ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


Kursutvärdering Projektorganisation - KI, LKT 315

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2007-12-10 - 2008-01-20
Antal svar: 11
Procent av deltagarna som svarat: 64%
Kontaktperson: Peter Hellqvist»


Din egen arbetsinsats

1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?

Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.

11 svarande

Högst 15 timmar»8 72%
Cirka 20 timmar»2 18%
Cirka 25 timmar»1 9%
Cirka 30 timmar»0 0%
Minst 35 timmar»0 0%

Genomsnitt: 1.36

- jag lade mycket tid på kursen i början men inte mycket på slutet. » (Högst 15 timmar)
- 1timma» (Högst 15 timmar)
- Bra kurs med bra information och handledning» (Cirka 20 timmar)

2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?

11 svarande

0%»0 0%
25%»0 0%
50%»0 0%
75%»2 18%
100%»9 81%

Genomsnitt: 4.81

- Va på resa under de två första läsveckorna.» (75%)
- Allt var ju obligatoriskt» (100%)
- Deltagit på alla obligatoriska moment vilket inte var särskillt många.» (100%)


Mål och måluppfyllelse

I kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.

3. Hur begripliga är kursens mål?

11 svarande

Jag har inte sett/läst målen»1 9%
Målen är svåra att förstå»1 9%
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare»6 54%
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen»3 27%

Genomsnitt: 3

- Hela kursen har varit flummig, tanken är bra men inte genomtänkt.» (Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare)

4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?

Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.

8 svarande

Nej, målen är för lågt ställda»1 12%
Ja, målen verkar rimliga»7 87%
Nej, målen är för högt ställda»0 0%

Genomsnitt: 1.87

- De två inledande lektionerna i projektorganisation var jättebra. Hade varit mer givande om vi fick tillämpa metoderna i ett seriöst projekt. » (Nej, målen är för lågt ställda)

5. Testade examinationen om du uppnått målen?

9 svarande

Nej, inte alls»0 0%
I viss utsträckning»4 44%
Ja, i hög grad»1 11%
Vet ej/har inte examinerats än»4 44%

Genomsnitt: 3

- Som ovan, projektet var för litet för att inlämningarna skulle kännas motiverande. » (I viss utsträckning)


Undervisning och kursadministration

6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?

11 svarande

Mycket liten»0 0%
Ganska liten»6 54%
Ganska stor»5 45%
Mycket stor»0 0%

Genomsnitt: 2.45

- jag tycker att ni borde lägga mer tid och PENGAR på de här analytiska kurserna så att man kan t.ex labba mera» (Ganska liten)
- Har inte varit så mycket direkt undervisning» (Ganska liten)
- Alldeles för få laborationstillfällen. Jag anser att tyngpunkten för kursen skall vara att lära sig att använda de olika analytiska instrumenten, men det är där det brister. Det var alltså för få labtillfällen och dessutom för många medlemmar i varje labbgrupp. » (Ganska liten)
- Informationen under de två obligatoriska lektionerna var givande.» (Ganska stor)

7. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?

10 svarande

Mycket liten»0 0%
Ganska liten»7 70%
Ganska stor»2 20%
Mycket stor»1 10%

Genomsnitt: 2.4

- labbarna tycker jag är mer givande än de kurslitteraturen som vi har haft på de här kurserna.» (Ganska liten)
- Kan nog ha mer hjälp av kursmaterialet i kommande kurser än vad jag har haft i denna.» (Ganska liten)

8. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?

10 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»1 10%
Ganska bra»6 60%
Mycket bra»3 30%

Genomsnitt: 3.2

- va lite förvirrat med inlämningar på kurshemsidan» (Ganska dåligt)
- Lite strul med inlämningarna på filinlämningen.» (Ganska bra)


Arbetsklimat

9. Hur var möjligheterna att få hjälp och ställa frågor?

11 svarande

Mycket dåliga»0 0%
Ganska dåliga»0 0%
Ganska bra»4 36%
Mycket bra»2 18%
Har ej sökt hjälp»5 45%

Genomsnitt: 4.09

- MER labb tillfälle, det är då man fattar» (Ganska bra)

10. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?

