ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


Reglerteknik M3, HT2009, ERE033

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2009-12-08 - 2010-01-11
Antal svar: 55
Procent av deltagarna som svarat: 29%
Kontaktperson: Knut Åkesson»
Utbildningsprogram som genomför enkäten: Chalmers
Utbildningsprogram studenten tillhör: Maskinteknik 300 hp

1. Skulle du kunna rekommendera kursen till en ambitiös vän som vill bli en duktig ingenjör inom maskinteknikområdet?

55 svarande

gärna»37 67%
kanske»16 29%
nej»2 3%

Genomsnitt: 1.36

- Bra relativ fråga!» (gärna)
- Intressant och kul kurs, förbaskat svårt bara.» (gärna)
- det var svårt men är väl bra att kunna» (gärna)
- intressannt ämne.» (gärna)
- Ja, men med vissa "att-tänka-på-tips" som hjälp på vägen.» (gärna)
- märkte hur ofta som reglerteknik används.» (gärna)
- Det kan vara av stor nytta att kunna reglerteknik bara man förstod vad kursen går ut på...» (gärna)
- Men kursen är ju obligatorisk(?) Annars hade man ju aldrig tagit den för den går ju inte att klara utan att lägga ner 12 timmar om dagen på kursen.» (kanske)
- svårt att avgöra då jag personligen uppfattade kursen som väldigt svår.» (kanske)
- Känns aningen för lite praktisk.» (kanske)
- Beror på vad man vill syssla med i framtiden, men personligen så kommer jag nog inte att ha så stor nytta av den.» (kanske)
- Metodiken vid "maskinrelaterade problem" skiljer sig något... man ser inte den vanliga bra ordningen på probelmet. Det är bra för en maskinare att känna till och bra om man är intresserad av ämnet och vill välja mastern. Annars tror jag att många ser det som bra att känna till men jag kommer att outsourca det till någon som kan det bättre än jag.» (kanske)

2. Hur väl har kursens mål uppfyllts (för kursmål se kurspm)?

52 svarande

bra»28 53%
godkänt»22 42%
dåligt»2 3%

Genomsnitt: 1.5

- Tentan var alldeles för svår i jämförelse med andra tentor tidigare. » (godkänt)

3. Var undervisningsformerna väl avvägda?

54 svarande

ja»42 77%
kanske»10 18%
nej»2 3%

Genomsnitt: 1.25

- Föreläsningarna var mycket bra.» (ja)
- Det kändes inte som Knut och boken stämde överens ibland.» (kanske)
- förberedelse uppgifterna till labben var helt omöjliga» (nej)

4. Anser du att du hade tillräckliga förkunskaper?

54 svarande

ja»40 74%
nej»14 25%

Genomsnitt: 1.25

- Matterepetitionen var bra.» (ja)
- Bra med matte-repetition! » (ja)
- Även om matten var tuff.» (ja)
- Lite för dåliga matematikkunskaper så repetitionen var bra och verkligen nödvändig» (nej)
- Lite mer matte hade inte skadat.» (nej)
- Jag upplever att kursen ligger på för hög nivå jämfört med våra förkunskaper.» (nej)
- Man är tvungen att kunna både matte, mekanik, mekatronik, ja allt man har lärt sig fram tills nu och det är svårt att hålla allt färskt. Det var ju ett tag sen jag höll på med dessa ämnena så det var rätt tufft.» (nej)
- I mekanik och hållf, mekatronik och strömning fick vi ha boken med oss på tentan men i reglertekniken skall vi tydligen förutsättas kunna allting utantill, vilket vi inte gör (i och med att vi får ha med boken i andra kurser och inte behöver kunna 100% av allt)...» (nej)
- Mattekurserna på maskin har för lågt ställda krav. Jag tycker inte jag hade tillräckligt med matte med mig, även fast jag fått både 3, 4 och 5 på mattekurserna. » (nej)

