Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
Tillämpad matematik K, TMA682
Status: Avslutad Öppen för svar: 2008-10-17 - 2008-11-04 Antal svar: 72 Procent av deltagarna som svarat: 62% Kontaktperson: Peter Hellqvist»
Din egen arbetsinsats1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.72 svarande
Högst 15 timmar» | | 5 | | 6% |
Cirka 20 timmar» | | 16 | | 22% |
Cirka 25 timmar» | | 16 | | 22% |
Cirka 30 timmar» | | 22 | | 30% |
Minst 35 timmar» | | 13 | | 18% |
Genomsnitt: 3.3 - Mycket mer när man jobbade med inlämningsuppgifterna» (Cirka 30 timmar)
- Eftersom det var typ 10-12 schemalagda timmar per vecka plus två inlämningsuppgifter i denna kursen så säger denna fråga verkligen ingenting.» (Minst 35 timmar)
2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?72 svarande
0%» | | 1 | | 1% |
25%» | | 2 | | 2% |
50%» | | 10 | | 13% |
75%» | | 21 | | 29% |
100%» | | 38 | | 52% |
Genomsnitt: 4.29 - Vår föreläsares genomgångar var mycket dåliga, så att gå på föreläsningarna kändes inte givande.» (25%)
- Föreläsningarna var mycket svåra att förstå, delvis pga. bristande språkkunskaper hos föreläsaren, delvis brist på pedagogik. Tiden kändes bättre spenderad på självstudier.» (50%)
- gick mest på övningen, förstod inte något av föreläsningarna. » (50%)
- Jag föredrog att läsa igenom föreläsningsanteckningarna som tillhandahölls på internet framför att försöka skriva egna i en galen takt.» (50%)
- Gick inte på föreläsningarna då jag inte lärde mig något under dem.» (50%)
- slutade gå på föreläsningarna då de inte gav så mycket och alla bevis som gicks igenom fanns i kursmaterialet» (50%)
- föreläsningarna var värdelösa» (50%)
- Det kändes inte att det var värt att gå på föreläsningarna eftersom att föreläsaren gick igenom precis det som stod i "häftet" (kurslitteraturen). Föreläsaren förklarade mycket dåligt vad det handlade om i vissa sammanhang, dvs slängde bara upp ett uttryck på tavlan och började utveckla och bevisa det.» (75%)
- Slutatde gå på föreläsningarna eftersom jag inte tyckte de gav någonting.» (75%)
- Svårfrstålig undervisning med många steg i beräkningar som hoppades över för att de var "för lätta"» (75%)
- Dåligt strukturerad, många slarvfel från föreläsares sida, hade han skrivit av sina lappar istället för att göra det på fri hand hade det gått lättare» (100%)
- För högt tempo på föreläsningarna» (100%)
Mål och måluppfyllelseI kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.3. Hur begripliga är kursens mål?72 svarande
Jag har inte sett/läst målen» | | 36 | | 50% |
Målen är svåra att förstå» | | 9 | | 12% |
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare» | | 24 | | 33% |
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen» | | 3 | | 4% |
Genomsnitt: 1.91 - Finns inget kurs-pm och målen ligger inte ute på kurshemsidan. Lite otydligt om inlämningsuppgifterna var obligatoriska eller inte.» (Jag har inte sett/läst målen)
- Minns dem iaf inte, generellt säger de inte så mycket» (Jag har inte sett/läst målen)
- Jag har läste dem innan kursen men har glömt bort dem för att kunna svara på denna fråga» (Jag har inte sett/läst målen)
- De förbereder en inte påvad kusen handlar om. Det är bara en massa facktermer. Detta är kanske svårt att undvika och begreppen klarnar efterhand.» (Målen är svåra att förstå)
4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.47 svarande
Nej, målen är för lågt ställda» | | 0 | | 0% |
Ja, målen verkar rimliga» | | 34 | | 72% |
Nej, målen är för högt ställda» | | 13 | | 27% |
