ENKÄTER

 

Utvärderingar

Aktuella utvärderingar
Administrera
Hjälpsida

Visa resultat

Här kan se resultatet från utvärderingen och exportera statistiken till ett annat program. Det går också att göra en enkel filtrering genom att klicka på svarsalternativen och kommentarerna eller en avancerad filtrering genom att använda knappen längst ned.


07lp1åk2: TMS136 Dataanalys och statistik

Status: Avslutad
Öppen för svar: 2007-11-14 - 2007-11-25
Antal svar: 40
Procent av deltagarna som svarat: 34%
Kontaktperson: Jamal Nasir»
Utbildningsprogram som genomför enkäten: Chalmers
Utbildningsprogram studenten tillhör: Industriell ekonomi 300 hp


Din egen arbetsinsats

1. Ungefär hur många timmar per vecka har du arbetat med kursen?

Vi avser här den totala arbetstiden, dvs både undervisning och eget arbete. Försök uppskatta tiden sett över hela läsperioden.

40 svarande

Högst 15 timmar»13 32%
Cirka 20 timmar»10 25%
Cirka 25 timmar»12 30%
Cirka 30 timmar»2 5%
Minst 35 timmar»3 7%

Genomsnitt: 2.3

- Missade de två första läsveckorna» (Högst 15 timmar)
- Min arbetsinsats har varit aningen bristfällig» (Högst 15 timmar)
- Ganska ojämn arbetsfördelning» (Högst 15 timmar)
- Aktiv i nollningskommitéen» (Högst 15 timmar)
- Projekten tog lång tid. Har svårt att uppskatta hur mycket tid det sammanlagt blev, men mellan 15 och 20 h.» (Cirka 20 timmar)

2. Ungefär hur stor del av undervisningen har du deltagit i?

39 svarande

0%»3 7%
25%»3 7%
50%»4 10%
75%»11 28%
100%»18 46%

Genomsnitt: 3.97

- Var på de två-tre första föreläsningarna» (0%)
- Föreläsningarna blev bättre senare i kursen» (50%)
- Värdelöst med engelskaundervisning när läraren knappt kan prata engelska.» (50%)
- nollningen gjorde att jag missade en del» (75%)
- Snarare 90%» (100%)


Mål och måluppfyllelse

I kursplanen fastläggs kursens lärandemål, dvs vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt du ska ha tillägnat dig i kursen.

3. Hur begripliga är kursens mål?

39 svarande

Jag har inte sett/läst målen»23 58%
Målen är svåra att förstå»2 5%
Målen ger viss ledning men kunde vara tydligare»12 30%
Målen beskriver tydligt vad jag ska lära mig i kursen»2 5%

Genomsnitt: 1.82

- minns dem ej» (?)

4. Är målen rimliga i förhållande till dina förkunskaper och kursens poängtal?

Denna och nästa fråga besvaras bara om du känner till kursens mål.

25 svarande

Nej, målen är för lågt ställda»1 4%
Ja, målen verkar rimliga»24 96%
Nej, målen är för högt ställda»0 0%

Genomsnitt: 1.96

5. Testade examinationen om du uppnått målen?

28 svarande

Nej, inte alls»1 3%
I viss utsträckning»7 25%
Ja, i hög grad»17 60%
Vet ej/har inte examinerats än»3 10%

Genomsnitt: 2.78

- Examinationen innehöll extremt typade frågor som alla kom från de utdelade uppgifter som rekommenderades att räknas. Sedan fick man ha med ett egenhändigt framställt formelblad där man, om man satsade på tentan och inte på själva inlärningen, kunde få plats med i pricip alla svar till tentan. Tentan blev mer ett test av hur bra formelblad man gjort än hur väl man förstått kursens innehåll.» (Nej, inte alls)
- Alldeles för många uppgifter var kopierade från boken.» (I viss utsträckning)


