Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
Datorstödd reglerdesign, LEU386
Status: Avslutad Öppen för svar: 2008-10-16 - 2008-11-09 Antal svar: 19 Procent av deltagarna som svarat: 55% Kontaktperson: Nina Söderqvist»
Din egen arbetsinsats1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.19 svarande
Högst 15 timmar» | | 11 | | 57% |
Cirka 20 timmar» | | 5 | | 26% |
Cirka 25 timmar» | | 0 | | 0% |
Cirka 30 timmar» | | 2 | | 10% |
Minst 35 timmar» | | 1 | | 5% |
Genomsnitt: 1.78 2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?19 svarande
0%» | | 0 | | 0% |
25%» | | 1 | | 5% |
50%» | | 1 | | 5% |
75%» | | 5 | | 26% |
100%» | | 12 | | 63% |
Genomsnitt: 4.47
Mål och måluppfyllelseI kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.3. Hur begripliga är kursens mål?19 svarande
Jag har inte sett/läst målen» | | 6 | | 31% |
Målen är svåra att förstå» | | 0 | | 0% |
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare» | | 8 | | 42% |
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen» | | 5 | | 26% |
Genomsnitt: 2.63 4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.15 svarande
Nej, målen är för lågt ställda» | | 2 | | 13% |
Ja, målen verkar rimliga» | | 13 | | 86% |
Nej, målen är för högt ställda» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 1.86 5. Testade examinationen om du uppnått målen?17 svarande
Nej, inte alls» | | 1 | | 5% |
I viss utsträckning» | | 7 | | 41% |
Ja, i hög grad» | | 7 | | 41% |
Vet ej/har inte examinerats än» | | 2 | | 11% |
Genomsnitt: 2.58 - Jag har inte mycket tid att läsa hemma, men jag ska försök och jag hade problem dagen innan tentan» (Nej, inte alls)
- Bra tenta.» (Ja, i hög grad)
Undervisning och kursadministration6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?19 svarande
Mycket liten» | | 1 | | 5% |
Ganska liten» | | 2 | | 10% |
Ganska stor» | | 11 | | 57% |
Mycket stor» | | 5 | | 26% |
Genomsnitt: 3.05 - Hade nog varit "Ganska stor" om det inte varit så att jag läst halva kursen tidigare.» (Mycket liten)
7. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?19 svarande
Mycket liten» | | 0 | | 0% |
Ganska liten» | | 6 | | 31% |
Ganska stor» | | 12 | | 63% |
Mycket stor» | | 1 | | 5% |
Genomsnitt: 2.73 - Ytterligare ett kompendie som består av ett hopplock av delvis dåliga kopior. Informationen finns där men den är svår att hitta och litteraturen blir så osammanhängande. Vi betalar ju trots allt för det...» (Ganska liten)
8. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?18 svarande
Mycket dåligt» | | 1 | | 5% |
Ganska dåligt» | | 6 | | 33% |
Ganska bra» | | 7 | | 38% |
Mycket bra» | | 4 | | 22% |
Genomsnitt: 2.77 - vet inte» (?)
- Inte mycket info som uppdaterades under kursens gång men det kanske inte behövdes. Övningstentan låg ute i tid så det var bra.» (Ganska bra)
Arbetsklimat9. Hur var möjligheterna att få hjälp och ställa frågor?19 svarande
Mycket dåliga» | | 0 | | 0% |
Ganska dåliga» | | 3 | | 15% |
Ganska bra» | | 4 | | 21% |
Mycket bra» | | 10 | | 52% |
Har ej sökt hjälp» | | 2 | | 10% |
Genomsnitt: 3.57 10. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?19 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska bra» | | 6 | | 31% |
Mycket bra» | | 13 | | 68% |
Har ej sökt samarbete» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 3.68 11. Hur var arbetsbelastningen på kursen?19 svarande
För låg» | | 1 | | 5% |
Låg» | | 0 | | 0% |
Lagom» | | 16 | | 84% |
Hög» | | 2 | | 10% |
För hög» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 3 12. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?19 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 1 | | 5% |
Lagom» | | 10 | | 52% |
Hög» | | 8 | | 42% |
För hög» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 3.36
Sammanfattande frågor13. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?19 svarande
Mycket dåligt» | | 2 | | 10% |
Dåligt» | | 3 | | 15% |
Godkänt» | | 8 | | 42% |
Gott» | | 6 | | 31% |
Mycket gott» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2.94 - Hela kursen var repetition från kurserna "Givare och don" samt "Reglerteknik". » (Mycket dåligt)
- Tyvärr har jag läst halva kursen tidigare vilket gjorde att den inte tillförde särskilt mycket nytt. Dåligt att vi elever ska bli lidande för att kurser ändras/slås ihop mellan åren. Tycker lärare/ansvariga ska kontrollera vad vi läst och ska läsa och rekommendera därefter och inte titta till den planen som lades 3 år sedan när vi började.» (Mycket dåligt)
