ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


Utvärdering Studiesocialamiljön på Z

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2008-04-01 - 2008-04-25
Antal svar: 146
Procent av deltagarna som svarat: 38%
Kontaktperson: SNZ Studienämnden Z»
Utbildningsprogram som genomför enkäten: Chalmers
Utbildningsprogram studenten tillhör: Automation och mekatronik 300 hp

1. Vilket är ditt inskrivningsår på Z?

145 svarande

Z07»37 25%
Z06»40 27%
Z05»28 19%
Z04»32 22%
Z03»7 4%
Z02»0 0%
Z01»1 0%
Z00»0 0%
tidigare»0 0%

Genomsnitt: 2.55

2. Hur trivs du i skolan?

146 svarande

Mycket bra»68 46%
Bra»68 46%
Mindre bra»9 6%
Inte bra alls»1 0%

Genomsnitt: 1.6

- Detta på grund av "extra aktiviteter" och inte det akademiska. » (Mycket bra)
- Det hade ju inte skadat att ha en trevligare "Zaloon"... Det behövs helt klart nya (och fler?) mikrovågsugnar och en uppfräschning hade inte skadat. Kanske till och med är läge att bygga ut?» (Mycket bra)
- Kan inte komma på något jag heller vill göra i alla fall. (hade inte varit här isf)» (Bra)
- Beror på stress. Annars är allt bra.» (Bra)
- vad skulle jag göra annars?» (Bra)
- Jag tycker miljöerna är dåliga! skulle jag vetat hur chalmers var innan skulle jag valt linköping som många vänner gjorde! » (Mindre bra)
- kom direkt från gymnasiet. är rätt skoltrött, osäker på om jag ska fortsätta.» (Mindre bra)
- För mycket jobb i skolan för att man skall hinna ta in allt och samtidigt funka utanför skolan. Vilket gör att man inte funkar alls.» (Mindre bra)
- Känns som gymnasiet» (Inte bra alls)

3. I vilken utsträckning umgås du med studiekamrater på din fritid?

146 svarande

Aldrig»9 6%
Ibland»59 40%
Ofta»66 45%
Umgås bara med studiekamrater»12 8%

Genomsnitt: 2.55

- Inte med någon annan heller för den delen.» (Aldrig)
- Bor inte tillräcklignt nära Chalmers!» (Ibland)
- Inte lika ofta längre eftersom nätverket numera sträcker sig utanför studiekretsar i göteborg.» (Ofta)
- Det är dock för att jag kände dom sen tidigare» (Ofta)
- det är den bittra sanningen, efter brake-up me tjejen» (Umgås bara med studiekamrater)

4. Hur mår du just nu?

146 svarande

Mycket bra»47 32%
Bra»84 57%
Mindre bra»13 8%
Inte bra alls»2 1%

Genomsnitt: 1.79

- I början av perioden mår man jättebra, men ju längre in man kommer så känner man att det börjar bli allvar, då mår man något sämre, när man känner att man inte har någon fritid.» (Mycket bra)
- Stressigt med kandidatarbetet» (Bra)
- Skulle svarat okej om det alternativet fanns.» (Bra)
- Mpr dåligt av tanken att leva fattigt 4.5 år till» (Bra)
- Stressigt med vissa kurser som går för första gången vilket utsätter os för massa problem och extraarbete!!!» (Bra)
- lite stressad ( ej sjukligt), men det är mkt runt skolan som bidrar..» (Bra)
- Jag känner mig stressad» (Mindre bra)
- Det är endast skolan som håller mig levande just nu...» (Mindre bra)
- Se (2)» (Mindre bra)
- Jobbigt med ett antal kurser efter mig.» (Mindre bra)
- börde ta tag i läxor lite mer» (Mindre bra)
- Inte så mycket skolrelaterat» (Inte bra alls)

5. Känner du någon som mår dåligt eftersom de går på Chalmers och Z?

143 svarande

Nej»109 76%
Någon»31 21%
Flera»3 2%
Hela klassen»0 0%

Genomsnitt: 1.25

- Det är ju inte direkt något tvång att gå här, så om någon mådde dåligt av det lär de ha slutat vid det här laget.» (Nej)
- Inte som jag vet om iaf.» (Nej)
- inte säker» (Nej)
- De som börjar få för många tentor efter sig.» (Någon)
- inte pga något annat än att skolan tar för mkt tid och polarna hamnar i andra hand» (Någon)
- Mest pga. vi läser alla kurser för första gången, och ofta är det dåligt förberett än vad som kan förväntas.» (Någon)
- p.g.a. höga krav och stress» (Någon)
- Orsak: Val av fel utbildning?» (Någon)

6. Känner du någon som mår bättre tack vara den fina stämningen på Z?

140 svarande

Nej»72 51%
Någon»32 22%
Flera»36 25%
Hela klassen»0 0%

Genomsnitt: 1.74

- Kan inte relatera.» (?)
- Ingen kommentar» (?)
- Svårt att veta vad alla tycker om stämningen och hur de i sånna fall påverkas av denna.» (Nej)
- Kan inte jag svara på.» (Nej)
- Hur ska jag kunna veta hur någon hade mått om den inte gick på chalmers?» (Nej)
- "Fina stämmningen på Z"? Är det givet. Borde inte frågan ställas: Vad tycker du om stämmningen på Z? Finns inget som säger att den är finare än andra, så jag vet inte riktigt hur jag ska svara på frågan.» (Nej)
- oklart..» (Nej)
- Kände inte någon innan, så det är svårt att säga.» (Nej)
- Nej, men det är ingen som mår dåligt vad jag vet, och jag kan inte se någon koppling till att någon skulle må bättre än om den gick på något annat program.» (Nej)
- Snacka om ledande fråga... Vem har sagt att det är fin stämning på Z? Och hur vet man om någon mår bra tack vare den fina stämningen eller på grund av något annat? Bättre kan ni.» (Nej)
- Inte vad jag har hört. Men det kan nog vara så.» (Nej)
- vet inte vad som menas riktigt... bättre än vadå?» (Någon)
- Ingen aning, är det säkert. » (Flera)
- Som tar det lite lugnare, utlandsstuderar, läser om ett år, mmm..» (Flera)