Undervisning och kursadministration

6. Till hur stor hjälp har undervisningen varit för din inlärning?

39 svarande

Mycket liten»12 30%
Ganska liten»15 38%
Ganska stor»11 28%
Mycket stor»1 2%

Genomsnitt: 2.02

- Allmänt snurrigt intryck av undervisningen. Flera fel i undervisning i ett tidigt skede, vilket i kombination med svårförstådd engelska och tråkig, ansträngd attityd fick mig att sluta gå. Examinatorn verkade inte helt hemma i vad hon undervisade, jag fick känslan av att hon inte använt den här typen av statistik på länge och därför fick fundera och klura lite för att få fram vad hon menade under föreläsningarna. Mycket missnöjd med Chalmers kvalitetskontroll m.a.p. pedagogik i det här fallet. » (Mycket liten)
- Jag var bara på den första föreläsningen men gav upp när föreläsaren försökte övertala oss att fjärdedelar är tredjedelar och inte gav sig på 20 minuter. Utöver det har jag haft mycket annat för mig utanför föreläsningarna som tagit tid och därför försökt lära mig kursen genom projekten och bok + andra källor.» (Mycket liten)
- dålig föreläsare» (Ganska liten)
- Till en början blev jag mest förvirrad av undervisningen.» (Ganska liten)
- Handledningstiden har varit bra» (Ganska liten)
- Uppskattade inte Anastacias temperament, hennes konstanta klagande över hur kassa vi var i vår klass.» (Ganska liten)
- Vår första kurs på engelska, läraren pratar engelska med grekisk brytning och ämnet var helt nytt...» (Ganska stor)
- Har svårt att lära mig endast genom läsning. Men det var i princip omöjligt att få ut något av föreläsningarna om man inte läst på innan.» (Ganska stor)

7. Till hur stor hjälp har kurslitteratur och annat kursmaterial varit för din inlärning?

40 svarande

Mycket liten»3 7%
Ganska liten»7 17%
Ganska stor»21 52%
Mycket stor»9 22%

Genomsnitt: 2.9

- Boken fanns inte tillgänglig förrän torsdag läsvecka 6, men jag lyckades hitta en äldrekursare som sålde sin till mig i läsvecka 3. Tyvärr var boken dålig men jag kan tipsa om "Comics guide to statistics" och sedan kanske komplettera med uppgifter och projekt ur boken.» (Mycket liten)
- Kursboken var inte bra (läsningen gav inte så mycket), jag fick istället hitta kompendier via internet för att lära mig (vet att många andra gjorde likadant). Däremot va uppgifterna ur boken bra.» (Mycket liten)
- Läste mest ur ett svenskt kompendium» (Ganska liten)
- Byt kurslitteratur! Boken är gammal, opedagogisk, extremt svår att få tag på (fick beställa min från Danmark), pratig och har en fruktansvärd layout. Det enda som är bra med den är testfrågorna.» (Ganska stor)
- Jag tycker inte boken var alls pedagogisk, dock bättre än läraren.» (Ganska stor)
- läste mycket själv» (Mycket stor)
- Eftersom jag inte fick ut något av föreläsningarna, så fick jag förlita mig till kurslitteraturen.» (Mycket stor)

8. Hur väl fungerade kursadministration, webbsida, utdelat material mm?

38 svarande

Mycket dåligt»6 15%
Ganska dåligt»11 28%
Ganska bra»17 44%
Mycket bra»4 10%

Genomsnitt: 2.5

- Projekten kom upp ganska sent.» (?)
- Otydlig och senare ändrad information om projekt orsakade onödigt arbete. Otydlig webbsida. Otydlighet vad gäller typ av tentamen. Examinatorn berättade att tentamen inte blir som tidigare och specificerad dagarna innan hur hennes tenta skulle vara upplagd. » (Mycket dåligt)
- Informationen var inte tydlig, en mkt dålig hemsida där det var svårt att hålla sig ajour. » (Mycket dåligt)
- Ostrukturerad hemsida som blev sparsamt uppdaterad. Under slutet var hemsidan väldigt svåröverskådlig då alla uppdateringar under hela kursen skrivs och sparas där med röd text, en kavalkad av olika typsnitt och fyra utropstecken efter varje mening.» (Ganska dåligt)
- sidans meny funkar ju inte ens» (Ganska dåligt)
- Dålig hemsida.Bättre struktur och aktivare uppdatering.» (Ganska dåligt)
- Minns ej, drar därför den slutsatsen» (Ganska dåligt)
- Hemsidan består mest av döda länkar och utnyttjades inte som den skulle kunnat gjorts. Dock låg nästan alltid allt material där» (Ganska dåligt)
- Fungerade, men var inte så välgenomarbetat.» (Ganska dåligt)
- saknades facit bl.a.» (Ganska dåligt)
- Svårt att hitta då länkarna på hemsidan ej fungerade.» (Ganska bra)


Arbetsklimat

9. Hur var möjligheterna att få hjälp och ställa frågor?

40 svarande

Mycket dåliga»3 7%
Ganska dåliga»15 37%
Ganska bra»17 42%
Mycket bra»3 7%
Har ej sökt hjälp»2 5%

