ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


Teknik FB7, SJO510

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2008-10-06 - 2008-11-06
Antal svar: 15
Procent av deltagarna som svarat: 21%
Kontaktperson: Fredrik Olindersson»


Din egen arbetsinsats

1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?

Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.

13 svarande

Högst 15 timmar»4 30%
Cirka 20 timmar»2 15%
Cirka 25 timmar»2 15%
Cirka 30 timmar»4 30%
Minst 35 timmar»1 7%

Genomsnitt: 2.69

- 2 timmar» (?)
- Alla lektioner pluss ca 3 timmar i veckan» (Cirka 30 timmar)

2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?

14 svarande

0%»1 7%
25%»1 7%
50%»0 0%
75%»1 7%
100%»11 78%

Genomsnitt: 4.42

- 85%» (?)


Mål och måluppfyllelse

I kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.

3. Hur begripliga är kursens mål?

15 svarande

Jag har inte sett/läst målen»5 33%
Målen är svåra att förstå»1 6%
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare»1 6%
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen»8 53%

Genomsnitt: 2.8

- Mycket diffust upplägg! Ingen begriper omfånget eller kursens krav. "Här skall vi lära oss motorer", men ingen (inte ens läraren) vet hur.» (Målen är svåra att förstå)

4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?

Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.

11 svarande

Nej, målen är för lågt ställda»1 9%
Ja, målen verkar rimliga»9 81%
Nej, målen är för högt ställda»1 9%

Genomsnitt: 2

- Men väldigt ytliga.» (Ja, målen verkar rimliga)
- Mycket förkunskaper krävs eller förutsätts på en onödigt hög nivå.» (Nej, målen är för högt ställda)

5. Testade examinationen om du uppnått målen?

13 svarande

Nej, inte alls»1 7%
I viss utsträckning»1 7%
Ja, i hög grad»10 76%
Vet ej/har inte examinerats än»1 7%

Genomsnitt: 2.84

- Om man har 100 instuderingsfrågor så ger man inte ut en typ-tenta med uppgift 1, 4, 7... osv för att sedan ha uppgifter 2, 5, 8... på tentamen. Sedan handlar det inte om kunskap utan att lära sig utantill. Fruktansvärt att man inte lär sig någon princip utan bara "det är så här".» (Nej, inte alls)
- Jag antar det. Frågor o svar är grundade på de olika pp presentationer som genomfördes som undervisning.» (Ja, i hög grad)


Undervisning och kursadministration

6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?

15 svarande

Mycket liten»2 13%
Ganska liten»10 66%
Ganska stor»1 6%
Mycket stor»2 13%

Genomsnitt: 2.2

- PP presentationer kan man ju i stor utsträckning läsa själv. Jag efterlyser mer än att bara läsa rätt upp o ner från pp skärmen.» (Mycket liten)
- Sämre pedagoger med mindre intresse för ämnet får man nog leta efter. » (Ganska liten)
- Det de sa på föreläsningen fanns att hämta på hemsidan. Man kunde lika gärna kolla deras powerpoint sidor hemma för de sa bara exakt det som stod där. » (Ganska liten)
- P-point är inte jätte kul..Cicilia är inte jätte bra på att prata runt omkring som Peter är.» (Ganska liten)
- Det som varit bra var att man hade presentationer man kunde jobba med. Sedan följde rena självstudier. Lektionerna gav ingenting.» (Ganska liten)

7. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?

15 svarande

Mycket liten»2 13%
Ganska liten»4 26%
Ganska stor»6 40%
Mycket stor»3 20%

Genomsnitt: 2.66

- Litteraturen var bra, men det handlade ju ändå bara att lära sig hans powerpoint utantill.» (Mycket liten)
- Den boken var helt onödig att köpa!» (Mycket liten)
- Boken gav inget däremot var power point presentationerna kalasbra!» (Ganska liten)
- har knappt tittat i boken utan använt power-point precentationerna.» (Ganska liten)
- Kursboken Maskinteknik är aldrig öppnad, däremot väldigt bra powerpoint upplägg på kurshemsidan!» (Ganska stor)
- Nu vet jag inte resultatet från tentan men hade man läst igenom pp presentationerna så kan man svara på frågorna.» (Ganska stor)
- Se 6!» (Ganska stor)

8. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?

