ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


kursutvärdering i kemi, LET923 0104

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2007-11-28 - 2008-01-15
Antal svar: 65
Procent av deltagarna som svarat: 21%
Kontaktperson: Ulla Blomqvist»

1. Vad tyckte du om föreläsningarna?

65 svarande

0 0%
9 13%
31 47%
14 21%
11 16%

Genomsnitt: 3.41 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- Vår senaste föreläsare varken hörde man eller såg vad han skrev... Katastrof» (4)
- Det är mycket bra att föreläsningarna har följt boken och att alla OH-bilder är tagna ur boken. Salarna har dessutom varit trevliga.» (4)
- intressanta gav mycket en del av föreläsarna kan höja sin pedagogiska nivå» (4)
- Tyckte föreläsningarna var bra överlag, dock tyckte jag tyvärr att Jan Olof Rodmars föreläsningar var lite mindre bra då han inte talade och skrev så jätte tydligt. Vill dock tilläga att Jan var väldigt hjälpsam och bra under övningarna!» (4)
- väldigt varierande mellan vilka som var föreläsare... Karolina och Ulf var jätte bra och tog upp viktiga delar som de förklara så man förstod meedan Jan var svår att höra och se vad han skrev... vilket gjorde de svårt att få grepp om vad de handla om.. dessutom skulle han behövt mer tid till sin del då den både var svår och han inte riktigt hann me de han ville.. Gunnar var inte bra,, kändes som han inte riktigt hade koll på va han prata om och det var inge bra följd i de han tog upp.» (4)
- Vissa föreläsare var lite tråkiga, andra ar bra!» (3)
- Carolina Pettersson som vi hade de två första veckorna var suverän. Sen har det väl varit allt mellan katastrof och medioker.» (3)
- Doktorand-tjejen vi hade först var jättebra, de andra två därefter lämnade en del i övrigt att önska (flummiga, svårt att höra vad de sa, kunde inte läsa vad de skrev osv).» (3)
- Två föreläsare, Ulf och Carolina, avr jättebra medan de andra två borde tänka mer på att skriva tydligt och prata tydligt och inte vara så osäkra på det de gör.» (3)
- Vissa föreläsare var det svårt att hänga med vad de föreläste om. Det var ibland mycket pratande men lite anteckningar på tavlan och då de kom av sig blev det lätt förvirrande.» (3)
- Vissa föreläsare var vädligt dåliga och det va lite jobbigt när man bytte föreläsare så ofta med..» (3)
- Svårt att se vad som är relevant» (3)
- Tidvis väldigt rörigt, endel föreläsare svåra att tyda handstil.» (3)
- Vissa var väldigt bra vissa betydligt sämre.» (3)
- Jag tycker att de föreläsningarna vi hade de 2 första veckorna var toppen, samt de vi har nu de sista 2 är också toppen. De andra tappade man intresset. Var bättre att läsa själv i boken! » (3)
- Hade varit högre betyg om alla fyra lärarna hade varit bra men nu va två stycken helt kassa» (3)
- viss lärare var ej så bra tyckte jag. men dom andra var bra» (3)
- Ojämn kvalitet på föreläsarna. Ulf var en 5:a.» (3)
- Carolina och Ulf var bra» (3)
- det fanns en föreläsare som hade en förmåga att inte göra sig förståd» (3)
- Vissa lärare tyckte att man redan skulle kunna så mycket innan man hade haft det ämnet läraren föreläste om. Svårt att greppa föreläsningarna när det var så många olika föreläsare.» (3)
- Vissa var bra(föreläsare)andra var jättedåliga. Då gick jag till biblioteket och pluggade själv istället.» (2)
- En föreläsare med sammam upplägg. Vi hade 4 varav två höll riktig dålig klass, tyvärr » (2)
- Väldigt olika mellan lärarna första och sista veckan var bäst.» (2)
- En del föreläsare har verkligen inte varit bra. Stor skillnad mellan dom olika föreläsarna.» (2)
- Stor skillnad på dom olika föreläsarna. Ulf och Caroline var bra. Men resten var tyvärr mindre bra.» (2)
- Carolina tror jag tjejen hette som vi hade först, mycket bra, pedagogisk och tog med viktiga saker och ulf var bra. De andra var ju hopplösa, speciellt den gamla mannen (inte gunnar, han va ok) var ju hel kass. såg inte vad han skrev å hörde inte vad han sa» (2)
- Ofullständiga och flummiga. Svårt att veta vad som var väsentligt.» (2)
- Ingen av föreläsarna kunde sitt ämne till 100%, och de kunde verkligen inte presentera det på ett pedagogiskt sätt» (2)
- Dåligt pga föreläsarna.» (2)
- Carolina var väldigt bra, ulf ok och resten var värdelösa.» (2)
- Inkompetenta lärare. Ingen pedagogik. Blyga.» (1)
- Föreläsarna läste nästan direkt ur boken. Ursäkta, men vad är det för folk som får hålla föreläsningarna? Någon kan ju knappt prata, en annan bara svamlar och kan inte uttrycka det han vill säga.. Det är faktiskt skrattretande. Är det inte meningen att föreläsare ska ha någon form av pedagogisk utbildning bakom sig? » (1)
- vissa förelösare var otroligt dåliga!» (1)
- Den första föreläsaren var mycket bra. Men de andra har vart helt värdelösa. Man hör inte vad dom säger och inte vad dom skriver. Alltså har man inte lärt sig något alls på de föreläsningarna. Det har bara vart onödig tid att slösa bort!» (1)
- » (1)
- Helt åt helvete med föreläsarna. En som är tråkig och bara läser inantill boken. En som är luddig i teorin. En som man varken hör eller ser vad han skriver. Även om vi bad han tala högre höll det sig i 2 min sen så var det tillbaka till att mumla. Bara ulf som var vettig som föreläsare. Gör ett bättre val bland föreläsarna till nästa år.» (1)
- väldigt rörigt med så många lärare» (1)
- Första föreläsaren vi hade var ok. Ansvarig för kursen hade varit bra om han hade haft hela kursen och lugnat ner sig och inte förväntat sig att alla skulle kunna allt.» (1)

