ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


V12 lp3, Företagsekonomi, kalkylering, LNC223

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2012-03-13 - 2012-10-05
Antal svar: 13
Procent av deltagarna som svarat: 22%
Kontaktperson: Lena Högberg»
Utbildningsprogram som genomför enkäten: Sjöfart och logistik 180 hp
Utbildningsprogram studenten tillhör: Sjöfart och logistik 180 hp


Läs detta först!

I denna enkät finns möjlighet att i fritextfälten ge kommentarer kring både vad som varit bra och vad som varit mindre bra med kursen.
Du har större möjlighet till påverkan om du håller kritiska kommentarer på en konstruktiv nivå.


Din egen arbetsinsats

1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?

Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.

13 svarande

Högst 15 timmar»5 38%
Cirka 20 timmar»1 7%
Cirka 25 timmar»4 30%
Cirka 30 timmar»1 7%
Minst 35 timmar»2 15%

Genomsnitt: 2.53

2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?

13 svarande

0%»1 7%
25%»1 7%
50%»2 15%
75%»5 38%
100%»4 30%

Genomsnitt: 3.76


Mål och måluppfyllelse

I kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.

3. Hur begripliga är kursens mål?

12 svarande

Jag har inte sett/läst målen»1 8%
Målen är svåra att förstå»1 8%
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare»5 41%
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen»5 41%

Genomsnitt: 3.16

4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?

Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.

11 svarande

Nej, målen är för lågt ställda»0 0%
Ja, målen verkar rimliga»9 81%
Nej, målen är för högt ställda»2 18%

Genomsnitt: 2.18

5. Testade examinationen om du uppnått målen?

11 svarande

Nej, inte alls»0 0%
I viss utsträckning»2 18%
Ja, i hög grad»8 72%
Vet ej/har inte examinerats än»1 9%

Genomsnitt: 2.9


Undervisning och kursadministration

6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?

13 svarande

Mycket liten»4 30%
Ganska liten»6 46%
Ganska stor»3 23%
Mycket stor»0 0%

Genomsnitt: 1.92

7. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?

12 svarande

Mycket liten»1 8%
Ganska liten»2 16%
Ganska stor»5 41%
Mycket stor»4 33%

Genomsnitt: 3

8. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?

12 svarande

Mycket dåligt»1 8%
Ganska dåligt»2 16%
Ganska bra»7 58%
Mycket bra»2 16%

Genomsnitt: 2.83


Arbetsklimat

9. Hur var möjligheterna att få hjälp samt att ställa frågor?

12 svarande

Mycket dåliga»1 8%
Ganska dåliga»2 16%
Ganska bra»4 33%
Mycket bra»3 25%
Har ej sökt hjälp»2 16%

Genomsnitt: 3.25

10. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?

12 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»0 0%
Ganska bra»4 33%
Mycket bra»7 58%
Har ej sökt samarbete»1 8%

Genomsnitt: 3.75

11. Hur var arbetsbelastningen på kursen?

12 svarande

För låg»0 0%
Låg»2 16%
Lagom»7 58%
Hög»2 16%
För hög»1 8%

Genomsnitt: 3.16

12. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?

13 svarande

För låg»0 0%
Låg»2 15%
Lagom»6 46%
Hög»4 30%
För hög»1 7%

Genomsnitt: 3.3


Sammanfattande frågor

13. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?

13 svarande

Mycket dåligt»2 15%
Dåligt»3 23%
Godkänt»6 46%
Gott»2 15%
Mycket gott»0 0%

Genomsnitt: 2.61

14. Vad bör främst bevaras till nästa år?

- Samma upplägg.»
- Kursboken är ok men boken med facit till övningsfrågorna är jätte bra.»
- Låt Göran vara den fantastiska individ han är och låt honom handleda exjobb och andra uppgifter som erbjuder en mer direkt kontakt med studenterna.»
- det mesta av innehåll och upplägg. Bra med kompendierna.»