15 svarande

Mycket dåligt»1 6%
Ganska dåligt»0 0%
Ganska bra»3 20%
Mycket bra»11 73%

Genomsnitt: 3.6

- Jag fick inte ut någon tenta. Vilket är upprörande. Arbeten kom från ingenstans och hade du inte varit på lektionen hade du ingen chans att få information.» (Mycket dåligt)
- Se ovan.» (Mycket bra)
- Åter igen. Allt material och alla föreläsningar fanns på webbsidan. Väldigt bra!» (Mycket bra)
- Alla pp presentationer fanns tillgängliga på nätet bra. Litteraturen vi hade gicks inte igenom vad jag kan minas.» (Mycket bra)
- webbsidan har varit väl uppdaterad!» (Mycket bra)


Arbetsklimat

9. Hur var möjligheterna att få hjälp och ställa frågor?

15 svarande

Mycket dåliga»0 0%
Ganska dåliga»4 26%
Ganska bra»4 26%
Mycket bra»3 20%
Har ej sökt hjälp»4 26%

Genomsnitt: 3.46

- Föreläsarna kan inte svara på några andra frågor än vad som för tillfället behandlas » (Ganska dåliga)
- Tycker inte om lärarens attityd när man ställer frågor. han ska vara till hjälp och inte tracka ner på dem som inte kan. Han skall också inte bromsa dem som e bättre på vissa uppgifter.» (Ganska dåliga)
- Undervisningen kan för oss som inte kan så mycket om motorer verka "luddig" och hänger inte riktigt ihop. Det borde organiseras lite bättre!» (Ganska dåliga)
- Total inkompetens rent pedagogiskt! » (Ganska dåliga)

10. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?

15 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»1 6%
Ganska bra»5 33%
Mycket bra»8 53%
Har ej sökt samarbete»1 6%

Genomsnitt: 3.6

- Grupparbetet kändes onödigt krångligt då vi blev hänvisade till en hemsida med allt beskrivet på engelska. Onödigt svårt att förstå alla facktermer och det blev mer fokus på språket än att faktiskt förstå något om motorer. Om syftet med översättningen är att lära sig allt på engelska så borde man göra tvärtom så att man från början förstår vad som händer eller vad som skall beskrivas.Det blev också tjatigt att försöka sammanställa något med de andra eleverna i grupparbetet eftersom vi inte kände varandra. ( kan ju ses positivt på sätt och vis att lära känna varandra - men i detta fall mer ångest eftersom vi ska prestera!)» (Ganska dåligt)
- Jag har lång resväg och åker hem direkt men under undervisningdagen och däremellan är det bra.» (Ganska bra)

11. Hur var arbetsbelastningen på kursen?

15 svarande

För låg»0 0%
Låg»4 26%
Lagom»10 66%
Hög»1 6%
För hög»0 0%

Genomsnitt: 2.8

12. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?

15 svarande

För låg»0 0%
Låg»0 0%
Lagom»10 66%
Hög»5 33%
För hög»0 0%

Genomsnitt: 3.33

- En rivstart. Flera "stora" ämnen som navigation och stabilitet under en kort tid och innan man hann sätta sig in i hur skola kommunikationer och chalmers internet fungerade hade man tre tentor att sätta tänderna i!!! Vilka kursdeltagarna är är fortfarande diffust för mig.» (Hög)


Sammanfattande frågor

13. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?