7. Vad tycker du om din utbildning på Z?

144 svarande

Mycket bra»31 21%
Bra»103 71%
Mindre bra»8 5%
Inte bra alls»2 1%

Genomsnitt: 1.86

- Ingen aning just nu.» (?)
- Jag tycker att materialet är bra och relevant men att många professorers pedagogiska kunskaper ofta är bottenlöst ofördelaktiga. » (Bra)
- Utbildningen håller för det mesta god kvalitet, är rolig och intressant. Dessutom undervisar trevliga, duktiga och hjälpsamma lärare.» (Bra)
- borde finnas fler uppehållsrum/fikarum med trevliga möbler som inte sektionen har hand om..» (Bra)
- Vissa moment käns onödiga, eller påklistrade/krystade. inte integrerade på ett bar sätt med resten av utbildningen utan blir ett eget moment som känns mer som ett nödvändigt ont. Exempel på detta är MTS och Hållbar utveckling» (Bra)
- Z var mitt första och enda val, och jag har inte ångrat mig. » (Bra)
- Bra, men tyvärr mindre intressant» (Bra)
- Tråkigt att kvaliteten på utbildningen blir drabbad vid övergång till bologna systemet då kurser görs om på ett lite ogenomtänkt sätt samt mastersprogram på engelska tack vare föreläsarnas bristande språkkunskaper.» (Bra)
- Dock dålig hjälp från administration och studievägledning» (Bra)
- Mer praktiskt innehåll och projekt vore att föredra. Nu får man hänga i robotföreningen och XP verkstaden för att få det, det är ju iofs kul så det är ju inget att klaga på egentligen» (Bra)
- OIfta dålig planering och information finns sällanb före "sista datum"» (Bra)
- Jag tycker inte att utbildningen uppfyller de förväntningar jag hade på den. Det är främst några av lärarnas inställning och deras pedagogiska förmåga jag inte tycker är tillfredställande. » (Mindre bra)
- Med tanke på Bolognaprocessen har man känt sig som en laboratorieråtta som fått testa på och utvärdera processen med nya kurser osv. Att det inte har funnits någon rutin för att hantera detta har varit väldigt tydligt. Nya kurser, nya böcker samt föreläsare som inte varit inkörda på det ämnet som de skall föreläsa inom har bidragit till en låg nivå inom flera kurser.» (Mindre bra)
- Z känns ofta som ett hopkok av lösa kurser. Vi saknar i princip projektbaserade kurser de första två åren.» (Mindre bra)
- dålig variation i olika kursers kurs moment. (mer större projekt)» (Mindre bra)
- Ca 50% kugg på många kurser talar väll för sig själv. Man kan skylla mycke på studenterna men någonstans är det ändå examinatorernas fel.» (Inte bra alls)

8. När tror du att du tar din examen?

146 svarande

Före utsatt tid (mindre än 4,5/5 års studier)»2 1%
Inom utsatt tid (4,5/5 års studier)»82 56%
Ett år efter utsatt tid»49 33%
Två eller fler år efter utsatt tid»8 5%
Vet ej»5 3%

Genomsnitt: 2.53

- Planerat så» (Inom utsatt tid (4,5/5 års studier))
- Det går bra i skolan men jag ser ingen anledning att skynda sig igenom utbildningen. Det är bättre att göra så mycket som möjligt förutom studierna istället. » (Inom utsatt tid (4,5/5 års studier))
- Planerar inget avbrott» (Inom utsatt tid (4,5/5 års studier))
- Därför!» (Inom utsatt tid (4,5/5 års studier))
- Därför att jag är starkt driven av att avsluta utbildningen på avsatt tid.» (Inom utsatt tid (4,5/5 års studier))
- Planerar att följa den tänkta studieplanen.» (Inom utsatt tid (4,5/5 års studier))
- Jag har klarat mig bra hittills, och tror att jag kommer att kunna följa med i tempot o.s.v. bra.» (Inom utsatt tid (4,5/5 års studier))
- Jag vill helst bli klar så fort som möjligt» (Inom utsatt tid (4,5/5 års studier))
- Jag har klarat mig bra hitills och har inga tankar på att inte klara resten.» (Inom utsatt tid (4,5/5 års studier))
- Det är de krav jag har på migsjälv.» (Inom utsatt tid (4,5/5 års studier))
- Bra fråga» (Inom utsatt tid (4,5/5 års studier))
- Jag har inga tentor efter mig» (Inom utsatt tid (4,5/5 års studier))
- För att jag känner att jag började sent på Chalmers och vill inte vara för gammal när jag bli examinerad.» (Inom utsatt tid (4,5/5 års studier))
- Varför inte?» (Inom utsatt tid (4,5/5 års studier))
- Måste ha ett uppehåll och göra ngt annat.» (Ett år efter utsatt tid)
- Chalmers verkar bygga på att alla ska ha omtentor. Examinatorerna verkar ha en förmåga att avpassa rättningen för att nå en hyffsat hög kuggstatistik. Antagligen för att deras kurser inte skall se för lätta ut.» (Ett år efter utsatt tid)
- skoltrött i tvåan..» (Ett år efter utsatt tid)
- Sabbatsår samt intåg i ny utbildnigsplan.» (Ett år efter utsatt tid)
- Jag har varit dåligt motiverad plus att jag inte haft någon panik det är rätt skönt att hinna bestämma sig för vilken master man vill välja ocg detta tycker jag är svårt!» (Ett år efter utsatt tid)
- Kommer troligtvis ta ett sabbatsår innan masterutbildningen, för att jobba och resa lite, och bygga upp suget att börja plugga igen.» (Ett år efter utsatt tid)
- Släpande kurser» (Ett år efter utsatt tid)
- Jag skall ta ett sabbatsår, men i övrigt borde jag nog fixa det på utsatt tid.» (Ett år efter utsatt tid)
- Ska ta ett sabbatsår» (Ett år efter utsatt tid)
- Att jag missat tentor och då tagit det lite lugnare för att ta igen dem.» (Ett år efter utsatt tid)
- ett års uppehåll planerat» (Ett år efter utsatt tid)
- Studieuppehåll ett år.» (Ett år efter utsatt tid)
- Nja, jag stressar inte, får ta den tid det tar. Men med tanke på hur det gått hittils så verkar 6 år vara en låg oddsare» (Ett år efter utsatt tid)
- jag tror jag kommer behöva ett sabbatsår och göra ytterligare en längre resa innan arbetslivet och bara 5 veckor ledigt per år blir verklighet.» (Ett år efter utsatt tid)
- Fick gå om ett år. Nu går det mycket bättre =)» (Ett år efter utsatt tid)
- Jag vill förmodligen vara lite ledig emellanåt.» (Ett år efter utsatt tid)
- pga omtentor» (Ett år efter utsatt tid)
- Studiesocial verksamhet är värd den förlorade tiden.» (Ett år efter utsatt tid)
- de e svårt! och kanske ett sabbatsår» (Två eller fler år efter utsatt tid)
- Föreningsaktiv, samt att jag inte har tagit mig den tiden som jag måste för att lära mig.» (Två eller fler år efter utsatt tid)
- har dålig självdiceplin och då kommer kurserna att kuggas» (Två eller fler år efter utsatt tid)
- Har misslyckats med alla tre mattekurser hittills så det lär förmodligen inte bli före utsatt tid, även om jag tänkt fixa minst en under sommaren. Dyker det upp något jag hellre vill göra så kan det hända att jag tar ett uppehåll, vem vet. Jag brukar inte planera längre än ett halvår framåt i tiden, om ens det.» (Vet ej)
- beror på om jag bestämmer mej för att avbryta, om jag stannar så blir det nog ett eller två år efter utsatt tid.» (Vet ej)
- Beror på om jag tar studieuppehåll någon gång under utbildningen.» (Vet ej)