5. Vad tyckte du om föreläsarens insats?

55 svarande

mycket bra»32 59%
bra»18 33%
godkänd»4 7%
dålig»0 0%
mycket dålig»0 0%
vet ej»1

Genomsnitt: 1.48

- Ibland gick det lite för snabbt men överlag tydlig och mån om att alla ska förstå» (mycket bra)
- Förutom inhoppet av den äldre mannen. Han hade ingen röd linje och ej anpassad pedagogik för anteckningar.» (mycket bra)
- Bra med en ambitiös och engagerad föreläsare!» (mycket bra)
- En av våra bättre föreläsare genom åren. Gjorde det mycket bra med tanke på ämnet är ganska svårt.» (mycket bra)
- En av de bättre jag haft » (mycket bra)
- bland den bästa föreläsaren vi har haft. väldigt strukturerat och inget stressigt.» (mycket bra)
- Väldigt strukturerade och pedagogiska föreläsningar! Det enda negativa är väl att de ibland var för grundläggande. Det vi själva räknade kändes ofta mycket svårare.» (mycket bra)
- Knut är definitivt en av de tre bästa föreläsarna jag haft hitills på chalmers» (mycket bra)
- Gjorde ett bra försök och hade strukturerade anteckningar» (bra)
- Jag tycker att första delen av läsperioden var bra, men sen blev det lite tråkigare. Kanske för att det blev svårare, jag vet inte, men något var det iaf.» (bra)
- Kunde ibland kännas som om föreläsningen var en räknövning. Berodde mest på studenternas typer av frågor.» (bra)
- Väldigt mycket information.» (godkänd)
- Skriver alldeles för snabbt... Hinner inte att både lyssna och anteckna :(» (godkänd)

6. På hur många av föreläsningarna har du varit närvarande?

55 svarande

de flesta»49 89%
runt hälften»5 9%
få»1 1%

Genomsnitt: 1.12

7. Hur mycket underlättade föreläsningarna förståelsen av kursen?

55 svarande

mycket»28 50%
en del»23 41%
lite»4 7%

Genomsnitt: 1.56

- Blev svårare att använde kurslitteraturen mot slutet av kursen.» (mycket)
- gick igenom det centrala» (mycket)
- Boken e ju kass. Förklarar bara allt till hälften hela tiden.» (en del)
- Men det är en tung kurs och svårt att ta in. Hamnade efter pga allt arbete med inlämning 2 och efter det var det svårt att hänga med på föreläsningarna..» (en del)
- hinner inte med att reflektera så mycket under själva föreläsningarna eftersom att man försöker bara skriva av» (lite)

8. Vad tyckte du om övningsledarens insats? Välj den övningsledare du gick till flest gånger.

55 svarande

Totalt:

mycket bra»23 41%
bra»16 29%
godkänd»15 27%
dålig»0 0%
mycket dålig»1 1%
vet ej»0

Genomsnitt: 1.9

Fördelat på olika grupper:

Välj övningsledare: (4 st)
mycket bra0 0%
bra1 25%
godkänd2 50%
dålig0 0%
mycket dålig1 25%
vet ej0

Genomsnitt: 3.25

- Gå på en räkneövning mer Per Åke i mek&hållf så fattar man vad en bra räkneövning är.» (mycket dålig)

Mikael Thor: (22 st)
mycket bra15 68%
bra4 18%
godkänd3 13%
dålig0 0%
mycket dålig0 0%
vet ej0

