ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


LP2 - Tillverkningsteknik 10/11, MTT030

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2011-01-19 - 2011-01-31
Antal svar: 36
Procent av deltagarna som svarat: 48%
Kontaktperson: Barbro Briheim»
Utbildningsprogram som genomför enkäten: Teknisk design 300 hp


Läs detta först!

Tack för att du svarar på denna enkät. Din insats är viktig för att programledningen och examinator ska få reda på att kurserna ligger rätt i utbildningen och att de gagnar studenterna på det sätt som är tänkt. Vi är intresserade av vad som varit bra med kursen och vilka moment som bör bevaras. Vi är även intresserade av om något varit mindre bra och som borde ändras eller utebli enligt er uppfattning. Det finns även möjligheter att lämna kommentarer om kursen. Tänk även på att hålla kommentarerna på en konstruktiv nivå.

1. Allmänna frågor om kursen*

Gradera påståendena om kursen på en skala 1-5, där
1 innebär att du INTE ALLS instämmer i påståendet, och
5 betyder att du HELT OCH HÅLLET instämmer i påståendet

Matrisfråga

Kursens mål var tydliga*
36 svarande

0 0%
3 10%
10 34%
11 37%
5 17%
Vet ej»7

Genomsnitt: 3.62 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

Examinationen speglade kursmålen på ett bra sätt*
36 svarande

5 16%
6 20%
10 33%
6 20%
3 10%
Vet ej»6

Genomsnitt: 2.86 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

Kursadministrationen fungerade utmärkt bra*
36 svarande

1 2%
3 8%
7 20%
18 51%
6 17%
Vet ej»1

Genomsnitt: 3.71 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

Kursen krävde en relativt stor arbetsinsats*
36 svarande

1 2%
4 11%
9 25%
16 44%
6 16%
Vet ej»0

Genomsnitt: 3.61 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

Kursen hade en jämn arbetsbelastning*
36 svarande

4 11%
5 13%
10 27%
12 33%
5 13%
Vet ej»0

Genomsnitt: 3.25 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

2. Vilka moment i kursen gynnade ditt lärande mest?

Välj ut ett eller flera inslag som du vill lyfta fram!
Om något inslag saknas i listan, svara gärna under Annat, och förklara i fritextrutan.
Svar för alla moment behövs inte.

Matrisfråga

- Att diskutera med kursare har varit givande!»
- Kursen syftar till att ge studenterna en grundläggande förståelse för respektive ämnesområde inom tillverkning. Trots syftet föreläser endast specialister inom respektive område, resultatet blir allt annat än intressant och bra, kursen känns splittrad och det är svårt att skaffa sig en uppfattning om vad som är relevant.»
- Tyckte kursen kanske är för bred, var väldigt svårt att bli insatt i alla delområden, men å andra sidan så var alla delområden intressanta. Hade lilte svårt med litteraturen då man inte hade tydliga läsanvisningar som stämde förrän sent i kursen.»
- Det var rätt rörigt med alla böcker och olika papper. Speciellt när visst material låg på nätet istället för på hemsidan, och därför var rätt svåra att hitta till...»
- Tycker inte alls att tentamen examinerade det som kursmålen sa. Tror i stort sett att alla fått en uppfattning om att det var en helhetsbild av området som var det viktiga. På tentan ställdes rena faktafrågor, ex. materialet som presenterades på världsutställningen eller det som rörde frågan om det amerikanska inbördeskriget och ihopsättandet av gevär. Att bilden på gjutuppgiften var så otydlig är dåligt.»
- JAg tycker att matt materialet om svetsning och lödning var ganska dåligt och utelämnade en mer grundläggande orientering om de olika metoderna som sedan ges exempel på i diagram, exempelvis sträckenergi. Själva läroboken upplevde jag ibland som svår att förstå och väldigt tråkig bitvis. Jag tycker dock att det gick att tillgodogöra sig informationen på en tillräcklig nivå.»

Föreläsningar
35 svarande

Mycket lärorikt (Gav mig mest)»9 25%
Lärorikt»20 57%
Gav inte mig så mycket»6 17%
Ingick inte i kursen»0

Genomsnitt: 1.91

Övningar
33 svarande

Mycket lärorikt (Gav mig mest)»5 17%
Lärorikt»18 62%
Gav inte mig så mycket»6 20%
Ingick inte i kursen»4

Genomsnitt: 2.03

Laborationer
34 svarande

Mycket lärorikt (Gav mig mest)»13 39%
Lärorikt»14 42%
Gav inte mig så mycket»6 18%
Ingick inte i kursen»1