9. Känns det som att du kan påverka tiden till din examen?

145 svarande

Ja»101 69%
Nej»23 15%
Vet inte»21 14%

Genomsnitt: 1.44

- För mig känns det som att tiden till examen helt och hållet beror på hur mycket jag involverar mig i utanför studierna. » (Ja)
- Det är bara jag som kan känna efter om jag vill ta ett år borta från studeiena eller om jag känner att jag kan öka takten lite mer.» (Ja)
- Det ges en stor frihet att läsa kurser i förväg samt när man väljer att skriva en tentamen/omtentamen» (Ja)
- Jag kan studera olika flitigt!» (Ja)
- För att man kan läsa fler kurser samtidigt om man vill.» (Ja)
- FuM, kursutvärdering, samt möten och samtal med ansvariga» (Ja)
- Ptja, det borde väl gå att påverka den. Dels finns det utrymme för valbara kurser sen kan väl man alltid läsa mer.» (Ja)
- Jag antar att man själv bestämmer sin studietakt..» (Ja)
- Klara alla tentor.» (Ja)
- Allt är frivilligt.» (Ja)
- Beroende hur hårt man pluggar kan man bli klar förr eller senare.» (Ja)
- Genom att klara kurserna och inte pausa kan man göra det så snabbt som möjligt.» (Ja)
- Klara kurserna första gången tentan går.» (Ja)
- Beror på hur snabbt jag tar mina resttentor» (Ja)
- Skippa Master 5 år och gå på 4,5 år» (Ja)
- Lätt att förlänga tiden, svårare att arbeta in tid.» (Ja)
- Min arbetsinsats påverkar naturligtvis hur fort jag tar mina kurser.» (Ja)
- Disciplin = lyckade tentor.» (Ja)
- Det skulle gå att läsa in höstens kurser, men det skulle vara jobbigt» (Ja)
- Det är upp till studenten att plugga. Gör du vad du ska fixar du det på 5 år. Vet dock inte hur man kan ordna det på kortare tid...» (Ja)
- Schemat är speckat, hinner inte med mer» (Nej)
- Kurspaketen ligger så att det är svårt att gå före. Kandidatarbete, laborationer etc. gör att man inte kan hoppa en termin eller år före. Dessutom bygger kurserna på varandra, så för att göra B måste man först göra A och A går i en viss läsperiod och då kan man inte hoppa på B även om man känner att det finns tid.» (Nej)
- inte minska tiden i alla fall..» (Nej)
- Kurserna i mastersprogrammen är redan bestämda och ges för första eller andra gången vilket betyder att inga större förändringar kommer att kunna genomföras.» (Nej)
- Det är väldigt dåligt stöd från studieledningen och studievägledningen. lena berg är inte så bra eftersom hon är relativt oanträffbar, har inga direkta ideer och förslag på hur man kan underlätta för studenten, och hela utbildningsupplägget är mkt oflexibelt» (Nej)
- Jag går bara ettan. vet inte så mycket om sånt. » (Vet inte)
- Påverka vadå? » (Vet inte)
- Förstår inte riktigt frågan. Det är väl klart att man kan påverka tiden genom att lägga ner pluggandet och få en massa omtentor efter sig, alt satsa hårt och klara allt direkt.» (Vet inte)
- För jag har inte brytt mig extremt mycket om det, eftersom det ligger så långt fram i tiden.» (Vet inte)
- ???» (Vet inte)
- ibland» (Vet inte)

10. Är det viktigt för dig att ta examen?

145 svarande

Ja»131 90%
Nej»4 2%
Vet inte»10 6%

Genomsnitt: 1.16

- Få papper på att du har klarat det» (Ja)
- Det är ju att ta examen (eller rättare sagt att lära sig tillräckligt för att få examen) som är det slutgiltiga målet med studierna. Utan denna har man inget konkret bevis på sin utbildning. Kunskap i sig är mycket svårt att enkelt demonstrera. » (Ja)
- Varför gå en lång utbildning utan att få en examen som är viktigt för att kunna få jobb som ingenjör?!» (Ja)
- fast det beror på omständigheterna. Dyker det upp något intressant arbetserbjudande eller liknande kanske det inte känns lika viktigt» (Ja)
- En bra och hög utbildning är en av hörnstenarna till ett framgångsrikt liv!» (Ja)
- Om man ska lägga ner 5 år eller mera så vill man ju ha ut en examen så att man kan visa i framtida ev jobb att man har klart av att ta en examen.» (Ja)
- Viktigt att sätta punkt för utbildningen och börja ny period.» (Ja)
- Anledning till att jag började på Chalmers är just att jag vill bli civilingengör och det är man inte utan examen.» (Ja)
- För utan den har utbildningen varit lite bortkastad på något sätt. Samtidigt som man kan ha utvecklats som människa oavsett en examen.» (Ja)
- J.O.B.B.» (Ja)
- Det är viktigt att ha på papper att man tagit sig igenom utbildningen. Jag kommer antagligen inte börja arbeta på något företag innan jag vet att jag kommer hinna få min examen.» (Ja)
- Det är ju såklart examen man jobbar för. Hade det inte varit för den bekräftelse som en examen är hade jag nog inte studerat just nu.» (Ja)
- Det är lite av beviset att man gått utbildningen» (Ja)
- det är det enda kvitto man har på att man klarat utbildningen» (Ja)
- Man får ett bevis på att man har klarat en tuff utbildning, dessutom är ämnena man läser väldigt intressanta.» (Ja)
- Så att man känner sig klar.» (Ja)
- Få arbete medans industrin är öppen.» (Ja)
- Känns som en självklarhet efter en investering på 6års studier!» (Ja)
- Jobb» (Ja)
- Ingen examen = först ut» (Ja)
- Bevis på kompetens.» (Ja)
- För att känna att jag lyckats med min utbildning, och för att vara attraktiv på arbetsmarknaden.» (Ja)
- Känner att jag har klarat det. Visa för mig själv att jag kan klara av svåra utmaningar.» (Ja)
- Fullfölja utbildningen» (Ja)
- En civilingenjörs-titel är säkert bra att ha om man söker ett jobb. Fast vet inte om jag har lust att arbeta för någon annan än mig själv.» (Nej)
- Det är viktigare att jag har kul medan jag är ung» (Nej)
- Är fortfarande inte helt säker på vad jag vill göra efter detta» (Vet inte)
- inte bestämt mig ännu...» (Vet inte)
- Utbildning och erfarenhet är viktigt. Knyta kontakter samt lära sig sina svagheter och styrkor tycker jag är viktigt. Sedan måste man jobba själv med ovanstående.» (Vet inte)
- Se ovan.» (Vet inte)
- man vill ju inte gå här i flera år utan att få något för det, men det är ingen panik..» (Vet inte)

