Utvärderingar
Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida
|
Visa resultat
Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att
göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering
genom att använda knappen längst ned.
Energiteknik och miljö, KVM033
Status: Avslutad Öppen för svar: 2008-06-05 - 2008-09-08 Antal svar: 26 Procent av deltagarna som svarat: 26% Kontaktperson: Lennart Elmeroth» Utbildningsprogram som genomför enkäten: Chalmers Utbildningsprogram studenten tillhör: Kemiteknik 300 hp
Din egen arbetsinsats1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.26 svarande
Högst 15 timmar» | | 2 | | 7% |
Cirka 20 timmar» | | 8 | | 30% |
Cirka 25 timmar» | | 8 | | 30% |
Cirka 30 timmar» | | 5 | | 19% |
Minst 35 timmar» | | 3 | | 11% |
Genomsnitt: 2.96 - Alla de andra ämnena tog mycket tid!» (Högst 15 timmar)
- Hann tyvärr inte räkna så mycket då vi hade så mycket inlämningsuppgifter i både ETM, regleren samt GKT-projektet» (Cirka 20 timmar)
2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?26 svarande
0%» | | 0 | | 0% |
25%» | | 0 | | 0% |
50%» | | 3 | | 11% |
75%» | | 11 | | 42% |
100%» | | 12 | | 46% |
Genomsnitt: 4.34
Mål och måluppfyllelseI kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.3. Hur begripliga är kursens mål?26 svarande
Jag har inte sett/läst målen» | | 10 | | 38% |
Målen är svåra att förstå» | | 0 | | 0% |
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare» | | 8 | | 30% |
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen» | | 8 | | 30% |
Genomsnitt: 2.53 4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.17 svarande
Nej, målen är för lågt ställda» | | 0 | | 0% |
Ja, målen verkar rimliga» | | 15 | | 88% |
Nej, målen är för högt ställda» | | 2 | | 11% |
Genomsnitt: 2.11 5. Testade examinationen om du uppnått målen?21 svarande
Nej, inte alls» | | 2 | | 9% |
I viss utsträckning» | | 9 | | 42% |
Ja, i hög grad» | | 8 | | 38% |
Vet ej/har inte examinerats än» | | 2 | | 9% |
Genomsnitt: 2.47 - Det var alldeles för detaljerade fårgor på teoridelen, främst den första om fjärrvärme, inget vi har gått igenom mer än väldigt översiktligt och några siffror står inte i diagrammet så svårt att veta hur stor del det är.» (Nej, inte alls)
- Tentamen speglade inte hela kursen. Var få dlar som examinerades» (Nej, inte alls)
- För stor kurs för att få plats i en sådan tenta» (I viss utsträckning)
- det kunde ha varit en lite mer övergripande tenta med lite fler kortare frågor, nu blev det så snävt» (I viss utsträckning)
Undervisning och kursadministration6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?26 svarande
Mycket liten» | | 0 | | 0% |
Ganska liten» | | 6 | | 23% |
Ganska stor» | | 13 | | 50% |
Mycket stor» | | 7 | | 26% |
Genomsnitt: 3.03 - Övningarna var mycket bra.» (Ganska stor)
- väldigt bra med projektuppgifter på lektionerna!» (Mycket stor)
7. Hur stor del av föreläsningarna var du på?*26 svarande
0-20%» | | 0 | | 0% |
20-40%» | | 0 | | 0% |
40-60%» | | 5 | | 19% |
60-80%» | | 7 | | 26% |
80-100%» | | 14 | | 53% |
Genomsnitt: 4.34 8. Till hur stor hjälp har föreläsningarna varit för din inlärning?26 svarande
Mycket liten» | | 1 | | 3% |
Ganska liten» | | 14 | | 53% |
Ganska stor» | | 8 | | 30% |
Mycket stor» | | 3 | | 11% |
Inte deltagit» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2.5 - skillnad på föreläsarna» (Ganska stor)
9. Till hur stor hjälp har föreläsningsanteckningar (ppt) varit för din inlärning?26 svarande