Genomsnitt: 2.27 - Bara för att man en gång hört talas om en formel anser inte jag att man kan förväntas kunna den.» (Nej, målen är för högt ställda)
- känndes som för mycket att lära sig på för lite tid » (Nej, målen är för högt ställda)
5. Testade examinationen om du uppnått målen?56 svarande
Nej, inte alls» | | 1 | | 1% |
I viss utsträckning» | | 15 | | 26% |
Ja, i hög grad» | | 18 | | 32% |
Vet ej/har inte examinerats än» | | 22 | | 39% |
Genomsnitt: 3.08 - För mycket bevis på tentan» (I viss utsträckning)
- Somliga formuleringar var sådana att de inte diskuterats mycket under kursen. Stabilitetsavsnittet hade inte riktigt hunnit sjunka in.» (I viss utsträckning)
- För många bevis/visa att på tentan» (I viss utsträckning)
- Mycket bra tenta om man kan säga så. Jag tycker att alla viktiga bitar i kursen testades! Och svårighetsgraden var lagom!» (Ja, i hög grad)
Undervisning och kursadministration6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?72 svarande
Mycket liten» | | 14 | | 19% |
Ganska liten» | | 27 | | 37% |
Ganska stor» | | 25 | | 34% |
Mycket stor» | | 6 | | 8% |
Genomsnitt: 2.31 - Föreläsarens genomgångar var mycket otydliga. Han pratade snarare in i tavlan än till oss studerande, och var ostrukturerad. Man kände sig mest förvirrad efter genomgångarna.» (Mycket liten)
- Undervisningen (Mohammad) var mycket svår att förstå samt saknade pedagogik, kursmaterialet var däremot var ganska bra. Övningarna (Bobo) försökte lära oss det som vi borde ha lärt oss på föreläsningarna, de genomgångarna var bättre med tiden var knapp.» (Mycket liten)
- Föreläsningarna gav mig inget, men övningarna var till mycket stor hjälp. » (Mycket liten)
- Undervisningen har varit för luddig, onödigt krånglig och omotiverande.» (Mycket liten)
- Föreläsningar var värdelösa, övningarna däremot var jättebra» (Mycket liten)
- För mycke bevis, för lite exempel och tillämpningar. Examinatorn har gjort ett mycket bra häfte, utveckla det och skriv alla bevis TYDLIGT i det och låt eleverna själv läsa dem ist för att ta föreläsningstid då de flesta ändå inte verkar förstå dem. Hoppa inte över så många steg, då förstår man inte. Skriv mindre, prata och beskriv mer. Prata utmot klassen, svårt att höra.» (Mycket liten)
- Räkneövnngarna var bra, inte föreläsningarna» (Mycket liten)
- Relativt dåliga övningar då man ej har fått räkna något själv utan endast varit genomgångar» (Ganska liten)
- Föreläsningarna har varit obegripliga» (Ganska liten)
- Eftersom teorin är ganska svår behövs föreläsningarna för att man bättre ska kunna ta till sig innehållet i kursen. Tyvärr är Mohammad väldigt dålig på att förklara saker utan det känns som att han mest bara räknar på. Det känns som att han inte riktigt förstår vad studenterna tycker är svårt. » (Ganska liten)
- Föreläsningarna upplevdes ofta som svårtydda, medan övningarna var lättförstådda» (Ganska liten)
- Föreläsningarna var i stort sett värdelösa, man lärde sig bättre genom att läsa i boken/häftet, men övningarna har varit till mycket stor hjälp.» (Ganska liten)
- Föreläsningarna var väldigt ostrukturerade under hela kursen. Första delen av kursen blev begriplig tack vare övningarna. I andra delen av kursen blev även dessa lite ostrukturerade vilket gjorde alltihop väldigt rörigt.» (Ganska liten)
- Föreläsningarna gav inte så mycket, men övningarna var ganska bra.» (Ganska liten)
- övningarna var ganska bra» (Ganska liten)
- röriga föreläsningar» (Ganska liten)
- De övnings tillfällen med Bobbo som funnits har varit till mycket(!) stor hjälp för min inlärning. Föreläsningarna har däremot inte hjälpt mig speciellt mycket » (Ganska liten)