Genomsnitt: 1.78

Projektarbete
33 svarande

Mycket lärorikt (Gav mig mest)»1 5%
Lärorikt»12 60%
Gav inte mig så mycket»7 35%
Ingick inte i kursen»13

Genomsnitt: 2.3

Inlämningsuppgifter
34 svarande

Mycket lärorikt (Gav mig mest)»5 19%
Lärorikt»14 53%
Gav inte mig så mycket»7 26%
Ingick inte i kursen»8

Genomsnitt: 2.07

Gästföreläsare
33 svarande

Mycket lärorikt (Gav mig mest)»7 21%
Lärorikt»15 46%
Gav inte mig så mycket»10 31%
Ingick inte i kursen»1

Genomsnitt: 2.09

Studiebesök
32 svarande

Mycket lärorikt (Gav mig mest)»0 0%
Lärorikt»1 50%
Gav inte mig så mycket»1 50%
Ingick inte i kursen»30

Genomsnitt: 2.5

Grupparbete
33 svarande

Mycket lärorikt (Gav mig mest)»2 7%
Lärorikt»16 57%
Gav inte mig så mycket»10 35%
Ingick inte i kursen»5

Genomsnitt: 2.28

Kurslitteratur
33 svarande

Mycket lärorikt (Gav mig mest)»8 24%
Lärorikt»16 48%
Gav inte mig så mycket»9 27%
Ingick inte i kursen»0

Genomsnitt: 2.03

Självverksamhet
31 svarande

Mycket lärorikt (Gav mig mest)»11 40%
Lärorikt»16 59%
Gav inte mig så mycket»0 0%
Ingick inte i kursen»4

Genomsnitt: 1.59

Tentamen
33 svarande

Mycket lärorikt (Gav mig mest)»2 6%
Lärorikt»21 63%
Gav inte mig så mycket»10 30%
Ingick inte i kursen»0

Genomsnitt: 2.24

Fått hjälp och svar på frågor
31 svarande

Mycket lärorikt (Gav mig mest)»3 10%
Lärorikt»19 67%
Gav inte mig så mycket»6 21%
Ingick inte i kursen»3

Genomsnitt: 2.1

Tillfällen för kritik (feedback)
28 svarande

Mycket lärorikt (Gav mig mest)»0 0%
Lärorikt»11 61%
Gav inte mig så mycket»7 38%
Ingick inte i kursen»10

Genomsnitt: 2.38

Annat
21 svarande

Mycket lärorikt (Gav mig mest)»0 0%
Lärorikt»3 42%
Gav inte mig så mycket»4 57%
Ingick inte i kursen»14

Genomsnitt: 2.57

3. Vad vill du främst framhålla som bör behållas i kursen?

- Föreläsaren i gjutteknik»
- Labbarna med inlämningsuppgifter.»
- Övergripande kunskaper om de olika tillverkningsmetoderna»
- Tycker att Gustav Holmberg (?) var en väldigt bra föreläsare. Bra att visa filmer om hur de olika metoderna går till, skapar en bättre bild eftersom man själv inte har erfarenhet av alla. »
- Robin, han var grymt snabb på att hjälpa till och tog till sig feedback (tex utvecklade läsanvisning efter önskemål). »
- Kul att svarva, »
- Svarvlabb»
- Svarvlabben tydligjorde mycket =)»
- Räkneövningar»
- delen med plaster»
- Bra att ta upp många olika tekniker som används, gav en överblick. »
- Labbar»
- Att få se en riktig maskin och den förståelse som det ger.»
- Plastföreläsning. Föreläsare för gjutning och gustav som höll i övningarna i skärande bearbetning.»
- inget»
- Teorin»
- Den allmänbildande, orienterande biten. För en industriell ekonom känns det som att de mest behöver förstå begreppen och inte så mycket kunna räkna på specifika fall. Jag tycker att alla räkneuppgifter förutom kostnad/tids-optimeringen var onödiga då de var för djuplodande för att vi ska ha praktisk nytta av de i vår fortsatta karriär. Jag har mycket svårt att se att några industriella ekonomer kommer sitta och räkna på spånvinklar, spåntjocklekar och så vidare. I övrigt tycker jag att kursen har varit mycket informativ och jag har en mycket större inblick i verkstadsindustrin. Bra jobbat!»
- Bra med föreläsare som är kunniga inom sitt område.»