2. Vad tyckte du om lärarinsatsen på föreläsningarna?

64 svarande

1 1%
8 12%
28 43%
14 21%
13 20%

Genomsnitt: 3.46 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- Carolina var bra, dom andra två var riktigt dåliga. Speciellt den äldsta av dem... Man hörde inte vad han sa och kunde inte se vad han skrev på tavlan. Ulf var för snabb, hade fullt up med att hinna med att skriva av, så man hann inte med att tänka eller förstå.» (?)
- Mycket bra! En kunnig person som är villig att lära ut och har mycket energi och entusiasm.» (5)
- Gäller endast Carolina Pettersson» (4)
- Lärarna är jätte bra på det dom kan och lär ut, men vissa tycker jag behöver fundera lite på att skriva ned det som de säger på tavlan så att de som har lite svårt att hänga med kan läsa efter i alla fall.» (4)
- Se kommentaren på fråga #1.» (4)
- Vissa verkade oförberedda.» (3)
- Gunnar och Sten var alldeles omöjliga att lära sig något av. Däremot var Carolina och Ulf riktigt bra på att lära ut.» (3)
- Tror det hade varit bättre med en föreläsare än 4, stor skillnad på utlärningssätt.» (3)
- De flesta var bra, men någon pratade lite osammanhängande vilket gjorde det svårt att förstå. Samtidigt ganska bra att ha flera föreläsare som ger lite olika perspektiv på saker.» (3)
- Som ovan» (3)
- Precis som ovan så är det bara de 2 första veckorna med Caroline samt de sista med Ulf som gjorde det riktigt bra. Kunniga och villiga att hjälpa till att förklara så man förstod. De andra två tycker jag inte borde föreläsa i detta. Gunnar kunde inte förklara frågor man hade eller pedagogisk."hattade" fram och tillbaka med förklaringar på tavlan och overhead, så ingen helhet kunde förstås. Nästa lärare var inte ens villig att hjälpa till och svara på frågor "det skulle vi kunna!" Då vi inte såg vad som skrevs på tavlan skulle vi titta noga så såg vi nog vad som stod! Det gjorde att man tappade lusten totalt och fick hjälpa sig själv utan föreläsning och läsa i boken. » (3)
- Jag ger karolin och ulf 5a....men gunnar och jan?? -5.... dom två äldre herrarna borde inte få jobba som lärare .... dom dödade totalt mitt intresse för chemi!!!» (3)
- Var för många föreläsare. Vissa var bätre, andra sämre. Det hade varit bäst att bara ha Carolina och han som var ansvarig för kursen.» (3)
- se ovan skrivna kommentar» (3)
- Vissa lärare bra, andra sämre.» (3)
- Se ovan.» (2)
- Viss föreläsare gick inte att förstå alls» (2)
- En del föreläsare har verkligen inte varit bra. Stor skillnad mellan dom olika föreläsarna.» (2)
- endel föreläsare svåra att tyda handstil. Första föreläsaren skrev, och struckturerade upp materialet väldigt bra på tavlan.» (2)
- Ulf var bra.» (2)
- se ovan.» (2)
- se tidigare kommentar» (2)
- Carolinas föreläsningar kändes mestadels som högläsning ur boken. Om det är meningen så tycker jag att ni istället kunde gett oss en lapp där ni markerar vad som är viktigt i kursen. Annars så skriv hon mycket snyggt och talade högt och tydligt. Gunnar förklar bra, men skriver alldeles för lite på tavlan. Jan bör artikulera bättre och skriva tydligare. Ulf var mestadels okej, men bör försöka hålla ett jämnare tempo under föreläsningens gång - Ulf tog det mycket lugnt i början av föreläsningarna, vilket medförde att han i slutet av föreläsningarna hamnade i tidsbrist och skyndade sig då igenom det sista allt snabbt. Ulf började alltid sina föreläsningar med att snabbt repetera föregående föreläsning. Det är mycket bra och det borde alla föreläsare i alla våra kurser göra.» (2)
- sänktes betydligt av en» (2)
- Föreläsaran var ojämmna, några var bra och lätta att förstå, medans man inte såg vad några skrev på tavlan. medans man inte hörde vad några talade om...» (2)
- carolina var väldigt organiserad och bra. » (2)
- Se ovan..» (1)
- Karolina och Ulf var mkt bra, de enda som hade något att ge över huvud taget. De andra var helt värdelösa tyvärr.» (1)
- Dålig kvalite på lärarna! Vissa lärare hade knappt någon kontakt med publiken» (1)
- Flummiga» (1)
- Riktigt usel. Lärare 1 (blond tjej) - Skrev bara på tavlan, trots det var hon den bästa Lärare 2 (kille med mustach)- Va så nervös att man inte kunde ta honom seriöst. Sjukt långsam och oförberedd. Lärare 3- (Lokförare övn, grupp 3) Ingen hörde va han sa, ingen kunde läsa vad han skrev. När vi bad honom texta så sa han "nej jag har lärt mig skriva såhär, ni ska kunna läsa detta, ni får fråga om ni inte ser vad det står" När vi frågade på varannan mening (ingen överdrift) så blev han förbannad, men forsatte med sin gammmelgammmelgammel dags snea skrivstil. Lärare 3- (Ulf) Skrev fel hela tiden och snackade om sina fritids inressen och om hur mkt han vill att vi skulle ta kontakt med han på facebook. Han lura även dit oss på två föreläsningar om någon ex-arbete eller liknande, vilket var intressant men sjukt onödigt. Det borde stått på schemat.» (1)
- Se föregående kommentar» (1)
- Överlag mycket dåligt! Otydlighet, genomgångar av oväsentligheter, brist på planering... » (1)
- några lärare var katastrofalt dåliga.» (1)
- En av föreläsarna hörde man inte vad han sa. Man såg heller inte vad han skrev! KATASTROF» (1)