- Bara övningstillfällen, föreläsningar gav ingenting» (Ganska stor)
- Syftar på demoövningarna, har ej gått på så många föreläsningar då jag inte lärde mig bättre från kursmaterial/annan övningsledare» (Ganska stor)
- föreläsningarna har till viss del varit svåra att förstå, då föreläsaren är ostrukturerad och pratar luddigt» (Ganska stor)
- Framförallt övningarna med Bobo! Föreläsningarna var oftast inte speciellt givande, vid vissa tillfällen kändes det som man lika gärna kunde suttit hemma och läst kursmaterialet rakt av.» (Ganska stor)
- FEM-delen är rörig och utan sammanhang. Det kunde gärna funnits mer kontinuitet mellan föreläsningarna.» (Ganska stor)
- nästan bara övningarna» (Ganska stor)
- Fast tycker att föreläsningarna var lite röriga, vi gick väldigt fort fram och ibland var uträkningarna som föreläsarn räknade fel vilket förvirrade en. » (Ganska stor)
- Bobo Feng var väldigt bra som övningsledare! » (Ganska stor)
- övningarna har varit bra, föreläsningarna sämre» (Ganska stor)
- Men bara övningarna» (Mycket stor)
7. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?72 svarande
Mycket liten» | | 7 | | 9% |
Ganska liten» | | 17 | | 23% |
Ganska stor» | | 33 | | 45% |
Mycket stor» | | 15 | | 20% |
Genomsnitt: 2.77 - Om man har en dålig föreläsare och använder sig av dennes material så kan det ju knappast bli bra.» (Mycket liten)
- mkt dålig kurslitteratur. alldeles för mkt fokus på bevis.» (Mycket liten)
- hade gärna haft en bok.» (Ganska liten)
- Litteraturen innehåller mycket tryckfel vilket gjorde det svårt att kunna lita på den till fullo» (Ganska liten)
- Men en riktig bok med register i hade varit mycket bättre, som det är nu har man svårt att hitta det man letar efter» (Ganska liten)
- Kurslitteraturen känns svår, det tar tid att först¨,å exemplen. Bra att man går igenom föreläsningsanteckningarna men det framgick sällan om det inte var föreläsningsanteckningar som gicks igenom. Dessutom visste man aldrig var man var i de utdelade anteckningarna.» (Ganska liten)
- Laplace och fourier häftet var bra däremot det om FEM var ganska dåligt utan exempel och bara teori.» (Ganska liten)
- Komendierna är bra, men tyvärr saknas för många steg i uträkningarna och för få exempel. Dessutom är det svårt när flera häften och övningar har samma nummer, sätt ihop alla häftena till ett enda så blir det mindre rörigt!» (Ganska liten)
- Det var mer givande att läsa kurslitteraturen än att gå på föreläsningarna.» (Ganska stor)
- Har inte haft mycket annat val än att använda det utdelade kursmaterialet för att klara kursen.» (Ganska stor)
- Fourierhäftet bättre disponerat än FEM-häftet. Ofta undrade man varföt gör man det här och hur hänger det ihop alls med förra stycket.» (Ganska stor)
- De häften vi fick är väl skrivna och förklarar bra. Framförallt det för den första delen av kursen är väldigt bra, medan det för den andra delen haltar lite, men inte lika mycket som undervisningen.» (Ganska stor)
- Första häftet var jättebra, sen var det lite sämre det sista.» (Ganska stor)
- Tyckte att en del grejer försvårades av föreläsarn, förstod det mycket bättre i kurslitteraturen.» (Mycket stor)
8. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?72 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 9 | | 12% |
Ganska bra» | | 47 | | 65% |
Mycket bra» | | 16 | | 22% |