Genomsnitt: 1.45

- Utomordentligt bra! Cred» (mycket bra)
- Väldigt pedagogisk och gick igenom saker grundligt.» (mycket bra)
- Helt underbart med en pedagogisk lärare på Chalmers!! Tack Mikael för all förståelse du gett oss!!» (mycket bra)
- Jättebra med räkning på halva tiden, då får man tänka lite själv också! Mikael var dessutom bra på att förklara och förklarade också så att man förstod.» (mycket bra)
- Mikael Thor är tveklöst en av de bästa övningsledarna som jag haft, om inte den bästa. Han är oerhört kunnig, tydlig, engagerad och borde premieras för sin insats.» (mycket bra)
- Mycket bra pedagogisk insats» (mycket bra)
- Kunde faktiskt göra reglerteknik roligt ibland haha.» (mycket bra)
- Tillgängligheten är under all kritik! I en så svår kurs behövs hög tillgänglighet för att hjälpa till med inlärningen.» (mycket bra)
- ett pedagogiskt geni!!!! Fantastisk och realistisk med bra humor» (mycket bra)
- Gillade att han gick igenom teori innan räkning av tal. » (bra)
- Tog sig väldigt mycket tid att förklara enskilda uppgifter för frågande elever, vilket medförde lång väntetid för de enklare frågor som resterande elever hade. » (bra)
- Kunde vara lite segt emellanåt men annars bra förklaringar.» (godkänd)

Patrik Magnusson: (5 st)
mycket bra0 0%
bra2 40%
godkänd3 60%
dålig0 0%
mycket dålig0 0%
vet ej0

Genomsnitt: 2.6

- Önskar bättre struktur vid lösning av uppgifter, blir lite rörigt emellanåt.» (bra)

Josef Nilsson: (15 st)
mycket bra6 40%
bra6 40%
godkänd3 20%
dålig0 0%
mycket dålig0 0%
vet ej0

Genomsnitt: 1.8

Vet ej: (9 st)
mycket bra2 22%
bra3 33%
godkänd4 44%
dålig0 0%
mycket dålig0 0%
vet ej0

Genomsnitt: 2.22

- Gick till "Tom Cruise", var bra förberedd och låg på rätt nivå.» (mycket bra)
- Han långhårige som ser ut som Tom Cruise» (godkänd)
- de borde förkalra mer var de gör. sen kan det inte vara så att vissa i klassen får hjälp i minst en halvtimme sammanhängande medan alla andra får sitta och vänta. övningsledarna kan inte passa upp på det viset utan de borde kräva genomtänkta frågor om de ska hjälpa.» (godkänd)

9. På hur många av övningarna var du närvarande?

54 svarande

de flesta»49 90%
runt hälften»4 7%
få»1 1%

Genomsnitt: 1.11

10. Kurslitteraturen

Matrisfråga

- Har inte läst någon av dem direkt»
- Jag tycker kursboken är väldigt svårläst. Den är inte särskilt överskådlig.»
- Boken kunde man ju lika gärna slängt direkt för den förklarar ju inget man inte redan viste.»
- Boken är för omfattande för en liten 7,5 hp-kurs.»
- Reglerteknikens grunder använder ibland en onödigt krånglig förklaringsgång. »
- Det kändes som boken bara bestod av exempel. Jättesvårt att läsa sig till information för man var tvungen att kolla exempel. Jobbigt.»
- Övningsuppgifterna med lösningar saknar ofta lösningar. Det finns ett svar och någon form av lösning, men det är sällan lösningen ger mycket. Man får sitta och tyda facit och testa sig fram tills man förstår hur det är gjort vilket bara tar en massa tid.»
- Hur ska man hinna räkna övningsuppgifter på egen hand när det tar 2 timmar för övningsledarna att presentera lösningen till 1-2 uppgifter??»
- En del lösningar hoppa över alldeles för många steg för att man skulle förstå vad de gjort.»
- läroboken förklara ju inte saker o ting! var tvungen att fråga istället.»
- Kursboken är för avancerad och jag upplever att det inte är en bra bok i en introduktionskurs i reglerteknik.»
- Tycker matematikrepetitionen var en onödig del av kursen. Behörighetskrav finns av en anledning.»
- kursboken var väldigt dålig. bara exemplar och repeterade sig ofta»
- Läroboken känns inte anpassad för oss på maskin för den antar att man kan en om elektronik och signaler som vi inte kan...»
- Boken är upplagd på ett sätt så materialet känns rörigt och mer omfattande än det egentligen är, tycker jag.»
- Reglerteknikens grunder var svårsmält och onödigt besvärlig att läsa vilket ledde till att man inte läste den. När jag köpte boken på nätet såg jag även att det finns fler grundläggande böcker inom ämnet och frågan är om det inte finns någon som passar bättre för M-programmet»