11 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»0 0%
Ganska bra»4 36%
Mycket bra»7 63%
Har ej sökt samarbete»0 0%

Genomsnitt: 3.63

- Jag tycker det är bättre om det är mindre antal laboranter i varje grupp max tre» (Ganska bra)

11. Hur var arbetsbelastningen på kursen?

11 svarande

För låg»1 9%
Låg»3 27%
Lagom»7 63%
Hög»0 0%
För hög»0 0%

Genomsnitt: 2.54

- fick inte ut så mycket av denna kurs» (Låg)

12. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?

10 svarande

För låg»0 0%
Låg»2 20%
Lagom»4 40%
Hög»4 40%
För hög»0 0%

Genomsnitt: 3.2

- Då jag har specialutformad studieplan» (Låg)


Sammanfattande frågor

13. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?

11 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Dåligt»3 27%
Godkänt»4 36%
Gott»2 18%
Mycket gott»2 18%

Genomsnitt: 3.27

- Tror att projektorganisationsdelen hade varit mer givande om den samkörts med analytisk kemi 2 där vi verkligen har jobbat med egna projekt och som vi läst under samma läsperiod. Handledarrollen som praktiserades på tekniskt basårsstudenterna var bra men för litet för att kunna kallas ett projekt.» (Dåligt)
- fick ingen chans att använda oss av det vi lärt oss på föreläsningarna» (Dåligt)
- Ganska rörigt.» (Dåligt)
- Det här gäller båda för den här kursen och den föregående: Mer labb tillfälle, INTE bra att ha många föreläsare för en kurs» (Godkänt)

14. Vad bör främst bevaras till nästa år?

- INGET»
- De två inledande lektionerna. Att handledarrollen praktiseras genom att hålla i en laboration för basårsstudenterna. »
- Föreläsningarna och det utdelade materialet.»
- Handledning av tekniskt basår, funkade mycket bra.»
- Kurslitteraturen kan vara otydlig ibland men i det stora hela förstår man grunden för instrumenten.»
- handledningen av basårseleverna var bra»
- Att få vara handledare åt tekniskt basår. Om möjligtvis, göra kursen störra och få vara handledare mer än en gång. Denna moment i kursen var väldigt lärorik och spännande.»
- Att vara handledare»

15. Vad bör främst förändras till nästa år?

- ALLT»
- Att samköra med analytisk kemi 2 där studenterna får ett uppdrag från ett företag som man ska planera lösa och raportera.»
- Ett större projekt behövs för att kunna använda det man lär sig på föreläsningarna.»
- Man skall kunna ha möjligheten att laborera åtminstone ett par gånger med varje instrument och det vore idealiskt om man kunde vara MAX 3-4 personer i varje grupp. »
- samverka med en annan kurs så att man får ett större projekt att jobba med »
- Borde vara en del i analytisk kemi 2 istället.»

16. Övriga kommentarer

- Ändra kurs litteraturen, lägg mer labb tillfälle + räkne tillfälle kanske nån gång i veckan. försök att ha en föreläsare på analytiska kursen 1.»

17. Tycker du att examinationsformen är lämplig för kursen? Ge gärna synpunkter nedan!

11 svarande

Ja»10 90%
Nej»1 9%

Genomsnitt: 1.09

- Kul att redovisa på annat sätt än tenta» (Ja)
- Tanken med dom är väldigt bra.» (Ja)
- Bra med tenta och laboration samt projektarbete» (Ja)

18. Anser Du att Du lärt dig grunderna i att planera och genomföra projekt?

11 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»2 18%
Ganska bra»7 63%
Mycket bra»2 18%

Genomsnitt: 3

- Man hade behövt praktisera det på ett bättre sätt» (Ganska dåligt)
- föreläsningarna var bra men det var synd att man inte fick chansen att prova det man lärt sig på ett med omfattande sätt» (Ganska bra)
- har läst en liknande kurs på gymnasiet innan så jag kunde det mesta» (Mycket bra)



Kursutvärderingssystem från