4. Vad tycker du bör främst förändras i kursen?

- Inlämningsuppgiften»
- Tentamen bör göras ordentligt (och inte slarvas ihop i sista stund)! Det har upprepade gånger sagts att kursen ska ge en överblick av tillverkningsmetoder osv. Tentamen mäter inte detta utan frågorna handlar om specifika detaljer. Tex "Vilket verktygsstål presenterades av Taylor på världsutställningen i Paris år 1900?". Borde ha frågats efter verktygsstålets egenskaper eller liknande ist. I tentamen fanns det stavfel, särskrivningar, syftningsfel och otydliga illustrationer.»
- Det ingår för mkt detaljer i kursen och tentan examinerade onödiga detaljer.»
- Jag tycker att svarvningslabben inte var så lärorik, känns långt ifrån det jag kommer att arbeta med i framtiden. Dessutom var själva beräkningen av datan mycket krånglig. »
- Bättre att ha en förberedd kurssammanfattning där någon håller föreläsning isf de två frågetillfällena. SKF föreläsningarna tillförde inte så mycket och litteraturen till detta avsnitt kändes föråldrad. »
- Gör kursen mindre specifik med färre föreläsare och mer generella föreläsningar. Ta bort ämnesområdesexperterna och ersätt med en föreläsare med insyn i allt.»
- Få se hur det ser ut i verkligheten, försöka anpassa föreläsningsinnehållet efter kursomfånget och inte göra det så detaljrikt på varje föreläsning samt en bättre övergripande synkronisering föreläsningar emellan. Man får inte fråga på en sådan här kurs frågor i stil med "vilket verktygsmaterial presenterade taylor & white på mässan i paris" det är fullständigt irrelevant.»
- Jag tycker att examinationen inte alls visade vad vi hade lärt oss. Kursens upplägg gjorde att majoriteten inte lärde sig särskilt mycket under kursens gång, utan försökte memorera allt under tentaveckan. Jag tycker att vi borde ha fler laborationer, likt svarvlabben. Och att frågorna på tentamen borde ses över, liksom dess poängsättning. Räkneövningar som tog tid gavs snålt med poäng, medan (kugg)frågor om snabbstål till exempel gav bra med poäng i jämförelse. Suddiga bilder på tentan och felformulerade frågor borde inte finnas med på tentan. »
- Rapporten med val av svarv tycker inte jag gav så värst mycket.»
- Övningar hade varit bra »
- Minska mängden skrivet kursmaterial! Nu innehåller kursen massor av text. Jag läser superlångsamt och lär mig mest genom att göra, t.ex. räkna. Att ha flera hundra sidor text att lära sig är jobbigt.»
- Kursinnehållet är inte anpassat efter teknisk designs utbildning. Den behövs förnyas och bli mer aktuell på dagens tillverkningsmetoder, det är inte längre relevant med kunskap om gjutning och svetsning. »
- mer från montering och sammanfogning, mer designspecifika tips. Mindre ekonomi (kanske kan ha det bara med I?)»
- Tentan! Otroligt dålig tenta, frågorna var märkliga och bilderna dåliga. En av frågorna var "Vilket material presenterades på världsutställningen år 1900" hade det inte varit mycket bättre med "vilken effekt har snabbstål haft på verktygsindustrin" eller "vilka egenskaper har snabbstål?" När man dessutom frågae om t.ex. bilderna (tänk kopierade 10ggr på dålig kopiator) för att det inte gick att se, vägrade läraren svara. »
- fler labbar»
- Tentan fokuserade på fel saker, historik känns ex. ej relevant. Kändes som att man skulle kanske försöka ta lite färre saker, ex. hur en maskin fungerar skulle kanske skippas och mer fokus på olika tekniker och dess användningsområden, för/nackdelar etc.»
- Inte lika djupa djupdykningar i spån och skärdjup, detta är något som varken studenter från TD eller I antagligen aldrig kommer att komma i kontakt med. Större fokus på de olika tillverkningsprocesserna och mer på CAM. Föreläsningen om NC-teknik gav inte mycket och kändes heller inte intressant. Inlämningsuppgiften där det skulle väljas skär o dylikt kändes heller inte så lämplig för I eller TD.»
- bättre kursadministration»
- Alltför många kurslitteratur/kompendier!! Samla alla lösa kompendium i ett kompendium? Extremt mycket detaljerad kunskap (t.o.m. historiekunskap på tentan?), vilket i slutändan inte ger så mycket. Detaljkunskap kan även bero på många gästföreläsare inom olika ämnen. Försök fokusera på helheten?»
- Mindre arroganta föreläsare»
- Se ovan»
- Tentafrågorna då en del var irrelevanta!»
Genomsnitt totalt för detta stycke: 3.42

Genomsnitt totalt för alla frågor: 3.42
Beräknat jämförelseindex: 0.6

* obligatoriska frågor


Kursutvärderingssystem från