11. Vilka av följande examen planerar du på att ta?

146 svarande

(på denna fråga var det möjligt att välja flera svarsalternativ)

Kandidat»101 69%
Civilingenjör»125 85%
Master»123 84%

- Eftersom jag planerar att gå 5 år är det lika bra att ta allt.» (Kandidat, Civilingenjör, Master)
- Mastern tycks i dagsläget inte lika etablerad i Sverige. Den extra tid verkar inte värt det.» (Civilingenjör)
- Får se. Är ute efter något intressant att fördriva mitt liv med, inte en titel.» ()
- Som sagt är jag lite osäker på hur det där med examen att fungera, men jag kommer troligen att ta det som går att ta.» (Kandidat, Civilingenjör, Master)
- lika bra att sikta högt. sen får vi se» (Kandidat, Civilingenjör, Master)
- Vet inte riktigt igentligen» (Master)
- vet inte riktigt skillnaden mellan civiling. och master» (Civilingenjör, Master)
- Vet inte riktigt innebörden/om viktigt att ta civil.ex också. Behöver mer information.» (Kandidat, Master)
- Avser att läsa vanlig master med civilingenjör och kandidatarbtete.» (Kandidat, Civilingenjör, Master)
- Kommer det upp något erbjudande så skippar jag master» (Kandidat, Civilingenjör, Master)

12. Har du haft studieuppehåll? Om ja hur länge?

145 svarande

Ja»22 15%
Nej»123 84%

Genomsnitt: 1.84

- 1 år» (Ja)
- Jag hade ett års studieuppehåll efter gymnaisumet.» (Ja)
- ett år.» (Ja)
- en termin» (Ja)
- en termin» (Ja)
- En läsperiod» (Ja)
- 1 år» (Ja)
- 1 år» (Ja)
- Ett läsår skall jag ha efter våren.» (Ja)
- Jag har läst på halvfart i en termin, annars inget uppehåll.» (Ja)
- 1 år» (Ja)
- 1 år» (Ja)
- 2 år mellan gymnasiet och chalmers» (Ja)
- innan chalmers bara. inte under chalmerstiden eftersom jag nyss började» (Ja)
- sammanlagt ett år» (Ja)
- Har studieuppehåll för tillfället, 1år.» (Ja)
- Ett år.» (Ja)
- minst 1 år» (Ja)
- 1 år» (Ja)
- 1 år» (Ja)
- 1 år» (Ja)
- ett år» (Ja)
- Inte sen jag började på högskola.» (Nej)

13. Har du någon uppfattning av hur genomströmningen är på Z?

Dvs hur många som tar examen

146 svarande

Ja»32 21%
Nej»114 78%

Genomsnitt: 1.78

- cirka hälften av de som går in» (Ja)
- Gissningsvis så är det ~50-60% som går kvar i klassen av de som började 05.» (Ja)
- För få tror jag. När vi började va vi ju nästan dubbelt så många som nu! » (Ja)
- Ganska dålig. Men det är väll mer eller mindre standard på alla Civil. program på Chalmers.» (Ja)
- Rätt bra antar jag.» (Ja)
- Låg» (Ja)
- Jonas har informerat lite.» (Ja)
- ganska få 40% kanske» (Ja)
- Rätt dålig» (Ja)
- Det ska visst inte vara så många.» (Ja)
- kanske drygt hälften som börjar» (Nej)
- Jag skulle tro att de flesta som stannar kvar till det tredje året fullföljer sin utbildning.» (Nej)
- Kommentar till fråga 14: Det borde ha funnits möjlighet att ge ett eget förslag på orsak. Inte för att jag har något men...» (Nej)
- Efter fyran så börjar folk "försvinna" och man vet inte riktigt vad de gör. Man känner bara till det som ens närmare vänner sysslar med.» (Nej)
- Skulle vara intressant med lite statistik på allt möjligt faktiskt!» (Nej)
- Nej, skulle vara kul o veta.» (Nej)
- skulle vara kul och veta» (Nej)
- Får ingen sådan information, men vill gärna veta.» (Nej)

14. Vad tror du är skälet till att många inte slutför sin utbildning trots att de klarat de först tre åren?

139 svarande

De har tröttnat.»55 39%
De har bytt till annan utbildning som passar dem bättre»48 34%
De var så duktiga att de fick jobb och sruntade i examen»36 25%

Genomsnitt: 1.86

15. Om du får ett intressant jobberbjudande före examen, skulle du kunna tänka dig att hoppa av utbildningen?

145 svarande

Ja»59 40%
Nej»86 59%

Genomsnitt: 1.59

16. Arbete?

Hypotetiskt, du har fått ett bra och intressant arbete, för att bli
formellt klar så saknas några labbar och en inlämningsuppgift, hur tror
du att du skulle resonera?

145 svarande

Satsa fullt på jobbet»13 8%
Satsar fullt på studierna och tar jobbet efteråt»16 11%
Satsa på båda för att hinna med de sista i utbildningen.»116 80%

Genomsnitt: 2.71

17. Tror du att Z-utbildningen skulle kunna organiseras på annat sätt, utan att sänka kraven, så att genomströmningen till examen ökades?