Genomsnitt: 2.65

- vad händer med labbhandlearna???? måpste bli fler!!! sdet är ju 2000 timmars kö till att få hjälp på labbarna» (Mycket dåliga)
- övningsledarna hade aldrig tid till något mer än snabba frågor om projekten. Dessutom var det oklart vad som skulle vara med i projekten.» (Mycket dåliga)
- Handledarna vi hade på projekten hade dålig koll på vad vi skulle göra vid första tillfället(på samtliga 3 projekt). vid slutet på varje projekt hade de dock en hyfsat klar bild, sen om det beror på kontakten med kursansvarig kan jag inte uttala mig om. på föreläsningarna var man nästan rädd för att ställa frågor, ibland suckade hon högt när någon ställde en "dum" fråga och hon verkade störa sig på avbrott. » (Mycket dåliga)
- Borde funnits särskilda tider för handledning med projekten och särskilda räknestugor. Nu gick all tid till frågor om projekten.» (Ganska dåliga)
- Då vi hade assistenter fick man hjälp om man ville men examinatorn svarar inte på mail.» (Ganska dåliga)
- Man vågade inte alltid fråga» (Ganska dåliga)
- Ibland har vi tvingats vänta mer eller mindre ett helt labpass för att komma till att fråga (vilket är tråkigt, men förståeligt). Vid ett tillfälle var en av handledarna inte upplyst om vad uppgiften i projektet var och hade inte "tittat på det kapitlet i boken än". Irriterande och tidskrävande när väntetiden är lång för att ställa frågor.» (Ganska dåliga)
- Föreläsaren kändes aggressiv när man frågade henne och på övningarna hade vi för få handledare i jämförelse med klassens hjälpbehov.» (Ganska dåliga)
- Om vi pratar om handledarna så var det inga problem, examinatorn kunde dock ha en ganska konstig inställning till frågor. t. ex hände det mer än ofta att hon avbröt mitt i frågan vilket jag uppfattar som ganska otrevligt» (Ganska dåliga)
- Var svårt att under övningstillfällen i IPC-labb få hjälp av någon handledare. » (Ganska dåliga)
- Prata långsamare med exakt samma obegripliga ord på engelska som om man vore 3 år behöver inte betyda att man förstår bättre. » (Ganska dåliga)
- Många ville fråga handledarna på samma gång, då kunde väntetiden bli väldigt lång.» (Ganska bra)
- handledarna var behjälpliga, men kursansvarig var dålig på att svara på mail» (Ganska bra)
- Svårt att ställa frågor till henne, lättare med övningsledarna.» (Ganska bra)
- Mer tid behövs» (Ganska bra)

10. Hur väl har samarbetet mellan dig och övriga studenter fungerat?

40 svarande

Mycket dåligt»0 0%
Ganska dåligt»1 2%
Ganska bra»19 47%
Mycket bra»20 50%
Har ej sökt samarbete»0 0%

Genomsnitt: 3.47

- Fick förlita mig till stor del på medstudenters kunnande» (Ganska bra)
- Projekten fungerade bra.» (Mycket bra)

11. Hur var arbetsbelastningen på kursen?

38 svarande

För låg»1 2%
Låg»4 10%
Lagom»12 31%
Hög»19 50%
För hög»2 5%

Genomsnitt: 3.44

- Jag gjorde ytterst lite» (?)
- ganska lätt kurs» (Låg)
- Mycket av tiden gick åt till att förstå banala saker som förklarades konstigt på lektionerna och läsa en bok som innehöll mkt skräp. Så trots att jag la ner en del tid på kursen så har det inte känts som att jag har lärt mig speciellt mycket och det jag har lärt mig kunde avklarats betydligt mer effektivt om föreläsare/bok var mer pedagogiska.» (Låg)
- Vissa gånger för hög, projekten kändes till viss del illa planerade då sista inlämning låg i tentaveckan.» (Hög)
- kanske att man skulle haft 2 projekt ist, 3 projekt fungerade inte med tiden. dom borde ligga i fas med föreläsningarna, som det var nu hade vi gått igenom allt vi behövde för projektet dagen innan det skulle lämnas in. det funkar inte riktigt...» (Hög)
- Eftersom planeringen var så förbannat kass så de projekt som skulle göras tog mycket längre tid än vad de hade behövt. Man fick sitta läsa stycke efter stycke om och om igen och fråga andra grupper för att försöka förstå vad man skulle göra. Inlämningar skulle ske 10 min efter handledad tid vilket betydde att skulle man varit på fel spår så hade man inte fått godkänt på projektet.» (För hög)