Reglerteknikens grunder
55 svarande

mycket bra»10 18%
bra»19 34%
godkänd»16 29%
dålig»8 14%
mycket dålig»2 3%
vet ej»0

Genomsnitt: 2.5

Övningsuppgifter med lösningar
54 svarande

mycket bra»17 32%
bra»23 43%
godkänd»9 16%
dålig»4 7%
mycket dålig»0 0%
vet ej»1

Genomsnitt: 2

Frekvensanalys av signaler
53 svarande

mycket bra»6 15%
bra»14 35%
godkänd»15 38%
dålig»3 7%
mycket dålig»1 2%
vet ej»14

Genomsnitt: 2.46

Matematikrepetition
54 svarande

mycket bra»24 44%
bra»25 46%
godkänd»5 9%
dålig»0 0%
mycket dålig»0 0%
vet ej»0

Genomsnitt: 1.64

11. Hur stor del av kursinnehållet har du läst om i kursboken?

55 svarande

stora delar»14 25%
en del men långtifrån allt»21 38%
små delar»20 36%

Genomsnitt: 2.1

- Exemplena i boken är sjukt dåliga och tragiskt många... Den lilla faktatext som finns är bra men antar som sagt ovan att man har goda förkunskaper... Läste 90% av allt men det kändes som jag bara gått igenom 50% av kursen när jag skrev tentan...» (stora delar)
- Endast några sammanfattningar» (små delar)
- Har inte funnits tid» (små delar)
- Läste mest då det kom upp nått begrepp jag inte förstod.» (små delar)
- två sidor om regulatorer» (små delar)

12. Vad tyckte du om inlämningsuppgifterna?

Matrisfråga

- Man bara gjorde något på modellering av pendeln men man förstog inte så mycket av vad man höll på med.»
- Tyckte inlämningarna var bra och de gav någonting för en gångs skull! Stort +»
- Vid modellering av pendel var det väldigt svårt att tyda vissa uppgifter, vilket gjorde den svårare än den behövde vara»
- Kände kanske att inlämingsuppgifterna tog lite väl lång tid»
- Hade uppskattat om de under föreläsningarna demonstrerat pendeln via film eller verklighet samt gått igenom vad olika parametervärden ger för utslag osv.»
- 2:an var alldeles för tung»
- inl 2 var väl stor, man tappar greppet om vad det är man håller på med då man är väldigt inne i en liten del av uppgiften i taget. Svårt att få en övergripande förståelse då.»
- Jag tycker att speciellt den andra inlämningsuppgiften var väldigt dålig. T.ex uppgift 7 och 8 då man skulle sätta in och förkorta bort. Det gav mig absolut ingenting när det gäller förståelse för kursen! Det enda den inlämningen gjorde var att man kom efter i hemuppgifterna och resten av kursen.»
- Kunde vara svårt att se vad som egentligen hände. Att man fick fel fil från kurshemsidan för inlämning 2 var inte heller givande.»
- De tog alldeles för mycket tid, hade för otydliga och otillräckliga instruktioner och konsekvensen blev en allt för hög arbetsbelastning under läsperioden. Det tog för mycket tid från annan undervisning.»
- Var svårt att få en riktig uppfattning om vad som hände. Känns som inlämning 3 med REGLERING borde vara den största inlämningen.»
- Jag hade gärna minskat eller tagit bort inl.2. Hade hellre fått en introduktion i hur man arbetar med Simulink.»
- Inlämning 2 var alldeles för omfattande och tog alldeles för mycket tid så jag hamnade efter i den egna räkningen vilket jag tyvärr aldrig hann ta ikapp.»
- Stryk inlämningsuppgifter och inför duggor. Kursen behöver verkligen detta och det skulle förbättra och förenkla lärande otroligt mycket!»
- inlämningsuppgift 2 tog alldeles förlång tid och gav alldeles för lite! dessutom var rättningen jätte dålig!»
- Funkade men man behöver någon mer genomgång»
- En inlämningsuppgift skall ju ge något att göra ordentligt, men att lägga ned tot 25-30h på inlämning 2 och 3 är ju inte propotionellt mot hur liten del av kursen de tar upp...»
- Inlämningsuppgifterna känns avlägsna från det som kom på tentan. Man kände inte att man haft nytta av att ha gjort inlämningarna. De var för komplicerade och ibland inte tillräckligt tydliga.»