Genomsnitt: 3.09 - var väldigt rörigt med vilka uppgifter man skulle ränkna och var man kunde hitta dem samt att ofta hade olika avsnitt samma numrering på uppgifter så blev väldigt förvirrande och en välddans massa papper att skriva ut från olika ställen, istället för ett samlat kompendium vilket hade varit bättre» (Ganska dåligt)
- Hade varit bra om det funnits ett färdigt dockument om FEM att skriva ut, istället för hänvisningar till sidor i ett större dockument, blev lite onödigt krongel innan alla förstod vad som skulle skrivas ut.» (Ganska bra)
- Det var lite krångligt att hitta facit till övningsuppgifterna på hemsidan.» (Ganska bra)
- hade varit bra ifall man hade kunnat köpa häften på cremona och slippa använda upp all sin printerquota» (Ganska bra)
- Detta fungerade bra! Examinatorn har ett trevligt bemötande till eleverna trots att han inte verkar förstå vad som uppfattas svårt.» (Ganska bra)
- Bra fungerande hemsida » (Mycket bra)
Arbetsklimat9. Hur var möjligheterna att få hjälp och ställa frågor?72 svarande
Mycket dåliga» | | 4 | | 5% |
Ganska dåliga» | | 13 | | 18% |
Ganska bra» | | 29 | | 40% |
Mycket bra» | | 23 | | 31% |
Har ej sökt hjälp» | | 3 | | 4% |
Genomsnitt: 3.11 - ingen övningsledare och mohammad svarade inte på alla frågor» (Mycket dåliga)
- Finns inga renodlade övningstillfällen och det är synd, känns svårt att få hjälp.» (Mycket dåliga)
- De enda möjligheterna att ställa frågor var på rasterna och om man gick till förelärarens rumm i matte huset.» (Mycket dåliga)
- Övningar i mindre klasser vore bättre» (Ganska dåliga)
- Enda tiden man har kunnat fråga om hjälp har varit i pauserna på övningarna och föreläsningarna » (Ganska dåliga)
- Fanns i stort sett bara möjlighet på rasten under föreläsningar och övningar om man inte sökte upp Mohammad på övrig tid. » (Ganska dåliga)
- man fick inget bra pedagogiskt svar när man ställde en fråga till föreläsaren» (Ganska dåliga)
- Enda tillfällena att ställa frågor var under rasterna mellan lektionerna, det är inte tillräckligt med tid för så många studenter om läser kursen. Det skulle ha varit bra med en räknestuga.» (Ganska dåliga)
- På övningarna vi hade, hade vi inget tillfälle att be om hjälp förutom på rasterna. Övningarna var som en extra föreläsning, hade ingen egen räknetid. » (Ganska dåliga)
- Vår övningsledare var mycket bra och pedagogisk. » (Ganska bra)
- Mohammad har svårt med språket, men Bobo svarar gärna glatt på frågor och är till stor hjälp.» (Ganska bra)
- I tentaveckan var det svårt att få tag på Mohammad men Bobo har man alltid kunnat be om hjälp. Han ordnade till och med en frågestund dagen innan tentan - mycket uppskattat!» (Ganska bra)
- Fanns ofta möjliget att ställa frågor, men fick oftast inte svar som hjälpte mej. Men altid ett trevligt bemötande och tid!!» (Ganska bra)
- Åter igen gäller de övningstillfällen inte föreläsningar » (Ganska bra)
- Mycket MYCKET bra av övningsledaren Bobo Feng. Helt ok av föreläsare.» (Mycket bra)
- Bobo har varit riktigt bra.» (Mycket bra)
- Både bobo och mohammad har varit jätte hjälpsamma» (Mycket bra)
- Övningsläraren, Bobo, har varit till mycket stor hjälp och ställt upp med att svara på frågor då det behövts.» (Mycket bra)
- Bobo har varit den i särklass bästa övningsledare jag haft och förtjänar all tänkbar beröm.» (Mycket bra)
- Jättebra att du tar dig tid när vi kommer och vill fråga något.» (Mycket bra)
10. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?72 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska bra» | | 19 | | 26% |
Mycket bra» | | 53 | | 73% |
