ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


Uppföljning Miljö och Elteknik, ENM011

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2008-02-02 - 2008-02-30
Antal svar: 10
Procent av deltagarna som svarat: ?%
Kontaktperson: SNZ Studienämnden Z»
Utbildningsprogram som genomför enkäten: Chalmers
Klass: Övriga
Utbildningsprogram studenten tillhör: Automation och mekatronik 300 hp

1. Det framkom kritik mot kompendiet i elteknik. Konkretisera vad som inte var bra och som behövs förbättras till nästa år.

T.ex: täcktes inte
kursmomenten, täcktes mer än kursmomenten, stukrutren, språket etc

- Jag tycker att häftet var bra. Det beskrev bra, men visst det är bra med att ta del av forskning kring hurvida strålningen påverkar oss människor, men det tog för stor del. Kanske kan man ta med mer av den tekniska biten?»
- Dålig samstämmighet med föreläsningarna. Svårläst. Saknar övningsuppgifter / exempelsamling.»
- Det fanns flera kompendier, men antagligen avses: "Electric Power Egineering for Z2, ENM011" Den är så kortfattad och omfattande att man inte riktigt förstår helhetsbilden. Jag tror många saknar en riktig kursbok men övningstal till. Sedan en räknestuga (behöver inte vara varje vecka) som den är kopplad till eller demonstration (övning) med hemtal.»
- Tror den delen får köras på en lite lägre nivå för att den ska bli intressant för gemene teknolog. Kändes som om eldelen var lite för svår att ta till sig. »
- Sammanfatta det som faktiskt är det vi ska kunna... kändes som en mkt flumigt och utsvävande...»
- I många kurser tycker jag att man i tentaperioden eller strax efter tentan knyter ihop innehållet i kursen och ser en röd tråd i vad man läst men med eldelen i kursen var det för plottrigt och ett för stort område att hinna med under den tid vi hade.»
- Kändes inte sammanhängande. Som en bunt kopierade papper.»
- förbättra facit framförallt imo. Sedan finns det ingen bakrund till det vi räknade på, elkursen från lp4 år 1 täckte inte en bråkdel av det vi räknade på i miljökursen, allt för hög nivå»

2. Vad gjorde att ni valde automatiseringsteknik/mekatronik på Chalmers?

- Vad har detta med ENM011 att göra?»
- 1. Att Chalmers erbjöd master, det gjorde inte Högskolan i Halmstad. 2. AUtomation är ett intressant ämne, när man tar maskiner till en ny nivå och ger dem ett högre ansvar och avlastar den mäskliga faktorn.»
- Ville jobba som ingenhjör med maskinteknik och elektroteknik, gärna i kombination. Bred kompetens. »
- Kombinationen av Maskin, el och IT/Data»
- Tidigare intressen... inte bara läsa M,I eller E... hellre "alla"...»
- Det såg intressant ut. Det kändes som en bredare teknikutbildning än de flesta andra mer specificerade, men även med en inriktning jag var intresserad av.»
- Intresserad av mekatronik och robotar.»
- erm ??? relevansen i frågan ?»
- Programmet innehåller väldigt mycket av det jag ville läsa bland annat elteknik»

3. Vad förväntar ni att kunna inom elteknik som automatiserings/mekatronik-ingenjörer, var det som lärdes ut i kursen överflödigt? Saknas något?

- Framför allt var det som lärdes ut totalt obegripligt och helt ryckt ur sitt sammanhang. En föreläsare som inte börjar från grunden, plus en övningsledare som bara skriver av ett papper (som innehåller massa fel) gör förståelse noll. Visst, man kunde lösa vissa typer av uppgifter (som visserligen gav poäng på tentan) men förståelsen för eltekniken är fortfarnade noll.»
- Delen med Buck/Boost och likströmsmaskinen.»
- DC-motorn känns inte lika relevant som asynkronmotorn. Ändå fokuserades mycket på DC-maskinen. Jag anser att vi borde ha en "riktig" kurs i elektroteknik, minst 7,5hp. Att blanda ihop det med miljökursen känns inte som en bra lösning. För många moment inom eldelen på för lite tid. Om ni skall ha kvar kursen som den är nu, försök att fokusera på ett smalare området och gå igenom det grundligt.»
- Övergripande på en grundläggande nivå. I de fall där spetskompetensen behövs känns det säkrare att nyttja sig av en elektroingenjör.»
- Självklart ska man kunna mycket inom elteknik... lika mkt som man ska kunna om I och M delarna... det som lärdes ut under kursen va inte överflödigt det kändes dock som att man hoppade över ett steg i lärandet då det inte va i närheten av vad vi lärde oss i el kursen vi haft innan...»
- Jag tror det var bra saker vi läste om men att det var för mkt och omfatande för att kunna ta in.»
- svår fråga.. har tyvärr inget svar eftersom jag inte vet vad som kommer krävas i framtida situationer»
- Det var helt rätt saker som togs upp. Saknade lite en förklaring av Laplace-transformer då jag har svårt att bara ta til mig teori utan att förstå dess bakgrund.»