Simulering av satellit
55 svarande

bra»36 65%
godkänd»18 32%
dålig»1 1%

Genomsnitt: 1.36

Modellering av pendel
55 svarande

bra»25 45%
godkänd»21 38%
dålig»9 16%

Genomsnitt: 1.7

Reglering av pendel
55 svarande

bra»25 45%
godkänd»22 40%
dålig»8 14%

Genomsnitt: 1.69

13. Vad tyckte du om laborationerna?

Matrisfråga

- Fick tyvärr inte ut så mycket av dem»
- Behövs mer tid till laboration 1»
- Varken vi eller labbledaren hade koll på vad det var som hände i labb två»
- Förberedelseuppgifterna till laboration 2 var knepiga och tog lång tid för att vara förberedelseuppgifter»
- Handledaren verkade ovetande om vad laborationen handlade om (eller så förstod han inte engelska så bra..)»
- Lite rörigt under labbarna.»
- För lite tid till lab 1, och gav inte särskillt mkt heller. Fick börja 20 min sent och drog över 20 minuter...»
- Finns behov av genomgång för att förstå labben syfte. Har ingen aning om vad man skulle lära sig av dem.»
- Bättre labhandledare hade behövts!»
- Lärde mig absolut ingenting på laborationerna»
- Lab 1 var handledaren något stressad och på båda labbarna blev man nästan dumförklarad om man frågade nått så till slut struntade man i att fråga för de blev jobbigt. Till Lab 2 var det för svåra förberedelseuppgifter och handledaren var oförberedd och hade själv inte löst alla uppgifter.»
- alldeles för lite tid! tog ju mer än tre timmar att göra första»
- Gav mig ingenting alls. Möjligen i första fick man lite förståelse för vad de olika termerna gjorde men annars tycker jag att man borde byta labbar.»
- Gav nog ingenting och lite stressigt var det.»
- Inlämning 1 kändes alltför stressad, annars bra.»
- Övningsledare hade dålig koll. Förseningar»
- Kändes hafsiga»
- Lab 1 gav bra grundläggande förståelse.»
- Förberedelseuppgifterna till lab 2 var alldeles för svåra. Jag hörde inte någon som löste alla»
- bättre introduktion. föreberädelserna till lab 2 tog för mycket tid!!»
- Man lär ju sig inget direkt på lab2... Sen var ju matlab-filerna ändrade i så att de inte stämde == så jävla dåligt!»
- För kort tid för att hinna testa effekterna av de förändringar man blev ombedd att göra. Många gånger var det väldigt otydligt vad som egentligen hände också.»

