ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


Datorintroduktion M

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2008-09-01 - 2008-09-15
Antal svar: 66
Procent av deltagarna som svarat: 34%
Kontaktperson: Mikael Enelund»
Utbildningsprogram som genomför enkäten: Chalmers
Utbildningsprogram studenten tillhör: Maskinteknik 300 hp


Din egen arbetsinsats

1. Ungefär hur många timmar har du arbetat med datorintroduktionen?

Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete.

66 svarande

0 Kan redan allt»4 6%
2-4 timmar»50 75%
4-6 timmar»12 18%
mer än 6 timmar»0 0%

Genomsnitt: 2.12

- jag läste den för 3 år sedan» (0 Kan redan allt)
- läst ett år på teknisk fysik innan» (0 Kan redan allt)
- Jag hade redan goda kunskaper i Linux och lade därför inte ner så mycket tid på eget arbete.» (2-4 timmar)
- Med tanke på upplägget skulle det inte gett mer om jag hade suttit där längre.» (2-4 timmar)
- Gav upp, borde ha en "dummie-klass" ,)» (2-4 timmar)
- Har varit sjuk så jag missade labben.» (2-4 timmar)
- Jag gav faktiskt upp i mina försök att använda terminal...» (2-4 timmar)
- Svårt att komma igång, problem med lösenordsbyte.» (4-6 timmar)

2. Är nivån på introduktionen rimlig med tanke på dina förkunskaper?

66 svarande

Nej, nivån är för låg»5 7%
Ja, nivån är lagom»30 45%
Nej, nivån är för hög»31 46%

Genomsnitt: 2.39

- Se ovan» (Nej, nivån är för låg)
- Men tiden man behöver lägga ner är nog mer än beräknat.» (Ja, nivån är lagom)
- Men det spelar ingen roll med tanke på att man inte kunde jobba aktivt med problemen eftersom man inte förstod vad det stod i pappret.» (Ja, nivån är lagom)
- Uppläget var inte speciellt pedagogiskt eller inspirerande, kändes inte som att man har nytta av övningarna? Den första föreläsningen var totalt ointressant och den andra var obegriplig - iaf för en som aldrig en sett linux lr arbetat i liknande system och frågan är om det verkligen är ngt för alla? Hade helt klart varit bättre att gå igenom de moment som vi kommer använda i vardagen, där tror jag inte terminalen hör hemma för de flesta, eftersom man oftar arbetar grafikst och är mkt bättre på det!!!» (Nej, nivån är för hög)
- Egentligen är inte nivån för hög, dock var upplägget för materialet som vi jobbade med helt åt skogen dåligt. Massa uppgifter som vi inte hade fått tillräckligt med info för att lösa.» (Nej, nivån är för hög)
- Hade inga förkunskaper alls om Linux. Vilket gjorde att jag tyckte instruktionerna vi fick ut var lite luddiga. » (Nej, nivån är för hög)
- lite skräckinjagande var det i början» (Nej, nivån är för hög)
- Första föreläsningen utgick han från att vi sett linux innan, vilket i princip ingen hade.» (Nej, nivån är för hög)
- Förutsätter att man har sysslat med programering el liknade sen innan» (Nej, nivån är för hög)
- Kommando fönstret i Linux var något svårt för någon som alldrig jobbat i det tidigare.» (Nej, nivån är för hög)
- Vissa saker är dåligt förklarade, och inte alltid så självklara då jag inte jobbat så mycket med linux.» (Nej, nivån är för hög)
- Har alrig någonsin programmerat förr så det var lite klurigt..kanske lite luddigt med?! » (Nej, nivån är för hög)


Färdigheter

3. Kan du använda en Linuxdator för skriva en rapport?

65 svarande

Ja»31 47%
Nej»7 10%
Vet ej»27 41%

Genomsnitt: 1.93

- Har inte provat än...» (Nej)
- tror inte det» (Vet ej)

4. Kan du använda en Linuxdator för att organisera dina filer?

66 svarande

Ja»49 74%
Nej»8 12%
Vet ej»9 13%

Genomsnitt: 1.39

- Kunde jag i princip efter att ha startat datorn» (Ja)
- grafiskt» (Ja)
- Manuellt men ej via kommando fönstret.» (Ja)
- förmodligen» (Vet ej)

5. kan du använda en Linuxdator för surfa och skicka e-post?