144 svarande

Ja»37 25%
Nej»8 5%
Vet Ej»99 68%

Genomsnitt: 2.43

- Om man kan få professorerna att bli intresserade av att lära så kan man lära ut samma material på ett mycket mer stimulerande och engagerande sätt. Detta skulle skapa en miljö där studenter vill lära sig och därmed inte tröttnar eller byter till andra linjer. » (Ja)
- År 2 är betyligt jobbigare än år 3. Jag upplever att alla kurser i 3:an utom Statistiken är mindre, eller mycket mindre, krävande än 2:ans kurser. Alltså tror jag att genomströmningen hade blivit högre genom att byta plats på 2-3 kurser.» (Ja)
- Man bör överväga att införa alternativa examinationsformer. Tentamen i all ära men det blir ett väldigt monotont arbetssätt där studierna allt för ofta ses som ointressanta och tråkiga. Är ju imponerande att man i vissa kurser infört obligatoriska moment av annan karaktär, men hur sjutton tänker man när en 4.5hp tenta är precis lika stor och svår som en 7.5hp tenta?» (Ja)
- programmeringsintroduktion när man börjar ettan, fler engagerade och pedagogiska övningsledare och föreläsare, duggor i fler kurser, » (Ja)
- Ha mer relevanta kurser kanske. Fler val tidigare?» (Ja)
- Använda lärare som inte anser att pedagogik här hemma i gymnasiet och grundskolan. Det känns för mig som vissa lärare mest undervisar för att dem måste. Plus att jag ser inte vitsen med att ha en professor eller liknande som lärare i våra kurser. Kurserna är inte så avancerade än då och det känns som lärarna är utråkade. Man skulle kunna uppmana till en dialog mellan lärare och elev, för den är obefintlig i min klass i allafall! Ingen svarar om en lärare ställer en fråga.. Fast mycket bottnar nog i att vi hade ulla dinger i första kursen som skrattade åt våra frågor och sa att vi inte hörde hemma i hennes sal om vi inte såg vad ho skrev eller förstod! tack och lov att man inte hade henne i fler kurser då hade nog många med mig bytt till något annat program. Det finns många exempel på liknande lärare skantzholm är ett annat exempel! Fast han är ju inte hundra på sitt ämne äns trotts att han skrivit en bok i det!!!» (Ja)
- Projekform. Anknytning till arbetet. Om du lockas av ett arbete, knyt projekt till skolan genom jobbet som kan ge dig Hp och en examen. Erbjuda kvällskurse för de som vill ta de aktraktiva arbeten, som kan ge dessa examen» (Ja)
- Absolut. Lägg in lite mer "valfritt" som typ elektro har. Dvs någon av kurserna, osäkert vilken, kan bli ett par - kanske tre alternativa kurser så man redan de första åren kan inrikta sig åt något håll. Möjligen kurser som ger mer fokus mot verkliga förhållanden. T.ex. en projektkurs i tillämpad reglerteknik, någon robotkurs, samt kanske val av någon/några av närliggande kurser som ger tillträde till masterprogram som kan väljas. Risken är annars att man inte lyckas fördjupa sig särskillt mycket i något ämne de tre första åren. Något som skulle hjälpas med en enstaka fördjupningskurs inom ett valbart område.» (Ja)
- Lägg några projektkurser från trean i tvåan och några tunga räknekurser från tvåan i trean. Problem solved!» (Ja)
- Jag tror att den hade kunnat komprimeras, 5 år är lång tid och den hade kunnat hinnas med snabbare, själv arbetar jag 50% vid sidan av studierna och har inga problem att hinna med sambo, träning osv. Även om det kanske finns möjlighet att skynda på utbildningen finns det inga tydlig förhållning till det från skolan. Samma utbildning men på drygt tre år hade ökat min motivation att slutföra den.» (Ja)
- Kan tänka mig att mentorssamtal med äldre elever kunde stöttat i jobbiga stunder. » (Ja)
- År 2 är ett rent helvete just nu. » (Ja)
- Högre intagningpoäng. Det är väldigt stort glapp mellan chalmers och gymnasiet. Även om man har bra betyg i gymnasiet och tycker det är gankska lätt så kommer man få jobba hårt på chalmers för att klara utb. » (Ja)
- Informera tidigt om vilka vägar man kan gå så att man redan i åk 1 börjar fudnera på sin väg genom utbildningen. Flexiblare system för att kunna plocka ut dubbel (master o civ.ing) examen. Informera tidigt om vilka val man som student borde göra för att underlätta detta. » (Ja)
- Sluta med att ha enbart 2 tentor/kurser. Det gör att det blir en massa flum och massa inluppar/obligatoriska moment som stjäl tid från den ibland helt skilda teoretiska delen. Exempel: Mätteknik/S3, Hållfasthet/maskinelement,Elteknik/Miljöteknik,Flervariabelmatematik (Flervariabelanalys + Numeriskoptimering/matlab) osv.» (Ja)
- Svårt, men tvåan är rejält tung.» (Ja)
- Bättre krav på förberedda kurser när de går första gången. Tex, läsinstruktioner-, övningsproblem-, test-tentor-, färdiga inlämningsuppg.- , (ja ALLT) två veckor innan kursstart! => Examinatorer får jobba mer innan kurs för att förbereda en BRA kurs som inte utsätter eleverna för massa skit! Gäller inte bara första gången kursen går, utan alla gånger kurserna går och blir ändrade. (ska inte ske ändringar under kurs!!)» (Ja)
- Erbjuda fler övningstillfällen i olika ämnen inför tentamensperioder etc. Hålla löpande MatLab kurser på olika nivå kvällstid för de som inte är bekanta i programmet.» (Ja)
- eftersom jag går första året har jag inte så mkt att kommentera just nu men är säker på att det ska gå» (Ja)
- Tvåan har de flesta tunga och jobbiga kurserna vilket leder till att många tappar suget och tröttnar. Borde kanske göra en liten omfördelning av kurserna de tre första åren.» (Ja)
- Få igång en vettig planering. Hjälp studenterna i tid.» (Ja)
- Få in mer tjejer och dom får man in om det inte är så mycket grabbar redan där.» (Ja)
- Att jobba i projekt och i grupper är mycket mer utvecklande än att jobba enbart med traditionell tentamen. Tyvärr känns det som tentamen är det ända viktig på Z.» (Ja)
- krav på programmeringskunskap så att man kan hinna från början.» (Ja)
- Administration för vissa kurser, speciellt nya, är ibland rörig. Det är mycket störande» (Ja)
- I vissa kurser så är studiepressen väldigt hög pga labbar, inlämningsarbeten, övingsuppgifter osv.. Detta kan göra att man känner sig väldigt stressad. Man borde därför kanske korta bort några labbar och inlämningsuppgifter.» (Ja)
- Håll kunskaperna levande genom att t.ex ha en kurs i varje kategori minst en gång per termin. D.v.s inte ha ett år uppehåll med signalbehandling i trean, kunskap försvinner om den inte nöts.» (Ja)
- jag tror det beror på företagen, kräver de en examen så kommer fler att ta den» (Nej)
- Visa upp mer av vad utbildningen handlar om och vilka möjligheter en Z-utbildning kan ge?» (Vet Ej)