Laboration 1
55 svarande

bra»14 25%
godkänd»27 49%
dålig»14 25%

Genomsnitt: 2

Laboration 2
55 svarande

bra»12 21%
godkänd»25 45%
dålig»18 32%

Genomsnitt: 2.1

14. Vad anser du om kursens omfattning i förhållande till antalet kurspoäng?

54 svarande

lagom»36 66%
för hög»17 31%
för låg»1 1%

Genomsnitt: 1.35

- Kursen omfattar för mycket material och nivån på beräkningarna är för hög. Jag upplever att vi saknar förkunskaperna för att kunna nå upp till kursmålen, vilket även styrks av resultatet på tentorna och hur många som har kursen efter sig.» (?)
- Men kanske något för hög» (lagom)
- Förutom inlämning 2 som upptog alldeles för mycket tid.» (lagom)
- Som förväntat.» (lagom)
- Asså det är ju utan tvekan den kursen på Chalmers som kräver mest tid och arbete. Men ändå ger den samma poäng som exempelvis en MTS-kurs. Jag menar hallå eller?» (för hög)
- 2:a inlämningen gjorde detta» (för hög)
- lite taskigt att man inte får poäng för inlämningsuppgifter/labbar när man lagt ner sjukt mycket tid på dem.» (för hög)
- Inte mycket men med någon enstaka hp. Jämför man med andra kurser är det klart en av de svårare och mer krävande.» (för hög)
- Mycket tung kurs med många moment utöver just själva kursen.» (för hög)
- Trodde jag hade bra koll innan jag så tentan... När gick vi igenom det som kom med där?» (för hög)

15. Vad tyckte du om kurshemsidan?

54 svarande

bra»37 74%
godkänd»11 22%
dålig»2 4%
vet ej»4

Genomsnitt: 1.3

- Finns inget att klaga på.» (bra)
- Mycket bra!!!! Allt material borde dock finnas från start» (bra)
- Ända problemet var att det var fel i matlab-filerna till inlämningarna.» (godkänd)
- Sämsta kurshemsidan i historien! Det går nog inte att göra den krångligare. Bra jobbat! Funderade nästan på att strunta i att läsa kursen för att förbannat bök med att komma in på kurshemsidan. Det fins ju en mall för hur en kurshemsida skall göras. Varför krångla till det? Men iofs det är ju reglerteknik. Det skall ju inte vara lätt. Måste ju finnas en kurs som alla avskyr och alltid har avskytt så man har något att snacka om på kafferasterna.» (dålig)
- Pinpong är mycket bättre.» (dålig)
- allt man behövde fanns att köpa i kompendieform. Det samt att kurshemsidan låg på ping pong gjorde att jag aldrig använde mig av sidan.» (vet ej)

16. Vad tyckte du om kurspm?

55 svarande

bra»33 73%
godkänd»12 26%
dåligt»0 0%
vet ej»10

Genomsnitt: 1.26

- All info man behöver i ett PM fanns med» (bra)
- Väldigt bra med rekommenderade uppgifter samt läslista» (bra)

17. Är det något annat som du tycker var speciellt bra med kursen eller som du anser borde förbättras till nästa år?