3. Vad tyckte du om laborationerna i kemi?

- Bra.»
- Bra upplägg, bra lärare!»
- Det var mkt bra!roligt och men fick alltig hjälp när man behövde!»
- Jag har missat allihop»
- Jättebra, otroligt givande»
- På laborationerna kunde man se att det man lär sig är praktiskt användbart, vilket alltid är roligt.»
- Skitkassa. När man får ett visst resultat så säger dom att man har fel, för att deras vart ett annat. hur dåligt som helst.»
- bra»
- bra»
- väldigt givande dock en aning dåligt organiserat»
- Ganska bra, men lite ostrukturerade.»
- Bra!»
- Jätteroliga och givande!»
- Roliga och lärorika. Lite synd att de kanske inte förändras genom åren och lite små lustigt när det finns gamla fel kvar i labbpaprena.»
- Helt okej.»
- Mycket tråkiga laborationer men endå lärorika.. Våldigt bra handledare så det blev roligt.»
- Bra att få omsätta sina teoretiska kunskaper i praktiken.»
- Mycket nyttiga»
- bra»
- Det har varit bra. Man har kunnat "se" det man lärt sig.»
- Det skulle varit lagt i fas med resten av utbildningen, nu var det lite svårt att se sambandet mellan föreläsningar och lab.»
- Mer än bra»
- mycket bra.»
- Mycket bra!»
- Bra för förståelsen av teorin.»
- Mycket bra. Hjälp när det behövdes och gott om tid.»
- Intressanta och utvecklande.»
- De var toppen. Det är roligt och man förstår mer vad som händer då man får utföra det praktiskt också»
- bra ochv viktiga»
- Bra»
- Bra och givande.»
- de har varit roligt och givande»
- dom var bra! man lärde sig mycket. intressanta och roliga»
- Dom var bra. Man kanske kunde varit lite mer tydlig på vissa saker. T.ex. en tydligare förklaring på hur en labbrapport ser ut. »
- De var bra, man fick en annan förståelse för kemin. Bra labhanledare (Kristioffer Lund och Gunnar)»
- Det var väldigt trångt, med mycket ljud och många händelser som skedde samtidigt. Det medförde att arbetsmiljön var väldigt stressig och påfrestande. Det gick heller inte att hitta saker som behövdes för laborationen i laborationssalarna. Det hela försämras av att labpersonalen kändes ointresserad. »
- Mycket bra att få tillämpa kunskaperna i praktiken.»
- Bra och gav ökad förståelse vadman egentligen gjorde teoretiskt.»
- jättebra lite synd att man var tvungen att vara så stora grupper. de som ej läst kemi innan hamnade aoutomatiskt lite i bakgrunden. och var tvungna att hela tiden ta egna initiativ för att vara med. »
- joo det var bra»
- De känns helt onödiga. »
- Roliga. Lagom svåra. »
- Gav mycket man lärde sig en del på labbarna som man sedan hade nytta av.»
- helt ok, kunde varit bättre sammanfattning på det hela. gått igenom vad vi gjort ordentligt.»
- Lite rörigt men annars bra.»
- ok»
- Väldigt roliga och givande! Tycker det är bra med lite praktisk tillämpning, gör kursen lite mer intressant.»
- Bra»
- Okej, det kändes som att man fick mycket gratis eftersom grupperna var så stora och allting skulle gå så fort.»
- Stökiga. För mycket folk oftast mycket väntetider. Allt kunde gått mycket smidigare om vi var färre under labbarna.»
- Roliga men få reflekterade över vad man gjorde, gav mycket lite. Bortkastad tid, en labb hade räckt.»
- Underbart bra, man fick se sammanhang i allt man lärde sig»
- Bra.. de var roliga och lärorika... bra blandning mellan svåra och mindre svåra uppgifter »
- Lite röriga. för stora gruper»
- De var mycket roliga.»
- Laborationerna var bra och roliga, lite tråkigt att grupp 5 fick fredag eftermiddags tid bara, vilket gjorde att alla ville bli klara så fort som möjligt för att sedan få gå hem...»
- helt ok»
- Fyllde sitt syfte.»
- Bra, innefattade viktiga delar»
- De var roliga och intressanta»