18. Tror du att det är vanligt att Z-studenter läser någon termin extra för att de trivs och de vill dra ut på Chalmerstiden?

143 svarande

Nej»50 34%
Någon»77 53%
Flera»16 11%
Hela klassen»0 0%

Genomsnitt: 1.76

19. Hur tycker du att andan på Chalmers och Z förhåller sig till resten av samhället?

140 svarande

Tuffare»36 25%
Samma»83 59%
Mjukare»21 15%

Genomsnitt: 1.89

- Går inte att jämföra. Chalmers är betydligt tuffare än resten av samhället vad det gäller arbetsbelastningen. Du kan arbeta enormt mycket utan att komma frammåt om du misslyckas med en tentamen. I verkligheten räknar man med det och du får din lön även om ditt projekt läggs ner. Sen är ju frågan hur man ska jämföra plugg inför en tenta med verkligheten. Har faktiskt svårt att hitta något scenario där vårt arbetsätt är likt arbetslivet.» (?)
- Internt på Chalmers ser jag inte att Z skulle vara svårare än någon annan utbildning, men dock att Chalmers utbildningar är svårare än andra eftergymnasiella studier.» (Tuffare)
- Det känns lite som att folk ser ner på varandra av olika anledningar och måste hävda sig.. Kanske är för många tuppar i hönsgården.. Fast med utbildningsnamnet lär ändå inga tjejer söka!! » (Tuffare)
- Många falska människor gör det surt för oss ärliga och uppriktiga/trevliga. Då jag har flera olika arbetsrelaterade erfarenheter utanför chalmers ser jag detta mycket tydligt.» (Tuffare)
- chalmersstudenter tycker jag definitivt har ruskigt mkt mer att göra än andra studenter i göteborg men det tycker jag beror på både att chalmerister har mkt att gröa och att andra studenter har lite att göra...» (Tuffare)
- Man måste pressa sig för att klara kurser istället för att softa ute i samhället.» (Tuffare)
- Det kräver eget ansvar och motivation på ett sätt som inte krävs på många andra ställen i samhället.» (Tuffare)
- Det beror på hur man ser det, det finns höga krav och ambitioner och många bortförklaringar för att man inte klarar av saker» (Tuffare)
- Något smartare ,)» (Samma)
- Viktigt att ha det tufft för att ge bra start inför framtida karriär.» (Samma)
- Förstod inte frågan? Vilken anda?» (Samma)
- men i många avseenden barnsligare» (Samma)
- Vet inte om jag förstår frågan riktigt...» (Samma)
- Samma eller tuffare! Jag vill inte offra min egen utbildning för att kurser är dåligt förberedda!!» (Samma)
- Det finns många vinnarskallar men det dras också ned av dom som bara är här för att dricka öl. Klimatet på I tror jag är hårdare.» (Samma)
- va??» (Samma)
- Soft inställning till saker och ting jämfört med till exempel ett jobb.» (Mjukare)
- Chalmers överlag har ett mjukt klimat. Inte minst på Z då alla är accepterade oavsett hur mycket glest skägg man sparar.» (Mjukare)
- Ingen konkurrens mellan studenter, alla hjälper varandra, och alla är som syskon!» (Mjukare)