- Mikael Thor borde fortsätta. Labbarna borde göras mer förståeliga och ge något.»
- Tentorna och räkneuppgifterna är fööööööör svåra. Jag skall ju bli ingenjör och inte nån doktor eller forskare! Ta ner arbetsbördan till 7,5 poäng istället för de 30 poängs arbete man lägger ner på kursen nu.»
- bra med övning där man får räkna själv med hjälp!»
- Minska omfattningen.»
- Kursenkäten var exceptionellt bra. Knut äger den här kursen!»
- Väldigt bra föreläsare. Dåligt med endast frågestunder tre dagar i veckan.»
- Tentar var oproportionellt stor till de 4 timmar som gavs. Tidsbristen var väldigt påtaglig!!!»
- kursen som sådan var helt ok, men vad hände med tentan. har inte pratat med någon som inte har varit mycket besviken på den. mkt svårare än vad de brukar vara och hur ska det vara möjligt med åtta omfattande frågor på fyra timmar.. måste ha gått en hel det fel i upplägget av den va!? många som normalt skriver femma i varje kurs var till och med osäkra om de kommer klara den»
- Tentan kunde haft mer fokus på själva reglertekniken istället för modellering, även om det så klart är viktigt för ett komplett kunnande. Föreläsaren var dock bra!»
- Det borde vara tillåtet att, i inlämningsuppgifterna, skriva mer än en uppgift per sida. Snacka om slöseri när många av uppgifterna i inl.2 endast bestod av ett par rader. Hållbar utveckling?»
- Jag hade uppskattat mer demonstrationer av exemplen som t.ex. pendeln. Men även visa med animeringar vad som händer vid förändringar av parametrarna för ett Bodediagram. »
- Jag tyckte att uppgifterna på tentan inte var i relation till skrivningstiden på 4 timmar.»
- Tentan var alldeles för omfattande. För många uppgifter! För lite tid!»
- Mycket duktig och engagerad föreläsare, men övningsuppgifterna behöver ses över!»
- Michael Thor var jättebra»
- Tentan var för svår/stor. När man suttit en timme med ett tal o det bara ger en 3 poäng o man behöver 12 så blir man ganska stressad. Så ska det inte behöva vara, har man gjort alla uppgifter, inlämningar, labbar o vart på alla föreläsningar o övningar då ska man kunna bli godkänd utan större svårighet på tentan. Om man dessutom har dåliga tentanerver så får man ju panik när Knut har "klurat till det". Så kul är det inte Knut o så lätt är det inte alltid att vara extra smart på tentan, ofta är det tvärtom - man får blackout o kommer inte alls på hur man ska tackla problemet. Lite fler schyssta tal tack! Jag har fan kämpat häcken av mig den här perioden med den här kursen och jag kunde lika gärna struntat i att plugga, det hade gett samma resultat påå den tentan!! God jävla Jul»
- Jag måste bara säga att tentan var under all kritik. För det första var det alldeles för många uppgifter för att man skulle ens hinna tänka klart på dem. Jag menar, 11 sidor facit ligger ute på hemsidan, och jag tycker inte att det är ok att man ska hinna skriva ner detta på 4 timmar! Om så är fallet innebär det att man ska ha 30 min/uppgift, vilket är alldeles för kort om tid. En del uppgifter tog 30 minuter att bara läsa igenom innan man förstod vad som söktes! Jag skrev exakt hela tiden och la inte ner pennan en enda gång, och jag hann knappt göra hela tentan. Hoppas att detta ändras till nästa år.»
- Tentan var på tok för omfattande för 4h»
- Matematikrepetitionen var bra. Desutom var föreläsaren duktig, dock kunde det varit mycket bättre övningsledare, känns som att de var väldigt oerfarna och opedagogiska.»
- labb förberedleserna till labb 2. helt omöjliga att lösa. aldeles för omfattande. blev mer frustrerad än lärde sig något»
- Kursen behöver ett nytt uppplägg för att passa studenter på maskinprogrammet. Den bör bli mindre teoretisk och inrikta sig mer på förståelse av grunderna i reglerteknik istället för vidare beräkningar.»
- Tycker att svårighetsgraden på tentan var bra men kändes som det var alldeles för många uppgifter. Brukar i vanliga fall ha minst en timme kvar till att se igenom svaren men denna gång han jag inte änns klart. Tycker att kursen skulle innehålla mer praktisk förståelse och tillämpning av reglerteknik.»
- Jag hade gärna sett lite mer av hur man tillämpar teorin, t.ex. vilka komponenter man köper och hur man bygger reglerade saker.»
- Skulle vara gött med en tenta där man hinner alla uppgifterna på 4 timmar utan att stressa sönder.»
- Se över inlämningsuppgifterna och kanske sprida ut belastningen lite mer.»
- Stryk kursen från maskinprogrammet. Onödig och irrelevant.»
- inl 2 måste förnyas»
- DET FUNKAR INTE ATT HA 8 UPPGIFTER PÅ TENTAN!!!!!!!!!! man blev sjukt stressad och även om nivån på dem var bra tar det ett tag att komma på hur man ska tänka. 8 uppgifter = 5 timmars tenta. Det ni ska behålla är föreläsaren Knut Åkesson och Mikael Thor»
- Thor är jättebra! Inläningsuppgifterna och laborationerna måste göras om för de tar upp för mycket tid av kursen vilket gör att hemuppgiftsräkningen blir lidande. När vi började med inl2 så la man ju de åt sidan och det var inte förrän vi var klara med inl3 som det fanns tid att ens fundera på att räkna hemuppgifter == man låg tre veckor efter i planeringen...»
- Matterepetitionen var riktigt bra!! Mer hjälp med förberedelseuppgifterna till laboration 2.»


Kursutvärderingssystem från