15. Vad bör främst förändras till nästa år?

- Ny lärare.»
- Byt ut föreläsaren han förstör hela kursen. Han har gett denna kurs botten betyg (se övriga kommentarer).»
- Ett korrekt facit (inte bokens utan föreläsarens) hade underlättat och uppskattats. Lite mer effektiv undervisning hade inte skadat.»
- Jag tycker att kursen skal utvecklas mer till ekonomistyrning istället.»
- att läraren ger mer konkreta exempel på beräkningarna vi gör i klassrummet. Mer fokus på praktisk lösning än teori. »

16. Övriga kommentarer

- Föreläsaren var under all kritik! Det var det sämsta jag var med om. Dels gjorde han fel HELA tiden, räknade fel, sa fel saker. Han hade utdelat material där allt i facit var fel. Hela facit till övningstentan var fel. Varenda tabell hade han skrivit fel tabell på. Det är jättesvårt då för mig tyckte det här med tabellerna var lurigt att sedan behöva rätta lärarens facit! Föreläsningar gav mig ingenting. För det första mumlar han, det har inget att göra att han pratar lågt (vilket han iof också gör ibland), men eftersom han mumlar spelar det ingen roll om han skriker (vilket också hände gaska ofta) eftersom man ändå inte förstår vad han säger. Han kunde inte gå igenom en uppgift steg för steg, jag vet inte vad han gjorde, men jag förstod oftast inte alls vad det handlade om. Sedan när jag läste i boken fattade jag precis och det var jätteenklelt men inte ens då förstod jag vad föreläsaren hade försökt göra. Ha en sån otroligt inkompetent och opedagogisk föreläsare tycker jag är skamligt, detta ska ändå vara en av sveriges bästa högskolor! Sen ritade han alltid massa konstiga figurer (som jag personligen tyckte var mer förvirrande än hjälpande), men så var det en som frågade om man var tvungen att rita figurerna på tentan. och läraren säger "ja, eller nej det behöver man väl inte, men det går ju inte att förstå annars". Hur kan man ha en lärare som inte tror att det går att förstå om man inte ritar hans figurer? Själv tyckte jag det var mycket enklare att ställa upp talen och sedan räkna i det mönster jag hade lärt mig i boken, men tydligen är det omöjligt enligt läraren... Sedan klankade han ner på boken hela tiden, och sa att boken var så dålig och hade fel om allt. Hur kn man då ha en kurslitteratur man tycker är dålig och säger massa fel? När dessutom han gjorde fel hela tiden, så det var bara boken man kunde lite på! Jag är en sån som har svårt att bara läsa sig till saker, jag behöver föreläsningarna också, men i den här kursen har inte föreläsningar gett mig någonting. Allt har jag fått läsa mig till i boken, vilket jag har tyckt varit väldigt jobbigt eftersom jag vill gärna ha hört de en gång och sedan använda litteraturen som stöd. Man kunde inte heller fråga något, för svaren var allt annat än förståeliga, om han nu ens svarade på det man frågade. Det var förvirrade svar, som gjorde att man blev mer frågande än inte. Ibland frågade folk saker på lektionerna som kunde svaras med ett enkelt ja eller nej, men så började han raljera i en kvart om saker som inte ens kändes relevanta, vilket gjorde att ingen till slut ville fråga något, utan vi frågade varandra. Så ska det ju inte va! Sen en annan sak som hände som inte kändes okej, var när vi satt ett par tjejer på rasten kvar i föreläsningssalen, och helt plötslit kommer föreläsaren fram till oss och säger "ser ni på tavlan, där står det kalkylränta men det ska stå internränta det är PERVERST". Det var bara så vidrigt, och jag vet att flera tyckte det var riktigt obehagligt. Jag tycker sällan man kan skylla på läraren om man kuggar kursen (om inte tentan är på andra saker än vad de sagt), men i det här fallet känner jag att om jag mislyckas, så är det faktiskt föreläsarens fel för jag har inte fått verktyg jag har rätt till att få för att klara kursen. Som bra och ordentliga föreläsning och bra övningsupgifter och övningstentor med RÄTT facit... Den här kursen har som sagt varit under all kritik, och att föreläsaren är en föreläsare på chalmers tycker jag är absurt. Chalmers är väl ändå en kvalitetsstämpel? Det har inte funnits något positivt med den här kursen alls och låter man en sån här föreläsare fortsätta ge kurser så har man total failat sina elever. »
- Jag har inte haft några problem med anledning av föreläsarens talfel att höra så det har funkat bra. Anledningen till att jag inte söökt hjälp/ställt frågor är att de gånger andra gjort det har föreläsaren gett ett 8 minuter långt svar om allt mellan himmel å jord. Förmågan att kunna släppa oss ett par minuter innan utsatt tid istället för att babbla om irrelevanta saker efterfrågas. Jag tror att det här är en väldigt relevant och intressant kurs för oss, jag har bara inte upplevt det så tyvärr.»
- Bra mål och roligt ämne. »


Kursutvärderingssystem från