15 svarande

Mycket dåligt»2 13%
Dåligt»2 13%
Godkänt»6 40%
Gott»4 26%
Mycket gott»1 6%

Genomsnitt: 3

- Peter är en otroligt dålig lärare. Hans labbar och föreläsningar tillför ingenting. Peter har sedan under tentamen brutit mot Chalmers regler. Då jag har påpekat det här har han straffat MBVII kollektivt och givit mig skulden. Många MBVII är idag irriterade på mig för att jag har påpekat att Peter har gjort fel. Jag vill att ni utreder hans lämplighet på kursen. » (Mycket dåligt)
- se ovan» (Mycket dåligt)
- Dåligt på så sätt att jag inte tycker den är relevant mot vad vi kommer att behöva som klass VII. Jag behöver för att framföra ett litet fartyg en praktisk genomgång hur en ganska liten motor fungerar och hur man sköter underhållet. Motorlabbet var bemannat med en icke färdig motorelev som var satt att vara lärare. Han hade ingen aning om vad vi "skulle lära" oss och hur skall då vi ha det. Frågorna han fick var han i flera fall inkompetent att svara på. Varför var denna "lab" obligatorisk?????? Vad skulle den ge??? Jag har tidigare klass VIII och hade önskat få mer kunskap om motorerna på de mindre fartyg jag kör men jag kan inte säga att jag fått det tyvärr. En allmän info om lite av varje kanske!!! men knappast praktiskt användbart tyvärr. kanske är det inte målen med kursen? men det hade jag önskat!» (Dåligt)
- Läraren kan för mycket och är totalt uttråkad, somnade på lektioner (då vi hade redovisning) och förmår ej förstå deltagarnas lägre nivå. Tar för mycket för givet. Visar sina presentationer osammanhängande utan pedagogik! Hafsigt och oprofessionellt! Synd på ett intressant tema!» (Dåligt)
- Har inte hunnit gå så ofta» (Godkänt)
- Något under godkänt. Tekniklärarna borde ha det något mer strukturerat och aningen mer pedagogiskt! Peter utgör ett visst sövande moment på klassen och han upprepar sig ofta. Han är inte riktigt "vaken"!!» (Godkänt)

14. Vad bör främst bevaras till nästa år?

- Jag kan inte komma på något. Några illustrationer.»
- Det fina web-materialet»
- Powerpoint presentationerna!»
- Antalet övingslektioner»
- power-point»
- Presentationerna! Mycket mer praktiska genomgångar där man ser hur en motor fungerar i lab.»

15. Vad bör främst förändras till nästa år?

- Kursen borde vara grundligare. Få folk att förstå systemet istället för korvstoppning. Ingen kommer kunna förstå motorn bara genom att lära sig saker utantill utan att förstå. Tentamen borde se ut som resterande tentor på Sjöbefälsskolan. Tentamen borde inte grunda sig på var tredje instuderingsfråga. Peter borde inte vara kvar. Man borde få ut material om labbarna i förväg så man kan sätta sig in och förstå. »
- Väldigt bra att ha tid i maskinlabbet men det bör vara någon annan "lärare" som kan gå igenom motorn från början till slut...»
- Bättre motorlaboration»
- ta bort powerpointpressentationerna. Om läraren bara läser innantill från dem, finns de ju ingen mening med att ha lektionerna. Vore kanske lämpligare att inrikta utbildningen till mindre motorer, eftersom att det främst är det som vi kommer att arbeta med. »
- Motorsimulatorn gav inte speciellt mycket. Tekniksimulatorn skulle kunna vara lite mer grundläggande eller i mindre grupper. Grupparbetet gav ganska lite, då alla i stort sett pratade om samma saker.»
- Motorsimulatorn: Bättre förberedelse ett större engagemang och en plan på hur den skall genomföras. Att testa sig fram i all ära men en kombination i att ha ett material där man kan förstå och kunna ta till sig vad det är man "tryckt" på för knappar efterlyses- Undervisning som mest består i att läsa inantill från en skärm pp borde kunna göras intressantare och mer interaktivt. Att använda motorlabbet med någon kunnig person där man får gå igenom allt praktiskt. Lära sig ett enkelt underhåll på en lagom stor motor och framför allt vad som är viktigt att veta när man ensam har ansvar för ett fartyg , t ex hur man skall handla vid diverse "fel" i maskin.... »
- LÄRAREN!!»
- Cecilia är pedagogisk och mycket trevlig - hon och peter utgör ett bra team och inger balans - dock måste peter vakna till lite....»
- motorlabbet var helt värdelöst, en lärare som inte hade en aning om vad han skulle prata om.»
- Ny lärare!»

16. Övriga kommentarer

- Ni kan kontakta mig på emil.tisell@telia.com»
- Bra genomgångar och förklaringar.»
- ovan svar räcker kanske :O)»
- Man måste först delge helheten och SEDAN gå ner i detaljer! Man kan inte veta från början hur man startar en fartygsmotor. Förklara de stora stegen och visa sedan ventilerna och ta inte för givet att man kan dem bara för att man själv kan dem i sömnen (bokstavligen!).»


Kursutvärderingssystem från