Har ej sökt samarbete» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 3.73 - Vi har hjälpt varandra jätte mycket och pluggat ihop. Inlämningsuppgifterna (som var mycket svåra, speciellt den första) gjorde att man var tvungen att sammarbeta med någon och det var jätte bra!» (Mycket bra)
- Jag hade nog inte klarat kursen utan samarbetet men några i klassen då föreläsningarna var inte tillräckliga.» (Mycket bra)
11. Hur var arbetsbelastningen på kursen?72 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 1 | | 1% |
Lagom» | | 16 | | 22% |
Hög» | | 43 | | 59% |
För hög» | | 12 | | 16% |
Genomsnitt: 3.91 - För hög under perioden för assignment 1, då uppgifterna tog mycket tid från att räkna veckans givna uppgifter.» (Hög)
- Hade antagligen varit lagom eller låg ifall föreläsningarna varit "effektivare"» (Hög)
- Speciellt inlämningsuppgifterna krävde mycket arbete och tid.» (Hög)
- Hög eftersom jag inte anser att föreläsningarna gav så mycket som förväntat utan jag fick själv lära mej kursen.» (Hög)
- För svårt upplägg.» (För hög)
- Inlämningsuppgifter som var allt för svåra och som då tog allt för mycket tid» (För hög)
- Inlämningsuppgift ett kändes som om man skulle sätta dit oss. Väldigt mycket arbete för lite förståelse» (För hög)
- svårt att hinna ta in all information på så kort tid. För svåra ovh tidskrävande inlämningsuppgifter» (För hög)
12. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?72 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 1 | | 1% |
Lagom» | | 14 | | 19% |
Hög» | | 32 | | 44% |
För hög» | | 25 | | 34% |
Genomsnitt: 4.12 - Många inlämningar » (För hög)
- Lite för hög.» (För hög)
Sammanfattande frågor13. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?72 svarande
Mycket dåligt» | | 6 | | 8% |
Dåligt» | | 24 | | 33% |
Godkänt» | | 36 | | 50% |
Gott» | | 6 | | 8% |
Mycket gott» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2.58 - Föreläsningarna saknade en röd tråd. Det var svårt att hänga med om det var teori, exempel eller bevis. Matten blev svårare än vad den egentligen var. Det kändes inte som Tillämpad matematik då det inte togs upp tillämpningar utan bevis, bevis, bevis som sedan aldrig användes i uppgifterna. Speciellt vid finitelement saknades det exempel för att man skulle få en helhetsbild på föreläsningen. » (Mycket dåligt)
- Vi han inte gå igenom hela kursen» (Dåligt)
- Vilken kemitekniker använder finita element om det inte förekommer i senare kurser?» (Dåligt)
- otydliga föreläsningar inga bra övningslektioner, ingen möjlighet till att ställa frågor eller räkna under skoltid» (Dåligt)
- Föerläsningarna var dåliga och kursen behandlar för många olika delar.» (Dåligt)
- Värdelösa föreläsningar och kurslitteratur. Övningsledaren för bt var mycket bra!» (Dåligt)
- Inga räkneövningar där man fick räkna själv och väldigt snurriga föreläsningar där föreläsaren hoppade mellan olika saker fram och tillbaka. Mycket felskrivningar under föreläsningarna vilket gjorde det svårt att hänga med exakt i vad föreläsaren gjorde.
Tentaminan hade väldigt olika uppgifter relativt de vi räknade på övningarna.» (Dåligt)
- Det hade varit mycket bättre om man hade haft en föreläsare som verkligen är intresserad av undervisning. Övningsledaren var jättebra på att undervisa och visa tal på tavlan.» (Dåligt)
- Ingen information gavs om att allt som gicks igenom på föreläsningarna fanns exakt nedskrivet i häftet, det upptäcktes först senare då föreläsaren råkade nämna det. Föreläsaren började i fel ände, förklarade inte vad det var som gjordes, bara skrev det. Föreläsaren kunde inte svara på frågor man ställde.