14. Vad bör främst bevaras till nästa år?- Räknepass då man kan fråga läraren mm.»
- Jag tycker att upplägget varit bra.»
- inlämmningsuppgiften var bra»
- Muntliga redovisningen funkade bra. Skulle kunna vara inlämning eller liknande med.»
- Inlämningsuppgiften»
- Kursen är nog bra som den är för dem som inte läst delar av den tidigare. "Modelleringsdelen" var bra, men jag trodde den skulle vara mer avancerad.»
15. Vad bör främst förändras till nästa år?- Lösningar till uppgifterna»
- Kolla att kursinnehållet inte är en exakt kopia på tidigare kurser.Vi i MEI 4 fick ca 40min undervisning vi inte haft tidigare (fuzzy) och det kom inte ens på tentan.»
- Kändes som att vem som helst som gjorde den muntliga redovisningen fick godkänt. Tycker det var lite trist när man själv läst in sig på ämnet medan vissa läste innantill i dryga 7 minuter.»
- Ta bort presentationen. Två av alla (ca 10st) presentationer var ok att lyssna på. Det är löjligt att denna skall generera 2 poäng på tentan när den endast omfattar 25p. Jag, med flera av mina klasskamrater, hade kunnat ställa oss upp och gjort bättre föredrag helt oförberädda jämfört med de som framfördes.
Det måste ställas höga krav på att få bonuspoäng på en uppgift som den här. Det var bortkastad tid att sitta och lyssna på dessa framföranden, framförallt när flera uppgav felaktig informtion.»
- Förstår inte hur läraren kan ge bort 2 bonuspoäng till elever som gör såna usla presentationer. Ytterst få var bra, typ 1-2 grupper. Dåligt att vi andra ska få genomlida 2x2 timmar av osammanhängande och dåligt förberedda presentationer. Hade hellre läst artiklarna själv under dessa timmar. Ångrar i efterhand att jag inte ställde upp själv för det hade ju räckt att ställa sig vid tavlan och svamla i 15 min......»
16. Övriga kommentarer- Är väl egentligen inget fel på kursen i sig.
Dock tillför den mycket lite nytt om utöver det man lärt sig i kurserna "Dynamiska system med reglerteknik", "Givare och don" samt "Realtidssystem med tillämpningar" (fältbussdelen). Jag trodde att den skulle fokusera mer på det som titeln antyder nämligen "Datorstödd reglerdesign" alltså något mer avancerade datorbaserade metoder, de som använts i kursen är på samma nivå som i kursen "Dynamiska system....". Labben med den "Kommersiella regulatorn" är dessutom (om jag minns rätt) identisk med den i "Dynamiska system....". »
- Tycker att tentan inte överänstämmer såväl med va vi gått igenom på lektionerna. Alltså det va inga frågor på det du har tatt upp flera gånger, men frågor på sån som du bara tatt upp någon gång snabbt.»
- Nivån för att få godkänt på redovisningarna bör höjas. 3 av redovisningarna kunde ha varit godkända, resten var under all kritik. »
- Tenatan var för lätt. Jag skrev högsta betyg, utan bonuspoäng, trots att jag knappt investerade någon tid på denna kursen. »
- Som tidigare, dåligt tajmad kurs för oss Mekatroniker som läst hälften av kursen i Givare och don. Men har man inte läst kursen tidigare hade den nog vairt klart godkänd.»
Kursutvärderingssystem från
|