66 svarande

Ja»62 93%
Nej»2 3%
Vet ej»2 3%

Genomsnitt: 1.09

- Kunde jag i princip efter att ha startat datorn» (Ja)
- grafiskt» (Ja)

6. Kan du arbeta med en terminal i Linux?

66 svarande

Ja»36 54%
Nej»19 28%
Vet ej»11 16%

Genomsnitt: 1.62

- Lite, framförallt då jag har gamla kunskaper från dos och basic» (Ja)
- Hyffsat iaf» (Ja)
- Lite» (Ja)
- Lite grann» (Ja)
- Väligt grundligt» (Ja)
- Eller delvis ja och nej, kan en del men föredrar det grafiska.» (Ja)
- ja, men kan bara vissa grunder» (Ja)
- Kan den någorlunda, men verkligen inte alla kommandon» (Ja)
- I begränsad omfattning,förmodligen går det snabbare att arbeta i grafiskt gränssnitt.» (Ja)
- Jag kan det viktigaste» (Ja)
- Ja, men långsamt» (Ja)
- För att starta program och eventuellt enklare processer.» (Ja)
- Ja, men dock något begränsat» (Ja)
- Kan ju lite men..» (Nej)
- Ser heller ingen nytta med det, det finns ett grafiskt gränssnitt.» (Nej)
- Inte på ett sätt som motiverar användandet av terminalen istället för grafikfönster» (Nej)
- Börjar lära mig det =)» (Nej)
- det finns ju hjälpfiler så man tar sig förmodligen fram - men det kommer att ta lång tid de först gångerna. Men det är ju så man lär sig - komandon är ju inget man lär sig på en föreläsning.» (Vet ej)
- kanske delvis» (Vet ej)
- vad är det» (Vet ej)

7. Kan du arbeta vid en Windowsdator?

65 svarande

Ja»64 98%
Nej»0 0%
Vet ej»1 1%

Genomsnitt: 1.03

- Vill inte» (Vet ej)

8. Kan du arbeta med skolans datorer hemifrån?

66 svarande

Ja»16 24%
Nej»18 27%
Vet ej»32 48%

Genomsnitt: 2.24

- Men det har inte varit nödvändigt än. » (Ja)
- vet ej hur man gör exakt, har glömt» (Nej)
- Jag vet hur man ska göra för att koppla upp och komma åt skolans datorer, men mitt internet är för opålitligt för att arbeta från på det sättet.» (Nej)
- har inget internet än» (Nej)
- Förmodligen, men jag har itne testat det än» (Vet ej)
- Förmodligen kanske jag skulle sätta mig med VNC-pdfen.» (Vet ej)
- Har inte hunnit testa» (Vet ej)
- Har ej testat» (Vet ej)
- Håller på o försöker fixa!» (Vet ej)
- Har inte testat detta än» (Vet ej)
- Har inte fått en ordentlig genomgång i hur det går till, den genomgången man fick i föreläsningsalen gav ingenting med tanke på att man inte hade en dator framför sig och att föreläsningen var rörigt upplagd.» (Vet ej)
- har inte testat ännu» (Vet ej)
- Har programmen men kommer inte ihåg hur jag kopplar upp mig» (Vet ej)
- Ska försöka komma igång under veckan.» (Vet ej)

9. Kan du komma åt dina Chalmersfiler hemifrån?

66 svarande

Ja»19 28%
Nej»17 25%
Vet ej»30 45%

Genomsnitt: 2.16

- Men det har inte varit nödvändigt än.» (Ja)
- Helt åt skogen dåligt material. En övningsledare skrattade då jag visade honom beskrivningen för vnc. Han hänvisade istället till pdfen som finns hemsidan. Det utdelade materialt var bara rörigt.» (Nej)
- vet ej hur man gör exakt, har glömt» (Nej)
- Inte på ett tillfredställande sätt.» (Nej)
- -||-» (Nej)
- VEt inte ur man gör» (Nej)
- Inte webmailen» (Nej)
- Samma här - inget jag har testat än. Kanske skulle vara bra med en tydlig genomgång?» (Vet ej)
- Har inte hunnit testa» (Vet ej)
- Har ej testat» (Vet ej)
- Har inte testat detta än» (Vet ej)
- Hur gör man det?» (Vet ej)