Inlämningsuppgifterna tog jättelång tid och det framgick inte hur utförligt det skulle vara vilket gjorde att rättningen kändes orättvis.» (Dåligt)
- Tycker att det känns som kursen är för stor för en läsperiod. Tycker att föreläsningarna inte gav mig mycket. » (Dåligt)
- Mohammad är bra men kunde ha varit mer pedagogisk. Bobo var däremot enklare att förstå.» (Godkänt)
- Tycker att det funnits för lite övnings- och frågetillfällen med tanke på svårhetsgraden och att kursmatrialet har varit väldigt dåligt. speciellt för den senare delen angående finita element.» (Godkänt)
- På föreläsningarna kändes mycket svårt och ogripbart, övningarna gjorde det hela lite mer konkret. Har en känsla av att det inte är så svårt som det känns igentligen. » (Godkänt)
- Knappt» (Godkänt)
- Det känns som om kursen är för fullproppad, det fanns inget uttrymme att diskutera kursinnehållet på föreläsningarna utan att det blev väldigt stressigt.» (Godkänt)
- Tycker ofta att föreläsningarna var ostrukturerade och svåra att hänga med i pga att det inte klargjordes vad föreläsningen handlade om och bevisens namn kom först när beviset var klart. Tycker även att det hade varit trevligt ifall föreläsaren hade hälsat när han kom och/eller sagt nu tänker jag börja eller liknande.» (Godkänt)
14. Vad bör främst bevaras till nästa år?- Bonuspoäng»
- Vår övningsledare och kurslitteraturen.»
- inget»
- Bobo Feng höll mycket mer förståeliga föreläsningar/övningar. Kan man göra Bobo till föreläsare/examinator?»
- Assignment 1 och 2 kan bevaras, men börja med dem tidigare så man inte har en inlämning så nära tentaveckan. »
- att man kan få bonuspoäng»
- Tydligare mål och en utförlig introduktion till kursen»
- möjligheten att samla bonuspoäng på inlämningsuppgifter»
- Övningarna är bra»
- Chansen att få bonuspoäng på skriftliga inlämningar.»
- -»
- Inlämningsuppgifterna. »
- övningstillfällena»
- Bobo som övningsledare!»
- Bobo som övningsledare, han hade mycket energi, ville att vi skulle förstå och förklarade grunder och tillämpningar mer, så att man förstod vad man faktiskt räknade på ibland.»
- Inget»
- Räkneövningarna var jättebra och var verkligen uppskattade.»
- Inlämningsuppgifterna var bra. Fourierhäftet var bra. »
- övningsledaren»
- Övningarna är mycket viktiga för uppgiftslösningen eftersom föreläsaren nästan bara drar bevis.»
- Övningsledaren Bobo Feng. Han är enda anledningen att många klarade denna kursen»
- Inlämningsuppgifterna, de är bra för man tvingas till att ligga i fas konstant plus att man lär sig mycket av dem.»
- Bobo Feng bör bevaras»
- Bobo»
- Nedladdade antckningar (mycket välskrivna)»
- Övningarna var mycket bra. Att man får bonuspoäng från hemuppgifter är bra men dom var lite väl svåra!»
- övningar är bra »
- Bobos övningar. Har varit till extremt stor hjälp i föreståelsen.»
- Första delen av kurslitteraturen, tentan hade bra upplägg.»
- bonuspoängsystemet till tentan»
- Kompendiet även om det borde göras om lite.»
- Inlämningsuppgifterna är ett bra sätt att lära sig saker på plus att bonus poängen lugnar lite inför tentan »
15. Vad bör främst förändras till nästa år?- Mera bonuspoäng»
- Mer strukturerade föreläsningar och mer pedagogisk föreläsare.»
- räknestuga! matte går ut på att räkna»
- Föreläsningarna hade för högt tempo för att ens hinna skriva vad som står på tavlan, dvs. de var inte givade då man inte hade ens en chans att tänka igenom vad som gicks igenom. Så bättre föreläsningar.
Bättre struktur och gärna bättre kompendium, då texten är väldigt svårtolkad, bygger mest på bevis.
Kanske fundera på att tipsa om en kurbok bredvid kompendiet?
Så kan man välja själv.
Mer övningstillfällen och gärna inte en inlämning i fredag Lv7.»
- ta bort matlab uppgiften. I allafall upg 2»
- förbättra föreläsningarna»
- När vi skulle göra inlämningsuppgifterna hade vi inte gått igenom det som behövdes för att lösa dem, kanske lite bättre disponering?»
- Bevisen. Känns meningslöst att lära in så många bevis när bara ett kommer på tentan. För mycket nytt sista veckan. Försök att vara "klar" med kursens innehåll till vecka 6, för att ägna vecka 7 till repetition.»