4. Vad tyckte du om handledningen?

Vad tyckte du om handledningen på laborationerna?

64 svarande

23 35%
30 46%
10 15%
1 1%
0 0%

Genomsnitt: 1.82 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- mycket bra.» (5)
- Tyckte att alla handledarna gjorde ett ytterst bra jobb.» (5)
- inge att diskutera mycket bra.» (5)
- Man fick all hjälp man behövde och ville ha» (5)
- Bra.» (4)
- När man hade en fråga så var handledarna bra att på ett enkelt sätt förklara svaret för en.» (4)
- Vissa kunde inget, andra var bra.» (4)
- Kör man fast får man hjälp att komma vidare, men inte allt för lättvindigt. Överlag bra handledare, såklart är vissa bättre än andra.» (4)
- Jättebra, de var måna om att man skulle förstå.» (4)
- kristoffer var en mycket bra handledare....men gunnar kunde inte ens rätta uträkningarna på labbarna fick gå till kristoffer efter att gunnar funderat i 10 min och inte kunde avgöra om de va rätt eller inte....för kristoffer tog det 1 min » (4)
- Den var bra, hade kanske varit bättre med samma personer i alla labbar.» (4)
- Det där Lars-Göran, va riktigt bra, han lärde mig mycket.» (4)
- Man fick hjälp när man frågade, fanns dock en tendens till att de löste upgifterna åt eleverna. » (4)
- Även om personalen kändes ointresserad så kunde de faktiskt, när de fick tid, hjälpa till. Jag lärde mig flera bra knep som jag använt senare för att lösa uppgifter i boken.» (3)
- Bra från och till. Nån labb visste de själv inte ens svaret på uppgiften.» (3)

5. Vad tyckte du om kurslitteraturen?

63 svarande

7 11%
34 53%
16 25%
4 6%
2 3%

Genomsnitt: 2.36 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- ´,Trevliga och hjälpsamma» (?)
- Boken ger bra mycket förståeliga förklaringar, utan att krångla till allting som vissa andra "svåra" böcker gör.» (5)
- Bra litteratur som änvänts fullt ut» (5)
- Det var tur att den är så pass utförlig med olika räkneexempel och bra förklaringar.» (5)
- Den har vart bra och lätt att läsa men med lite svårare frågor så att man får tänka till lite. Helt suverän!» (5)
- Också bra.» (4)
- Ibland var inte föreläsningen anpassad till boken.» (4)
- Eftersom föreläsningarna följer boken slaviskt är det lätt att titta tillbaka och repetera, eller läsa in sig lite och känna sig förberedd innan en föreläsning.» (4)
- Medelmåttiga övningsuppgifter. Examinatorn kanske borde göra uppgifter själv istället.» (4)
- Kurslitteraturen är bra och användbar. Men ibland svårt att förstå.» (4)
- Förklarar bra och ingående. » (4)
- Det gick att hänga med även vid missad föreläsning.» (4)
- Bra men svårt att veta vad som var viktigt.» (4)
- svår begriplig bok ibland... även lärare klagar vilket säger mycket.. » (4)
- Jag lärde mig allt från boken.» (4)
- Den var nödvändig iochmed att alla uppgifter stod i den, men jag har knappt läst något ur boken i övrigt.» (3)
- lite dåligt med exempel i boken» (3)
- Bättre än föreläsningarna, dock mycket att läsa, kursledaren borde ha delat upp den i fler viktiga och oviktiga stycken.» (3)
- Många svar till frågor gick inte att utläsa ur texten.» (3)
- Föredrar att föreläsaren är tydlig och specifik på föreläsningarna än att sitta och leta i boken efter vad som är av värde.» (2)
- Riktigt svår att förstå jag föreslår litteraturbyte. Boken var riktigt dålig föreläsningarna gav mycket mer.» (2)
- Boken är väldigt dålig tycker jag, tycker tex att den innehåller frågor som man inte kan besvara med den kunskapen man får i boken. Dessutom är den otydlig på flera ställen, och förklarar olika saker på ett dåligt sätt. Finns det bättre böcker på den här nivån, byt då snabbt!» (2)
- Riktigt dåligt. Står saker i boken som känns helt orelevant.» (2)
- Traditionell gymnasielitteratur är enligt min mening helt usel.» (1)
- Boken innehåller en massa fel. Hur ska man kunna lära sig kemi då?» (1)

