns tid över. Min uppfattning av kursen är att vi har stressat igenom den så mycket att man inte ens har tid att skriva rätt på tavlan.» (Målen är svåra att förstå)
4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.7 svarande
Nej, målen är för lågt ställda» | | 0 | | 0% |
Ja, målen verkar rimliga» | | 4 | | 57% |
Nej, målen är för högt ställda» | | 3 | | 42% |
Genomsnitt: 2.42 - Frågan är om kursen siktar mot de målen.» (Ja, målen verkar rimliga)
- De förkunskaper vi hade från tidigare kurser kommer man inte långt med i denna kurs, antingen behövs mer tid i denna kurs för genomgång av speciellt svåra moment eller så måste det tas upp mer i tidigare kurser.» (Nej, målen är för högt ställda)
- väldigt akademisk kurs... lite för hög nivå.» (Nej, målen är för högt ställda)
5. Testade examinationen om du uppnått målen?7 svarande
Nej, inte alls» | | 1 | | 14% |
I viss utsträckning» | | 0 | | 0% |
Ja, i hög grad» | | 3 | | 42% |
Vet ej/har inte examinerats än» | | 3 | | 42% |
Genomsnitt: 3.14 - Examinatioen var kanske det värsta jag varit med om. Ärligt talat har jag få gånger känt mig så väl förberedd inför em tentamen. Samtidigt blir det kanske min sämsta tenta hittills. Tentan var för svår...» (Nej, inte alls)
- Mycket svår tenta! Väldigt krångliga uppgifter med mycket matte att räkna innan man kunde komma fram till ett svar... Hann med 5 av 7 uppgifter.» (Ja, i hög grad)
Undervisning och kursadministration6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?8 svarande
Mycket liten» | | 4 | | 50% |
Ganska liten» | | 2 | | 25% |
Ganska stor» | | 2 | | 25% |
Mycket stor» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 1.75 - Ingen alls, har stundtals lämnat klassrummet i ren frustration pga bristande pedagogik från föreläsare. » (Mycket liten)
- Jag har väldigt svårt att hänga med på föreläsningarna. Jag har ännu inte en komplett anteckning från en föreläsning och vi är i läsvecka 7. Det är alltid så mycket ändringar och rörigheter på tavlan så att man inte kan hänga med. Det är ingen ide att anteckna när det fö det första står fel, för det andra är jätte rörigt.» (Ganska liten)
- Mycket svårt att hänga med på föreläsningarna pga dålig pedagogik. » (Ganska liten)
7. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?8 svarande
Mycket liten» | | 1 | | 12% |
Ganska liten» | | 4 | | 50% |
Ganska stor» | | 2 | | 25% |
Mycket stor» | | 1 | | 12% |
Genomsnitt: 2.37 - Kurslitteraturen känns alltför invecklad. Reglerteknik går att förklara på ett enklare sätt» (Ganska liten)
- Mycket svår bok att förstå» (Ganska liten)
8. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?8 svarande
Mycket dåligt» | | 1 | | 12% |
Ganska dåligt» | | 2 | | 25% |
Ganska bra» | | 4 | | 50% |
Mycket bra» | | 1 | | 12% |
Genomsnitt: 2.62 - Även utdelat material är rörigt. formlerna stämmer inte mm.» (Ganska dåligt)
Arbetsklimat9. Hur var möjligheterna att få hjälp och ställa frågor?8 svarande
Mycket dåliga» | | 0 | | 0% |
Ganska dåliga» | | 2 | | 25% |
Ganska bra» | | 5 | | 62% |
Mycket bra» | | 1 | | 12% |
Har ej sökt hjälp» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2.87 - Känns som att det inte fanns ngt intresse i att få gruppen godkänd.» (Ganska dåliga)
- Men även här säger jag: RÖRIGT. det är svårt att tolka svaren man får.» (Ganska bra)
- Läraren hade svårt att förstå att vi inte förstod. Hon höll en för hög nivå.» (Ganska bra)
10. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?8 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska bra» | | 1 | | 12% |
Mycket bra» | | 7 | | 87% |
Har ej sökt samarbete» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 3.87 11. Hur var arbetsbelastningen på kursen?8 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 0 | | 0% |
Lagom» | | 3 | | 37% |
Hög» | | 4 | | 50% |
För hög» | | 1 | | 12% |
Genomsnitt: 3.75 - eftersom utdelat material inte stämmer så har vi fått lägga mycket extra tid på att kontrollera vad som är rätt och fel innan vi kan börja arbeta.» (För hög)
12. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?8 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 0 | | 0% |
Lagom» | | 3 | | 37% |
Hög» | | 5 | | 62% |
För hög» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 3.62
Sammanfattande frågor13. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?8 svarande
Mycket dåligt» | | 3 | | 37% |
Dåligt» | | 3 | | 37% |
Godkänt» | | 1 | | 12% |
Gott» | | 1 | | 12% |
Mycket gott» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2 - Jag hade mycket högre förväntningar på denna kursen. » (Mycket dåligt)
- Jag tyckte det skulle bli kul att läsa kursen innan jag började, men det måste finnas ett intresse att nå målen från båda håll. Fick inte ut ngt av föreläsningarna samt att tentamen var under all kritik.» (Mycket dåligt)
- Skulle kunna va en mycket bra kurs om upplägget ändrades. » (Dåligt)
- Hade verkligen sett fram emot den här kursen för det är ett viktigt ämne, men tyvärr blev jag besviken. Undevisningen höll för hög nivå, och man satt som ett enda frågetecken stora delar av timmarna.» (Dåligt)
14. Vad bör främst bevaras till nästa år?- Bra laboration där man lär sig mycket.»
- Inget!»
- Matlab-delen va bra.»
15. Vad bör främst förändras till nästa år?- Bättre struktur på föreläsningarna. Det material som lämnas ut t.ex. formelsamlingar mm ska vara korrekt och strukturerat så att det går att följa.»
- Fler övningstentor med fullständiga lösningar.»
- schemalagda övningar med lärare.»
- Intresset från föreläsare, kurslitteratur, en gnutta pedagogik och soppan blir nog lite bättre.»
- I alla fall en schemalagd övning i veckan vore bra. Det märktes tydligt att det sparas in på timmar. Det blev väldigt stressigt för läraren att hinna gå igenom allt på den tid som var anslaget/schemalagt.»
16. Övriga kommentarer- Det var synd att kursen blev så dålig. Jag hade höga förväntningar och tycker att innehållet i kursen är spännande. Tyvärr har inte kursen gett mig det jag trodde. Hade jag fått välja kurser nu hade jag aldrig valt Regler Design.»
- Det kändes, med handen på hjärtat, som att hon ville "sätta dit oss". Av alla de tentamina vi sett från föregående år var ingen ens hälften så svår som den som tilldelades. Skall det vara så? »
- Dåligt av examinatorn att ej kunna närvara vid examinationen. Iställer skickades en annna lärare som inte riktigt visste om personen i fråga själv kunde svara på vissa frågor. Sedan kändes det som om denna person ej ville vara där en fredag eftermiddag»
- Men hon ska ju gå i pension snart, så då blir det väl troligtvis ett helt annat upplägg på kursen (om den ens kommer att va kvar), och då spelar det ingen större roll vad jag skriver här... ,-)»
Kursutvärderingssystem från
|