- Inlämningsuppgift 1 blev lite märklig då väldigt få hade en chans att kunna lösa den innan sista kvällen genom att de tips som gavs från Mohammad spreds vidare till majoriteten. »
- mer övningar där vi får jobba själva och kan ställa frågor. Vi har haft max 1 till 2 gånger i början av kursen då vi kunnat räkna på övningarna, resten av övningar gick ut på att läraren gick igenom tal på tavlan hela tiden. Vi fick ingen chans att testa själva, om man inte gjorde det på fritiden och då kunde vi inte få hjälp. Kort tyckte jag inte det var någon större skillnad på övningar och föreläsningar. »
- föreläsningarna måste bli tydligare, och förda i ett lägre tempo»
- Övningar, i smågrupper som i termodynamiken»
- det går alldeles för snabbt fram känns det som...man hinner verkligen inte hålla sig till planeringen. »
- nyttkursmatrial och fler övningar med enbart frågestund eller räkning främst under den senare delen av kursen.»
- Kurslitteraturen bör korrekturläsas, räkneövningar där man får räkna själv borde införas samt kanske Matte SI pass.»
- Ej planera så att inlämningsuppgiften ska in sista veckan. »
- Man borde lägga in t.ex. Si matte eller något extra övningspass i schemat där man själv kan sitta och räkna och få hjälp av en lärare.Så som kursen nu var utformad kändes all schemalagd tid som föreläsning.»
- Upplägget på tentan, mycket bättre än om man jämför med året innan.»
- Sista delen av kursens uppgifter bör vara mer samlat och gärna med lösningar! Mer tid behövs för sista delen av kursen. Exempel på föreläsningarna! »
- Föreläsningarna och övningarna måste bli tydligare och mer strukturerade. Inför någon slags konsultationstid. »
- Tidigare utlagda läsanvisningar. Bättre översikt över kursens innehåll och vad som man förväntas kunna. Vissa begrepp borde ha gåtts igenom eller åtminstone definierats innan de användes»
- Fixa gärna övningstillfällen i mindre grupper med en doktorand eller liknande som övningslärare. Detta finns i utbildningens andra kurser, och borde finnas här med. Man vill räkna själv för att förstå mer.»
- Föreläsningarna. Mer bilder och inledningar till nya avsnitt, vad är det vi räknar på och varför. Lite lugnare tempo kanske.»
- Antingen att allt material slås ihop och ett register fixas till det, eller en riktig bok.»
- Till föreläsaren: ta en andnings paus! Studenter behöver detta för att samla tankar och smälta in det som sagts. Det står ofta upp frågor under föreläsningen om något som är otydligt men det finns ofta inte tillfället att fråga eftersom föreläsaren pratar konstant. Ta paus mellan två bevis! Studenterna skriver alltid lite efter föreläsaren och det hade underlättat mycket om man hann skriva den sista raden i förgående bevis innan man börjar på nästa. Annars hinner man inte lyssna på vad föreläsaren säger om det nya beviset. Stryk bevis som aldrig används i övnings uppgifter eller som kommer på tentan. Använd den tiden till att sakta ner tempot och gå igenom grundligt det som är viktigt.
Övnings tid/konsultations tid bör införas där man kan räkna och ställa frågor. Helst i mindre grupper som i mattekurserna i åk 1 där det var en lärare för halva klassen.
Iden att på övningen sluta fem minuter efter rasten och börja tio minuter efter rasten fungerade tydligen inte i år. Detta beror på flera faktorer. 1! som du tydligen märkt själv så är man trött efter 40 min och tar rast istället för att börja räkna. 2! Ka är inte den ideala salen att räkna. 3! och den viktigaste punkten! Vad hinner man göra på 5 min och 10 min efter rasten? Man hinner inte ens sätta sig in i problemet. Den tiden går också åt att stå i kö för att ställa frågor vilket man definitivt har om man räknat hemma.