20. Känns det som att kursen Intro till Z var relevant så här i efterhand?

145 svarande

Ja»64 44%
Nej»46 31%
Vet inte»35 24%

Genomsnitt: 1.8

- Bra grundläggande kurs, framförallt inte så svår... En upptakt till Chalmers...» (Ja)
- Det är bra att sammanfatta utbildningen direkt så att folk får chansen att upptäcka om detta verkligen är linjen för dom. » (Ja)
- Laborationerna och till viss del projektarbetet och föreläsningarna har varit nyttiga. Tycker dock att det blev lite onödigt många föreläsningar samt att vissa av dessa var alldeles för svåra för att man som ny och helt okunnig i området skulle kunna ta till sig dom riktigt.» (Ja)
- Därifrån anser jag att vi har den mesta praktiken under hela studietiden. Den gav en bra insikt i vad programmet innebär och kan vara bra till att sålla bort personer som annars skulle hoppat av flera år in i utbildningen.» (Ja)
- Känner att det är bra med så mycket förberedelser för att skriva stora rapporter inom sitt ämne som möjligt. Även grupparbeten på det sättet har vi inte haft så ofta, så det var också en positiv erfarenhet.» (Ja)
- Men jag känner inte igen Z som det presenterades i den kursen...» (Ja)
- Intressant om inte annat. Mer förståelse för vad som väntar.» (Ja)
- Man fick lite försmak på vad som komma skulle. Lite för stor inriktning på robotar dock. Man kan tro att det är det enda Z-studenter kan jobba med» (Ja)
- Satte en bra nivå på hur det kommer vara på chalmers. Fick repetition som va behövlig. » (Ja)
- missade ju lego-delen, men robotdelen gav lite insikt i vad automation och mekatronik handlar om. projekt och redovisning är aldrig dåligt, man kan inte öva på det för mycket» (Ja)
- Ja den gav en bra överblick» (Ja)
- Var en intressant kurs och gav en liten blick i vad man kan göra som z-teknolog.» (Ja)
- Bra into men kan göras mer intressant mha bättre gästföreläsare och mer engagerad examinator.» (Ja)
- Var i början av chalmerstiden och introducerade ämnet bra (vad jag mins).» (Ja)
- Bra att bli motiverad men det är viktigt att lyfta fram att tänkbara jobb inte enbart hamnar inom den tekniska sektorn.» (Ja)
- det gav lite inblick i vad Z handlar om och vad man kan göra efter chalmerstiden.» (Ja)
- Fast kanske inte alla delar.» (Ja)
- Gjorde att jag fick en inblick. Min uppfattning är att när man söker ett civing-program vet man ofta inte skillnaden mellan programen på samma sätt som man vet när man pluggar. Intro till Z blev en snabb lektion i vad Z är. Bra med grupparbete, skapar kontaktnät tidigt i utbildningen.» (Ja)
- mjukstart på matten» (Ja)
- För att det gav inspriration till valet man gjort.» (Ja)
- ja, den är relevant fast själva kursen var rätt dålig, borde förbättras och höja kvaliten» (Ja)
- Lite. Men inte mycket. Har redan glömt av mycket fast jag bara går 2a året. Men det var bra som mjukstart och lära känna andra i klassen.» (Ja)
- Bra med rapportskrivning med granskning så tidigt.» (Ja)
- Ja, delvis.» (Ja)
- Orienterande så man vet vad som väntar. Hjärna fler laborationer och mindre vikt på projektarbetet. Dock var projektarbetet bra då man på ett tidigt stadium, likt övrig nollverksamhet, knöt kontakter.» (Ja)
- Kursen kune förkortats och lästs vid sidan av två andra. I första läsperioden kändes det väldigt mycket som att vi bara läste en kurs, intromatten.» (Nej)
- Många av föreläsningarna kändes, iallafall i stor utsträckning, meningslösa. Jag gick på alla, men det var bara ett fåtal av dem som var intressanta. Den föreläsning som jag uppskattede mest var den om Volvo och trafiksäkerhet, tror att han som höll i den var holländare men är ej säker.» (Nej)
- Kommer inte ihåg ngt! Skulle vara bättre med en uppvisning av robotar osv istället.» (Nej)
- Det har ju inget med själva utbildningen att göra! Det enda som var bra med den kursen var kompendiet man köpte!» (Nej)
- Men bra på så sätt att man inte fick börja sin utbildning med två väldigt krävande kurser.» (Nej)
- Vi missade legolabben som säkert är den labb som ger den största inblicken i vad Z handlar om. Arbetet som vi skulle göra var inte så givande när det gäller vad Z inriktar sig mot. » (Nej)
- Rapporten var konstigt upplagd. Stenhård språkmässigt och ingen bedömning av det tekniska värdet. Det godkändes även att skriva rapport i jag form. =) Gästföreläsare är alltid uppskattat däremot. Chalmers behöver verkligen jobba på att komma närmre arbetslivet. Att börja på Chalmers är som att ta ett gigantiskt kliv in i den akademiska värden där vi inte vågar prata med resten av samhället.» (Nej)
- Den var mest en chans att andas så inledande matten inte tog kål på en! jag tycker man borde haft programmeringsintro istället för dem som inte programerat innan. Fast här skulle man kunna sparka skantzholm och bara ha snedsböl i maskinorienteradprogramering och sedan dumpa javan. För java är ändå inget språk som används inom industrin! Det vore bättre vi fick lite psykologi eller nått som passar in i z-studentens framtida arbete som spindeln i nätet.» (Nej)
- Mja, det var mer en "lek"/mjukstart. Småroliga konstruktionsprojekt som var styrda hur man skulle göra näst intill ned till varje skruv. och en rapport man fick göra vad man ville i. Det var kul, men ger en skev bild av vad som är verkligheten på Z. En kurs som enbart fokuserar på att driva ett enda projekt och prestera en teknisk dokumentation / rapport med bra vägledning i hur man driver projekt och planerar skulle nog ge bättre relevans och dessutom vara värt någonting.» (Nej)
- En massa föreläsningar som skulle vara någon slags morot/reklam för diverse kurser och program. Dem gav inget. Dem gjorde bara att tempot blev lågt och gav en falsk bild av hur det skulle bli sen. kunde lagt in saker som behövs senare, tex fackspråk i kandidat som nu inte ger poäng men måste göras. Lego, robot och projektarbetet var bra. Lite för lite av de två första och kanske lite för mycket av det sista. Men med stöd av det vi har från fackspråk hade det nog varit bra.» (Nej)
- Jätterelevant angående jobb etc men verkar som att det inte hade ett dyft att göra med utbildning i fråga om kurser osv. Kan sammanfatta kursen som ett försök att sälja Z, få folk att stanna kvar. T.o.m. lura folk att tro att det är sånt vi kommer studera.» (Nej)
- Bättre att se vad som kommer ske under utbildningen än vad som eventuellt kan ske efteråt, eftersom detta är ljusår iväg för en etta.» (Nej)
- Stundtals kul kurs men den lärde mig inget. Gjorde inte heller bilden av min framtida examen tydligare. Vissa föreläsningar gav absolut inget medans andra var mycket intressanta. Rörande rapporten: Omotiverad handledare och moderator (han somnade!) Märktes tydligt att ingen slutligen läste våra rapporter, betygen fanns i ladock dagen efter inlämningen. Sammanfattningsvis det hela kändes vill jag inte skuldsätta mig för en kurs med så dålig kvalitet!» (Nej)
- Enda anledningen till den kursen är väl att lära sig arbeta i grupp under lite mer ordnade former än i gymnasiet. Och givetvis för att lära känna några personer i den nya klassen. » (Nej)
- För att den var ganska värdelös. Däremot kunde man gjort den intressant. Fler labbar/föreläsningar som har med automation och mekatronik att göra för att inspirera till fortsatta studier istället för att bjuda in folk som berättar om hur de lämnar sina barn på dagis osv. Sedan vet jag inte om det var relevant att ha rapportskrivningen och allt det som första grej? Ganska tråkigt när man istället kunde gjort något med anknytning till automation. Vissa gästföreläsare var dock väldigt intressanta. Så bättre val av gästföreläsare!» (Nej)
- Jag tyckte inte att det var så värda grejer i den kursen. Inte många av föreläsningarna var värda.» (Nej)
- lite kanske, men inte mycket» (Nej)
- Slöseri med tid och resurser i mångt och mycket.» (Nej)
- Mycket lekskola. Tanken är god, men kursen är inte alls lika konkret som den vill ge sken av. Skulle kunna bytas ut mot en annan mjukstartkurs med kunskap som faktiskt kan tillämpas på chalmers.» (Nej)
- det var mest 5 poäng närvaroplikt.» (Nej)
- Den var bra för att den var slapp så man hann med nollning och mattekurs. Mattekursen där är väldigt viktig, så det viktiga är nog att man får en så enkel kurs i början.» (Nej)
- Mer intressanta föreläsninar så kanske folk lyssnar, och på så sätt känner att det är relevant.» (Nej)
- Ger ingenting. Borde göras om helt. I denna kurs borde saker som vilka master som finns mm dyka upp och även vad man kan bli efter.» (Nej)
- Många föreläsningar där som inte gav någonting, som inte kändes relevanta. » (Nej)
- Inte helt.... Man lärde känna sina kurskamrater.» (Nej)
- Ofta ointressant. Man lärde sig inget förutom väldigt lite om hur det fungerar att skriva tekniska rapporter på chalmers.» (Nej)
- den gav i princip inget.. Det man gjorde i den kursen känns inte som att man har kännt igen i någon annan kurs.. men man kanske tycker annorlunda om ett par år.» (Nej)
- Alla gästföreläsare känns irrelevanta.» (Nej)
- Många föreläsningar var långt över våran nivå då. Projektet kändes halvseriöst. Njea.. Så där.» (Nej)
- Har inte läst den» (Vet inte)
- Delar av den var såklart vettiga i syfte att förbättra våra förkunskaper inför andra kurser och för att ge en bild av Z (även om bilden imo inte alls stämmer speciellt bra än så länge... läser 2an)» (Vet inte)
- Jag har inte hunnit så långt i utbildningen än att jag kan svara på det» (Vet inte)
- Kursen gav inte så starkt intryck på mig...» (Vet inte)
- Minns inte» (Vet inte)