12. Hur var totala arbetsbelastningen under läsperioden?

38 svarande

För låg»0 0%
Låg»3 7%
Lagom»11 28%
Hög»20 52%
För hög»4 10%

Genomsnitt: 3.65

- Se ovan» (?)
- lättare kurser än under denna period t.ex.» (Låg)
- statistiken tog lite mer tid än fysiken.» (Lagom)


Sammanfattande frågor

13. Vilket är ditt sammanfattande intryck av kursen?

40 svarande

Mycket dåligt»5 12%
Dåligt»14 35%
Godkänt»18 45%
Gott»1 2%
Mycket gott»2 5%

Genomsnitt: 2.52

- Läraren gick aldrig igenom vad som förväntades utav dem projekt som fanns i boken. Vi skulle lämna in ett arbete på 20 sidor till en uppgift på två rader i boken. Svårt att hänga med, läraren la energin på helt fel saker t ex så var hon noga med att gå igenom vad ett medelvärde var vilket är trivialt medan långa ekvationer bara rabblade hon på och la ingen energi på alls. Tentan var uppgifter direkt tagna ur boken vilket kändes väldigt konstigt.» (Mycket dåligt)
- Den främjade inte utvecklingen mot ingenjör. Jag är övertygad om att kursen kan göras om så att den mera inriktar sig på antingen förståelse och då göra den till en mer matematisk kurs, eller till en ren kurs i statistik med mycket mer arbetslivsanpassade fall och fokus på hur statistik används i arbetslivet och vad som då är att tänka på. En kurs för öka analyseringsförmågan då man ställs inför givna undersökningar.» (Mycket dåligt)
- Jag anser att en annan föreläsare bör tillsättas och att kursen ställs i ett annat, mer praktiskt, perspektiv.» (Dåligt)
- Läser nu Basic Stochastic Processes och hade där behövt en mycket bredare bas både vad gäller statistik men framför allt sannolikhetslära, något som inte givits i TMS136.» (Dåligt)
- tror det är en av de kurser som jag kommer ha minst användning av och som jag lärde mig minst i trots att det gick bra på tentan och att jag uppnådde målen» (Dåligt)
- vi som läser matte-basen har väldigt dåliga förkunslaper inför stokastiska prosesser kursen, vilket är ett stort problem. kursen måste bli mer matematiskt inkriktad och inte hålla på med m,assa hypotestest och regression det är ju helt meinngslöst. bättre att vi läser det som finns på ett häfte vi fick av rozzitsa i stokastiska kursen. » (Dåligt)
- Ett opedagogiskt upplägg med ganska dålig föreläsare och dålig bok gör att man inte lär sig speciellt mycket. Tentan var ett skämt(!) med frågor tagna direkt ur boken. » (Dåligt)
- Jag fick intrycket av att läraren inte ville vara där och undervisa oss.» (Dåligt)
- Hade inga problem att kursen var på engelska, det svåra var att ibland förstå den brytning föreläsaren hade och förstå när frågor kom. Planeringen var dålig. Även om projekten tog MYCKET tid så var de lärorika och roliga.» (Dåligt)
- Med en annan examinator och en mer utslagsgivande tenta så hade betyget blivit bättre» (Godkänt)
- jag tycker att det är ett nyttigt ämne att läsa. » (Godkänt)

14. Vad bör främst bevaras till nästa år?

- Handledarna»
- Labbarna var mycket bra, det var i första hand dem som skapade förståelse.»
- Årets tentamen»
- inte mkt...»
- Bra med uppgifter att öva på.»
- Att kursen är på engelska!»
- Projekten, man lärde sig oerhört mycket. Det bör också vara den typen tenta som vi hade, inte multiple choice.»
- Projekten som jag tyckte motsvarade ungefär vad man skulle kunna i kursen.»
- tentan testade på ett bra sätt vad som var tänkt att man skulle kunna. »
- Projekten var roliga men behövs tydligare genomgång på mål och även tydlig genomgång vad som förväntas av projekten.»
- Projekten men med fler "handledare".»
- Allt utom....»
- Projektens upplägg.»
- Projekten»
- att det ligger parallellt med fysiken.»
- Föreläsaren Anastasia!»
- Behåll möjligheten till att samla påäng genom projekt. (jag lärde mig också mest genom dessa) »
- övningstillfällen + projekten»
- Projekten lärde man sig mycket på»
- Projekten och instuderingsfrågorna. De var jättebra och roliga, utan dom hade jag inte lärt mig någonting i kursen.»
- Tenta formen var helt bra jämfört med tidigare tentor då man skulle kryssa olika alternativ.»