Mycket liten» | | 1 | | 3% |
Liten» | | 9 | | 34% |
Stor» | | 13 | | 50% |
Mycket stor» | | 3 | | 11% |
Genomsnitt: 2.69 - men enbart för tentapluggande på teorin» (Stor)
10. Hur har Lennarts föreläsningar fungerat?Frågan är kopplad till lärare: Lennart Svensson»26 svarande
Mycket bra» | | 0 | | 0% |
Bra» | | 9 | | 34% |
Acceptabelt» | | 15 | | 57% |
Ej acceptabelt» | | 2 | | 7% |
Genomsnitt: 2.73 - Bra prat om saker, även om det känns som om det skulle vara bra att affektivisera föreläsningarna.» (Acceptabelt)
- Måste öka tempot. Blir väldigt långrandigt och blir då samtidigt fruktansvärt svårt att hålla uppe fokus» (Acceptabelt)
- De har varit fruktansvärt sega. Tid är ju pengar!» (Acceptabelt)
- Tar för lång tid, är ganska osammanhängande och svåra att följa med i.» (Ej acceptabelt)
- Fruktansvärt ostrukturerat och sövande» (Ej acceptabelt)
11. Hur har Jessicas föreläsningar fungerat?Frågan är kopplad till lärare: Lennart Svensson»26 svarande
Mycket bra» | | 4 | | 15% |
Bra» | | 15 | | 57% |
Acceptabelt» | | 7 | | 26% |
Ej acceptabelt» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 2.11 - Bra flyt och bra pp.» (Mycket bra)
12. Någon föreläsning i hela kursen som varit särskilt Bra- Thore Berndtssons föreläsningar har varit väldigt intressanta och han är väldigt bra på att engagera oss studenter!»
- Alternativa energikällor.»
- De som rörde energiläget på så sätt att de var väldigt intressanta.»
- energiläget»
- Energiläget-människan, vad han nu hette.»
13. Vilken övningsledare har du mest erfarenhet av?26 svarande
Stefan» | | 13 | | 50% |
Karin» | | 9 | | 34% |
Vet ej» | | 4 | | 15% |
Genomsnitt: 1.65 - Av de båda! Måste säga att båda två är väldigt duktiga och har hjälpt till i största möjliga mån!» (Vet ej)
- båda» (Vet ej)
14. Vad tyckte du om övningsledarens insats? Välj den övningsledare du ghade mest erfarenhet av.26 svarande
mycket bra» | | 17 | | 65% |
bra» | | 8 | | 30% |
acceptabel» | | 1 | | 3% |
ej acceptabel» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 1.38 - Mycket hjälpsam.» (mycket bra)
- Både Karin och Stefan har varit helt underbara med att lägga ner tid och möda på att hjälpa oss.» (mycket bra)
- Alltid hjälpsam och hade alltid tid för frågor» (mycket bra)
- Mycket kunnig och pedagogisk!
En riktigt bra övningsledare.» (mycket bra)
15. Hur stor del av övningstillfällena var du på?26 svarande
0%» | | 0 | | 0% |
25%» | | 0 | | 0% |
50%» | | 2 | | 7% |
75%» | | 7 | | 26% |
100%» | | 17 | | 65% |
Genomsnitt: 4.57 16. Hur har räkneövningarna fungerat i kursen?26 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska bra» | | 14 | | 53% |
Mycket bra» | | 12 | | 46% |
Genomsnitt: 3.46 - Men räkneövningar var det ju inte direkt... man hade ju bara tid att göra inlämningsuppgift, inget annat.» (Ganska bra)
- Men de är för få.» (Mycket bra)
- Bra upplägg, smidigt genomfört.» (Mycket bra)
17. Hur väl har övningarna i Matlab fungerat?26 svarande
Mycket dåligt» | | 1 | | 3% |
Ganska dåligt» | | 3 | | 11% |
Ganska bra» | | 18 | | 69% |
Mycket bra» | | 4 | | 15% |
Genomsnitt: 2.96 - behövdes fler handledare» (Ganska dåligt)
- Föreläsningen om just den delen hölls dagen efter studiopasset.» (Ganska dåligt)
- Svårt att hinna med uppgifterna och de var svåra att förstå i början.» (Ganska bra)
- Fick dock lite för lite ledning ibland, tex på datorlabben för tvättvattenvärmeväxlaren» (Ganska bra)
18. Hur var värmeväxlarllaborationen inlärningsmässigt?25 svarande