21. Något annat du vill lyfta fram angående studiesituationen på Z?

- Pedagogiken är ofta usel och utbildningssystemet är utdaterat. Det är synd att de flesta professorer verkar se på sina föreläsningar som en börda istället för en underbar chans att dela med sig av sin kunskap. »
- Jag tycker att vissa lärare har för dålig kunskap om Z-programmet och vilka kurser som studenterna läst tidigare och vad det således redan kan och inte kan. »
- Nix!»
- Det är väl planerat med hur ni lägger kurserna. Att man har det lite lättare nu på slutet och hårdare på höstterminen. Det känns som att allt man läser hänger ihop på ett bra sätt.»
- Alla kurser med över 35% underkända bör få en total genomgång av innehållet, examinationen samt undervisningen. Det är viktigt att fastställa vad det beror på.»
- Är väl ok, även om jag verkligen kan ifrågasätta vissa tidiga kurser jag har läst nu i efterhand.»
- Jag tycker inte det är fel på program innehållet snarare lärarna! vidare saknar jag någonstans man kan sätta sig och vila. fikarum eller dylikt. för zaloonen är ingen bra lösning efter som dem ända som sitter i sofforna där nere är bakfulla föreningsdrägg.»
- DÅlig information som inte ens kommer i tid när de gäller alla val i princip»
- Dataintron som vi hade var riktigt kass. Den gav ingen detaljkunskap om hur datorer och nätverk för Z:a fungerar. Boken hade inget om z:a heller, bara om några andra linjer. fortfarande finns det ingen bra plats att få information på. Möjligheten till skåp, utrymmen är oexisterande iaf för oss. Festar du inte verkar det som det inte finns något att hämta hos Z:a»
- Våren är tuff på Z»
- Hade jag velat läsa hållbar utveckling hade jag sökt något sådan utbildning på GU eller motsvarande. Jag tror att en person med examen från Chalmers har tillräckliga kunskaper för att kunna applicera en miljöaspekt på sitt framtida arbtete. Det ska inte behövas ett "påklistrat" sådant tillägg till alla kurser man läser.»
- nä.»
- En fräschare sektionslokal hade gynnat alla studenter på Z»
- Fixa till Zaloonen! Nya mikrovågsugnar och annan uppfräschning behövs. Sedan vore det bra om Lena Berg kan börja svara på e-mail.»
- Nej, kommer inte på något särskilt nu. Z är en allmänt bra linje, känns det som.»
- jag trivs mycket bra och är hela tiden positivt överraskad av hur bra vi har det jämfört med andra sektioner»
- Jag tror att årets 2:or har fått det svårare än förra årets 2:or i vissa kurser. Själv tycker jag att det är bra, det blir högre nivå på utbildningen.»
- Zaloonen är trång.»
- Det mesta klagomålen är jag säker gäller alla kurser som går på skolan, så det behöver göras en reform ang. kraven på att en kurs ska få börja och undervisa elever!! OBS! detta tycker jag är mycket viktigt och vill att ni kollar in! (dvs. krav för att en kurs ska få starta = allt material färdigt och tillgängligt!!!) »
- Bra att programansvarig har kontakt med studenterna, och ibland dyker upp när man minst anar det. Känns som han bryr sig»
- Nu blev det aldrig så att jag tog något sabbatsår mellan 3:e och 4:e och fjärde året, men med tanke på hur undermåligt det här med nya kurser osv har fungerat så övervägde jag starkt att göra det för att på så sätt slippa "bryta isen" rent utbildningsmässigt sett i ytterligare två år till. Däremot vet jag att ett flertal i klassen resonerade likadant och ansåg att vinsten av att komma ut ett år tidigare var liten jämfört med att vara någon form av testgrupp för ett nytt ubildninssystem i ytterligare två år till. Att systemet är nytt för Z har varit väldigt tydligt för oss som teknologer och inte på något sätt transparent. När examinatorer redan i början av en kurs kommer fram till ett gäng saker som måste åtgärdas till året efter blir man som student lite tveksam till värdet av kursen som man själv läser just då....»
- Korrekturläs det ni skriver, och tänk över era frågor...»
- Det känns som att man kom tillbaks till gymnsiet.»
- fler tjejer!!!»
- Pedagogiken är ofta under all kritik. Att sätta inskränkta forskare som föreläsare blir ofta riktigt dåligt. Jag upplever ibland att vissa av dom har sina föreläsningar enbart för att de måste för att de måste.»
- skulle vara bra med ett mer flexibelt system för dem som läst in kurser eller inte följer den ordinarie kursplanen»
- vissa lärare behöver sig en rejäl kurs i pedagogik. I vissa kurser så hade de nog nästan varit bättre att ha en övningsledare som föreläsare.»
- Mycket bra sektions föreningar, specielt Zexet»
- Bättre och tydligare direktiv från ledning behövs kring mastersprogram. En del saknar förtroende till studievägledning, sen om dessa (elever) ställer högre krav än som är rimligt är kanske diskuterbart.»


Kursutvärderingssystem från