15. Vad bör främst förändras till nästa år?

- Kurslitteraturen var inte tillfredsställande. Man bör inte heller, som iår, lägga deadline för sista projektet i tentaveckan.»
- -Kurslitteraturen. -Pedagogiken under föreläsningarna. Betona huvudpunkterna och poängerna med olika modeller istället för att göra föreläsningarna till ett race med föreläsaren i att skriva ned massiva formler som ändå står i boken.»
- Kurslitteraturen är onödigt krånglig. Ersätt den med "The cartoon guide to statistics" istället »
- Ny kurslitteratur. Ändrat fokus på kursen, ge först en grund i sannolikhetslära och bygg därifrån.»
- Antalet övningstillfällen, Mindre grupper och flera hjälplärare.»
- det mesta»
- Föreläsningarna och kurslitteraturen.»
- Annan föreläsare! Dels var det svårt att förstå henne, både hennes engelskan och vad hon ville förmedla, dels var det jobbigt att gå till föreläsningen för att hon skulle fråga frågor som man inte kunde svaret på, hon gavs sig inte alltid i de situationerna»
- Byt föreläsare. Jag tror att med en (mycket) bättre pedagog skulle jag ha hanterat kursen betydligt enklare. »
- Fler handledare på övningstillfällena.»
- Anastassia Baxevani, hon hade inte många rätt hon...»
- Föreläsaren fungerade inte med studenterna. Projekten fungerade inte, tex låg det sista projekten alldeles för sent, inlämning i tentaveckan dagen innan en annan tenta är inte bra. Projektbeskrivningarna var oklara och hjälp att förstå var svår att få tag på.»
- Se tidigare»
- Fler handledare och eventuellt ha lite färre inlämningar»
- Mer pedagogik!! Svårt att föra dialog med föreläsare som ej har tid för frågor.»
- Föreläsaren hade dålig inställning och var allmänt ointresserad av studenterna. därför borde någon annan få uppdraget att hålla föreläsningarna.»
- Rättning av duggor och tentor sker slarvigt och det är alldeles för lätt att i efterhand påverka resultatet. Skärpning Åke! Man tappar lite respekt och blir irriterad, du är annars en så bra föreläsare.»
- Ny bok. Ny föreläsare.Bättre planering. Vi hamnade efter i föreläsningarna vilket resulterade att vi inte kunde lämna in det sista projektet förrän under tentaperioden. Onödig stress!!»
- Tentans utformning känns inte helt klar, bör kanske testa förståelse mer»
- Se fråga 13»
- kursansvarige bör ha ett trevligare sätt mot eleverna. eventuellt ny kurslitteratur.»
- Mer hjälp under labbarna.»
- Föreläsaren Anastasia skar sig lite med klassen. Kan framstå som agressiv, svår att förstå, gillade inte hennes sett att kasta frågor ut i klassen och att hon blev arg om man inte kunde svara. Vi hade heller inga kursutvärderare i kursen vilket skulle ha kunnat förbättra förhållandet mellan klassen och förläseren. Handledarna under projekttid var sega med att rätta våra projekt. Vi fick inte tillbaka projekt nr1, innan projekt nr2 skulle in. vilket gjorde att man inte kunde lära sig av sina misstag. »
- strukturen på föreläsningar / föreläsningarna i stort»
- Stressade föreläsningar, vilket stressade upp mig som student. För mycket på den tiden som fanns, alternativt dåligt upplägg på föreläsningarna.»
- Jag fick intrycket av att läraren inte ville vara där och undervisa oss.»
- Planeringen, oerhört stressande när den fungerade skit. »
- Handledarna bör ha en gemensam rättningsmall för inlämningsuppgifterna. Det verkade inte som om de hade det. Föreläsaren bör ha lite lägre tempo, eftersom hon gick igenom de olika områdena i hast.»
- Att föreläsningarna blir bättre..»

16. Övriga kommentarer

- en lärare som kan engelska eller som pratar svenska önskas»
- Statistik må vara riktigt riktigt tråkigt men det är trots allt bra att ha kunskapen»
- Upptäckte att jag blandade utvärderingen mellan fysik 2 och statistiken. Dessa svar tillhör egentligen fysiken och tvärtom.»
- Föreläsningar på engelska ställer mycket högre krav på mig som student samtidigt som det är en bra erfarenhet inför framtiden. Man ska nog lägga mer tid på den grundläggande förståelsen för statistik. »
- Tala om för föreläsaren Anastacia att inte tracka ner på klassen hela tiden och speciellt inte peka ut personer i klassen och dumförklara dem eller hälsa att hon ska döda dem bara för att man inte förstod frågan eller svarade fel.»


Kursutvärderingssystem från