Inte alls givande» | | 0 | | 0% |
Inte så givande» | | 8 | | 32% |
Ganska givande» | | 14 | | 56% |
Mycket givande» | | 3 | | 12% |
Genomsnitt: 2.8 - Fick göra ca 5 returer som inte gav oss någonting läromässigt, kunde lagt tiden på bättre saker.» (Inte så givande)
- Man lärde sig inte räkna på något annorlunda sätt, utan det var bara som ett enda stort övningstal» (Inte så givande)
19. Vad tyckte du om Daniellas insats som handledare på värmeväxlarlaborationen?26 svarande
mycked bra» | | 3 | | 11% |
bra» | | 13 | | 50% |
acceptabel» | | 8 | | 30% |
ej acceptabel» | | 2 | | 7% |
Genomsnitt: 2.34 - Det blev för många returer.» (acceptabel)
- Under själva labben, helt ok. När vi behövde hjälp efterår inte så bra.» (ej acceptabel)
20. Hur givande var studiebesöket/laborationen på Värö bruk?26 svarande
Mycket givande» | | 10 | | 38% |
Givande» | | 14 | | 53% |
Mindre givande» | | 1 | | 3% |
Inte alls givande» | | 1 | | 3% |
Genomsnitt: 1.73 - Väldigt roligt. Får lite mer perspektiv över processerna och hur det hela hänger ihop. Vet dock inte om man lärde sig så jättemycket om det kursen speglar» (Mycket givande)
- Framförallt roligt» (Givande)
- motiverande snarare än "kunskapsgivande"» (Givande)
- Väldigt viktigt att få se hur det fungerar i verkligeheten.» (Givande)
- Deltog ej» (Inte alls givande)
21. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?26 svarande
Mycket liten» | | 0 | | 0% |
Ganska liten» | | 1 | | 3% |
Ganska stor» | | 19 | | 73% |
Mycket stor» | | 6 | | 23% |
Genomsnitt: 3.19 - Denna del + räkneövningar var det som jag lade fokus på.» (Mycket stor)
22. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?26 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 2 | | 7% |
Ganska bra» | | 19 | | 73% |
Mycket bra» | | 5 | | 19% |
Genomsnitt: 3.11 - Föreläsningarna kom inte ut i tid » (Ganska dåligt)
Arbetsklimat23. Hur var möjligheterna att få hjälp och ställa frågor?26 svarande
Mycket dåliga» | | 0 | | 0% |
Ganska dåliga» | | 1 | | 3% |
Ganska bra» | | 9 | | 34% |
Mycket bra» | | 14 | | 53% |
Har ej sökt hjälp» | | 2 | | 7% |
Genomsnitt: 3.65 - är det lång kö kan man ju inte vänta sig att få någon hjälp när man behöver samt att vom stänger långt innan studenterna gått hem.» (Ganska dåliga)
- Det borde funnits konsultationstillfällen i lektionssalar.» (Ganska bra)
- Iaf av övningsledarna» (Mycket bra)
24. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?26 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska dåligt» | | 0 | | 0% |
Ganska bra» | | 7 | | 26% |
Mycket bra» | | 19 | | 73% |
Har ej sökt samarbete» | | 0 | | 0% |
Genomsnitt: 3.73 25. Hur var arbetsbelastningen på kursen?26 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 1 | | 3% |
Lagom» | | 11 | | 42% |
Hög» | | 12 | | 46% |
För hög» | | 2 | | 7% |
Genomsnitt: 3.57 - Bra att inlämningsuppgifterna är schemalagda!» (Lagom)
- Hög men lagom belastning. Inlämninguppgifterna var lite tidskrävande men enligt mig en jättestor del av inlärningen, ta absolut inte bort dessa!» (Lagom)
- Mycket inlämningar, även om man lärde sig en del på dom och övningstillfällena som inledde dom.» (Hög)
- Väldigt mycket tid läggs på inlämningsuppgifter. Detta gör att man inte räknar de övningstal som blivit utdelade» (Hög)
- vissa av inlämningsuppgifterna tog en hel del tid. Annars rimligt.» (Hög)
- Hög om man beaktar att vi även hade GKT-projektet denna läsperiod. Även om de flesta inlämningsuppgifter kunde göras på lektionstid så fick tog de ändå mycket självstudietid. Särskilt tvättvattenvärmaren.» (Hög)
26. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?26 svarande
För låg» | | 0 | | 0% |
Låg» | | 1 | | 3% |
Lagom» | | 8 | | 30% |
Hög» | | 12 | | 46% |
För hög» | | 5 | | 19% |
Genomsnitt: 3.8 - På grund av GKT-projektet.» (Hög)
- Inlämningar i GKT, ETM och regler ger en hel del belastningar» (Hög)
- Projektet tog förbannat mycket tid för minimal utdelning av poäng!» (Hög)
- För mycket inlämningsuppgifter sammantaget helt enkelt. INGEN jag pratat med säger att det haft tid att räkna på övningstalen varken i ETM eller reglerteknik. Om vi inte haft gamla inlämningsuppgifter till hjälp i båda kurserna hade det om möjigt blivit ännu mer hektiskt. Årets jobbigaste läsperiod.» (Hög)
- Mycket inlämningsuppgifter i både ETM, reglertekniken och GKT:n.» (För hög)
- Projektet i GKT tog upp mycket tid» (För hög)
Sammanfattande frågor27. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?26 svarande
Mycket dåligt» | | 0 | | 0% |
Dåligt» | | 1 | | 3% |
Godkänt» | | 10 | | 38% |
Gott» | | 11 | | 42% |
Mycket gott» | | 4 | | 15% |
Genomsnitt: 3.69 - Kursen har varit väldigt intressant och jag har lagt ner väldigt mycket tid på att förstå och lära mig saker, dock kändes tentan som en stor chock och det drar ner betyget rejält. Tentan kändes inte så relevant och inte lik de vi hade räknat/läst på innan.» (Dåligt)
- Ganska bra innehåll. Kul att ganska mycket från tidigare kurser kommer tillbaka och appliceras i nya sammanhang. Dock kunde man skära bort vissa grejer som ändå togs upp väldigt ytligt och var svåra att ta till sig, tex turbomaskiner som vi ändå inte räknade på. Teorin väldigt svår att plugga till, det behövs med läsanvisningar och tydlighet i vad vi bör kunna då räknedelen är såpass omfattande också.» (Godkänt)
- Roligt att få använda sina termo/transport/gkt kunskaper. Känner mig säkrare på dom nu. Osäker på hur mycket nytt jag lärt mig.» (Gott)
- Bra och varierande innehåll i kursen! » (Gott)
28. Vad bör främst bevaras till nästa år?- Övningarna, projekten.»
- Studiebesök, att alla uppgifter man ska räkna finns utgivna redan från lv 1, pärmen »
- Studiebesöket på Värö»
- övningstillfällena och miniprojekterna»
- Studiebesöket.»
- Övningarna men det känns konstigt med övningar som inte ger bonuspoäng till tentan.»
- Allt som handlar om värmeväxlare! Intressant!!!»
- projektuppgifterna»
- Inlämningsuppgifterna, ha kvar lika många i samma svårighetsgrad, de är viktiga.»
- Stefans undervisning»
- Handledningen till inlämningsuppgifterna, det ger en effektivare inlärning än om man ska sitta helt själv. Dock kan man ju minska på antalet och lägga in en uppgift där man enbart får tänka själv.»
29. Vad bör främst förändras till nästa år?- Riktig räknestuga!»
- Kursmaterialet borde skrivas om till ett kompendie.»
- TENTAN!! Och Lennarts föreläsningar»
- jessica och lennart måste göra så att föreläsningarna blir mer intressanta så att alla sover inte på föreläsningen eller sticker inte under pausen. »
- Föreläsningarnas tempo bör dras upp.»
- Visst material känns förlegat»
- en lite bredare tenta»
- Hoppas att föreläsningarna bli mer strukturerade och att det blir tydligare vad man ska lära sig i teoridelen»
30. Övriga kommentarer- För mycket jobb för så få poäng»
- kursen är mycket intressant men föreläsarna bör förbättra sig!»
- Intressant kurs!»
* obligatoriska frågor
Kursutvärderingssystem från
|