ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


MPAUT programutveckling - M1

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2011-02-28 - 2011-04-01
Antal svar: 40
Procent av deltagarna som svarat: 24%
Kontaktperson: Malin Kjellberg»

1. Vilken årskurs tillhör du?*

40 svarande

M1»39 97%
M2»1 2%
M3»0 0%

Genomsnitt: 1.02

- Har ett år på Automation och Mekatronik bakom mig.» (M1)

2. Är du intresserad av fordonsteknik?*

Kommentera gärna varför ja respektive nej

40 svarande

Ja»23 88%
Nej»3 11%
Vet ej/Ingen åsikt»14

Genomsnitt: 1.11

- Utveckling av framtidens fordon och alla aspekter som berör är väldigt intressant och viktigt. » (Ja)
- Jag är intresserad men ingen ""motornörd"".» (Ja)
- Jag är intresserad av det mesta» (Ja)
- Jag läste på Volvos gymnasium, GTG och jobbade då mycket inom bilindustrin.» (Ja)
- Verkar vara ett område i behov av och bestående av många fascinerande lösningar på problem.» (Ja)
- Jag är något av en bilnörd.» (Ja)
- Det verkar spännande att utveckla framtidens fordon. särskilt med tanke på ett hållbart samhälle.» (Ja)
- Av fordon och dess tekniska komponenter, men inte som yrke» (Ja)

3. Kan du tänka dig att läsa Automotive Engineering?*

Kommentera gärna varför ja respektive nej

40 svarande

Ja»21 77%
Nej»6 22%
Vet ej/Ingen åsikt»13

Genomsnitt: 1.22

- Valde maskin just för att kunna läsa automotive engineering.» (Ja)
- Jag är intresserad av motorer samt fordonssäkerhet och skulle gärna jobba med att utveckla ny teknik inom detta område. » (Ja)
- För att jag skulle tänka mig jobba inom branchen och utveckla fordon.» (Ja)
- Hade varit intressant men andra masters ligger inom större intresse för min del. » (Nej)
- Jag vill inte fastna på Volvo och snöa in mig där» (Nej)
- Det känns som att man kommer hamna bakom ett skrivbord på Volvo utan att så mycket mer händer. Kan vara en fördom men så känns det.» (Vet ej/Ingen åsikt)

4. Vad anser du att ämnet fordonsteknik innehåller?

Lista gärna områden och eller specifika ämnen. Detaljeringsgraden kan variera.

- Fordonsdynamik, motor, drivlina»
- All teknik som kan tänkas ha någon form av applicering vid nyttjandet av fordon»
- Eftersom att jag inte har någon riktig uppfattning om vad fordonsteknik är gissar jag på utveckling av produkter med anknytning till fordon »
- Jag vet inte vilka typer av fordon som det riktas in på men jag kan tänka mig att det handlar mycket om bilar.(Det fordon jag anser minst intressant.)Får dessutom en känsla av att Volvo varit delaktiga i utformningen utav linjen.»
- Elsystem Motorsystem Innehållande miljarder detaljer antagligen, någon sitter nog och försöker utveckla en mutter hela sitt liv.»
- Den innehåller nog kurser som ger dig insyn i hela processen vid utveckling av ett forden. Allt från design till säkerhet och utformning av drivlina.»
- förbränningsteknik, elektronik, aerodynamik, säkerhet, »
- utveckling inom bilindustrin»
- Krocksäkerhet, användarvänlighet, miljö, produktion, energiframtagning/utnyttjande(olika typer av motorer), driftsäkerhet, drivlina»
- Förbränningsmotorer, Tillverkningsprocess, Miljöanpassning(Borde vara den största delen i utbildningen), Flöden, Säkerhet(Både för den aktive samt passive) samt någon form av utbildning som lär tankesättet på hur man ska effektivisera olika moment»
- Fordon, säkerhet, utveckling, miljö, Volvo.»
- Motor och drivlina Hjulupphängning/Chassi Kaross Elektronik Krocksäkerhet»
- Säkerhetsfrågor Miljöproblematik Drivlina Design »
- Hur en bil är uppbygg kanske inte i detalj men det viktigaste.»
- motorutveckling, optimering av vikt och aerodynamik, design, miljöfrågor, chassioptimering, produktionsoptimering.»
-
- Bilar och andra sorters fordon.»
- allt som har med bilar att göra. allt från motor, växellåda. konstruktion av delar. till aerodynamik karossdesign osv, antar att det har med hela produktionskonceptet att göra.»
- Utveckling & vidarutveckling av Fordon»
- system, programmering, hållf. Känns som om det krävs ett brett kunnande. »
- hur man bygger fordon, motorer, konstuktion av chassi etc»

5. Vad anser du att en utexaminerad ingenjör från Automotive Engineering skall kunna?

Lista gärna områden och eller specifika ämnen. Detaljeringsgraden kan variera.

- Kunna utveckla framtidens fordon! »
- Programmering AutoCAD Tillräckliga mattekunskaper De områden inom fysik och teknik som kan tänkas användas vid vidareutveckling av befintliga system samt att kunna utveckla nya stystem»
- Man skall kunna konstruera och producera ALLA typer av fordon. Kanske inte fartyg då de har en egen master men resterande fordonstyper.»
- Ska kunna hur en bil fungerar, motor- och elsystem. Ska kunna detaljer om delarna som vanligen förekommer i en modern bil och hur de produceras»
- Arbeta med utveckling av enklare produkter inom fordonsindustrin»
- Kunna tänka i nya banor så att nya typer av fordon kan skapas och de gamla utvecklas. Kunna utveckla och ta fram nya typer av motorer och bränslen samt transportsätt. »
- Kunna utveckla framtidens fordon, och det viktigaste för framtiden, just nu, är miljöfrågan»
- Specifik kunskap om hur fordon är konstruerade. God grund för att kunna arbeta med vidareutveckling. Väl förberedd praktiskt genom att ha praktiserat ute i hos företaget. Även en god förankring i verkligheten genom att till exempel kunna utföra enklare reparationer på fordon, för att öka förståelsen för konstruktionen. Utan praktisk förståelse kommer man inte särskilt långt med den teoretiska biten. »
- Ha såpass stor förståelse för hur ett fordon fungerar att ingenjören kan utveckla nya motorer, drivlinor, chassi o.s.v.»
- Ansvara för utveckling av fordonssystem, med inrikting på något specialområde. Ha kunskap för att kunna optimera produkten med avseende dels på produktens livscykel, men även utceckla en kostnadseffektiv produkt som är lätt att producera.»
-
- Utveckla de flesta sorters fordon och leda fordonsforskningen.»
- ska ha god kännedom om alla delar av bilen/fordonets, inte på detalj nivå men god insyn i vad de olika delarna innehåller problemområden för olika delar av konsturktionen och en god helhetssyn på produkten. sen givetvis ngn mer eller mindre specialnisch.»
- inte en aning»
- ovan nämnda. »
- som ovan»


* obligatoriska frågor


Kursutvärderingssystem från