6. Vad tyckte du om arbetsbördan?

61 svarande

11 18%
21 34%
22 36%
6 9%
1 1%

Genomsnitt: 2.42 (bidrar till totalt genomsnitt/jämförelseindex)

- förstår inte vad som menas med detta ( arbetsbördan? )» (?)
- Gansaka jobbigt att hinna med allt, hinner inte riktigt sätta sig in i ett avsnitt innan man ska börja på nästa.» (?)
- mycket att göra - vet inte om det innebär en 5a eller 1a» (?)
- Lagom man hann med allt man skulle» (5)
- Går i rasande fart, något svårt att hänga med då man kör två kurser paralellt.» (5)
- Mycket hög! Det går väldigt fort fram. Hade man lugnat ner tempot lite hade man nog lärt sig det lite bättre» (5)
- i och med att två föreläsare inte kunde sitt jobb så har man fått lägga ner så otroligt mycke jobb på att plugga in själv» (5)
- Tycker den var precis lagom. Gick varken för snabbt eller för fort fram.» (5)
- mkt memorering» (4)
- Övningsuppgifterna kan många gånger vara kluriga, men får en oftast att verkligen förstå hur man skall använda sina kunskaper.» (4)
- Den har varit ok.» (4)
- Lagom man hann vara en vecka före hela tiden.» (4)
- Inte så farligt, dock mycket stor i förhållande till hur mycket man lärde sig.» (4)
- ganska lagom... skulle kanske blivit lite hådare på drivna me fler uppgifter i början.. då var de lite för lätt » (4)
- Som tekniskat basår för övrigt så går det för fort för mig som inte läst dessa ämnen förut, men kemi är bäst hittills i studietempo.» (3)
- Mycket kunskap som ska tas in på väldigt lite tid, men å andra sidan får man en uppfattning om hur framtida studier på universitet/högskola kommer att bli. Det är bra.» (3)
- (3)
- Den var större pga de usla föreläsarna helt klart. Men en lätt kurs överlag. Men det beror nog mer på att man redan hade läst kemi a och b» (3)
- Alldeles för lågt tempo i början, allt var så självklart att jag inte kunde koncentrera mig och se vad som var viktigt.» (2)
- Mycket att göra! Det går snabbt! » (2)
- Mycket stor pga lite tid.» (2)
- Även om det var mycket man skulle lära sig och det var länge sedan man hade kemi så var det ett bra tempo. » (2)
- Ibland jättemycket ibland mindre mycket.» (2)
- 1 Alldeles för mycket att själv läsa in då flera föreläsningar var katastrof. Framförallt org. kemi» (1)

7. Vad har du lärt dig?

- Ehhhh? Massor. Om molmassa, substansmängd och periodiska systemet....»
- Kemi A»
- Är det mening att jag skall specificera exakt eller vad?»
- Jag hade redan läst kemi i gymnasiet så ingenting var nytt för mig, men nu förstår jag allt mycket bättre än förut.»
- Mycket mer än vad jag kunde»
- det jag inte var intresserad av»
- Om kemi, vad det innebär och hur man kan tillämpa det på olika områden.»
- en hel del kemi förhoppningsvis»
- Jag har lärt mig en massa om kemi, tidigare har jag inte läst kemi annat än på högstadiet.»
- Jag har fått en omfattande kunskap om kemins grunder.»
- För mycket än vad som går att skriva ner här.»
- ännu mer om kemi, och repetitioner»
- Massa kemi.»
- Jag har lärt mig mer än jag trodde. Kemi är ett ämne som är "stort" Men de bitarna som valts ut att man kan relatera det mesta till olika "vardagliga saker". Det gör att det är lättare att förstå.»
- väldigt mkt»
- mycket.»
- Mycket, men jag skulle inte tro att det räcker för att få godkänt. Det tar tid att få förståelse för saker och ting som är relativt nytt.»
- grunder i chemi»
- kemi!»
- Det mesta i kursplanen»
- mer än i gymnasiet»
- Efter denna kursen kommer jag att låta allting utom några få saker att fall i glömska. Jag kommer att komma ihåg en del historia, några små praktiska ting som att myrsyra från början framställdes genom destillation av myror, och att ett föremål av hårdplast inte går att forma om efter tillverknig.»
- Jag har läst Kemi A på gymnasiet men detta var mycket mer djupgående och var lättare att förstå.»
- allt jag vet om kemi»
- jag själv har läs kemi innan .. fast det finns nya saker som jag har inte lärt mig innan ocå.. »
- Kemi»
- Mycket.»
- Att kemi på grundnivå är riktigt tråkigt.»
- kemi»
- Det man ska.»
- En hel del om kemi.»
- Lite smått och gott»
- Grunder inom kemi samt oväsentliga detaljer.»
- Mycket »
- mycket.. särskilt om grundämnen, kolväte-grupper och syror/baser, även en hel del stökiometri»
- Mindre än vad jag borde.»
- Inte tillräckligt.»
- att cola-light har lägre denistet än vanlig cola»
- kemi»
- Lite översiktlig kemi»
- mycket nytt, men man glömmer fort för att det har gått för sanbbt, det blir bara ett skrap på ytan»