4. På vilket sätt tror du att du kommer att ha användning av Elteknikmomenten i framtiden?

Ge konkreta exempel på om/hur kursen förbättrat er ingenjörsmetodik.

- Den enda nytta jag kommer ha av denna kurs är att jag hört vissa begrepp/termer innan. Någon kunskap kan jag knappast stoltsera med. Kursen har inte förbättrat min ingenjörsmetodik, kursen bekräftar bara att man kan bli godkänd tack vare ordbajs trots att man inte har begripigt någonting (eldelen).»
- Átt veta hur saker fungerar teknikst. Mitt mål är liksom att utveckla driv och styrsystem inom järnväg och transport. Så då är det mest mjukvara maskinorienterad än att konstruerar elteknik.»
- Det är främst på miljö som man har stärkt sin förståelse. Men även projektmässigt.»
- Vet ej.»
- antagligen inte jätte mycket... som sagt kändes som det fattades ett steg innan...»
- leave this blank ?»
- Jag kommer anatgligen vilja läsa fler kurser inom området och då är ju detta en bra grund.»

5. Har ni i sensorer signaler och system haft nytta av att systemkunskap berördes i ENM011?

- j-omega-metoden kom till användning vid tentaplugget till s3. Men man hade ju inte lärt sig den i ENM011, bara att den fanns i princip.»
- Laplace att vi sett det innan. »
- Väldigt lite än så länge.»
- Nej, däremot har Sensorer, Signaler och System gett systemkunskap för att förstå det som lärdes ut i ENM011.»
- Skulle vilja säga nej. Det som överlappar varandra i de kurserna gick igenom på såpass "Nybärjar" nivå under S3.»
- nej»
- jomegametoden har väl kanske kanske nämnts?? »
- Kanske att laplace nämndes. Men systemkunskapen var en förvirrad del av kursen. Varför förklarades aldrig hur det fungerade? Kan tilläggas att jag frågade rakt ut till en övningsledare, som inte kunde svara.»
- nej»
- Eftersom systemdelen berördes ganska ytligt var det svårt att behålla kunskaperna tills de kunde behövs igen trotts att S3-kursen började redan nästa period.»

6. Har ENM011 gjort kursen i Kretsanalys (Elektriska kretsar, EEM031) mer intressant?

- Nej, EEM031 var en mycket bra och intressant kurs som gav otroligt mycket mer än ENM011. (EEM031 gick ju dessutom före ENM011 så hur sen senare skulle kunna göra den första mer intressant begriper jag inte).»
- Den ger förkunskaper som är bra. Dock tycker jag de inte riktgit hänger ihop. »
- Jag tror att eldelen av ENM011 har mycket att lära av Elektriska kretsar EEM031 när det gäller uppläggningen av kursen.»
- nej.»
- nej... »
- om jag inte minns fel läste vi den innan miljöelkursen...»
- Inte direkt»
- nej»
- Ja, lite.»

7. Vad tyckte ni saknades om Hållbar Utveckling?

En del av kursen försöker täcka in hållbar utveckling, men vad tycker ni saknades på det området?

- Detta var den bättre delen. Man fick upp ögonen på ett annat sätt för vissa problem samtidigt som man lärde sig om flera metoder för att minska miljöpåverkan. Dock blev det ganska mycket upprepning. 380 ppm CO2 bara för att ta ett exempel....»
- Jag har ingen direkt kommentar av detta.»
- Kanske att försöka lägga kursen mer mot LCA standarden (och ISO i övrigt) och göra projektet större (kanske 20 sidor)och mer betydelsefullt (halva tentan i poäng) och samtidigt försöka få mer LCA över det.»
- Tycker hållbar utveckling-delen ibland har varit lite repetitioner. Dvs 2 gästföreläsare talar om i princip samma sak. har man gott om tid är det alltid intressant med olika perspektiv på samma problem, men när man som vi i tvåan (vilket ska vara det jobbigaste året under hela utbildningen) har mycket att göra blir man snarare frusterad över att behöva lägga ner timmar på repetition. »
- möjligheter för att kunna få en hållbar utveckling... »
- Jag antar att det var bra saker som togs upp, det handlade om vad industrin kunde göra för en hållbar utveckling, jag har dock lite svårt och se hur man som ensam ingenjör ska kunna påverka tex vilka tekniska lösningar en personbil ska ha. Så kanske något mer jordnära exempel/gästföreläsare. »
- inget speciellt, den delen var bra, det där handlar mest om hur man tolkar saker och ting vi går igenom. Dock tycker jag att ni skall undvika tentor där bedömning har en för stor vikt.. Ex: skriver det man läraren föreläst/förespråkar om fick man genrellt högre poäng på bedömningsfrågor vilket man kan tycka är fel eftersom det finns otaliga sätt att resonera...»
- Saknade inget speciellt men det kunde gärna varit mer av hållbar utveckling överhuvudtaget. Det var väldigt intressant att höra om det ur det perspektiv vi hade sista föreläsningen.»



Kursutvärderingssystem från