Jag vet heller inte om det är bra att ha studentliteratur skriven av föreläsaren. Det vore bättre med olika synvinklar på samma problem. Nu kändes det som att när man inte förstod föreläsningen så blev man inte mycket smartare av att läsa litteraturen. Ett stort minus på att det inte fanns exempel på finit element kapitlarna, vilket även speglades i föreläsningarna. »
- Det var dåligt att vi inte hade någon ren räkneövning där man kunde få svar på frågor istället för att köa under rasten.FEM-delen borde läras ut på ett sätt så att man vet hur allt hänger ihop och kan få en överblick över metoden. Detta inkluderar både föreläsningar och häftet. »
- bättre föreläsare, mer pedagogisk undervisning»
- Föreläsningarna»
- Tydligare struktur på föreläsningarna»
- Mer strukturerad andra del av kursen, samt inlämningsuppgifter som inte behandlar de extremaste fallen.»
- Ny kurledare
Inlämningsuppgifterna bör läggas så att de inte krockar med inlämningsuppgifterna i Fysikalisk kemi.»
- Ta bort inlämningsuppgifterna eller gör dem lite lättare. Man lär sig inte mer bara för att något är jättesvårt. Dessutom borde föreläsningarna bli bättre på så sätt att föreläsaren förklarar vad han skriver på tavlan istället för att stå och rabbla upp exakt det han skriver.»
- Tydligare föreläsningar och lite långsammare tempo samt mer egen räknetid på övningarna.»
- Kanske slå ut kursen på två läsperioder eller strunta i stabilitetavsnittet»
- Föreläsningarna»
- Föreläsingen bör bli betydligt bättre. Mindre fokus på bevis och mer hur mna kan tillämpa matten, ex etc. Bättre kurslitteratur så man kan få en större inblick i vad tex fem metoden kan anvädas till etc. räknestugor där man får tillfälle att själv räkna och också kunna ställa frågor.»
- FEM häftet.»
- Bättre genomgång av finita element i det tidigare stadiet av kursen, så att man har eb chans att förstå från början. Det är ju inte svårt när man väl har förstått, men vi har inte haft något liknande innan så i början var det väldigt abstarkt.»
- Ej inläminisgsuppgift sista veckan innan tentaperiod, Repetition av kursen hela sista veckan innan tenta, föreläsarens sätt att inte förklara "enkla saker" bara för att de var för lätta, mer strukturerade föreläsningar, bättre planering av kursen»
- Föreläsningarna!!! se ovan»
- Sättet som föreläsningarna genomfördes på. Föreläsningarna måste bli mera tillgängliga och pedagogiska villket jag inte upplevde att de var i år. De kändes ofta svåra att ta till sig och ofta diffusa. Mer pedagogik! »
16. Övriga kommentarer- mindre fokus på fourier/laplace då detta avsnitt är mkt lättare än det följande med FEM m.m.»
- Riktigt uselt att inte ha kurslitteratur utan istället ett taffligt konstruerat kompendium, det säger ju en del om hur stor användningen är.»
- Det kändes som mycket gjordes svårare än det faktiskt är. »
- Har ej gjort tentan men har där emot gjort många gamla tentor och den sker en drastisk försvåring de senaste två åren. Det är även något som man kan se förekommer i flera kurser samtidigt.»
- Det var en ganska svår kurs, då det är svårt att greppa och förstå vad man egentligen räknar på. Det är väldigt abdtrakt.»
- Ta paus, tala tydligare, skriv lite större (för jag har ingen aning hur studenterna efter tredje raden kunde hänga med på föreläsningen, klassen är mycket större än de första raderna i mitten). Mer exempel och berätta alltid i förväg vad du tänker göra, t.ex. nu tänkter jag ta upp ett bevis som är bra eftersom, idag kommer jag prata om det här.
När en elev ställer en fråga så säg inte att du kommer strax berätta och sedan fortsätter föreläsningen istället (där du indirekt svarar men så otydligt om man ändå inte förstår) efter egna antekningar utan SVARA tydligt och fortsätt sedan.
Tyvärr hände det allt för ofta att jag och många andra klasskamrater inte hängde med på vad som sades och upptäcker efter en halvtimme att det är ett bevis och inte något exempel som tas upp på tavlan och då börjar vi leta var själva beviset började vilket vi till slut inte kan hitta och ger upp. »
- Bobo var väldigt bra som övningsledare»
- Övnings tillfällena med Bobbo var mycket bra!»
Kursutvärderingssystem från
|