8. Vad tyckte du var bra?

- Tempot är ok. Och övningar är bra och där ska man RÄKNA. Någon ledare har föreläst hela övningstillfället och jag lärde mig lite i jämförelse med om jag räknar själv. »
- Labbarna»
- Jag tycker föreläsningarna de två första veckorna bar bra.»
- Det var bra att man skulle skriva en labbrapport, även om det bara var en så lär du dig hur man skriver en labbrapport och därmed förstår man bättre vad som händer under dom olika reaktionerna i laborationen.»
- Övningen. Våran övningslärare lärde oss mer än på föreläsningen. »
- boken»
- Den här kursen var inte så svår som t ex fysiken. Den motsvarar en gymnasiekurs.»
- Räkneuppgifter och labb»
- kursen i stort var väldigt bra, Carolina som föreläsare var fantastisk, boken bra, övningarna och laborationerna.»
-
- Att kursen följer boken.»
- Möjligheten till hjälp.»
- en ganska övergripande kurs som gör att man får bättre förståelse för hur fysik, matematik och kemi hänger ihop»
- Första föreläsaren skrev, och struckturerade upp materialet väldigt bra på tavlan.»
- labrationerna, föreläsningarna följer boken»
- Laborationerna eftersom det är lättare att ta in saker när man får se dem i verkligheten.»
- övningarna»
- Läxhjälpen från andra kemistudenter. Det borde ha varit fler sådana. Fler tillfällen till att få hjälp överhuvudtaget.»
- ulf och karolin föreläsningar var intressanta och roliga»
- dom flesta föreläsningarna och labbarna gästföreläsningen var bra»
- Det mesta»
- När tjejen föreläste, lite väl övertydlig ibland men hellre det, då förstår man iaf.»
- Att vi fått använda oss av formelsamlingen. Att vi fick uppgifter rekommenderade och att vi fick en provtenta. Att det har kommit upp information och material på kurshemsidan. Att det annordnades en kemistuga.»
- Ulf var bra på föreläsningarna och Sten höll hög nivå på övningarna. Kurslitteraturen var överraskande bra. »
- den överblick man har fått över kemin»
-
- Itais engagemang»
- Laborationerna. Vissa föreläsningar.»
- Labbarna och föreläsarna»
- att man kunde följa med bra i boken. om man missade föreläsningar så kunde man ta igen det i boken, utan större problem.»
- Jan-erik var riktigt bra på övningslektionerna. Han borde ha hand om föreläsningarna istället...»
- Det mesta.»
- Laborationerna»
- Övningarna, jag gick på grupp 2. Vi hade Sten som var den bästa lärare jag någonsin haft. När han snackade förstod alla allt. Därför gick han igenom viktiga delar av föreläsningen som han visste att vi inte fattat. Han borde hålla alla föreläsningar! Sten va borta ett tag och då hade vi Ulf.. Som blev förbannad när vi inte fattade, sen hade vi en annan kille som var övningsledare för typ grupp 8 eller dyl. Han va riktigt bra också.»
- Att det var mycket uppgifter med stökiometri på tentan.»
- Repetitionen där man äntligen förstod vad man skulle lära sig. »
- Tyckte att labrationerna var bra»
- det mesta var bra tog upp intressanta delar.. och var på en begriplig nivå.. plus till att man använde sig så pass mycket av boken i kursen,.. de ska gå att läsa sig till om man inte förstår,, man e ju ingen kemist när man börjar...»
- Några övningstillfällen»
- laborationerna var bra och roliga»
- böckerna»
- Gunnar på räkneövningarna. Han är inte jättebra föreläsare men svarar Väldigt! bra på riktade frågor på räkneövningarna.»
-