Helhetsintryck

10. Vilket är ditt helhetsintryck av datorintroduktionen?

skriv gärna kommentarer

66 svarande

Otillräcklig»24 36%
Tillräcklig»35 53%
Onödig»7 10%

Genomsnitt: 1.74

- Rent ut sagt riktigt dåliga föreläsningar och otillräckligt arbetsmaterial. Omotiverande! Tydlighet hade underlättat!» (Otillräcklig)
- Hade hellre haft ett häfte med en "lathund" istället för de papprena som vi fick ut. Jag tycker inte de var så bra för man fick inte veta hur man skulle göra.» (Otillräcklig)
- Hade varit bättre med en genomgång i datorsalen, så man hade sluppit att fråga efter varje fråga. » (Otillräcklig)
- Står inte förklarat hur man ska göra exakt och när man gissar sig fram så förstår man inte vad man gör fel om det inte fungerar.» (Otillräcklig)
- Och onödig tid, med tanke på att jag inte har lärt mig det jag ska kunna» (Otillräcklig)
- borde funnits riktiga lära vid övningstillfället...eleverna var tyvärr inte så jättebra på lösa uppgiften el förklara» (Otillräcklig)
- KUnde varit lite mera beskrivande för dom som aldrig har sett linux tex» (Otillräcklig)
- Vi vanliga männsikor har inte sett linux datorer förut, tänk på det. Utgå från nybörjarnivå istället för det du gjorde. Då kanske vi blir intresserade av att lära oss använda linux och dess funktioner. Hoppas du förstår vad jag menar hör gärna av dig annars» (Otillräcklig)
- Allt verkar lite rörigt för att vara helt ärligt. Skolan utbildar i avancerad teknologi men verkar ha problem inom själva enheten. Som att det är svårt att själv tillämpa det man lär ut. Varför har man exempelvis både linux -och windowsdatorer? Varför fjorton olika koder till allt och inte bara en som leder till en "första-gång-sida"? Inge tvivel att killen som höll i förälesningen kunde en massa, men hade han en aning om vart han skulle börja?» (Otillräcklig)
- Svårt att veta beroende på vad man anses skall kunna till de kommande kurserna» (Tillräcklig)
- Det är inte många som har använt Linux tidigare och kursen är därför en mycket bra start för att förstå operativsystemet.» (Tillräcklig)
- Att den är nödvändig, men väldigt lågt prioriterad av eleverna, iallafall från min sida. Man tänker att datorerna hinner man lära sig förr eller senare, och kanske prioriterar annat.» (Tillräcklig)
- man får veta det som behövs. » (Tillräcklig)
- Att man skulle göra uppgifter i olika program som man inte har någon erfarenhet av ( t.ex matlab ) vet jag inte om det var så lyckat.» (Tillräcklig)
- Undervisningen borde ha skett via en lärare som arbetat via en projektor, vilket skulle vara betydligt mer effektivare, jämfört med att merparten av eleverna inte kom någon stans.» (Tillräcklig)
- Med det kursinnehåll som vi hade var det nästan meningslöst. Dom flesta gissar jag hade kunnat göra basic-prylar på en linuxdator om man använt windows eller macos innan.» (Onödig)
- vissade delar som t.ex. massa kommandon vi gick igenom för terminalen i linux på föreläsningen hade varit bättre att öva på direkt i datorsal istället. » (Onödig)
- Det man lärde sig göra i terminalen är inte tillräckligt för att arbeta smidigt i den. Grafikmiljön liknar Windows så mycket att man kan lista ut allting själv.» (Onödig)



Kursutvärderingssystem från