9. Vad tyckte du var mindre bra?

- Vissa föreläsare.»
- Föreläsarna, förutom den första tjejjen!»
- Jag har inte hängt upp mig på något.»
- Jag kan inte komma på något som jag tycker var negativt med kursen.»
-
- föreläsningarna»
- föreläsningar»
- Vissa föreläsare/övningsledare (För grupp 9 och 10). Återigen, helt otroligt att de får hålla i en föreläsning!»
- Uppgifter kring memorering»
- De föreläsningarna som jga beskrivit i punkt 1.»
- Jag tycker om kemi, men en del av detta har gjort att jag tappat sugen.»
- Vissa föreläsares oförmåga att lära ut, i första hand Sten som mestadels muttrar för sig själv och skriver obegriplig stenografi. Även Gunnar kunde stå länge och överlägga med sig själv huruvida han skulle formulera sig i skrift, däremot skrev han stort och tydligt.»
- Några av föreläsarna var otydliga, skrev oläsligt och talade för lågt. Något otydligt med vad som förväntades kunskapsmässigt till tentan.»
- en del av föreläsarna har en del att lära om pedagogik»
- som tidigare nämt någon/några föreläsare som gjorde sån som redan är svårt ännu svårare»
- lärarinsatsen»
- Vissa föreläsare.»
- Som ni säkert förstått sen tidigare så tycker jag ni ska försöka få in nya föreläsare istället för Gunnar och (Jan??) Caroline och Ulf är toppen. Det är viktigt att vi elever får en bra föreläsare, man tappar lusten då de antingen inte kan svara på frågor utan bara mummlar något till svar som han sedan säger att han inte vet svaret osv. eller att man får ett fräsigt svar att det ska man veta. Skriver otydligt mm. Föreläsningarna är viktiga för oss!»
- bytet av föreläsare konstant!»
- Föräläsningarna»
- Det har varit svårt att hänga med i föreläsningarna pga att man inte hunnit lika långt i boken.»
- hade gunnar på övningarna och har inte fått någon hjälp över huvud taget»
- vissa föreläsningar som kändes meningslösa (fåtal)»
- kan inte komma på något»
- när an gamla mannen var föreläsare.»
- Mestadels halvtaskiga föreläsare. Att vi inte har gått igenom provtentan. Dessutom så känns det som om för mycket tid lades på första halvan av kursen. Laborationerna var katastrofala. Övningsledaren kändes ointresserad.»
- För många olika föreläsare.»
- Nivån på föreläsningarna måste vara jämnare!!! Det var till och med så att man drog sig för att gå dit.»
- vissa lärarinsatser»
- vissa föreläsningslärare kunde undervisa(skriva) mer...på tavlan inte bara prata på.. för att ibland fatta inte mkt på förläsningen. sen kan man glömma bort det mesta .. så man måste läsa boken... om de skriver på tavlan så kan man läsa på antekningen det ta mkt mindre tid än läsa på boken»
- Att inte ha någon lektion i slutet på veckan, efter att ha haft föreläsningarna i det son ska räknas.»
- Vissa av föreläsarna. »
- Kurslitteraturen, under några föreläsningar så kom det elever från grupp 1-5 på grupp 6-10 föreläsningen på torsdag och störde för de som gick i grupp 6-10. Kan vara en idé att tillåta hårdare tag mot störande elever.»
- vissa föreläsare var väldigt svåra att följa med och verkade lite oförberedda.»
- För kort tid att lära sig så mycket nytt på.»
- Jan Olof Rodmars föreläsningar som tyvärr var lite otydliga, se svaret på fråga 1.»
- En del föreläsare»
- Föreläsarna, upplägget på planeringen, föreläsningar som inte ingick i kursplanen (att vi inte blev meddelade om dem på schemat) Övnledare grupp tre, varför har han fortfarande ett jobb, han var riktigt usel»
- Föreläsningarna och övningarna.»
- Den allmänna virrigheten.»
- En del av föreläsarna.»
- Att vi hade så många lärare»
- Att det var svårt att greppa. Kemi A borde inte vara så svår som den var.»
- några av föreläsarna»
- föreläsningarna»
- Läraren i Organiskkemi. Katastrof»
- föreläsarna»

10. Relevans för vår utbildning?

- Nja»
- I allra högsta grad. Ett basår utan kemi på Chalmers ,vad är det? »
- Jag tycker att kemikursen är relevant för att förstå en del saker inom fysiken.»
-
- inte speciellt relaterad enligt min upplevelse»
- Eftersom det är den enda kemikursen har den hög relevans för utbildningen»
-
- vet ej»
- väldigt relevant eftersom kemi är ett krav för behörighet på många utbildningar.»
- Jag tror att utbildningen har stor betydelse för fortsatta studier inom kemi på universitet/högskola. Inte bara är man väl förberedd kunskapsmässigt - man vet hur tufft det kommer att bli, chocken blir inte lika stor jämförselsevis om man skulle komma direkt från gymnasiet.»
- byt ut gunnar och jan!!!!»
- Helt relevant»
- Min förståelse för ämnet kemi har ökat avsevärt. Jag kommer inte att försöka forma om hårdplast igen. »
-
- inte för min del tror jag.»
- Svårt att säga för mig nu.»
- Tycker grundläggande kunskaper inom kemi är ganska relevant om man tänker läsa något teknik/natur- vetenskapligt ämne, även om man inte läser just kemi. Ska själv läsa Industriell Ekonomi sedan, men har inget emot lite grundläggande kemi.»
- Hmm, detta hjälper nog bara den som skall studera fysik och kemi, men att komma in i studietakten lite genom att läsa mycket var självklart bra.»
- Öh, va? Relevans för "vår" som i ni? Ni lärare? Humm. HAr ni någon relevans överhuvudtaget i en utbildning i detta?»
- Förstår ej frågan fullt ut. Troligtvis liten dock.»
-
- Viktig»
- ???»
- Svårt att säga innan jag börjat på någon riktig linje»
-

11. Förslag till förändringar till nästa år

- Byt föreläsare!»
- inga»
- Ha inte Jan Rodman som föreläsare.»
- Inte ha en gammal gubbe som föreläsare som knappt kan prata och skriva»
- inga»
- LÅt vettiga personer hålla föreläsningarna hela tiden, t ex Karolina och Ulf.»
- Skulle föredra EN föreläsare»
- Att de föreläsare som jag beskrev i punkt 1tänker på att prata tydligt och skriva tydligt och inte avra så osäkra.»
- Att försöka få ut en mera positiv bild av ämnet från föreläsarna. De verkade lite som de tragglade igenom det.»
- använd 1 föreläsare, ulf.»
- lärare som tar hänsyn till sina elever.»
- pensionera ett par föreläsare.»
- snälla byt inte föreläsare så ofta»
- SI-möte- flera stycken i veckan.»
- Fler övningstillfällen, fler tillfällen att få hjälp.»
- byt ut gunnar och jan!!!!»
- mer kemi?»
- Bättre standard på föreläsare, låt caroline eller ulf ta hand om det. »
- Satsa på fler lärare som är som jonny lindström (matte) och kemi-tjejen (carolina??) Lärare som kan förklara och vet vad de föreläser om och inte bara läser rätt ur boken, det kan man ju göra själv.»
- Att ha en och samma föreläsare. Alternativt byta ut föreläsarna eller att rätta deras brister. Att annordna flera kemistugor. Ta bort laborationerna eller åtminstone minska mängden laborationer. Om laborationerna måste vara kvar, så måste det ske i störra utrymme med fler handledare. Skapa ordning i laborationssalarna och berätta för studenterna hur de skall hitta.»
- Ha max två olika föreläsare»
-
- Ha Ulf eller Carolin (stavning) i alla föreläsningar. »
- nej»
- Nya föreläsare... Ulf kan lugna ner sig lite, annars ganska bra.»
- Byt bok!»
- Ta bort alla dåliga föreläsare, gör en bättre planering, ta bort alla dåliga övningsledare.»
- Nya föreläsare samt att ge nån kort kurs till övningsledarna om hur man håller i en övning. Det var mer sitta och lyssna på en repetition av föreläsningen eller lära sig lite kemi b grejer än att faktiskt sitta och öva.»
- EN FÖRELÄSARE, helst Ulf Jäglid (den ende som var bra) har alla föreläsningar samt ser till att övningsledarna vet vad som gäller. I så fall gärna fler föreläsningar på bekostnad av labbtid. »
- mer tid till den som föreläser om bindningar, och kolväte-grupper»
- en och samma lärare.»
- Andra upplägget av föreläsningarna och anpassa dem mer till tentor och tentafrågor.»
- att de föreläsarna som hördes dåligt och de man inte såg vad de skrev skulle kunna ändra på det...»
- föreläsarna borde bytas ut»
- Ha en föreläsare som har allt och som kan prata så man hör och skriva så man kan läsa»
- Byt föreläsare! Låt carolina vara på alla, hon sa att hon hade velat det»

12. Allmäna åsikter om kursen

- kursen var okej!»
- Lite roligt att Ulf Jäglid skrev att han inte vill att vi enbart läser för tentan utan att vi skall förstå kemi. Vi har en bok på exakt 300 sidor som vi skall "förstå" på 7 veckor. Ja du...»
- Kursen är ett jättebra sätt att skaffa sig behörigheten som man behöver.»
- annars har den varit bra.»
- dåligt organiserat med alla lärarbyte hela tiden»
- Bra Kurs!»
- Rätt tråkig.»
- Mycket omfattande och perspektivgivande.»
- i sin helhet fungerar den bra»
- Det är ett stort ämne med många olika delar som ska tas upp på kort tid. Det blir svårt att hinna med och förstå på djupet.»
- Ett bra upplägg på innehållet.»
- En bra kurs men som går väldigt snabbt. »
- byt ut gunnar och jan!!!!»
- En rolig kurs. Skulle gärna se mer kemi i basåret.»
- Byt ut vissa föreläsare. »
- Ulf är inte realistisk. Ulf skrev på kurshemsidan att vi inte skall plugga till tentan utan att istället vi skall lära för livet. Vilken planet kommer han ifrån?»
- Så länge man klarar den är man nöjd med det som man lärt sig.»
- det e väldig ok»
- Intressant med gästföreläsare.»
- Förutom boken var kursen bra.»
- Riktigt Usel, hade det inte varit för Lars-Göran och Sten och min klasskamrat (som läste kemi innan) hade jag inte satt ett enda rätt på tentan.»
- Har nog aldrig haft en sådan här dålig kurs någonsin. Ni gjorde verkligen något katastrofalt fel när ni gjorde iordning denna kurs. Förövrigt, vad tusan är det för fel på denna utvärderingen saknas ju massa frågor om t.ex övningar och dylikt. Och massa andra skumma frågor.»
- Mycket tid som gav lite kunskap.»
- trevlig kurs med bra upplägg»
- Kass»
- för övrigt var den bra»
- Katastrof att föregående års utvärdering inte tagits på allvar. Samma lärare fick samma kritik året innan oss! »
- okej kurs, roligty med kemi»
Genomsnitt totalt för detta stycke: 2.7

Genomsnitt totalt för alla frågor: 2.7
Beräknat jämförelseindex: 0.42


Kursutvärderingssystem från